Carterdruk en turbo druk

Hoe moet je carterdruk en turbodruk meten
en is het normaal dat ik een een dun zwart poederlaagje roet heb aan de compressorzijde

Deel dit topic

Reacties

eppo
Wat voor een steyr is het dan een 9105
Mengeledriver
Poeder is niet erg. Carterdruk hoef je niet te meten, je ziet het wel als het erg is. Turbodruk kun je meten door naar een boutje op het inlaatspruitstuk te zoeken en daar eff een manometer van max 2 bar aanschroeven. Zit er geen meetpunt op, succes. Dan moet je zelf eff een tussenstuk in de slang maken, bij de intercooler zitten meestal wel flexibele stukken slang.
guldner75
Ie wet ook alles he paul
De MF man
Je kunt ook gaatje in ut inlaatspruitstuk make draad in tappe en dan meter der in draaie
Mengeledriver
Jep, betrouwbare methode, ook leuk om de meter vast op't dash-board te maken. Wel de stofzuiger gebruiken om boorkrullen uit de inlaat te houden.
RIK89
Paul heeft wel zoon dikke kop dus dan weet je wel veel maar mengeledriver weet een bult kun je altijd een bulte van leren:P
Mengeledriver
En voor JD vragen moet je bij Rik zijn. Als hij bij ons in de werkplaats is dan is't net een aflevering van Buurman en Buurman.
RIK89
Of nie dan net zo als vandaag ff de hemel naar beneden roppen maar het dut het wel weer mooi paar massa kabels er aan nu nog ff radio er in knooien en this weer klaar
Is voor een case 1455
Mengeledriver
Als hij vrij veel carterdruk heeft dan merk je het snel genoeg aan zwarte plasjes op de dam. Dan kun je 1 ding doen, reviseren. Da's meestal kostbaar. Tussen de 275 en 375 euro per cilinder excl de arbeid. Prijzen van kwaliteitsmaterialen. En dan komt er een pakkingsetje bij. Leuk voor de hobby bij een 1455.
Hij had speling op de lagers van turbo
Mengeledriver
Motorolie op't dak? Hebben we ook wel eens gehad, eff de turbo ruilen. Meestal een KKK, da's aardig bekend.
RobDeutz104
Kkk een veel voorkomende turbomerk, deutz heeft deze ook gebruikt
Johndeereman
Gaatje booren in uitlaat spruitstuk draad in tappen darmpje trekken naar dashboard en druk metertje op plaatsen tot ongeveer 4bar voor een gewone tractor meeeeeeer dan genoeg
Mengeledriver
Wat wil je daarmee meten? Hoe verstopt de uitlaatdemper zit?
De MF man
Ja k wou ook al zegge die druk is toch nie zo belangrijk als de inlaat druk maar goed is
steyr1455
Mja kwou carterdruk meten voor te zien hoe het met slijtage van de motor gesteld is
ik dacht namelijk hoe meer carterdruk hoe groter de slijtage van de zuigerveren dusja
en kwou aan turbodruk zien of men turbo nog goed was of dat deze uit de center zou draaien door versleten lagers
steyr1455
En het is idd voorm en case 1455
nu nog ff trekkertrek seizoen afmaken en van de winter alles strippe om alles opnieuw op te spuiten
en kdacht van als ie dan toch half uiteen moet kannek mss beter gelijk van de kans gebruik maken om motor en turbo te reviceren moest dat nodig zijn.
Mengeledriver
Ik bedoelde Johndeereman. Die beschrijft hoe je uitlaatdruk kunt meten.

Maar aan de turbodruk kun je niet zien of de turbo versleten is. Als de schoepjes krom gaan door welke reden dan ook dan loopt de turbo direct kapot. Je kunt wel met de hand aan het asje voelen of de axiale en radiale speling te groot is. Dit doe ik meestal op gevoel, als er geen maten of gegevens bekend zijn. Als er olie uit de uitlaat komt en de inlaat na de turbo zit ook onder de olie dan is de turbo ook versleten, de as heeft dan een duidelijk voelbare speling.
steyr1455
Ja ik voel radiaal wel wat speling axiaal valt het goed mee
schoepen blinken aan inlaatzijde wel nergens dus compressor wiel raakt het huis wel niet. huis ziet wel wat zwart maar is niet vettig van de olie
langs uitlaatzijde heb ik nog niet in turbo gekeken.
Mengeledriver
Eff goed de inlaat bestuderen. Is de turbo lek dan zie je het wel aan een grote oliebende in de inlaat en het lekken van motorolie langs afdichtingen van de inlaat.
steyr1455
Kent er mss iemand het type van de originele garrett turbo die nu op men 1455 staat.

er staat op garrett M27 B.C1 A/R.60
als ik dit indruk op google vind ie niks.
zou graag weten wat voor inlaatdrukken e.d. ze opgeven van fabriek af
Mengeledriver
Moet je eff bij een plaatselijke Case dealer vragen, maar als er met de druk wat mis is heb je eerder een slang of koppeling lek dan dat er met de turbo iets is, die is óf goed, óf helemaal kapot.
ruupie
Ja waar die dealers hier op tf al niet goed voor weze. ik zal es ff int turbo boekje bladere van de 12 en 1455 die ik hier heb...
ruupie
Hier in mn boekje praten ze nergens over garrett terwijl da gewoon origineel is. hier isda airesearch typen td-466 td-476 td-4b 12 18 en 25 maar ik ken dr niet veel mee googlen
husky
Het is eigenlijk garrett airesearch,even opgezocht,maar volgens de site van garrett beginnen de nummers met GT,bv GT3456 mischien staat er nog ergens een ander nummer op.
ruupie
Garrett tubbo´s beginne niet altijd met gt. mischien wel die op den 1455 zit. zal bij de 14 van me colega es ff kijken morge.
steyr1455
Dinsdag aan de testbank gehangen
zwarte domp uit uitlaat is nu verklaart
had dik 180 pk aan aftakas terwijl ik dacht dat pomp nog origineel stond 😛
tja
nog maar ff turbo laten zitte lijkt me als ie al zo veel pk's heeft zal ie ook wel werken ook

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
12