Illustratie van:

Fendt 610 - Open pijp schadelijk?

Goedemiddag tractorfan 😉

Ik heb een vraagje?
Ik heb een fendt 610 en zou deze graag een open buis geven, dus ga ik de demper verwijderen en daar een inox buis voor in de plaats maken.Nu heb ik me laten vertellen dat dit schadelijk is voor de motor... 😕 ? klopt dit of kan het helemaal geen kwaad..?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+22
radium45
Voor het gehoor is dit wel schadelijk.
valmet6400power
Hoe minder weerstand voor de uitlaatgassen hoe beter!
Fendt926Driver
Wij hebben het ook en hebben net als jij wilt er een aparte buis met flensen voor gemaakt.
kan geen kwaad alleen om de brul echt mooi te horen trap je soms het gas verder in dan nodig.
echter jou 610 (origineel zonder turbo) zal niet de fluit laten horen die een turbo motor wel maakt bij het gas los laten
mf 6150
Gaat je vies tegenvallen die herrie....
+1
Fendt926Driver
@mf 6150 wij rijden er al 2 jaar mee. Nog geen problemen gehad. Vindt het een heerlijke brom
mf 6150
@Fendt926Driver
De 614? Die heeft een turbo en die klinkt heel anders
arnoud
Een ongeblazen motor klinkt niet mooi zonder demper, maar het is niet schadelijk
+1
Miniplaat
@arnoud
Onze Case 5130 (ongeblazen) klinkt echt heerlijk anders.. Dat mooie gebrul van die Cummins verveelt niet haha.
+5
Balky
Een uitlaat is niet alleen een geluiddemper, maar dient ook om een bepaalde tegendruk te geven
een goede motorfabrikant is maanden bezig om op de testbank de juiste verhouding te vinden
het lukraak demonteren van de demper en vervangen door een open pijp heeft wel degelijk invloed op de motor, het brandstofverbruik KAN hoger worden, en zeker bij een turbo bestaat het risico dat de uitgaande kant te weinig weerstand heeft, waardoor op termijn schade aan de turbo ontstaat. wij hebben jaren terug vergelijktesten gedaan op een scania ds11 motor met originele uitlaat, imitatie uitlaat en open/brulpijp imitatie 3 % meer brandstof verbruik, openpijp 9 % !! meer brandstof. de test was te kort om schade aan de motor te constateren
selten
@Balky
Dus 3% meer specifiek verbruik en 9% meer brandstof erin, maw 6% meer vermogen 😂

En om welke reden heb je tegendruk nodig?
robbin lamers
@Balky bij een bromfiets of een ander 2 takt blok maakt het veel uit, bij een trekker valt het echt reuze mee, je hebt zelfs meer vermogen als je je uitlaat "leeg haalt" ga maar eens met iemand praten die trekkertrek rijd met een sport trekker, die willen zelfs de bochten uit de uitlaat voor meer flow... misschien dat het blok harder slijt, durf ik niets over te zeggen
selten
@robbin lamers
Minimale tegendruk is voor de motor zelf belangrijk. Maarja een turbo zelf levert voor de motor al tegendruk. Daarbij levert het uitlaatspruitstuk ook tegendruk... Pullers halen niet perse bochten eruit, de flow moet zo vloeiend mogelijk zijn (spaghetti enz)
goeiedag eem
@robbin lamers een gewone landbouw trekker is niet te vergelijken met een sport trekker, maar heb ze zelf voor de waterrem zien staan mat een ihc 1056 met open pijp en nog geen 98 pk met de pomp wat los, direct daarna deden ze de originele pijp erop op dezelfde trekker en hoppa 103a 104 pk, tis niet veel verschil maar wel meer pk`s, lawaai en gebrul van zon open pijp zijn geen pk`s wat sommige wel menen.
Wimsumar
Beste Balky:
Quote Reactie van @Balky:
openpijp 9 % !! meer brandstof

Dat is de conclusie van een wel erg vage test.
Waarschijnlijk is die + 9% veroorzaakt door de chauffeur(s) die [i]onder genot van de openpijp[i/] de rechtervoet wat krachtiger beweegden.

Ook ik ga uit van schadeloosheid voor de motor bij montage van een openpijp.
De bottleneck in het uitlaatsysteem zijn de uitlaatklep en uitlaatpoort. Immers, met succes wordt "meerkleppentechniek" (lees: minder tegendruk bij de uitlaatslag) toegepast.
ronald73
Quote Reactie van @Wimsumar:
Dat is de conclusie van een wel erg vage test.

Met andere woorden, het verschil zou nog groter kunnen zijn indien de chauffeur onbewust al voorzichtjes aan zou hebben gedaan met de 'open' pijp 😉
+2
arnoud
Wij rijden met een 614 met of zonder open pijp en heb in en uitlaat druk meter en ze blijven de zelfde waarde aan geven als met demper.
+2
Balky
De meest eenvoudige test is aan de waterrem en kijken wat het verschil is, en de uitlaatgas temperatuur meten, als daar geen verschillen in zitten met of zonder originele uitlaat zullen de risico,s te overzien zijn. maar domweg dingen veranderen zonder kennis van zaken is altijd een risico.
Hetzelfde zien we toch ook bij die knulletjes die Golfjes en Honda,s pimpen, schroef er voor een hoop geld herrie uitlaten onder, verander luchtfilters etc en het dan gek vinden dat ze de helft van de pk,s kwijt zijn. MAAR het ziet er stoer uit en maakt een hoop herrie
deutz d25s
@Balky vraagje
Ik heb op mijn Deutz D25s geen originele uitlaat staan maar wel met een knal pot (demper)
Kan ik dan schade aan de moter krijgen?

(klik om te vergroten)

+1
Balky
@deutz d25s Dat denk ik niet, het ontwerp van deze motor is 70 jaar oud, 2 cilinder 1700 cc
25 pk bij 2200 toeren, als hij lekker loopt op deze demper gewoon doorgaan
Uitlaten / uitlaatsystemen gaan pas een echt belangrijke rol spelen bij ontwerpen van na 1980
deutz d25s
@Balky ok bedankt weer wat wijzer!😉
selten
@Balky
Als je iets zegt, leg t uit. Nu is t loze tekst! Om welke reden heb je tegendruk nodig??
+1
Quote Reactie van @Balky:
Uitlaten / uitlaatsystemen gaan pas een echt belangrijke rol spelen bij ontwerpen van na 1980
Reageer @Balky deutz d25s 57min geleden --> Rapporteer aan admin Stuur persoonlijk bericht Kopieer link

Dus jong deutz heeft zen luchtgekoelde moters ook zo machtig veel veranderd na 1980😂
+1
arnoud
Temperatuur meten we, 1000 graden uitlaat temp inlaat 4 bar uit laat 4.1
Fendt926Driver
@arnoud inlaat 4 bar?
trekker voor de trekkertrek?
wij halen met de 614 maximaal 1.1 bar turbodruk
arnoud
@Fendt926Driver met een hx turbo 4 ,bar als de pomp open staat
Fendt926Driver
@arnoud wordt die trekker dan alleen voor trekkertrek gebruikt?
Met beetje werk op de boerderij al ruim 3 bar turbodruk moet de pomp toch ook nog wel wat open staan
arnoud
@Fendt926Driver ja als die standaard staat heeft die rond de 2 bar
+2
Jahn
@arnoud dan zou ik es een groter uitlaathuis monteren op de turbo ,als de uitlaatdruk hoger is dan de inlaatdruk 🙈
arnoud
@Jahn zolang er geen bar verschil in zit gebeurt er niks, turbo komt bij waterweg vandaan die weet wel wat voor huis er op hoort
MartinZaandam
@arnoud Is dat werkelijk waar, 1000 graden uitlaat temperatuur? Ik wordt met mijn Cat wel zenuwachtig als hij boven de 400 graden uitkomt
Jahn
@MartinZaandam
ja mijn uitlaatgastemperatuur ligt ook tussen de 1000 en 1100 graden.
radium45
@MartinZaandam Bij hun is dat enkele seconden he, die motoren houden dat geen uur non stop vol.
unipower
@arnoud Is dat van de nieuwe 614 die in en uitlaat drukken?
GROENEDEERE
@arnoud
Waarmee haal jij de 4 bar?
Dat zijn waardes die wij in de pro stock gemiddeld halen
unipower
@GROENEDEERE In de boerensportklasse rijden ze hier ook met 4,5 bar hoor 😉 pro stock zit nog wel wat hoger lijkt me
selten
@unipower
Hij zegt gemiddeld eh... Voordat ze wegrijden 0 bar voor 15sec, 30sec rijden met 8 bar, en 0 bar voor 15sec. Gemiddeld in 1 minuut 4 bar 😬 😁
arnoud
@GROENEDEERE met de Fendt 614
verwijderd
+6
radium45
@De Witte Het niveau van de antwoorden is veelal gerelateerd aan het niveau van de vraag 😁
+2
ronald73
@radium45 Als eerste reactie op de vraag had ik een antwoord verwacht dat een open pijp lang niet zo schadelijk zal zijn in plaats van een gesloten pijp 😄
verwijderd
+2
radium45
@JD3010 wat betreft de antwoorden, klopt.
+1
DANOONTJE POWERR
@radium45
Op de eerste reactie na viel het mee inderdaad. 😂

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 610 en hebben de trefwoorden fendt , motor en banden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN