Illustratie van:

Case International 1056 XL - Loopt warm, koeling verbeteren

De 1056 loopt warm tijdens zwaar werken.
Bijvoorbeeld tijdens het maaien, ploegen en frezen.
Als ik dan ver in het rode zit en stop en 1 minuut wacht ( na buiten om gras van de grill aftehalen) en weer in de cabine zit is de trekker als weer op bedrijfstemperatuur.
Ik heb het idee dus dat hij het maar net niet aan kan met koelen.
Iemand tips om de koeling te verbeteren of monteurs met ervaring betreft het koelen.

Zit een frontaftakas op deze zit een klein beetje voor de radiateur en er zit een turbo op.
Ook zit er een motor oliekoeler gemonteerd door de vorige eigenaar, zou deze de luchtstroom te veel blokeren dat hij eigenlijk alleen maar nadelig is ?

mvg Hans

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Waterpomp nog (voldoende) werkend? Neem aan dat je met ploegen niet vol gas rijdt? Vreemd dat ie daardoor zo heet wordt..
casejxu115
@valmet6400power Hoe kan hier achter komen ?
steyrlanzboy
@casejxu115 dat komt me bekend voor heb je eens gekeken of er nog voldoende koel vloeistof is zo niet ken je de koppakking kapot gaan
Rickvh94
Hoeveel vermogen heeft deze trekker? is standaart geen turbo, en die aftekas voor de koeler is ook nadelig
casejxu115
@Rickvh94 pk's nooit gemeten. 1255 heeft het zelfde blok ook met turbo. dus ga van rond de 125 pk uit. pomp staat ook iets open.
Wimsumar
Beste CaseJXU115:

Quote Reactie van @casejxu115:
1255 heeft het zelfde blok

Je moet die 1056 dan nu ook dezelfde motorkap geven als een 1255 om de warmte kwijt te raken.
(Overigens, heb je de radiateur uitwendig al eens goed schoongemaakt met de hogedrukreiniger? ).

casejxu115
@Wimsumar bedankt ! ja radiateur nou eens goed zuiver gemaakt. Maar sinds die tijd geen zwaar werk meer hoeven te doen. zou dat veel schelen die motorkap ?
+3
Wimsumar
Beste CaseJXU115:

Quote Reactie van @casejxu115:
zou dat veel schelen die motorkap ?

Het is geen gezicht maar niet voor niets bij zo'n 1255.
Anderszijds, de gril (voorzijde motorkap ) vind ik ook veel te dicht zitten om de koelvin gemakkelijk lucht door de radiateur te kunnen laten zuigen.
jordi 1455
@Wimsumar De 1056XL is een tijdje met turbo leverbaar geweest (niet fabriek af).

casejxu115
@jordi 1455 Deze is er naderhand opgebouwd. Niet af fabriek.
+1
valmet6400power
@casejxu115

Dat zegt ie toch 😃
schluterman
@jordi 1455
Klopt inderdaad zijn standaard setjes die bouwde we bij boeke heesters toen der tijd ook wel eens op.
radium45
@schluterman scanturbo.dk/da/
Deze setjes waren dat, werden door een bekende uit Lieshout geimporteerd. En dan bedoel ik niet dhr. Bavaria.
schluterman
@radium45
Klopt helemaal
+1
ErDee
@Wimsumar als je iets beter kijkt weet je dat de 1255/1455 dichte zijkanten hebben, en dan dat grote rooster in de kap. De 1056 heeft de zijkanten open.

Dat ie 125pk heeft moet je niet zomaar aannemen. Je weet het gewoon niet, maar denk wel dat je goed in de buurt zit indien de pomp maar minimaal bijgesteld is.

Het probleem is gewoon dat de 956/1056 niet ontworpen is voor een turbo, en dan nog een front aftakas (+de rommel die van de frontmaaier erin vliegt)
+1
Wimsumar
Beste Erdee:

Quote Reactie van @ErDee:
zijkanten open.

Klopt, maar desondanks is er een koelingsprobleem op te lossen. Een gemolestreerde motorkap behoort daarbij tot de mogelijkheden.
janwilleboer
Thermostaat niet kapot?
casejxu115
@janwilleboer nee gaat open rond de 80 graden.
timotje112
Thermostaat er hellemaal uithalen scheelt ook
casejxu115
@timotje112 ja oke. maar dat is geen optie. tractor mag van mij wel gewoon op bedrijfstemperatuur blijven.
+1
wolseley
Anders een andere vin van een 1255 monteren
casejxu115
@wolseley past dit ? heeft deze meer volumestroom ?
856xlih
@casejxu115 nee past niet
Vin is groter
Corne S
Heeft hij ook nog de originele vin? Bij onze 1046 is bijvoorbeeld de radiateur ook omhoog gegaan en een kleinere diameterventilator opgegaan ivm as.
casejxu115
@Corne S ja, ik denk het wel. de aftakas loopt door de radiateur heen.
Corne S
@casejxu115

oh? en hoe wordt er dan voor gezorgd dat de ventilator de as niet raakt?
casejxu115
@Corne S de as loopt in het onderste gedeelte door de radiateur heen, ( daar waar geen lamellen meer zitten) Hoort hier dan eigenlijk een grotere vin op omdat je de vraag zo stelt ?
+1
Corne S
@casejxu115

Bij onze 1046 hebben de radiateur opgetild, omdat het te duur was om hem aan te passen. Ventilator is ingekort, aangezien de uiteinde van het blad anders de as raakte.Misschien raadzaam om even de diameter op te meten en te vergelijken met een andere.

Nu hebben we sinds vorig jaar aan de voorkant een elektrische ventilator van een auto voor gezet die er extra door heen blaast.
casejxu115
@Corne S Zou je daar een foto van door willen sturen ?
IH214d
En klopt de tempratuurmeter wel. zou niet de eerste zijn die teveel aangeeft. En anders controleren op ketelsteen.
Als er in het verleden water en antivries gebruikt is kun je best ketelsteen in de koelkanalen in het blok hebben zitten.
Citroenzuur of soda kan dan letterlijk en figuurlijk de oplossing zijn.

Je zou het kunnen controleren door het koelsysteem af te tappen en te meten hoeveel vloeistof je hebt, en hoeveel vloeistof er origineel in moet.
casejxu115
@IH214d oke ! bedankt voor de tip. de temperatuur meter klopt wel. vorige eigenaar heeft er een extra temperatuur meter opgebouwd. deze komt overheen met een andere temperatuur meter.
Deze geeft tijdens het maaien 110 graden aan.
Arie_MF
@casejxu115 hebben de originele turboblokken misschien zuigerkoeling en deze niet?
casejxu115
@Arie_MF waarschijnlijk heb ik dat niet nee. Waar je kan zien of je een D 358 of DT 358 motor hebt weet ik ook niet. misschien iemand anders wel ?
ErDee
@casejxu115 turbo blok is anders als een standaard blok. En in een 1056 zit er dus geen want die had standaard geen turbo 😉

110 graden is wel heel erg heet trouwens.
SJB533
Quote Reactie van @ErDee:
turbo blok is anders als een standaard blok. En in een 1056 zit er dus geen want die had standaard geen turbo

Er zijn in de laatste fase diverse trekkers gebouwd, welke wel een turboblok zijn, echter zonder de turbocompressor!

Turboblok is volgens mij herkenbaar aan de code. Wel of geen T is het verschil, volgens mij. Niet helemaal zeker.
casejxu115
@SJB533 Dat klopt ja, D DT en DTT 358 maar waar ik dat nummer zie weet ik niet. Misschien ook wel fijn om te weten wat ik heb. Weet een inter kenner dat toevallig ? heb ooit gelezen bij het oliefilter huis maar daar heb ik niks gevonden qua D nummer.
ErDee
@casejxu115 dan staat er 358DT of 358TT. En nog wat nummertjes erbij. Is het motornummer.
casejxu115
@ErDee oke bedankt !
ErDee
@casejxu115 358TT is een turbo blok.
IH214d
Koelkanalen kunnen ook verstopt zitten, heb zelf ooit bij een lanz ketelsteen verwijdert met een citroenzuuroplossing, maar daar moet je je eerst wel in verdiepen, ik zou de radiator er niet mee doen. Blok miss wel....
Huuuuub
Heb je de radiateur en het blok al van binnenuit met de stoomcleaner uitgespoten?

Gewoon slangen los maken en van beide kanten volop erdoor spuiten, en kijken of er drab mee komt.
casejxu115
@Huuuuub Had laatst beetje koelvloeistof afgetapt bij het blok die plug. Om de thermostaat eruit te halen. de koelvloeistof was helemaal blauw helder wat ik eraf had gelaten.
+1
timotje112
@casejxu115 denk dat je er niet veel aan kan doen de 1056 hebben zonder turbo al de neiging bij hard werken warm te lopen en met turbo al hellemaal
ErDee
@timotje112 neiging om warm te lopen? Lijkt me sterk dat dit altijd zo was. Eerder als er onderhoud gedaan moet worden aan het koelsysteem.
timotje112
@ErDee heb wel eens verhalen gehoord hier en daar dat ze heet liepen en radiateur en thermostaat gewoon goed waren.
+1
timotje112
@casejxu115 misschien is het nog een optie om aan de voorkant van de radiateur een elektrische ventilator tegen aan te maken
+1
koenjohndeere
Wat ik zou doen is inderdaad de radiateur zo wel van binnen als van buiten grondig schoonmaken, haal ook je koelslangen eens los en maak ook daar alles eens goed schoon. En misschien is het een idee om je thermostaat en je thermostaat huis goed schoon te maken.
Succes!
+1
856xlih
Kan ook nog dat 1 van je kraantjes bij het waterfilter los is gelopen en iets ingedraaid staat
Kijk ook effe naar het waterfilter of dat ie schoon is
ErDee
@856xlih dit is alleen een bypass. Het is ook geen filter, er zit een soort soort steen in die langzaam afgeeft. Gaat naar mijn weten cavitatie aan de bussen tegen. Als je hem los haalt en niets hoort als je er mee schud, dan moet je hem vervangen.
856xlih
@ErDee oke bedankt voor de info
Ik doch altijd dat het un filter was die het roestwater filtert
Weer wat geleerd
stephan-inter
Ik heb anders nog wel een auto fan voor je liggen........
casejxu115
@stephan-inter Oke, ik ga het nog 1 keer proberen met 100 % zuivere radiateur. en als hij dan nog warm loopt ga ik dat maar is proberen te maken.
Wimsumar
Beste CaseJXU115:

Quote Reactie van @casejxu115:
als hij dan nog warm loopt

Dat is dweilen met de kraan open.
Doe eerst maar eens een vermogenstest, en stel de motor vervolgens op zo veel minder peekaas af dat deze redelijkerwijs niet warm kan lopen.
casejxu115
@Wimsumar Waarom pk's naar beneden? liever betere koeling.
+1
Wimsumar
Beste CaseJXU115:

Quote Reactie van @casejxu115:
Waarom pk's naar beneden?

De pk's zijn nu onbekend. Wie weet op welke belachelijke afstelling de motor nu staat.
Bovendien, de kans is klein dat met de turbo-opbouw ook "turbo"-geschikte zuigers (+ drijfstang), zuigerkoeling, aangepaste verstuivers en hogere inspuitdruk zijn aangebracht. Nu zo doorrijden is uitstel van executie
casejxu115
@Wimsumar Daar heb je een punt !
ErDee
@Wimsumar zo knap komt het nu ook weer niet. Indien je binnen de 115-120% van het originele vermogen blijft is er niet veel aan de hand in principe.
Wimsumar
Beste Erdee:

Quote Reactie van @ErDee:
Indien je binnen de 115-120% van het originele vermogen blijft is er niet veel aan de hand

Ja en? Daar is het topicprobleem niet mee opgelost.

Kijk zelf hoe 'ongezond' het motortje moet zijn:
+1
mdoornekamp
@Wimsumar ik denk als zo n oude opgevoerde trekker nog zo zwaar aan de bak moet, dat er iets mis is met je bedrijfs voering
+2
valmet6400power
@mdoornekamp
Vraag ik me af, een gloednieuwe trekker kopen en dan ploegen verandert het ploegbeeld niet..
mdoornekamp
@valmet6400power dat klopt. Maar tussen gloed nieuw en een ouwe inter zit nog een heel segment gebruikt.
+3
casejxu115
@mdoornekamp Wat moet er dan mee gebeuren? Ergens in een hoekje zetten en niet meer naar kijken. En een nieuwe kopen voor een ton, en elke week elektrische storingen of het oude geweld van vroeger wat niet kapot te krijgen is gebruiken waar die voor is gemaakt.
mdoornekamp
@casejxu115 hooi schudden kan ie vast nog wel een paar jaar vol houden.
timotje112
@mdoornekamp was dat nou voor een reactie net of oude trekkers kwa kwaliteit onder doen van tegenwoordig.
mdoornekamp
@timotje112 kwa koeling vaak wel
timotje112
@mdoornekamp zal ook wel liggen aan dat de motors van tegenwoordig op een bepaald tempratuur moeten blijven om de uitstoot te beperken. daarom telt koeling tegenwoordig voor 2 in plaats van vroeger.
rommert14
@timotje112 zou ik niet zo snel roepen
timotje112
@rommert14 trekkers uit jaren 80 en 90 zijn in mijn mening zeer robuust. Heb zelf dan wat ervaring met internationals. heb 3 844s gehad en nu een 1255 met 16000 uur + op de klok en die heeft nog mechanisch nergens last van. tuurlijk hefdelen zijn wat uitgeluberd hier en daar een lekkage maar verder is het nog een top ding.
rommert14
@timotje112 ja dat snap ik ook wel, we hebben hier ook veel spul uit de jaren 80 90 maar toch wel wat gedonder mee gehad. Ik vind die xl's ook mooie trekkers en geloof best dat ze heel goed zijn.
timotje112
@rommert14 dat is altijd jammer om te horen natuurlijk. er zitten altijd rotte appels tussen natuurlijk. maar ik oog op het feit dat trekkers van tegenwoordig heel gevoelig zijn voor eigenlijk alles.
rommert14
@timotje112 dat ben ik volledig met je eens.
jo845xl
@casejxu115 Als je problemen heb met de originele radiator , waarom zou je er niet aan denken om er eentje op maat te laten maken ,

aluminium-radiateur.nl/…

autoradiatorenvlaanderen.be/nl/

bijlradiateuren.nl/
casejxu115
@jo845xl Is inderdaad ook iets om over na te denken, Heb in ieder geval al een paar goeie tips gekregen waar ik mee vooruit kan.
valmet6400power
@Wimsumar
Dat helpt nog niet, onze Valmet voor de waterrem met de brandstofpomp open zodat die 60% meer aftakas pk's geeft dan standaard werd nauwelijks warmer dan met originele pk's..
mdoornekamp
@valmet6400power brandstof koelt ook. Een te zuinig afgestelde motor die constant smoort, loopt ook warm
casejxu115
@mdoornekamp Klopt, dit hebben we laatst ook geleerd op school.
GROENEDEERE
Je trekker heeft een fronthef en aftakas....
Heb me ooit eens laten vertellen dat door de aftakas er een kleinere radiator op diverse types case zit waardoor ze sneller warm kunnen lopen.
Oorzaak kan ook een dichtgeslibte thermostaat zijn.
hoest
Toen wij een trekker met fronthef zochten werd ons de 1056 afgeraden omdat die icm fronthef te weinig koeling heeft voor zijn vermogen, zelfde man verkocht ons een 5150 die na later bleek nou ook niet overliep van koelcapaciteit
Arian Zwartbol
D358 is kaal blok dT staat deT voor turbo
+1
ErDee
@Arian Zwartbol dit klopt niet voor het motornummer zelf. Dan is het DT voor een normale en TT voor een turboversie.
SJB533
@ErDee
Gokje:
DT: Dieselmotor Tractor
TT: Turbodiesel Tractor
?
timotje112
@SJB533 waarschijnlijk staat het ergens anders voor tis duits he
SJB533
@timotje112
Waarschijnlijk (Amerikaans-)Engels
Inter633-SA
Denk ik ook. International is officieel ook amerikaans, werden alleen in duitsland gemaakt waarom denk je dat er overal engelse bouten in zitten 😛
timotje112
@Inter633-SA ben nog geen engels boutje tegen gekomen op mijn 1255 en ook nog geen woord engels. maar dat is misschien omdat ie ook in duitsland gelopen heeft.
Inter633-SA
@timotje112 Nou, de 946 zit er vol mee 😁
timotje112
@Inter633-SA da wordt nieuw setje sleutels aanschaffen dan. Mijn 844 had trouwens ook geen engelse bouten. maag 946 kan ook voor de comforts zijn volgens mij
Inter633-SA
@timotje112 Haha ja... Je was trouwens lekker bezig afgelopen jaar in panningen 😜
timotje112
@Inter633-SA di jaar zal ik mijn ploeg netjes afstellen. merkte dat de afstelling mensen nogal ergerde
Inter633-SA
@timotje112 Haha was niks mis mee hoor 😜

Toevallig nog een 633je gespot op het ploegveld?
Inter633-SA
@timotje112 Een 633-sa met cabine 😁
timotje112

(klik om te vergroten)

Die toevallig op de achtergrond
Inter633-SA
@timotje112 Haha jup...
timotje112
@Inter633-SA dan heb ik um gezien hahaha
Inter633-SA
@timotje112 Dit jaar kom ik met een 946 😝
timotje112
@Inter633-SA zonder cabine?
+1
timotje112
@Inter633-SA die trekker ken ik hahahaha. ouwe inter van koentje
timotje112
@Inter633-SA ben benieuwd zie um in panningen wel
Inter633-SA
@timotje112 Inderdaad de ouwe van @koendeutz 😝
Ik zie je wel weer geultjes trekken van t jaar 😆
jo845xl
@timotje112 Ik denk dat er meer engels aanzit dan metrisch !
Inter633-SA
@jo845xl Dat denk ik ook... Maar gebeurt ook vaak zat dat ze er gewoon metrische indraaien, hadden ze bij ons ook gedaan... Alles opnieuw moeten tappen en nieuwe bouten er in 😁
timotje112
@jo845xl sleutels passen anders ammal goed dus tzal wel aan mij liggen dan
kees_m
Ik zelf heb ook een 1056 met turbo die loopt ook warm als er zwaar werke mee gedaan word. Dus je kan er waarschijnlijk niet veel aan doen. Misschien minder diesel geven.
verwijderd
timotje112
@Inter633-SA welke van de 10 hahaha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL en hebben de trefwoorden ploegen , trekker , gras , turbo , grill , case , cabine , motor , Frezen , maaien , warm , ervaring , koelen , Case international en radiateur geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
106
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
0