Illustratie van:

Fordson County Crowler - Hoe werkt duopower en multipower

Kan iemand mij uitleggen hoe onder belasting schakelen bij de oudere trekkers technisch werkt.

Deel dit topic

Reacties

mauser
Sorry voor fordson country crowler in de titel
+1
rijkjd
Meestal werkt dit met een planetair tandwielstelsel, een soort eindaandrijving.
dit stelsel werkt samen met een platenpakket, die gekoppeld of ontkoppeld word met een olie druk.
als het platenpakket niet gekoppeld is aan het stelsel, krijg je een vertraging.

het huis van het platen pakket zit vast aan dit stelse en aan de uitgaande as, zodra je de platen alsware aan het huis koppeld, word de ingaande as eigenlijk met de uitgaande as gekoppeld.

hierdoor is je overbrenging weer 1:1
rijkjd
Zo ziet dat stelsel er ongeveer uit, de kleine tandwielen lopen nog weer in een buitenvertanding.

(klik om te vergroten)

+1
mauser
Aaah mooii. Net wat ik dacht. Hartstikke bedankt. Als iemand nog meer foto's of varianten weet hoor ik ze graag
+1
Wimsumar
Beste Mauser:

Quote Reactie van @mauser:
varianten

M.F.-Multipower:

Beknopte uitleg: annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder3.htm/

Uitgebreide uitleg: annatefka.nl/mf_techniek/mf_mp_00.htm/
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Welke MultiPower is het dan die (in hoog of laag?) niet remt op de motor (bij draaiende motor, oliedruk is aanwezig) ?
Arie_MF
@jammermaarhelaas multipower laag.
+1
John k
@Arie_MF ja en als je daar niet op verdacht bent...........😂😂
kramer
@John k Bij mijn MF 1080 staat dit er bij.

(klik om te vergroten)

Arie_MF
@John k dat is zeker wennen als je nooit multipower gehad heb. En ik vind het lastig in heuvelachtig gebied. Maar ik vind het fijner als de powershift van de 2725, die remt wel in laag, maar erg abrupt, kun je beter de koppeling bij gebruiken.
jammermaarhelaas
Waarom zouden ze de MultiPower zo gemaakt hebben, en niet zoals de DualPower (die wel remt op de motor in laag) ?
Zou dit een patent kwestie zijn?
+1
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
patent

M.F. had/heeft er patent op nooit een volmaakte trekker te hebben gemaakt. 😉

De "Multipower" remt niet op de motor omdat de tandwielparen van de 'hoog' en de 'laag' constantmesh zijn. De combinatie van een hydraulisch bediende lamellenkoppeling en een 'automatische' mechanische vrijloopkoppeling maakt bovenstaande mogelijk. Het had net zo goed met 2 lamellenkoppelingen gekund.

Nadere uitleg (onderste alinea):

annatefka.nl/mf_techniek/mf_mp_02.html/
+3
Arie_MF
@Wimsumar Daar hebben alle tractorfabrikanten patent op. 😄
Heb jij een traumatische ervaring gehad (of nog steeds) met Massey Ferguson? Als het over Massey Ferguson gaat moet je altijd even kwijt dat je het geen goede trekkers vindt. 😉
Wimsumar
Beste Arie-MF:

Quote Reactie van @Arie_MF:
traumatische ervaring

Ja, dat kun je wel zeggen. Ik heb vroeger op o.a. M.F. het trekkerrijden geleerd. 😎

Quote:
geen goede trekkers

Kijk, dat is wat anders dan niet volmaakt. 😛
Verder helemaal met je eens dat alle fabrikanten daar patent op hebben.
+1
Arie_MF
@Wimsumar Daar heb ik het ook op geleerd, en ik pak nog steeds graag de 133 als het werk het toelaat.
Wimsumar
Beste Arie_MF:

Quote Reactie van @Arie_MF:
133

Punt is, al bijna 34 jaar ben ik nu 'verwend' met een merk dat met iets meer (20) p.k. alle werk ruimschoots aan kan. Voor '133-werk' pak ik de fiets.
+3
paulusmahandel
@Wimsumar sterke beentjes krijg je van het hooischudden op de fiets
Wimsumar
Beste Paulusmahandel:

Quote Reactie van @paulusmahandel:
hooischudden

Wordt niets. Om 3 redenen:

Een M.F.-133 krijgt de 750 `a 800 kilo zware schudder niet eens uit de machineloods.

Daarnaast, hooi is ook eens gras geweest. Een M.F.-133 krijgt de schudder niet met goed fatsoen in werking.

En 3: Ik ben geen 25 meer en hecht bij een (vervelende) klus als gras-/hooischudden meer en meer aan enig rijcomfort.
paulusmahandel
@Wimsumar goed bedacht om voor een dikkere tractor te kiezen.
MF 2725
@Arie_MF Dat klopt ja. In het begin is het wel even wennen. Persoonlijk vind ik de Multipower van de 1200 ook fijner werken dan die van de 2725. Maar als de Multipower van de 2725 niet zo abrupt zou zijn, is dat een teken dat de boel versleten is. Is mij verteld.
+1
Arie_MF
@MF 2725 ja, het heeft allebei z'n voor en tegen, maar daar zijn het oude trekkers voor. 😄
kohneknack
Goed

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson County Crowler en hebben de trefwoorden County , fordson , belasting , trekkers en schakelen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0