Illustratie van:

Mc-Cormick F 137 D - Er gaat diesel naar de injectiepomp maar er komt geen uit.

Beste

Ik wou mijn mc cormick f 137 d voor de eerste maal starten, de motor is niet open geweest, enkel herspoten, nieuwe elektriciteit...
Er zitten 2 injectiepompen op, elk voor 1 cilinder.
Bij de voorste cilinder komt er brandstof toe (ik heb de leiding aan de verstuiver losgemaakt, daar komt er bij het demarreren een druppel uit gespoten.
Bij de andere verstuiver komt er niets uit de leiding.
Er komt diesel tot aan de injectiepomp van die cilinder, maar er komt niets uit.
Het eigenaardige is dat deze pomp deze ochtend en gisteren wel nog werkte: want er kwam bij beide verstuivers brandstof toe.

Hoe zou dit kunnen komen? Zit er iets vast in de injectiepomp of moet er nog iets ontlucht worden? Wel heb ik al staan demarreren om te kijken of er iets uit komt, jammer genoeg niets.

Met vriendelijke groeten
Sander Devoldere

Deel dit topic

Reacties

sander d
Dit is de injectiepomp

(klik om te vergroten)

De injectiepomp naar 1 cilinder,
aan de andere zijde zit er nog dezelfde
Wimsumar
Beste Sander D.: Zit de tankdop vol verf waardoor de tank vacuüm trekt en de brandstoftoevoer naar de inspuitpomp hapert?
sander d
@Wimsumar
Hallo, ik had daar ook al aan gedacht, daarom heb ik de tankdop eraf gedaan, maar dit helpt niet.
Wimsumar
Beste Sander D :

Quote Reactie van @sander d:
helpt niet

Okee. Volgende suggestie: Zit er voldoende brandstof in de tank om vlot door te kunnen stromen naar de brandstofpomp? En staat het tankkraantje open (zeefje niet vervuild) ?

Heeft zo'n Mc Cormick F137D een hulppompje om de diesel vanaf de tank naar de brandstofpomp door te pompen?
erik9831
Pomp ontlucht ? Heb ik bij eentje van mij ook al voorgehad, dan kwam er ook niets uit tot deze ontlucht was.

Zit hier een regelschuif op en is deze niet vast komen te zitten na lang stilstaan ? Je kan dit voorhebben nadat hij lang heeft stilgestaan, maar nu met proberen te starten eens nagekeken te hebben of de trekknop nog werkt om stil te leggen, waardoor de pomp nu op dood punt staat.
Wimsumar
Beste Erik9831:

Quote Reactie van @erik9831:
Pomp ontlucht ?

Dat ziet er niet bepaald eenvoudig uit zo'n in spuitsysteem van de Mc Cormick Farmall 137D.
De horizontaal liggende pompelementjes zullen zich niet gemakkelijk laten ontluchten.

Brandstofsysteem F 137D

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Op onderstaande pdf pagina 4 het brandstofsysteem + ontluchtingsprocedure. Vermoedelijk blijft er toch een luchtbel hangen in de leiding van filter naar inspuitpomp. Het brandstoffilter kan ook onvoldoende doorlaten.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
sander d
@Wimsumar

Zou er iemand weten hoe ik deze brandstofpomp precies zou kunnen ontluchten?

Mvg Sander
Wimsumar
Beste Sander D :

Quote Reactie van @sander d:
brandstofpomp precies zou kunnen ontlucht

Ik heb de trekkergebruikershandleiding in bovenstaande reactie bijgeplaatst. Zorg dat de tank vol zit voor voldoende druk van bovenaf.

P.S.: Hier nog de technische handleiding van versnellingsbak/achterbrug:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Hefinrichting:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
sander d
@Wimsumar

Bedankt, ik heb alle stappen zoals beschreven gevolgd, in totaal zeker 1 a 2 min gedemarreerd, maar nog steeds geen brandstof aan de verstuiver. (de tank zit halfvol)

Ik vind het alleen vreemd dat er gisteren wel wat diesel uitkwam aan die verstuiver.

Hoeveel diesel moet er eigenlijk uitspuiten aan de verstuiver? , nu is dit zo een kleine druppel per keer.

Zou er iets vast zitten in de brandstofpomp zelf?
Wimsumar
Beste Sander D :

Quote Reactie van @sander d:
een kleine druppel per keer.

Een druppel X vele duizenden motorwerkslagen = precies die paar liter diesel die de motor per draaiuur verbruikt.
sander d
@Wimsumar

Bedankt voor uw reacties,
Volgens mij zit er iets van vuiligheid in de pomp, of zit er iets vast in de pomp.

Mocht er vuiligheid in zitten, zou deze er dan uitgaan indien ik met perslucht in de leiding blaas die toekomt aan de verstuiver, dus lucht blazen door de pomp (ook moet ik dan tegelijkertijd demarreren, want anders zal de pomp niets door laten zeker) ?

Of kan ik die pomp uit de motor halen? Wat zou er dan eventueel kunnen vastzitten?

Mvg Sander
Wimsumar
Beste Sander D :

Quote Reactie van @sander d:
vuiligheid in de pomp, of zit er iets vast in de pomp.

Vuiligheid in de pomp zou erg jammer zijn. Een verstuiver raakt er onherstelbaar mee vast en/of beschadigd.
Wil de motor lopen op de ene goede inspuitpomp?
Dan zou je de motor net zo lang kunnen laten draaien tot de andere pomp los komt en/of het eventuele vuiltje er uit is. Via de verstuiverleiding wat perslucht inblazen zou dan kunnen, maar ga A.U.B. zeer schoon te werk!

P.S.: De toevoerleiding vanaf filter naar het nietwerkende pompdeel stroomt voldoende door?
sander d
Hallo

Gisteren heb ik een stukje van de pomp gedemonteerd, er zat een klein gaatje verstopt (waar de groene cirkel rond is op foto), dit heb ik uitgeblazen.

Zie foto:
Deze stift/pen (met de rode pijl bij) beweegt heen en weer bij demarreren, indien deze ingedrukt is, dus in normale toestand (want de veer drukt deze in) komt er geen diesel uit, bij demarreren wordt deze stift uitgeduwd en komt er dus diesel uit.

Alles weer gemonteerd, ook de leiding naar de verstuiver, na +- 1 minuut demarreren kwam er eindelijk diesel uit, maar te weinig: er komt telkens een zeer klein druppeltje uit gelopen in plaats van uit gespoten.

Hoe komt het dat dit er met te weinig druk komt uitgespoten? (Zit er ergens een dichting in de pomp waarlangs er druk kan ontsnappen?)

Mvg Sander

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Sander D :

Quote Reactie van @sander d:
een klein gaatje verstopt (waar de groene cirkel

Zit op deze aansluiting de dieseltoevoerleiding van filter naar brandstofpomp, of, zit hier de hogedrukverstuiverleiding op?

Komt bij het proefdemarreren de diesel uit de (losse) verstuiverleiding gedruppeld, of uit de verstuiver?
+1
sander d
Hallo

De tractor draait eindelijk, eerst heb ik de brandstoftank licht onder druk gestoken met de compressor, daarna heb ik de leiding van de pomp naar de verstuiver opgevuld met diesel, na wat proberen startte hij, maar hij viel weer uit, zo 5 maal geprobeerd tot hij uiteindelijk bleef draaien.

Iedereen bedankt voor de info en hulp.

Mvg sander

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick F 137 D en hebben de trefwoorden motor , pomp , starten , diesel , cilinder , cormick , injectiepomp , startprobleem , brandstof , ontluchten en verstuivers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0