Illustratie van:

Fendt 615 - Vierwielaandrijving blijft aanstaan is op lucht geschakeld

Beste mede tf'rs,

Gisteren starte ik mijn 615 en viel mij op dat het lampje van de 4wielaandrijving aanstond. Dus naar een keer verzetten geconstateerd dat de 4wielaandrijving ook daadwerkelijk aanbleef. Die aandrijving is op lucht geschakeld, daar heb ik weinig kaas van gegeten. Is er iemand hier die mij opweg kan helpen daarmee waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt,

Gr matthew

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
De Fendt sleutelaar van deze site is @Fendt926Driver, weet u dit misschien?
Fendttrisixfan
Kan zijn dat de draaiknop stuk is
Fendt926Driver
De 4wd wordt met lucht uitgeschakeld. Dus geen lucht dan zit de 4wd erin.
misschien een leiding geknikt
of keuzeknop kapot
of de lucht booster lek.
van-der-loo
@Fendt926Driver merci;) zal vandeweek eens kijken en jullie op de hoogte houden, hydrolische schakeling ken ik wel maar lucht heb ik nog niet zoveel ervaring mee
Fendt926Driver
@van-der-loo ik heb van mijn 615 ook al een keer de keuze knop vervangen omdat 4wd soms bleef hangen. En de diff wou dan ook slecht wel inschakelen
van-der-loo
@Fendt926Driver dan is dat het eerste waar ik naar ga kijken, heeft die van jou ook lucht dan?
Gavrie Willemsen
@van-der-loo 600 serie heeft standaard lucht
Fendt926Driver
@Gavrie Willemsen alleen de serie van na 87 heeft standaard lucht om aftakas en 4wd en diff te schakelen.
De series ervoor hadden alleen lucht als er luchtremmen op zaten
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver ow Huub dat wist ik niet. Mijne was van ‘92....
Fendt926Driver
@Gavrie Willemsen van 92.
dan had die ook al stuurverstelling.
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver inderdaad en airco. Was 1 van de allerlaatsten dacht ik....
Favorit614
@Gavrie Willemsen Airco heb ik niet , maar de 614 van mij is van 93
Fendt926Driver
@Favorit614 augustus 93 zijn de laatste 600 series van de band gerold.
Favorit614
@Fendt926Driver Ik heb ergens nog de duitse voertuig brief liggen, alleen weet niet waar. 😂
Dacht ergens in mei / juni van 93 geleverd
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver de toen nieuwe 800 serie heeft dan toch een tijdje parallel gebouwd geweest met de oude 600 serie?
+1
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver mijne is 1 september '93 geleverd 😁
van-der-loo
@Fendt926Driver hoe werkt die schakelaar dan? Beide slangen eraf gehaald en uit beide tules kom 1 voor 1 lucht uit als ik de schakelaar verdraai.
Fendt926Driver
@van-der-loo er zit een aanvoer slang op de schakelaar. En als je hem op de eerste stand zet geeft hij naar 1 tule geen lucht. Dat is de 4wd aan. Want 4wd is aan bij geen lucht. Dus lucht wel op 4wd tule betekend 4wd uit. Bij doordraaien blijft die eerste tule van 4wd geen lucht blazen en krijgt 2e tule lucht om de diff erin te zetten
van-der-loo
@Fendt926Driver heb een.nieuwe schakelaar(om te proberen) gemonteerd en het werkt nog dan heb ik de slang van de bedienbalg afgehaald en hij is wel los. Gaat dat slangetje vanaf de schakelaar rechtstreeks naar die bedienbalg? Of zit daar een ventiel tussen?
Fendt926Driver
@van-der-loo poe het is al lang geleden dat ik daar aan gewerkt heb. Misschien moet je dat intern bij abemec even aan een wat oudere monteur vragen.
Favorit614
@van-der-loo zit geen ventiel tussen.
misschien dat de overstortklep / drukregelaar blijft hangen , of te weinig lucht door laat.
4Wd en diff werkt met een druk van 4 bar , volgens het boekje
van-der-loo
@Favorit614 als ik het slangetje eraf trek dan gaat dus de druk eraf en zie ik hem omgaan, dan zou hij dus toch uit moeten gaan? Nou dat doet hij dus niet helaas
Favorit614
@van-der-loo misschien de platen in het pakket krom?
van-der-loo
@Favorit614 als ik het slangetje van die luchtbalg af trek gaat dus de druk eraf en zie ik hem omgaan, dan zou hij dus toch uit moeten gaan? Nou dat doet hij dus niet helaas
Fendt926Driver
@van-der-loo ik weet niet hoe je het precies ziet. Maar als jij de slang eraf haalt en de lucht gaat eraf dan gaat de 4wd erin.
die gaat er met lucht uit
Favorit614
@Fendt926Driver ff andersom geredeneerd.
De hendel beweegt.
MAW inwendig komt ie niet vrij.
Lijkt op kromme platen in het pakket .
Favorit614
@Fendt926Driver maar je hebt wel gelijk.
Druk er op is uit , drukloos is ingeschakeld
van-der-loo
@Favorit614 hmm zit ik weer verkeerd om te denken. Morgen weer maar eens kijken;)
van-der-loo
@Fendt926Driver heb geconstateerd dat het niet de voorwielaandrijving is maar de sper (lampje zat verkeerd om) dus stoel gedemonteerd en plaat boven bak weg gehaald zodat je erbij kunt. Erna tot de ontdekking gekomen dat de hevel wel gewoon verzet word dmv die luchtbalg alleen dat de bak er niets mee doet...
Fendt926Driver
@van-der-loo dan gaat bij mij de lamp uit. Ik heb nooit in een bak van een 600 serie gekeken. Misschien dat reinhart het weet. @Favorit614
arnoud
@van-der-loo de sper van de vooras zit in de voor as dus heeft niets met je bak te maken
Fendt926Driver
@arnoud sper zit iets op de vooras maar zet toch in de bak jou diff slot erop. Dat is de sper dus heeft alles mer de bak te maken
arnoud
@Fendt926Driver ja de sper op de achteras maar de vooras sper zit gewoon in de voor as
Fendt926Driver
@arnoud maar voor de sper in de bak zit de luchtbalg onder de kabine. Die beweegt maar er gebeurt niets zegt hij.
arnoud
@Fendt926Driver ja dat klopt, weet je toevallig de voorloop van een 6 serie? Niet de bandenmaat maar de verhouding tussen de voor en achteras volgens het wp handboek
van-der-loo
@Fendt926Driver nou ik ben eruit uit mijn ongelukstrekker;) het is dus beide, dus en de voorwielaandrijving en de sper blijft instaan. De sper is gelukkig opgelost, die ging wat stroef dus bij het uitzetten bleef hij half actief. Na wat heen en weer bedienen en wat kruipolie is het probleem opgelost. Maar de voorwielaandrijving niet, hendel beweegt wel maar de voorwielaandrijving blijft in. Kan helaas bijna niet anders zijn als de platen die versleten zijn. Nu was ik in het boek aan het kijken, het kan toch niet zo zijn dat de complete aandrijving eraf moet om wat plaatjes te steken? Heeft iemand van jullie het al eens gehad?

(klik om te vergroten)

Voorwielaandrijving
Fendttrisixfan
@van-der-loo
Als platen versleten zijn werkt 4wielaandrijving niet meer
Favorit614
@van-der-loo volgens het grote boek , zit het pakket aan de binnenzijde vd aandrijving
van-der-loo
@Favorit614 ja dus moet helaas de bak eraf:(
Fendt926Driver
@van-der-loo nou heb ik een vraag aan jou.
bij onze 612 zit geen luchtbalg onder de stoel boven op de bak. en ook geen hendel. wat of waar wordt de diff geschakeld op de bak?
er zit wel een electro hydraulische klep. heeft die er wat mee te maken?
Allrad
@Fendt926Driver Deze wordt waarschijnlijk elektro/hydraulisch geschakeld, en zal hiervoor klein oliepompje achter de hydrauliekpompen zitten.
Fendt926Driver
@Allrad dat pompje heb ik zien zitten.
En op de achterbrug net links naast de vulopening van de achterbrug olie zit een electro hydraulische klep. Moet die hem activeren?
Allrad
@Fendt926Driver Volgens mij wel.
Fendt926Driver
@Allrad we trappen hem zo aan en rijden even naar bart toe.
Die moet het wel weten
Fendt926Driver
@Allrad klopte helemaal wat jij zei. De latere types schakelen met lucht een electrisch ventiel die electrisch een hydraulisch ventiel opend die met het kleine pompje de diff slot erin schakeld binnen in de bak.
Uitwendig zit er niets om te kijken wat de sperr zou kunnen bedienen.
De schakelingen zitten er tussen omdat met de luchtgeschakelde electrische klep ook de graden van de vooras bijgehouden wordt wanneer de diff slot er met sturen uit zou moeten gaan
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver zou diff dan elektrisch overbrugd kunnen worden?
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan ja kan. Dat gaan wij nu doen omdat we toch geen 4wd as voorop hebben.
Wij zetten gewoon 12v op de spoel van de hydr schakeling.
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver kan je keer foto nemen waar die spoel zit
gert-jan615
Waarschijnlijk is de luchtdruk te laag
Bij een bar of 4/5 word de 4 wd. als het ware uit gedrukt
Als je ergens een lek hebt en hij komt niet op druk dan zal de 4 wd. aan blijven staan
Bij een lege luchtketel staat hij dus altijd aan
Hopelijk heb je hier wat aan
Groet gertjan
van-der-loo
@gert-jan615 beste bedankt voor je reactie, ik zit nu rond de 18 bar luchtdruk dus denk dat dat eigenlijk al teveel is;)
Favorit614
@van-der-loo 10 bar is zat.
Daar boven verbrand de compressor op lange termijn.
Of je drukmeter heeft koorts
Fendt926Driver
@van-der-loo als je met 18 bar rijdt is dat gevaarlijk. Alles is op maximaal 14 bar afgesteld. Jou lucht afslag ventiel moet je dan schoonmaken. Zit voor de lucht ketel die devlucht weglaat als jij 18 bar hebt. Schoonmaken en dan bijregelen tot 10 bar
arnoud
@Fendt926Driver ooit eens 30 bar gehad en alles werkt nog steeds
+1
Fendt926Driver
@arnoud met 30 bar heb je gewoon een bom onder de kabine zitten.
maar vaak gaat het goed
arnoud
@Fendt926Driver ja klopt afslagventiel verstopt gehad.
+1
maggi
@arnoud

Turbodruk zeker?😅
guldner75
Nu we toch bezig zijn, ik heb het idee dat als ik de voorwiel aandrijving inschakel dat het
diff ook mee schakelt, zelfs flauwe bochtjes gaat niet geheel vlekkeloos .....
Fendttrisixfan
@guldner75

Normaal schakelt deze automatisch uit bij bochten
Favorit614
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
Normaal schakelt deze automatisch uit bij bochten

mits alle contacten in de vooras nog werken
Favorit614
@guldner75 ook met de draaiknop op stand 1?
diff schakeld wel in bij wielspin op stand 1 , maar komt los als er geen wielspin is.
Stand 2 is alles permanent vast
guldner75
@Favorit614

Ja in stand 1, bijvoorbeeld met zodebemesten op de kop akker wanneer je dan een bocht in gaat blijft die eerst iets hangen (rechtdoor rijden) en daarna knapt die eruit ..... dat doe ik nu dus niet meer .........
Favorit614
Diff word automatisch geschakeld.
Missien de vooras verversen.
Wel met olie die LS aanduiding heeft.
80W90 LS
guldner75
@Favorit614

zit net een half jaar geleden nieuwe olie in ongeveer 150 uur ofzo (is LS in gegaan)
fendt510c
Bij ons als je een bocht maakt of stevig remt beginnen de voor Spatborden als een gek te klaperen, wat kan dit zijn? Het gaat om de fendt 510c
Inter633-SA
@fendt510c voorloop wel goed?
arnoud
De ring om het druk lager kan kapot zijn die hem uit het werk moet trekken
fendt510c
@arnoud in de voorspronkelijke zit die dan zeker?
fendt510c
@fendt510c * vooras
arnoud
@fendt510c nee in de 4wd bak van een 600

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 615 en hebben de trefwoorden fendt , remmen , Fendt 615 , aandrijving , lucht , lampje en kaas geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
69
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0