Valmet 6400 - Valmet 6400 Hi-Trol probleem met vloeistofkoppeling

Bij het wegrijden vertrekt de trekker zeer brut .Het gevoel dat vloeistof koppeling niet meer werkt. Heb 6.6 liter ATF olie afgelaten v/d koppeling .De trekker schakelt en rijd verder goed. Trekt in het veld goed door .Met een vloeistof koppeling zou hij net zacht moeten vertrekken, maar doet het niet meer. Wat kan de oorzaak zijn ?De gewone koppeling draait vrij ten opzichte v/d vloeistofkoppeling alsde motor stil staat.
drago boy

Reacties

Wimsumar
Beste Drago Boy: Je hebt 6,6 liter olie afgetapt maar hoeveel er weer in gedaan?
Soepel wegrijden ( met slippende vloeistofkoppeling) lukt alleen als je in relatief hoge versnelling vanuit stilstand optrekt. (Is mijn Fendt-ervaring). In lagere versnelling merk je er weinig/niets bij van de vloeistofkoppeling.
drago boy
Hallo Wimsumar. heb er nog geen olie in gedaan; Hoeveel liter zou er in moeten .Het is zo dat hij in de wegversnellingen veel te brut is vanuit stilstand. En over een half jaar terug kon je rustig wegrijden maar nu niet meer.
Wimsumar
Beste Drago Boy:

Quote Reactie van @drago boy:
veel te brut is vanuit stilstand.

Dan trek je op bij te hoog motortoerental.
Bij stationair toerental (600 `a 750) de rijkoppeling op laten komen en dan pas gas geven. Dan kun je "soepel" optrekken.
Afhankelijk van de hoeveelheid olie in de vloeistofkoppeling gedraagt deze vanaf +/_ 1.200 toeren zich min of meer als vaste koppeling.
Ik denk dat de 6,6 liter de voorgeschreven hoeveelheid is.

Zie onderstaande link voor aanbevolen hoeveelheid (afhankelijk van het merk vloeistofkoppeling):

kroon-oil.com/nl/productadvies/…
drago boy
Hallo Wimsumar. Alvast bedankt voor de link . Het is een Transfluid vloeistofkoppeling met 6.8 liter. Bij stationair toerental de rijkoppeling rustig op laten komen en steeds brut vertrekken. Heb er geen verklaring voor. Of is het omdat er 0.2 liter te weinig ATF olie in zat ?
Wimsumar
Beste Drago Boy:

Quote Reactie van @drago boy:
Of is het omdat er 0.2 liter te weinig ATF olie in zat ?

Nee, met minder olie in de vloeistofkoppeling zou deze juist 'weker' worden. (makkelijker doorslippen).
drago boy
Hallo @Wimsumar
Dat zou ik eerder ook denken , maar wat kan de oorzaak dan nog zijn ?
Wimsumar
Beste Drago Boy:

Quote Reactie van @drago boy:
de oorzaak

Dan ga ik denken dat slijtage aan de 'gewone' rijkoppeling het probleem veroorzaakt.
Kan misschien de koppelingsbediening/aangrijping op zo'n VALMET 6400 HI-TROL (electronisch) gecalibreerd worden?
valmet6400power
@Wimsumar
Electrisch calibreren gaat niet lukken.. Is mechanisch bij alle 6400's..
Wellicht inderdaad de vrije slag van het koppelingspedaal bijstellen? Weet niet hoeveel uur erop staat?
drago boy
Hallo @valmet6400power
Heeft een 3400 uur ongeveer. Regelt men de vrije slag bij door de buis te verdraaien net onder de batterijbak?
ValtraStisch
drago boy
Hallo @ValtraStisch
Alvast bedankt voor de tips , ga het in het weekend nakijken en hou je op de hoogte .
valmet6400power
@drago boy
Ik zie dat je al bent geholpen door Valtrastisch, dus dat komt helemaal goed!
radium45
Heb soortgelijk al eens gehad met een 612, deze heeft dezelfde koppeling. waren klinknagels van de naaf afgebroken en die hadden schotjes uit het inwendige weggeslagen. Deze zaten vast tussen beide koppelingshelften. Fendtje sloeg ineens af bij het wegrijden, waren we niet gewend. Wel op de pto natuurlijk maar niet via het rij gedeelte...
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valmet 6400 en hebben de trefwoorden olie , valmet , trekker , motor , koppeling , probleem , wegrijden en vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!