Heren moeten wij niet eerder/vaker de verstuivers laten testen en/of vernieuwen????

Viel mij en mijn broer de laatste tijd op dat de caseih 1056xla zo begon te roken(zwart) voor de voermengwagen. De trekker draait hier al jaren voor en het was i.i.g. nog nooit zo erg.
Onderstaand een aantal gegevens.
urenstand 12200+ (sinds kort doet urenteller het niet meer en de toerenteller doet het nog wel, ook al zoiets)
Soort diesel is niet verandert en de andere trekkers bij ons roken ook niet.
De belasting is hetzelfde als voorheen (2 vrachten van gem 8,5ton van hetzelfde voer)
Trekker start hele winter prima en geen abnormaal olieverbruik en luchtfilter is schoon.
Dieselverbruik meten heeft geen zin want we hebben toch geen vergelijkings cijfers.
Toch met de trekker maar even naar onze LMB geweest; ja hoor de verstuivertest was duidelijk; dingen waren helemaal gaar, waren nog de originele.
Andere dag trekker weer opgehaald, jonge, jonge wat een wereld van verschil .
Hij is veel feller en 'hangt' veel beter aan het gas en zonder rook.
Kan de voermengwagen ook weer merkbaar makkelijker de baas.
Heren TF-fans, wachten wij niet vaak veel te lang met het testen en/of vernieuwen van de verstuivers????

Deel dit topic

Reacties

+1
valmet6400power
Ik denk dat wat jij zegt waar is; pas als het opvalt dat een trekker minder begint te trekken dan pas kijken naar in dit geval de verstuivers.. Het is ook niet zo dat je "even" je verstuivers laat testen elk jaar.. Zolang het goed is is het goed haha. Zelfde geldt voor kleppenstellen 😄
erik9831
@valmet6400power Sluit ik me volledig bij aan ...

Plus ook, de laatste 1056 is gebouwd geweest in 92 ... Dat is ondertussen ook al een 25 jaar geleden. Dat bewijst alleen maar de kwaliteit waarmee het gebouwd is, als het nog steeds de originele waren.
+4
Fendt926Driver
Als je boert met geld gaat het altijd beter dan om geld.
moeten we niet vaker een andere kopen
moeten we niet vaker olie wisselen
moet je niet vaker de vrouw inruilen
wat is de bedoeling van dit topic. Dat we allemaal braaf iedere 7000 uur de verstuivers laten testen?
En de olie pompen dan?
En de brandstofpomp?
En de motorolie smeer pomp?

Kom nou we zijn geen kleuterklas
+1
Albert Peters
@Fendt926Driver wat jij zegt is een beetje waar .Je moet met je eigen gevoel werken .Te zuinig kan toch wel eens verkeerd gaan.Maar ik heb bv nooit achterbrug ververst
+6
joop-same
Als je de HANDLEIDING van veel oudere trekkers leest dan staat er vaak in dat bij 1000 uren de verstuivers door een geautoriseerd bedrijf getest moeten worden, maar die boeken zijn er toch om niet gelezen te worden.
+3
claaspowah
@joop-same die boeken zijn er om de fabrikant in te dekken als het wel een keer fout gaat 😉
Arnoldvd
@claaspowah klopt wel ja
6530JD
Waardeloze topic
arnoud
Het is net zoiets als remolie die moet je ook gewoon iedere beurt verversen maar wie doet dat? Ook maar weinig!
Husqvarna
Ach wij hebben ook zo'n 956 11.000 uur voor de blokkenwagen, die remt nog met 1 wiel en dat ding word 3x daags gestart motor komt nooit op temperatuur, verstuivers zijn volgens mijn nog nooit getest, enigste wat we strict vervangen is de motorolie.
arnoud
@Husqvarna je zegt het zelf al, remt met 1 wiel. Vocht/roest in de remcilinder dan is het gauw gebeurd
mdoornekamp
@Husqvarna maar als van jouw trekker een paar cilinders uitvallen, trekt ie de blokkenwagen nog wel.
Wimsumar
Beste Rode Peter: Het antwoord op jouw topicvraag: "moeten wij niet eerder/vaker de verstuivers laten testen en/of vernieuwen????" geef je in de topictoelichting zelf al.
Je geeft namelijk aan dat het je de laatste tijd opviel dat de trekker meer zwart rookte. Daarvoor was het kennelijk niet iets om zorgen over te maken.
In de handleiding van mijn trekkers (FENDT) staat in de storingstabel dat als de motor abnormaal rookt de verstuivers op druk en verstuifbeeld gecontroleerd moeten worden.
Boeren die het onderhoud volledig aan de dealer overlaten zullen er zelf niet bij stil staan. De uitvoerende monteur zal bij de testrit (of waterremtest) op abnormale rook letten en zo nodig de verstuivers testen.
Boeren die zelf veel onderhoud doen zullen wellicht bij geringste 'overmatige' rook al de verstuivers (laten) testen.
Bij boeren die zelf weinig/niets aan onderhoud doen en ook op kosten van dealeronderhoud willen besparen/bezuinigen ( Ene CASEIH-1056XLA eigenaar 😛 ) grijpen (technisch gezien) iets te laat in. Merkwaardige echter hierbij is dat de trekker geen (koude)startprobleem vertoonde, iets waarbij op dit forum steevast het advies de verstuivers te controleren gemeld wordt.
Ik hoop 1 ding voor je dat je nu met de nieuwe verstuivers niet van de regen in de drup komt. De brandstofpomp op de trekker is namelijk ook niet bepaald nieuw meer en deze zal nu met de nieuwe verstuivers ook weer vol aan het werk moeten (hoge druk leveren) tenzij de monteur de nieuwe verstuivers op iets lager druk heeft afgesteld dan eigenlijk het advies is.
+1
cyclonedriver
Slechte verstuivers kunnen er ook voor zorgen dat je een gat in een zuiger krijgt. Dus zo'n een test is zeker aan te raden na x aantal uren, ook al lijkt het er op dat je trekker in orde is.
jammermaarhelaas
De uitkomst van het vervangen van versleten verstuivers heeft overduidelijk zijn goede effect gehad. Hiermee is voor elke scepticus bewezen dat verstuivers onderhoud nodig hebben.
Echter hoe vaak en in welke mate is mede afhankelijk van vervuilingsgraad van de dieselolie (ik denk hierbij met name aan het tijdig vervangen van het brandstoffilter, wie dit te kostbaar vind komt zichzelf vanzelf een keer tegen met een tractor die niet meer op toeren blijft).

Topicvraag of het vaker moet? Bij de een wel, bij de ander niet, zoals @Wimsumar al heeft uitgelegd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden winter , rook , trekker , roken , tractor , hetzelfde , toerenteller , testen , voermengwagen , gas , belasting , diesel , trekkers , meten , luchtfilter , urenteller en verstuivers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0