John Deere 310 - Gereviseerde motor rookt en stinkt erg

Ik heb vorig jaar mijn john deere 310 motorisch gereviseerd. maar nu, na ik schat zo'n 70 draaiuren rookt en stinkt de trekker nog heel erg, en loopt stationair ook niet mooi regelmatig.
motor start wel goed. maar heeft weinig kracht op lage toeren.
heb een compressietest gedaan en motor geeft wel zijn minimale waarden.
dit is aan de motor gedaan:
de motor heeft nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren,lagerschalen, keerringen en is de kop gereviseerd door een bedrijf. ook is de brandstofpomp gereviseerd en zijn er nieuwe verstuivers in gezet.
verder natuurlijk nieuwe olie en filters. iemand enig idee wat nog het probleem kan zijn?
nico stelpstra

Reacties

+1
JD-4450
Kan het zijn dat je de distributie een tandje verkeerd hebt staan? Ik had dat na de revisie van mijn brandstofpomp op de 310 ook.
nico stelpstra
@JD-4450 zou dit het behoorlijke roken kunnen veroorzaken?
nico stelpstra
Alles klopt wel met de merktekens op de pomp en het gat in het vliegwiel om de motor op het hoogste dode punt op slot te zetten
nhmonteur
Heb je de motor al een keer goed laten werken? Als er nieuwe bussen en zuigerveren in zitten moet dit goed op elkaar inlopen. Dit gebeurd het beste door hem goed te laten werken.
nico stelpstra
Hij heeft al wel een paar keer aardig moeten werken met een redelijk zware lading op een aanhanger. maar het word maar niet beter.
marc102
Wat ruik je dan precies? een soort olie lucht want het kan ook zijn dat de olie zelf(via de carter ontluchting) een geur geeft. In dat geval hoeft het geen probleem te zijn
nico stelpstra
Een scherpe indringende geur uit de uitlaat. carter ontluchting rookt minimaal en ruikt bijna niet
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra: Als de compressie goed is, zijn bij de genoemde rook/stank-verschijnselen de motortemperatuur en het inspuittijdstip aandachtspunt.

Bron: dieseldokter.nl/?page_id=507
Fordje4600
@Wimsumar daar staat dat bij veel onbelast werk de motor blauw rookt, is dit schadelijk? Vaak onbelast werken?
Wimsumar
Beste Fordje4600:

Quote Reactie van @Fordje4600:
is dit schadelijk? Vaak onbelast werken?

Dat komt in de praktijk haast niet voor. Je bent met een trekker aan het werk (het thermostaat zorgt dat de motor op "ideale" temperatuur is, of je zet de trekker uit als er enige tijd niet mee gewerkt wordt.
Fordje4600
@Wimsumar maar het is niet schadelijk? Want ik heb voor de hobby een trekker die alle klusjes met gemak af kan
Wimsumar
Beste Fordje4600:

Quote Reactie van @Fordje4600:
die alle klusjes met gemak af kan

Een trekker is als een mens: met het zwaarste werk (boer, bouwvakker) is de lichamelijke slijtage het grootst.
Huuuuub
Lijkt inderdaad alsof je pomptiming niet klopt. Of een probleem met de verstuivers.

Kan het misschien zijn dat je de verstuivers er verkeerdom in hebt gezet??
nico stelpstra
De rook/stank verschijnselen kloppen wel. ben al meerdere keren met de pomptiming bezig geweest maar het haalt allemaal weinig uit. wat word bedoeld met te koude motor?
verstuivers passen maar op 1 manier lijkt mij.
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
wat word bedoeld met te koude motor?

Dit betekend dat de motor niet op "bedrijfstemperatuur" komt (koelvloeistof 80 `a 90 graden).
Dit kan door te lichte belasting van de motor en/of een thermostaat die open blijft staan (of vergeten te monteren?).
+2
nhmonteur
@nico stelpstra en de zuigers zitten er ook goed in?als er een verbrandingsgat in zit dan zit die vaak uit het midden van de zuiger, en heb je de kans dat ze een halve slag verkeerd gemonteerd worden
+1
nico stelpstra
Dat werkt wel goed. je ziet de temperatuur mooi oplopen tot 3/4 de van de bedrijfstemperatuur die de meter aangeeft zeg maar, en dan gaat de thermostaat open en zie je de meter weer even een beetje zakken tot de midden ongeveer
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra: Hoe was het olieverbruik gedurende deze eerste +/_ 70 uur na de revisie? (Verbrandde olie stinkt ook).
Inloopolie gebruikt?
Alweer eens ververst?
nico stelpstra
Het oliepeil loopt op in plaats van dat het afneemt. dus het is net of dat er diesel bij komt. heb de olie inmiddels al wel een keer ververst en nu loopt hij ook weer op. heb geen speciale inloop olie gebruikt.
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
net of dat er diesel bij komt.

Kijk nog eens bij de "Dieseldokter"-link. Een slechtwerkende (inwendig lekke) brandstofopvoerpomp kan ook voor een rokende motor zorgen.
nico stelpstra
Ja klopt, die is ook al vervangen.
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
ook al vervangen.

Ik heb ook al eens een nieuwe gehad die na enkele tientallen draaiuren al lek was.
Ook de inspuitpomp kan inwendig diesel door laten lekken.
Zo'n J.D.-310 heeft geen dieselgevoedde "vlamstart"-koudstarthulp die eventueel door kan lekken via inlaatspruitstuk naar motorcarter?
nico stelpstra
@Wimsumar ja zit er op,maar is ook vervangen. inspuitpomp zou dan misschien nog kunnen inderdaad. daar zitten 2 van die soort paraplu rubbers in. maar kan hij de diesel ook niet goed verbranden dat het bij de zuigers naar beneden loopt?
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
maar kan hij de diesel ook niet goed verbranden dat het bij de zuigers naar beneden loopt?

Dat zou kunnen. Een deel van de ingespoten diesel verbrand dan 'stinkend' in de uitlaat en een deel kan 'condenseren' in de verbrandingsruimte en langs de zuiger lopen.
De motor loopt dan op 2 cilinders. Dit zou je moeten horen (of voel of er een koude uitlaatspruitstukaansluiting is).

----------------------------------------------
Handleiding John Deere 310: Deel 1 t/m 4:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
nico stelpstra
@Wimsumar hij loopt wel gewoon op 3 cilinders. dat is allemaal wel goed en op hogere toeren loopt ie opzich prima alleen op lagere toeren is het onregelmatig en ploft ie soms gewoon. ik ben alleen een beetje ten einde raad omdat ik al zoveel heb gedaan aan de motor en er maar niks helpt
nhmonteur
@nico stelpstra maar als het zo is dat je oliepijl stijgt, dan kan het zijn dat de inspuitpomp diesel naar het Carter lekt, maar dan kan er ook lucht in je pomp komen waardoor hij stationair slecht gaat lopen.
Misschien eens informeren bij het bedrijf die de pomp heeft gereviseerd.
+1
Huuuuub
@nico stelpstra
Zit er dan een roosa master brandstofpomp op?
Als dat zo is is de kunstof ring die inwendig in de pomp zit waarschijnlijk kapot.
Deze ring verbind 2 delen als een soort trillingsdemper. maar als die door de loop der jaren vergaan is krijg je ook zulke problemen als dat jij hebt.

Een revisiebedrijf zal je hier mee kunnen helpen. ik raad je af om er zelf aan te beginnen.
nico stelpstra
@Huuuuub er zit inderdaad een roosa master op. Maar die is gereviseerd, dat zou goed moeten zijn
Huuuuub
@nico stelpstra
Als er diesel bij de olie komt is er ergens iets niet goed, óf de pomp óf de verstuivers.

Pak de verstuivers er maar uit en laat ze maar testen. als deze goed zijn pomp weer na laten kijken.
+1
3130ls
Misschien een idee om hem eens voor de waterrem te zetten. Dan wordt hij eens goed warm.soms scheelt dat ook wel eens
fendt2
Zit de diesel retour leiding misschien ook verstopt. Of sluit een van de verstuivers niet. Je hebt het gevoel dat het oliepeil stijgt. Dan is er ergens een probleem in het brandstof systeem. Rookt de trekker ook stationair.
nico stelpstra
Leidingen zijn allemaal open en verstuivers zijn ook net nieuw. trekker rookt stationair behoorlijk
fendt2
Wat me nog wel verbaasd dat de compresie test de minimale waarden haalt. Dit zou toch eerder de maximale waarde moeten zijn
nico stelpstra
Er staat volgens mij geen maximale waarde in het werkplaatsboek, alleen een waarde die hij minimaal moet hebben (25 psi) meende ik
fendt2
25 psi is 1,7 bar volgens omreken tabel. Volgens mij ligt de compressie druk rondt de 20 bar.
nico stelpstra
@fendt2 heb net even op het kaartje van de compressie meter gekeken en de druk die hij geeft is 21kg per vierkante centimeter dus dat van die 25 psi klopte niet helemaal.
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
de druk die hij geeft is 21

En de andere 2 cilinders?
+1
nico stelpstra
@Wimsumar op alle 3 de cilinders is het nagenoeg hetzelfde. Dat zou goed moeten zijn.
nico stelpstra
Ik zou het dus in het brandstof systeem moeten zoeken? Kan een nokkenas ook versleten zijn?
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
brandstof

Misschien "verkeerd" benzine bijgetankt? Dat geeft vermengd met diesel ook stinkende uitlaatgassen.

Is het inspuitvervroegingssysteem op de brandstofpomp ook ontregeld bij de brandstofpomprevisie?
nico stelpstra
@Wimsumar nee, dat is het niet. Dit probleem had hij voor de revisie al en na revisie dus nog steeds. Dat maakt het zo apart
Wimsumar
Beste Nico Stelpstra:

Quote Reactie van @nico stelpstra:
voor de revisie al

Voor de revisie kan er ook al eens per ongeluk benzine bijgetankt zijn.
jammermaarhelaas
Ik zou het gezien de klachten (ploffen op lage toeren, stank uit de uitlaat en stijgend oliepeil) ook zoeken in het brandstofsysteem. Ik vrees dat het bij de kunststof ring in de brandstofpomp ligt gezien de uitleg van @Huuuuub.

Van een versleten nokkenas stijgt het oliepeil niet.
nico stelpstra
Ik ga in ieder geval nieuwe rubbers voor in de brandstof pomp regelen en dan gelijk ook de timing weer opnieuw goed zetten. Maar als de diesel lekkage nu los staat van de rokende motor. Is het dan mogelijk dat er iets met de nokkenas is?
Huuuuub
@nico stelpstra
Alles kan, maar begin eerst maar eens met de verstuivers te laten controleren en als dat niks oplevert de brandstofpomp na laten kijken.
Lijkt me sterk dat het van de nokkenas komt. en is ook erg vergezocht.
+1
Dennis_dB
Er zijn typen motoren waar als je de verstuiver verkeerd om (180 graden gedraaid) monteert. De retourbrandstof niet in de retourleiding gaat en dus in de motor terecht komt.
radium45
@Dennis_dB Ik heb al eens een gereviseerde MWM motor gekocht, die leverde totaal geen vermogen. Kon er niks vreemds aan ontdekken behalve dat de lekleiding aan de andere kant zat dan dat ik gewend was... Verstuivers een halve slag gedraaid en probleem was over.
deeremeneer
Ik zie het zo hierboven niet ergens staan maar heb je je opvoerpompje ook vervangen? Als die inwendig lekt stijgt je oliepeil ook. Een versleten nokkenas is zeker niet uit sluiten. deze word vaak vergeten bij een revisie. Staan de stelboutjes allemaal redelijk gelijk en moest je ze veel verstellen om de speling goed te krijgen? Welke klepspeling heb je aangehouden?
nico stelpstra
Dit is allemaal wel in orde. Heb 0.35 inlaat en 0.45 uitlaat zoals het werkplaatsboek aangeeft
deeremeneer
@nico stelpstra opvoerpomp ook?
nico stelpstra
Opvoerpomp is ook al vervangen. Ik ga in ieder geval de rubbers in de brandstofpomp vervangen.
david 1210
@nico stelpstra Je zou de brandstofpomp ook nog iets vroeger of later kunnen zetten bij draaiende motor en kijken hoe hij daar op reageert (gaat niet echt makkelijk met de stalen leidingen eraan maar is wel te doen), wel even de originele stand merken.
21 bar compressie is wel aan de lage kant.
nico stelpstra
@david 1210 ik ben al wel een paar keer bezig geweest met het tijdstip veranderen dit heeft eigenlijk alleen invloed op de rookpluim als je goed gas geeft. Zou de compressie op moeten lopen naarmate hij meer draai uren maakt?
david 1210
@nico stelpstra Ja de compressie zou nog wat op kunnen lopen maar dan moet hij wel een dag echt zwaar belast worden anders kan het heel lang duren, dit zou ik echter wel doen alvorens de boel weer los te halen. Als de trekker bij lage temperaturen wel goed start zou ik dan toch de
inspuitpomp weer laten testen.Koppakking te dik zou ook nog kunnen maar is waarschijnlijk
maar 1 type van.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 310 en hebben de trefwoorden olie , trekker , john deere , john , brandstofpomp , motor , deere , probleem , rookt , filters , toeren , verstuivers en kracht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!