Illustratie van:

John Deere Meerdere - Loadsensing op trekker zonder loadsensing

Hallo,
Wij heb sinds vorig jaar een nieuwe opraapwagen (schuitemaker rapide 80) met loadsensing alleen wij zette normaal altijd de 2250 er een keertje voor om hem na de winter los te trekken maar nu zit er loadsensing op en dat heeft de 2250 niet. Weten jullie of het op een ander manier wel zou kunnen, bijvoorbeeld door een kleine aanpassing??

Deel dit topic

Reacties

Fendttrisixfan
Op de jongere jd is het geen probleem maar denk dat het op de oudere types niet simpel is omdat er ook geen LS pomp opstaat
hobbyboer
Gewoon slangen erin drukken.

De pers en de retour dan.
En de signaalleiding (die waarschijnlijk ook nergens in past) gewoon ergens laten waar die niet beschadigt kan raken.

De ls van de wagen (is gesloten) werkt perfect bij het (ook gesloten) hydrauliek systeem van de oude John Deere.

De enige aanpassing die misschien nodig is, is een andere maat snelkoppeling op de slangen van de wagen draaien of even 2 verloopjes maken.
Maar misschien gebruiken jullie al dezelfde maat voor de pers en retour als normaal aan de trekker zit?
hobbyboer
Of misschien heb je op de 2250 al een drukloze retour met eenzelfde (dikkere) koppeling als bij je andere trekker(s)?

Dan gebruik je die natuurlijk voor de retour slang.
xm 150
@hobbyboer Waar ga je die drukloze retour op monteren
Niekdb
@hobbyboer ik denk niet dat dat zomaar kan hoor. Als je met de trekker constant druk gaat geven heb je een open center LS nodig. Als er een signaalleiding aanwezig is, is het een closed center LS. Wat voor ventielenblok heeft de opraapwagen? Misschien is deze om te zetten van closed center naar open center, dan kan je met de trekker constant druk geven op de pers van het ventielenblok
+1
casejxu
@Niekdb op de oudere jd.s moet je het circuit afsluiten. Dus CC en niet OC wat je gebruikt bij tandwiel pompen. De po m p van de jd blijft altijd op druk maar geeft dan geen olie dacht ik
+1
trean
Bij Schuitemaker zit er een draaiknop op het electriche ventielenblok waarmee je de ls kan uitschakelen. Dan kan je met verlopen de slangen aansluiten op een normaal ventiel? Als het kan wel gebruik maken van een druklozeretour.

Op deze manier heb ik regelmatig met een heftruck de messenbak naar voren gehaald zodat de messen geslepen konden worden.
art-korevaar
@trean waar zit dat electrische ventielen blok dan? Kan het zo snel niet vinden...
930triplemaaier
Gewoon de slangen in een ventiel drukken en als je dan een funktie bedient van de ladewagen bedien je ook tegelijkertijd het ventiel van de trekker. Bij een load sensing ventielenblok wordt de olie namelijk niet rond gepompt als er niets bedient wordt. Daarom is het belangrijk dat je het ventiel van de trekker weer in de neutraal zet als er niks bedient wordt omdat er anders constant olie door de overdrukventiel gepompt wordt met forse hitte ontwikkeling tot gevolg.
hobbyboer
@930triplemaaier Klopt precies wat je zegt, dat geldt voor iedere trekker zonder ls-pomp.
Echter niet voor deze 2250, want (voor zover mijn kennis rijkt) is deze voorzien van een gesloten hydrauliek systeem.
Past perfect dus.
De hydrauliek hendel in de cabine kan dus ook gewoon continu op druk blijven staan!

Als het klopt wat ik denk.
Heel veel verstand van die wat oudere deeres heb ik echter ook niet, maar misschien dat @JD3010 nog een deskundige toevoeging kan geven?
930triplemaaier
@hobbyboer
@thmtrader of @RobinBos weet het waarschijnlijk ook wel
thmtrader
Antwoord van trippel klopt ik kan er weinig aan toevoegen. in de oudere blokken is er wel sprake van een JD schroef maar ik moet bekennen dat ik dat ook nog niet helemaal onder de knie heb.....
hobbyboer
@thmtrader Ik schrik gewoon een beetje van de verschillende antwoorden die hier gegeven worden.
+2
thmtrader
@hobbyboer Dat is ook wel begrijpelijk want het onderwerp is ook moeilijk te begrijpen..... dus krijg je al snel veel verschillende uitleg!
+3
Beunhenkie
Beide dikke slangen in het ventiel en deze kan gewoon op druk blijven staan zoals hobbyboer al zegt. Het dunne LS snuffelleidinkje hoeft niet aangesloten te worden bij deze trekker. De pomp vd JD werkt volgens het gesloten systeem, een beetje de voorloper van het LS systeem. Hierbij bouwt de pomp druk op en stopt dan met pompen. Een 'normale' tandwielpomp gaat dan door de overdruk door met pompen als de olie gestopt wordt door het ventiel.

LS systeem regelt weliswaar precies andersom dan dit JD systeem, maar is ook een een ventiel van het werktuig met gesloten middenstand nodig. Met de genoemde JD schroef dichtdraaien geef je het ventiel een gesloten middenstand ipv open, het ventiel laat geen olie meer door als er niets bediend wordt. De hendel hoeft dus niet losgelaten te worden bij deze trekkers!

Kortom, de 2250 ervoor, twee slangen aansluiten en succes!
art-korevaar
@Beunhenkie en wat is de JD schroef?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van John Deere en hebben de trefwoorden winter , rapide , trekker , opraapwagen , john deere en load sensing geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0