Ford 5000 - Versnellingsbak wordt snel heet. Is dit normaal ?

Betreft een ford 5000 met dual power die ik recent gekocht heb. Na een 20 minuten volgas rijden is de versnellingsbak zo warm dat je je hand er max 3 seconden kan ophouden. Heb wel eens gehoord dat deze bakken warm worden maar wil het toch even checken. Oliekoeler lijkt ook niet veel effect te hebben, leidingen zijn allebei even warm. Warmte komt alvast niet van de pomp zelf heb ik al gemerkt. Zit trouwens nieuwe olie op en filter op.
Krispax

Reacties

Wimsumar
Beste Krispax: Een veel te hoog oliepeil zou deze overmatige warmte-ontwikkeling kunnen veroorzaken.
(Heb je de nieuwe olie er in gedaan en vergeten de oude eerst af te tappen?) Overigens, de peilplug/-staaf zit op het versnellingsbakdeksel en de versnellingsbak is een apart reservoir, gescheiden van de achterbrug.
+1
kromdiek
Bij een Dual Power versnellingsbak / achterbrug is de olie gecombineerd dus versnellingsbak en achterbrug zijn 1 resevoir, aan de linkerkant van de versnellingsbak zit dan waarschijnlijk een peilstok (achter je linker voet) tegen de bak aan (met een Q cab, dan vanaf de achterkant bij de linker hefarm).
De bak wordt behoorlijk warm zeg je, het mooiste zou zijn om die temperatuur eens te meten, dan zou de temperatuur nog wel eens mee kunnen vallen (met de hand voelt 50 graden al heel heet aan, maar dat worden ze gemakkelijk.
Dus proberen te meten (met een BBQ thermometer bijvoorbeeld) met een voeler aan een leiding kun je hem zo door de vulplug laten zakken.
Krispax
Olie niveau is in orde, hefdeksel is open geweest en alles zuiver gemaakt. Warmte lijkt te beginnen aan de versnellingsbak, lijkt alsof deze van de dual power komt. Deze is ook open geweest om maar was nog prima. Zal eens kijken voor een thermometer
Wimsumar
Beste Krispax:

Quote Reactie van @Krispax:
hefdeksel is open geweest en alles zuiver gemaakt.

Welke onzuiverheden zijn uit de achterbrug verwijderd? Zijn lagers/tandwielen e.d. hierdoor overmatig versleten waardoor nu hoge warmte-ontwikkeling plaats vindt?

Welke soort olie heb je gebruikt?
Krispax
Zat niks abnormaals in, aanzuigfilter zuiver gemaakt en dergelijke.
Daarna q8 T1000 10w30 erop gedaan.
Wimsumar
Beste Krispax:

Quote Reactie van @Krispax:
niks abnormaals

De versnellingsbaktemperatuur zal dan ook wel niks abnormaals zijn. (Al is het wel opmerkelijk dat na 20 minuten onbelast(?) rijden de bak al meer dan handwarm is). Desondanks, meten = weten.

De achterbanden zijn van gelijke maat? (Zo niet, dan moet het differentieel continue snelheidsverschil corrigeren met warmteproduktie als gevolg).
Krispax
Banden zijn gelijk. Daarvoor een keer 40 minuten gereden, was toen echt loeiheet. Kon er mijn enkels niet meer tegenhouden. Nu durf ik niet meer te lang rijden tot probleem is gevonden.
Wel duwt hij zeer zwaar als die in neutraal staat, nu dit was bij mijn majoor ook wel.
jammermaarhelaas
@Krispax

Je zult er niet aan getwijfeld hebben, maar die olie voldoet aan de specificatie van Ford (M2C 121 voor motorolie, 134 voor de UTTO, 159 voor de STOU), daar zou het dus niet aan hoeven liggen.

pds.q8research.com/sheetcommercialpdf.php/…
Krispax
Idd geen twijfels hier
old man jose
@Wimsumar
Als tandwielen en lagers versleten zijn zou er dan nog extreme warmte ontwikkeling zijn Wim??

Ik dacht dat dit alleen bij een foutieve afstelling zo was, ik kan ernaast zitten maar toch??
Inter633-SA
@old man jose Je lagers enzo kunnen dan voor weerstand zorgen en dus warmte 😉
old man jose
@Inter633-SA
Ja zeker denk ik.
Krispax
Dan zou je ook al iets moeten horen denk ik en geen vijlsel gevonden in de bak. Ga er int weekend nog eens aan prullen, deze week weinig tijd gehad
old man jose
@Krispax

oldfordtractors.com/sostrblshoot.htm/

misschien kun je hier wat vinden.
Gerron
Als de pomp niet warm is maar de rest wel dan doet je pomp het toch niet? Er zou wel eens lucht in de pomp kunnen zitten.
Krispax
Probleem is gevonden. Zit in de dual power, en enkel als die in de normaal staat. Als die hier in staat en ik duw de koppeling in dan staat er precies een rem op. Hierin zit dus een hoge wrijving. Wordt dus weer openmaken. Iemand ervaring mee?
ford turbo power
@Krispax wat is bij jou, als hij in normaal staat, haas of schildpad?
oldtimergek
@Krispax je hebt toch niet de tractor aangesleept oid. Tractor met Dual power kun je niet aanslepen, wil wel doch 9 v/d 10 x is dan de dual power naar de bliksem.
Krispax
@oldtimergek nee ik alvast niet. Dual power is nochtans open geweest en alles zag er nog goed uit.
Krispax
Normaal zal haas zijn, power is dan schildpad
Krispax
Nog niet opgelost. Warmte is afkomstig van de aftakaskoppeling. Platen waren kromgetrokken, nieuwe ingestoken en nieuwe arm en dichtingen vervangen. Alles draait nu mooi met de hand, en werkt perfect maar koppelingspakket blijft heet worden. Nog iemand ideeën?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden olie , ford , power , versnellingsbak , warm , pomp , warmte , ford 5000 , heet , filter en max geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!