John Deere EZ Ballast gewicht nu beschikbaar voor Nederlandse markt




Het EZ Ballast systeem – onderscheiden tijdens de Agritechinca in 2015 met een zilveren medaille - is het eerste flexibele ballast systeem op de markt welke gebruikt maakt van het onderstel van de trekker wat bijdraagt aan een optimale gewichtsverdeling van de trekker.

Deel dit topic

Reacties

+1
GerbertXL
Doet me denken aan de mannen die 11 ton trekkertrek rijden met een case 1455. Zelfde effect maar dan zonder ellenlang lulverhaal waarvan je aan het eind nog niet weet wat het is.
Het is dus gewoon een bonk ijzer dat je onder de trekker kan hangen... Van harte de marketingallergie aan iedere paarse broek die dit persbericht gescheven heeft.
rommert14
@GerbertXL het nut is dus gewoon om het geheel zwaarder te maken neem ik aan?
walker1
@GerbertXL Ellenlang verhaal? Beetje overdreven, iets meer als 10 regels en een kort filmpje en het is mij ook helemaal duidelijk hoe het werkt.
GerbertXL
@walker1 Nee, niet overdreven. Het artikel is als volgt: merknaam, onderscheidingen die er verdient zijn, vage omschrijving, hoe installeer je het, voordelen, en daarna pas wordt tussen neus en lippen verteld dat het een gewicht is.
Begin gewoon met: Het is een groot gewicht dat makkelijk onder de trekker kan worden gehangen.
Ties6210
@GerbertXL misschien had je eerst de titel moeten lezen
GerbertXL
@Ties6210 Daar heb je een puntje.
+1
walker1
@GerbertXL Ballast is ook gewicht he, en in de eerste zin beginnen ze al over ballast.
Ja op jou manier kun je elk nieuwsbericht wel samen vatten in 2 regels. Als er bv een nieuwe Fendt uit komt dan is het: Fendt heeft een nieuw model, het is groen van kleur en heeft rode velgen. klaar.
GerbertXL
@walker1 Dat klopt. En dat geld ook voor alles in "de loonwerker". En alle zooi die hier gelinkt word.
erik9831
@GerbertXL welke goeie zooi raad je dan aan voor meneer nieuwslinker ?
GerbertXL
@erik9831 Die is er niet. Ook in alle vakbladen worden die persberichten geplaatst. En daar betaal je er nog voor ook, hier gelukkig niet.
walker1
@GerbertXL Er wordt soms wel te veel gelinkt hier, soms staan nieuwsitems er wel meerdere keren op.
valmet6400power
@walker1
En hij is veel te duur maar dat noemen alle mechanisatie bladen slechte als een klein overkomelijke noodzakelijkheid..
walker1
@valmet6400power Ja zal ongetwijfeld duurder zijn dan zelfde gewicht voor in de fronthef.
Ties6210
Het is toch wel een heel mooi gewicht werkt nog snel ook
walker1
@Ties6210 Werkt inderdaad mooi, maar vind het toch minder effectief als frontgewicht. Reden van gewicht bijhangen is toch vaak extra gewicht op vooras krijgen als er zware machine of aanhanger achterin hangt. Dit hangt in midden van de trekker en extra gewicht wordt dus over beide assen verdeeld. Voor bv zwaar trekwerk als ploegen of bij kuil aanrijden is het wel een mooi gewicht, dan houd je beide hefinrichtingen beschikbaar voor kuilverdeler, schuifvork, schuifblad, etc.
+1
930triplemaaier
@walker1 je levert wel wat in op bodrmvrijheid wat ik met kuil aanrijden niet graag zou willen.....
rommert14
Zou je er dan ook een chip bij krijgen? Dat als er iets kapot is je niet om johndeere heen kunt? Of misschien schakelen ze hem wel uit vanuit de fabriek 😂
walker1
@rommert14 of los schakelen vanuit de fabriek. als je net met 50 km/h rond jaagt, ploft er in een keer 1,7 ton ijzer op straat.
rommert14
@walker1 ja, wel apart dat jd zoiets doet. Heb dat stukje gelezen
Siete
Het idee opzich zie ik zeker wat in. Alleen ben bang dat het in verhouding te duur gaat worden om er een succes verhaal van te maken.
Veel trekkers worden in verhouding tot het vermogen steeds lichter. Voor aftakas werk ideaal. Voor zwaar trekwerk zeker niet. Front en of wielgewichten maken de trekker slechts op een specifieke plek zwaarder, waar dit gewicht het over de hele trekker lengte doet, en zoals eerder genoemd wordt de werking vd heffen behouden. Als ik zie wat een trekker met maaiarm frame al meer trekt vergeleken een trekker met alleen frontgewichten oid....
Maar zoals gezegd, denk dat het helaas te duur wordt in verhouding...

Mvg,

Siete
trean
@Siete met welke bandenspanning rijd je met ploegen en kilveren? Dezelfde spanning als met transport? Probeer het eens met 1 bar in de banden. Mijn ervaring is dat een optimale bandenspanning meer doet als veel lucht in de banden met veel extra gewicht.
Siete
@trean Klopt Trean. Daar ben ik eerder al eens van geschrokken. Probleem is dat we toch regelmatig best een eind over de weg moeten, en helaas niet altijd de mogelijkheid hebben de banden (vlot) weer op te pompen. We proberen er daarom altijd een beetje een gulden midden weg in te vinden, maar zodra het kan is dat idd de eerste stap zodra ik het land in rijd!!

Mvg,

Siete
trean
@Siete top, als je gaat rekenen wat slip je kost aan brandstof en tijd, kan je best een kwartiertje langer onderweg zijn omdat je met lage spanning niet harder kan als 30 km/h.
Siete
@trean Ja daar zit ook zeker wat in. Moet alleen toegeven dat je (of ik iig) toch vaak geneigd bent om weer gas te geven. Haha. Zal een beetje het automatisme zijn denk ik. Maar idd sinds ik in het kilverwerk terecht ben gekomen doe ik steeds meer met bandend spanning.

Mvg,

Siete
verwijderd
Siete
@JD3010 Ben ik met je eens. Maar aangezien dit gewicht niet puur in de fronthef of in de achterwielen zit is de verdeling daar van mooier voor trekwerk doel einden.

Mvg,

Siete
verwijderd
walker1
@JD3010 is ook mijn idee, op de achteras heb je meestal toch wel genoeg gewicht door zware machine of aanhanger. Met een frontgewicht probeer je wat meer richting 50-50 gewichtsverdeling te komen. met dit EZ systeem krijg je er in het midden gewicht bij, waardoor de verhouding over de assen niet veranderd.
Siete
@JD3010 Tuurlijk moet alles wel in verhouding blijven. Maar een beetje meer totaal gewicht is soms wel handig. Zelf rijd ik bijv met een 6210R AP (vd baas). Deze is in verhouding tot het motorvermogen aan de lichte kant vind ik (iig voor trekwerk) Bij ploeg en kilverwerk rijd ik dan ook met frontgewichten. Echter dit gaat ook tot zover. Zou dan toch graag een iets hoger totaal gewicht hebben wat op deze dus nu kan. Je kunt dan des gewenst de verhoudingen met wiel of frontgewichten nog bij sturen.

Mvg,

Siete
+3
930triplemaaier
Is een top trek cilinder bij bijvoorbeeld een kilverbak in combinatie met een flink frontgewicht niet handiger dan dit? Lemken heeft dit ook al aps optie bij hun getrokken grondbewerkingsmachines
Siete
@930triplemaaier Denk persoonlijk dat een top trek cilinder door de constant wisselende belasting niet echt zal werken. Ook heeft dit vooral de neiging de trekker (overdreven )
achter over te trekken.

Mvg,

Siete
hobbyboer
@Siete Dat gaat prima hoor, de druk kun je naar wens instellen en wordt ook continu bijgeregeld bij oneffen terrein.
Siete
@hobbyboer Zo te horen heb je er ervaring mee? Ik zelf namelijk alleen in de vorm bij een tandem as container carrier. Ben dus wel nieuwsgierig hoe dit werkt. Waar heb je het op zitten, en heb je misschien een filmpje oid?

Mvg,

Siete
hobbyboer
@Siete Zo spannend is het niet hoor, alleen een cilinder met stikstofbollen, een druksensor en wat elektronica die de elektrische stuurschuif aanstuurt.

Zat op een Lemken ploeg waar ik toen mee reed, als de gemeten druk meer dan bv 10 bar afwijkt van de gewenste druk wordt er wat olie bijgepompt of afgelaten. (die 10 bar regelgevoeligheid kun je ook naar wens hoger of lager zetten)

De gewenste druk kun je instellen tot in dit geval max 160 bar (trekkracht).
Er zijn 4 drukken apart in te stellen: Druk tijdens het ploegen, tijdens het wentelen, tijdens transport en tijdens het inzetten op de kopakker zodat de ploeg sneller op diepte komt.
Die 4 drukken wisselen automatisch, dat kan omdat de ploeg zo goed als helemaal bediend wordt via de bedieningkast van de ploeg.

Foto van een John Deere 6210R
930triplemaaier
@hobbyboer in jou geval is 2500kg frontgewicht geen luxe
+1
Siete
@hobbyboer Bedankt voor de uitleg. Kende het systeem niet op een ploeg dus vandaar mijn vraag.
Bij een ploeg is al het " trek werk" recht uit zeg maar. Bij een kilverbak zit je ook met trekwerk in bochten. Misschien dat dit systeem daardoor misschien minder ideaal is voor die toepassing?

Mvg,

Siete
930triplemaaier
@Siete nooit van een stikstofbol gehoord?
Bij de carrier waar jij mee gewerkt hebt zit waarschijnlijk de topdrukcilinder gekoppeld aan de disselvering waardoor als de druk op de dissel toe neemt de druk op de topdrukcilinder ook toe neemt.

Als je trekker in mijn geval behoorlijk achterover trekt heb je te weinig frontgewicht. Door de toptrekcilinder genereer je extra gewicht op de achteras van de trekker. Dat moet natuurlijk wel gecompenseerd worden met extra frontgewicht
hobbyboer
@930triplemaaier Ik weet niet of het voor een kilverbak heel geschikt is, zou de bak nog wel voldoende de grond in willen?
Denk dat daar dan ook weer een (automatische) regeling op moet om de druk steeds aan te kunnen passen.
930triplemaaier
@hobbyboer de grotere nieuwe kilverbakken wegen toch ook nog wel behoorlijk wat. Als de stikstofbol groot genoeg is zal de variatie in druk ook wel mee vallen. Je zou een trekker ventiel kunnen gebruiken om wat te kunnen spelen met de druk
hobbyboer
@930triplemaaier Dat zou je natuurlijk ook weer op kunnen lossen met gewicht op de bak, bedenk ik me net.
Als je dan een ton extra voorop hangt (bv 2500kg ipv 1500) ook een ton extra achterop de kilverbak
930triplemaaier
@hobbyboer kan ook
Wat ook kan als je kilverbak in de boventrekhaak zit is een gewicht in de hef onder de dissel
Siete
@930triplemaaier
Nog nooit van een stikstofbok gehoord?
Wat moet ik met deze opmerking? Ik geef aan dat ik nieuwsgierig naar deze constructie ben omdat ik deze op zulke werktuigen niet ken. Lijkt me een vrij normale vraag.
De constructie die jij aan geeft zit niet op deze carrier. Leuk bedacht maar geen prijs dus.. En mee gewerkt hebt? Aangezien ik hier nu 17jaar werkzaam ben is "mee gewerkt hebt" misschien iets kort door de bocht?

Mvg,

Siete
mdoornekamp
Ik vind het idee van het gewicht onder de trekker wel goed. Vaak zie je wielgewichten bij zwaardere trekkers. Maar die sleutel je er niet even snel uit tussen 2 klussen door.

Andere optie is water in de banden. Maar daar ben ikzelf gevoelsmatig niet zo"n voorstander van.
930triplemaaier
@mdoornekamp bij water in de banden komt het ook nogal aan op de remmen omdat je veel meer vliegwielwerking hebt

Wat ik ook wel eens gezien heb bij een half gedragen ploeg is een dikke plaat ijzer van 2 ton in de hef achter waar dan weer de ploeg aan hangt en dan 1000kg extra in de fronthef. Universeel en goedkoper als het systeem van jd.

Het ez systeem van jd lijkt mij ook iets typisch Amerikaans want die hebben volgensmij nog nooit gehoord van gewichtsoverdracht of trekkrachtregeling. Hun beginnen dan altijd met extra gewichten
Siete
@mdoornekamp Water in de banden hebben we ook eens geprobeerd. Nadeel wat wij daarbij vonden was dat je de band minder kunt laten wangen waardoor het profiel minder "zet" in de grond. Qua extra trekkracht genereren viel ons dat dus tegen, maar misschien dat zo iets met een andere verhouding water/ lucht nog iets op te vangen is?

Mvg,

Siete
Arie_MF
@hobbyboer @930triplemaaier
picclick.com/1967-Massey-Ferguson-MF-180-1100-2-17…
Dit heeft MF vroeger ontwikkelt, lijkt me wel een goed systeem waarbij je het gewicht van je werktuig gebruikt door een starre verbinding met de hef. De gewenste druk stel je dan in met je hefhandle.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , john deere en gewicht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN