Ford 3055 - Is het mogelijk een Hydraulisch Remventiel op te bouwen?

Dag Allen,

Wij hebben thuis een Ford 3055 zonder remventiel, en sinds kort een hydraulisch geremde platte wagen. Mijn vraag is hierbij of het mogelijk is dat onze Ford 3055 deze wagen ook met een hydraulisch remventiel kan laten remmen.

Groet'n Peter-Jan
PeterJanRemmelink

Reacties

echte844
Geen enkel probleem. Kramp heeft units die je er zo tussen bouwd en ook nog regelbaar zijn.
Reken incl. leidingwerk wel op ongeveer 1000 euro. maar wat is je veiligheid waard.
Heb zelf 1 jaar met rem op de hydrauliek gereden(hand bediend), levens gevaarlijk. nu ook een remventiel er tussen gebouwd maar dan wil je niet anders meer.
international xl
@echte844 dat setje wat jij bedoelt is dat voor trekkers met hydraulische remmen of mechanise remmen? wij hebben thuis een ihc 745 xl met mechanise remmen en willen hier ook graag een rem ventiel op hebben. en wat versta ik onder regelbaar? bij volle en lege vrachten?
echte844
@international xl Het setje is voor hydrauliek remmen. Weet niet of kramp een set heeft voor mechanise. origineel bosch is er wel. Regelbaar is de uitgaande druk. Dus een lege wagen kun je met minder druk remmen als een volle voor extra comfort.
Heb je daar een link van? Want ik bedoel gewoon zoon remventiel die ook op grotere trekkers zit.
international xl
@PeterJanRemmelink jou ford heeft mechanise remmen toch, dus nog geen bestaand hydraulisch rem systeem. ik ben benieuwd naar de oplossing, heb al eens gehoord dat je dan een drukgever tussen de rem stangen van je trekker kunt bouwen die het ventiel aansturen
@international xl klopt, mechanisch aangestuurde natte schijfremmen.
redeagle14
@PeterJanRemmelink bij de 3055 is het naar buiten halen van de persleiding het meeste werk. Op de site van NH bij de onderdelen tekening van de 4630 kun je zien hoe een remventiel wordt aangesloten en aangestuurd.
Wimsumar
Beste PeterJanRemmelink: Als je alleen met die platte wagen (leeg) achter de FORD-3055 rijdt, dan is een remventiel niet nodig: dan zijn de trekkerremmen krachtig genoeg. Wil je met deze platte wagen, ik noem maar wat, ladingen van 20 grootpakken graskuil vervoeren, dan wil je de FORD-3055 er niet voor hebben wegens trekkrachtgebrek.
Kortom, een remventiel opbouwen: Beter van niet. Weggegooid geld.
@Wimsumar 20 is wel een beetje overdreven en dat zal ook niet op de wagen passen. de Ford 3055 ging eigenlijk altijd voor de platte wagen zonder rem maar nu we een andere wagen hebben met hydraulische rem zo het mooi zijn als de Ford die ook kan gebruiken. Maar iets minder er op kan die qua trekkracht eigenlijk best goed hebben een stuk of 15 gaat ook best goed. maar mijn vraag is daarom nog steeds of het mogelijk is of er zoon echt remventiel opgebouwd kan worden en wat het kost.
+3
RPCounty
Er bestaan gewoon originele handbediende remventielen voor. Die bouw je onder het normale hydrauliekventiel. Was in frankrijk heel normaal. Ik heb ze wel liggen. En de kosten zullen je meevallen.
@RPCounty heb je daar een foto van misschien?
+1
echte844
@RPCounty Dit werkt. Alleen in het geval van een noodstop moet je wel de reflex hebben om een hand van het stuur te halen en de rem te bedienen, dus remmen en uitwijken tegelijk lijkt me bijna onmogelijk. Natuurlijk zijn er mensen met betere reflexen als ik en die ook nog eens handiger zijn.
Fendt926Driver
@RPCounty wij hadden bij een handbediende rem er wel eens een insteeknippel op de hydrauliek kopping met een T stuk en daar een klein stikstof bolletje op en dan dus door naar de koppeling van de rem. Die haalde mooi de scherpe kantjes eraf met handmatig remmen.
RPCounty
@Fendt926Driver ja fat is helemaal ideaal. Voordeel van de handbediende tov het gewone hydroventiel is dat deze gewoon te doseren is. En als je de hendel los laat is de druk er weer af. Terwijl je bij een normaal hydroblok eerst de hendel weer naar voren moet doen naar de andere poort omdat het closed center is ipv open center.
verwijderd
Wimsumar
Beste JD3010 e.a.:

Quote Reactie van @JD3010:
Ik heb het idee

Ja, ik had ook het idee. Toegegeven, het was gewaagd, zelfs voorbarig te noemen 'zomaar' het idee te hebben dat de wagen geladen zou worden met 20 graskuilgrootpakken. Maar zeg nu zelf, nu inmiddels duidelijk is dat het er 'slechts' 15 zullen zijn (15 X 600 kg = 9 ton lading), dan blijkt mijn idee over de ongeschiktheid van de trekker alsnog juist en zal topicvraagsteller al spoedig zijn profielfototrekker ervoor inschakelen.
(Om maar te zwijgen over de hoogstwaarschijnlijk ook ontbrekende spiegels en/of andere wegverkeersvoorzieningen op de FORD-3055).

€ 207,47 (excl. overige benodigdheden) ongeremd uitgeven:

kramp.com/shop-nl/nl/…
@Wimsumar Vanmiddag ook weer met ruim 7 ton lading gereden en niet veel moeite aan duurt alleen iets langer totdat deze op volledig handgas komt, en het lijkt alsof er de eerste 100 meter een zwarte onweerswolk boven de weg hangt. maar als er echt ver moet worden gereden dan word idd de ferguson van mijn pff er voor gezet. Maar dat even ten zijde. Even terug komen op het remventiel, als je alle onderdelen en tijd bij elkaar optelt is het dan een dure investering? Want de Ford zal toch hoogst waarschijnlijk wel voor de wagen moeten want de mf moet de wagen vol laden. Anders laten we gewoon tijdig gas los en dan gewoon rustig met de trekker gaan remmen.
Wimsumar
Beste PeterJanRemmenlink:

Quote Reactie van @PeterJanRemmelink:
een zwarte onweerswolk boven de weg

Je moet met 7 (of meer) ton lading in het land ook van z'n plek komen.
Vergeet het remventiel, maar zet een fatsoenlijk regelventiel (handbediend) op die Ford in de plaats van de uittrekknop. Daar heb je naast (handbediend) remmen ook bij ander hydraulisch bediende/werkende werktuigen profijt van.
@Wimsumar Er zit een fatsoen handbediend regelventiel op met 2 aangesloten ventielen voor bijvoorbeeld de hark en schudder die op hydrauliek werken.
+1
jammermaarhelaas
@PeterJanRemmelink

Quote:
Anders laten we gewoon tijdig gas los en dan gewoon rustig met de trekker gaan remmen.

Wanneer je niet te ver over de weg hoeft, dus niet veel tijd wint met rijden op topsnelheid en laat remmen, dan zou ik gewoon kalm aan doen, hooguit 20 km/h, en heel op tijd remmen.
Een handbediende hydraulische aanhanger-rem zoals @RPCounty voorstelt is een voordelig en goed werkend, origineel systeem, handbediend, werkt altijd wanneer de tractormotor draait.

De drukgever zoals @Wimsumar linkt, is volgens mij nog niet zo eenvoudig te monteren op een 3055 zonder cabine omdat alleen de remstangen waarmee je de rem afstelt, die dus de achterbrug in lopen, trekkend zijn. Hier krijg je denk ik niet zonder veel werk een drukgever tussen/bij gemonteerd. De drukgever moet immers de pedaaldruk opnemen, is dus niet gewoon geheel open of dicht. Ook komen daar dan nog een bijbehorend remventiel en een tussenplaat voor de tractorhydrauliek bij.
Een Ford met cabine heeft afhankelijk van de soort cabine, langere remstangen, hier kan dan weer wel makkelijk een drukgever tussen.
verwijderd
RPCounty
@JD3010 dit ventiel is open center
verwijderd
RPCounty
@JD3010 als je de hendel los laat loopt automatisch de olie weer retour. Dat doet het gewone ventiel niet
verwijderd
RPCounty
@JD3010 dat is dit toch?
verwijderd
+1
RPCounty
@JD3010 dat bedoel ik ook niet. Ik neem aan dat het wel redelijk duidelijk uitgelegd is. Een rem ventiel heeft 1 aansluiting en die komt in de neutraal stand gewoonin verbinding met de retour ipv van dat hij afgesloten wordt. Dus open center
verwijderd
RPCounty
@JD3010 laten we t daar dan maar op houden
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @JD3010:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, alleen je haalt nu 2 dingen door elkaar.

Hoe noem je zo'n ventiel waar de A en de B-poort in de middenstand open zijn dan?
verwijderd
hobbyboer
@JD3010 Oja, natuurlijk, dat had ik zelf ook kunnen verzinnen.
Hartelijk dank voor het meedenken 😀
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 en hebben de trefwoorden ford , wagen , opbouwen , remmen , hydraulisch en remventiel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!