Fendt 105 LS - Lekt olie uit carter ontluchting?

Hallo,

Vorige week heb ik mest gereden met de 105 met de 7kuubs tank. Kreeg het best te voorduren. Sindsdien begint hij wat meer motorolie te lekken. Mijn vraag is, komt dit uit het carterontluchting? Of is het iets anders? Hij rookt hier ook altijd iets uit
Motoroliepeil is iets gezakt
Het is de slang die aan de rechterkant bij het blok vandaan hangt (vanuit de cabine bekeken)
SjoerdHylke

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Wimsumar
Beste Sjoerd-Hylke:

Quote:
(vanuit de cabine bekeken)

Kijk, als je ook eens uit de cabine komt, dan kun je zelf zien wat er allemaal uit de carteronluchting blaast/vloeit. 😛

Maar nee, dit is nu precies wat men (lachend als een boer met kiespijn) eigenlijk bedoelt met "even schoonbranden, dan kan het luie zweet er uit". Door de trekker/motor het flink te verduren te geven is wellicht afdichtende koolaanslag tussen zuiger en zuigerveren 'weggebrand' en is bovendien het zeefje voor de carterontluchting in dezelfde 'adem' eveneens van de smurrie ontdaan.
Erg?
Nee, het luie 'zweet' kan er nu immers weer uit. (Alles wat uit de carterontluchting komt wil je niet in de motor houden. Het olievlekje moet je op de koop toe nemen).
SjoerdHylke
@Wimsumar zo vaak zit ik niet in de cabine๐Ÿ˜œ maar het is dus vrij normaal. Ik dacht nou krijgt ie carterdruk en moet de motor los.
+1
basia
@SjoerdHylke

Even een aanvulling op het verhaaltje van @Wimsumar ; ik zou het Carter ontlucht filtertje en slang wel een keer goed schoonmaken .
dat pijpje met filtertje waar de slang op zit in het distributie deksel (moertje 10 mm ) loshalen en goed schoonspoelen + slang doorblazen zodat de carterontluchting goed kan "ademen" .
Wel eerst van buitenkant van het pijpje en omgeving schoonmaken zodat geen troep in de motor terecht kan komen .
+1
marc102
@basia Klopt als je dat moertje losdraaid komt het de slang samen met een soort filter los dit filter (soort potje waarin een soort metaal vergelijkbaar met staalwol maar dan grover) kun je ook beter even schoon make...

Onderdeel nummer 5 op de tekening 😉

(klik om te vergroten)

SjoerdHylke
Is het verstandig om nu de motorolie te vervangen? Of eerst nog even wachten? Hij is toe aan zen beurtje
basia
Als ie aan een beurtje toe is ; zou ik het wel doen , nieuwe olie +filter en alle nippels weer even wat vet in pompen .
SjoerdHylke
@basia nippels doe ik vaker, hij zit nu 8 uren over zen beurt heen zegmaar
ford3000case745
@SjoerdHylke das nog niet zo erg.
stevenb
Gecondoleerd ๐Ÿ™ˆ hier precies hetzelfde met mijn 103s ๐Ÿ˜ paar dagen goed werken en ja hoor ๐Ÿ˜ nu hangt er een halve liter fles onder ๐Ÿ˜ loopt en start nog als een zonnetje ๐Ÿ‘Œ maar 5 borrelglaasjes nozem-oil uit de ontluchting daags ๐Ÿ˜ vraagt om (speciale attenzione) komende winter ๐Ÿ˜œ
+1
SjoerdHylke
@stevenb hij lekt enkel een paar druppels, en start en loopt nog als een zonnetje
stevenb
@SjoerdHylke dan mooi zo laten ๐Ÿ˜ kun je mooi een verversingstermijn van 1000 uur aanhouden ๐Ÿ˜œ
+1
Angelo368
Niet te druk om maken, doet onze 103 al 8 jaar, oliepijl goed in de gaten houden
stevenb
@Angelo368 het schijnt wel een beetje een kwaal te zijn van die mwm's ๐Ÿ˜
SjoerdHylke
@stevenb niet alleen van de mwm's. De perkins van onze 6280 en 699 lekken ook al jaren, maar ik wist niet of dat van de mwm's ook normaal was
+1
joop-same
@Angelo368 Elke motor ademt uit de carter ontluchting niet alleen MWM dit is normaal niet verontrustend, en niet direct aan revisie denken.
Gewoon je olie van die Oldtimers met 2รก3 honderd verversen en niet met 1000 uur zoals bij nieuwe tractoren.
Wat dacht je hoeveel water(condens) en verbrandings resten er met 1000 uur in de olie zitten, en die dan ook vaak nog niet goed op temperatuur komt.
Veel nieuwere motoren hebben de carterventilatie op de inlaat aangesloten zitten.
-NEW-HOLLAND-
Het is ook nog wel handig om je ontluchtingslang te verlengen zodat deze flink onder de trekker uitsteekt, dan word je motorblok ook niet zo vies
SjoerdHylke
@-NEW-HOLLAND- motorblok is niet vies, enige wat beetje onder de olie komt, is de stabilisatie stang van de vooras
basia
@SjoerdHylke

We weten wat je bedoelt ; maar toch een kleine verbetering ; je bedoeld de spoorstang .(verbinding tussen de L&R stuurarm op de fusees )
En aan de linkerkant loopt de stuurstang (vanaf pitmanarm naar fusee-arm )
SjoerdHylke
@basia ja klopt, even in de war
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS en hebben de trefwoorden mest , olie , fendt , blok , cabine , lekt , tank , motorolie , rookt , lekken en best geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!