Ford 4610 - Hoe ver kan ik gaan met de brandstofpomp van een 4610 opvoeren?

Hallo allemaal,
Ik weet het, er zijn al veel topics geweest over het opvoeren van een pomp. En ik heb veel van die topics bekeken en ben heel wat wijzer geworden. Maar toch heb ik nog een paar vragen.
Ik heb gelezen dat bij het opdraaien van een CAV pomp (de pomp op de 4610) gekeken moet worden naar de minimum en maximumslag. En dit snap ik redelijk goed, al moet ik de pomp nog openhalen voordat ik weet hoe het daar zit. Maargoed, nu de echte vraag: Het is een 3 cilinder en ik wil hem meer brandstof geven. Ik snap dat dit niet het beste zal zijn voor een 3 cilinder maar hoe ver kan ik gaan en is het niet extreem schadelijk? Ook wil ik weten of door het verdraaien van de slag niets ontregeld wordt qua timing. En als laatste vraag, hoeveel pk kan ik er goed uitkrijgen? (Standaard 63 pk)
En als jullie nu denken: Waarom willen mensen dit nou toch doen? Nou, ik vind het leuk om te sleutelen en te leren.
Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven.
Mvg, BroekieJD
BroekieJD

Reacties

valmet6400power
Als je de brandstofpomp te ver open zet "blus" je de motor dan rookt ie een bult maar trekt niks. Tevens verwacht ik een pk of 15-20 winst 😄
BroekieJD
@valmet6400power Oke, gewoon proberen dus hoeveel het beste is 😅
+1
Wimsumar
Beste BroekieJD:

Quote Reactie van @BroekieJD:
het beste

Bij dit 'probeersel' heb je gelijk de beste brandstofpomp. Met het vergroten van de slag van de pompplunjers (bij deze CAV-pomp) om meer brandstof in te spuiten wordt automatisch het inspuittijdstip vervroegd.
BroekieJD
@Wimsumar Mooizo! U heeft er aan andere topics te zien erg veel verstand van 😀
BroekieJD
@Wimsumar Weet u toevallig ook hoeveel pk je er maximaal uit kan/mag halen door de pomp op te schroeven?
mauser
@valmet6400power 15 tot 20 pk😨 dat is wel erg veel of heb ik nou poep geleerd op school???
valmet6400power
@mauser
Ik heb geen idee wat je geleerd hebt, maar zulke dingen zie en hoor ik wel is op de trekkertrek.. Een Fiat 45-66 geeft met de pomp los ook meer dan 10 pk op de aftakas meer, en die heeft "maar een 2.7 liter motor" 😄
mauser
@valmet6400power mja 10 pkan geloof ik wel. Maar of een groter moter dan bijna 20 pk erbij krijgt betwijfel ik. Het zou wel mooi zijn want bij mij staat het ook nog op de planning om de pomp meerene te geven
valmet6400power
@mauser
Je komt er maar op één manier achter 😃
unipower
@mauser een grotere motor kun je met een goede afstelling nog wel meer dan 20 pk bij schroeven, ook zonder turbo 😉
BroekieJD
@unipower En waar moeten we dan aan denken met afstellen? 😮 want dan gaan we da ns doen 😀
unipower
@BroekieJD Nou het tijdstip van inspuiten moet optimaal zijn en TE veel diesel werkt alleen maar tegen, de motor moet het wel kunnen verbranden 😉
BroekieJD
@unipower Gewoon de stoter steeds een beetje verdraaien dus, en als je merkt dat het tegen gaat werken stoppen, maar als het goed is is dat niet want wimsumar zei dat t inspuittijdstip bij deze pompen altijd word aangepast dus dan gewoon maximumslag 😉
BroekieJD
@unipower ik kan het ook verkeerd hebben hoor, ik snap er ook nog zeker niet alles van 😂
unipower
@BroekieJD Bij een CAV pomp moet je 2 boutjes in de pomp losdraaien en dan het dunne schijfje tegen de draairichting in verschuiven in het sleufgat.
BroekieJD
@unipower Jep, dat had ik gezien, maar nu nog eens kijken of het gaat lukken 😄
DANOONTJE POWERR
@BroekieJD
Als je echt wilt weten wat het meest geeft zul je m voor de tester af moeten stellen.
Anders blijft het een gevoelskwestie.
BroekieJD
@DANOONTJE POWERR Ja, daar zat ik ook al aan te denken ja. Maar dat zal wel goed komen
mauser
Word bij alle cav pompen de inspuiting vervroegd met het verdraaien van de maximale slag schijf?

Ik denk dat het niet uitmaakt of je het bij een 3 of een 4 cilinder doet. Ik heb een Mf240 gehad 3 cilinder. Dat was al een best sterk blokje voor 45pk niets mis met 3 cilinders dus
Wimsumar
Beste Mauser:

Quote Reactie van @mauser:
Word bij alle cav pompen de inspuiting vervroegd met het verdraaien van de maximale slag schijf?

Ja, met het vergroten van de pompopbrengst vergroot je de slag van de pompplunjers. M.a.w., de pompplunjers gaan eerder pompen waarmee automatisch de inspuiting vervroegd.

Lees "De werking van de pomp":

annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
arnoud
@mauser hebben met een 600 hier , standaard 85 gaf bij de trekkertrek 113 aan de aftakas mwm 5.7 liter 6 cilinder dus het is wel mogelijk om er meer uit de halen
BroekieJD
Ik had eigenlijk nog 1 vraag: Kan een 3 cilinder dit goed aan?
valmet6400power
@BroekieJD
Ligt eraan of het voor een enkele keer trekkertrek is of dat je er 300 uur per jaar volle pijp mee gaat werken..
BroekieJD
@valmet6400power Oh dan komt t wel goed denk ik 😉
valmet6400power
@BroekieJD
Ja denk ik ook wel en dan kan het een hele tijd toe!
+1
Kidd
Zo ver ik weet staat de brandstofpomp bij mijn 4610 helemaal open, als je er gewoon normaal mee om gaat is er niks aan de hand.
Maar dat je de motor er mee "blust" heb ik niks van gemerkt want hij trekt als een lier.
Hoeveel pk hij nu geeft weet ik niet, als iemand enig idee heeft hoor ik het graag?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 en hebben de trefwoorden ford , opvoeren , 4610 , ford 4610 en 3 cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!