Mc-Cormick D 430 - Motorprobleem, valt uit na starten

Even jullie opinie, ik had al een vorige post, dus Mccormick D430 aangeschaft, met defecte motor. Deze start nog (moeizaam), maakt licht rinkelend geluid, maar kunnen koude kleppen zijn(?), en valt dan na een paar minuten uit..

Er zat vuil, nl. witte olie (mayonaise) in deksel van de oliecarter dus dacht dat de koppakking defect was, doch bij nadere controle ben ik niet zo zeker meer. Alsook heb ik me laten vertalen dat een koppakking in dit type motor van metaal is en praktisch nooit kan lekken. Alsook de motor zo snel uitvallen van een defecte koppakking is ook niet logisch

- koelwater afgetapt en is proper
- motorolie afgetapt en lijkt ok, mooi zwart en lopend
- oliefilter afgehaald en hier ook geen noemenswaardig vuil
- benzinepomp getest en werkt..
- kleppeldeksel eraf gehaald en het resultaat zie je hieronder. Vol met vuil geel/witte olie.. dus sowieso water dat mengt ergens met olie denk ik dan? Of is dit condenswater?

kortom gezien het propere water en olie weet ik niet goed vanwaar het water zou komen? Iemand een idee? of toch koppakking eraf nemen en verder zoeken? Of zoek ik volledig verkeerd, dus ander probleem, toch iets met brandstoftoevoer te maken? Waar zit trouwens de brandstoffilter?

PS: de trekker staat ook zeer netjes, zeker niet "doodgereden"
davy-polspoel

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Wimsumar
Beste Davy-Polspoel:

Quote:
Of is dit condenswater?

Ja, je kunt misschien eigenlijk wel stellen dat de motor te goed(!) is. Naast dat je wellicht de motor heel vaak kortstondig laat lopen waardoor deze onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt is er waarschijnlijk weinig (compressie)leklucht langs de zuigers(veren) naar het oliecarter waardoor juist daar onvoldoende geventileerd wordt om condenswater te verdampen/ uit te drijven.
Met verversen van de waterverzadigde motorolie, de carterventilatie (kleppendeksel) schoonmaken en de motor regelmatig op bedrijfstemperatuur laten komen voorkom je 'mayonaisevorming'.

P.S.: Geen benzine in plaats van diesel tanken A.U.B.. (Of is dat een schrijffout van jou? 😉 )
davy-polspoel
@Wimsumar je uitleg over condensvorming ken ik, en vermijd ik. Ik heb de trekker zo gekocht (vorige week). De eigenaar was technisch totaal niet onderlegd "hij valt altijd stil.." was de enige uitleg.. maar mijn vraagt blijft, zelfs alles ik alles proper maak en verse olie of het zomaar gaat opgelost zijn? De motor valt toch niet stil van wat "mayonaisevorming" denk ik?

PS: benzine was inderdaad typfout 😁
Wimsumar
Beste Davy-Polpoel:

Quote Reactie van @davy-polspoel:
De motor valt toch niet stil van wat "mayonaisevorming"

Bij dat stilvallen denk ik in eerste plaats aan een haperende brandstofsysteem (wellicht door mayonaisevorming in leidingen/filter 😛 ).
davy-polspoel
@Wimsumar

In de oliefilter zit geen vuil (mayo), ik zal de brandstoffilter eens nakijken, zit blijkbaar in de tank.
zou ik de bougies ook eens eruit halen?
Wimsumar
Beste Davy-Polspoel:

Quote Reactie van @davy-polspoel:
bougies ook eens eruit halen?

Vanachter beeldscherm/toetsenbord kan ik/niemand adviseren zulks te doen terwijl de aanleiding eigenlijk ontbreekt.
De trekker start immers. De gloeibougies zullen daarom werken. Beter is tips en trucs af te wachten om zonder dingen te demonteren op goede werking te controleren.
Als gloeibougies in serie geschakeld zijn werken ze allemaal niet als er 1 defect is. Bij parallelgeschakelde (ieder gloeibougie z'n eigen stroomvoorziening) moeten ze warm aanvoelen na geruime tijd gloeien.
Het dieselfilter 'zomaar' uit de tank trekken lijkt me risicovol voor vervuiling welke dan rechtstreeks in en/of voor het tankkraantje plaats kan nemen. Raadpleeg in ieder geval de onderhoudshandleiding.

Dieselfilter reinigen: Zie onderstaande handleiding:

drive.google.com/file/d/…
davy-polspoel
Hierbij ter info nog paar foto's om de staat van de motor te tonen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Hallo,
valt hij ook uit als je hem rond de 1500 toeren houd ???
zakt hij eerst terug in toeren en gaat dan uit ?
loopt hij ook regelmatig ?
als hij zo ineens stil valt ligt het waarschijnlijk aan je brandstof toevoer.
misschien kun je er een externe tank op aansluiten om even je eigen tank/filter te omzeilen.
die smurrie boven in je motor komt waarschijnlijk dat hij nooit goed warm word
+1
jo845xl
Originele brandstoffilter die in de tank zit eruit zwieren en een in-line filter monteren .
kramp.com/shop-be/nl/…
Zelf gebruik ik dit .
kramp.com/shop-be/nl/…
davy-polspoel
Even een update:

Ik heb het brandstofsysteem nagekeken en hier waren wel wat problemen. Zoals geen filter meer aanwezig (in de tank), slib in de tank, koppeling brandstofleiding vol slib.. Alles uit mekaar gehaald, gereinigd, brandstoftoevoer naar pomp uitgeblazen, alles terug gemonteerd (uitgez brandstoffilter), ontlucht, propere diesel erin.. maar de tractor wil nu zelfs niet meer starten, de motor gaat wel rond, maar slaat niet aan, meerdere pogingen ondernomen, even met starter spuitbus in de luchtinlaat geprobeerd maar geen leven in te krijgen. Erger nog, bij de laatste poging kwamen er kloppende geluiden uit de motor en het koelwater spoot uit de radiatordop 😵

Iemand een verklaring? Ik denk dat de motor dus niet zo goed is als ik eerst dacht..
Uit de uitlaat komt bij het proberen start eerst witte rook en iets later donker blauw/zwart.
Wimsumar
Beste Davy-Polspoel:

Quote Reactie van @davy-polspoel:
uitgez brandstoffilter

Jammer. Zonder filter maak je van de brandstofpomp een 'baggerpomp'. Ook de verstuivers kunnen inwendig absoluut geen vervuiling aan.
(Maar het kwaad was al geschied omdat het tankfilter al ontbrak).
davy-polspoel
@Wimsumar in het weekend tijdens ik aan het sleutelen ben en ontdekt heb dat er geen filter aanwezig is kan ik er niet snel omgaan in de doe-het-zelf winkel. Filter kan ik later nog altijd snel bestellen/installeren als ik de trekker draaiende krijg..
Wimsumar
Beste Davy-Polspoel:

Quote Reactie van @davy-polspoel:
Filter kan ik later nog altijd snel bestellen/installeren als ik de trekker draaiende krijg..

Je mag de motor onder geen beding starten/laten lopen zonder dieselfilter! Brandstofpomp en met name de verstuivers verdragen absoluut geen vervuiling!
davy-polspoel
@Wimsumar Plan is om een in-line filter er tussen te stoppen. (zie tip hierboven ergens). Eerst uitzoeken waarom de motor niet aanslaat. Ik laat hem goed voorgloeien, motor gaat goed rond, soms lijkt het alsof hij ontbranding heeft en dan weer niet.. en dan na een tijd spuit het water uit de radiator dop. In de veronderstelling dat brandstofsysteem ok is, terug naar het idee van defecte koppakking:

- kan een defecte koppakking oorzaak zijn van niet willen aanslaan motor? (bv water bij ontbranding?
- defecte koppakking kan volgens mij wel reden zijn dat hij koelwater uitspuwd?
Wimsumar
Beste Davy-Polspoel:

Quote Reactie van @davy-polspoel:
- defecte koppakking kan volgens mij wel reden zijn dat hij koelwater uitspuwd?

Ja, dat is de reden.
Het is ook de reden dat minstens 1 cilinder onvoldoende/geen compressie heeft en het starten verslechterd.
Als bij de andere 3 cilinder de verstuivers al "vol vuil" zijn geperst (je hebt 'm immers zonder filter gekocht), dan blijft het plaatsen van een in-line-brandstoffilter mosterd na de maaltijd.
mestyle
Ik denk als eerste aan defecte koppakking. heb ze zelf al meerdere malen kapot gezien of een beginnent scheurtje. ze kunnen wel degelijk kapot.
Hallo,
er zit lucht in je brandstofsysteem!
ga het eerst maar eens goed ontluchten.
tis natuurlijk niet goed zonder brandstoffilter, maargoed daarvoor liep hij ook
dus niet te druk om maken.
nu gewoon alles goed ontluchten en maken zo als het hoort
komt vast goed !!
en dat kloppend geluid is waarschijnlijk de startpilot wat ontbrand is nogal heftig spul
gebruik dat liever zelf ook niet.
als hij helemaal niet tot leven wil komen kan je hem aanslepen
je moet heb dan wel even goed gloeien.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!