Illustratie van:

Ford 7000 - Hoe kan ik mijn aftekas op 1000 toeren zetten

Ik vraag me af hoe ik bij mijn ford 7000 de aftekas op 1000 toeren moet zetten .

Deel dit topic

Reacties

flupke 1
Hier heb je een aparte aftakasstomp voor nodig
Je haalt van 540 eruit en zet die van 1000 toeren erin
je kunt hem er gemakkelijk eruit halen
zit alleen geborgd met een clip
selectford
@flupke 1 ik heb er twee liggen zit er nog verschil tussen .
Ford 8700 force
Niet elke 7000 heeft 1000 toeren aftakas
Alleen als je een flens om de aftakas hebt met 4 bouten kan je de stomp wisselen
Bij 5 bouten niet dan heb je alleen 540 toeren.
Fordje6500
@Ford 8700 force hoe zit dat bij een 6500? Zit daar alleen 1000 toeren op? We haddn hem voor de silagewagen en hij ging veel sneller leeg dan de case die wel 540 had. Met de zelfde wagen
Fordje4600
@Fordje6500 das een 5000 die van jullie heeft 1000 toeren aftakas
Fordje4600
@Fordje6500 jullie hebben ook de 1000 toeren aftakasstomp erop
Ford 8700 force
@Fordje6500 je hebt in veel gevallen. Of alleen 540 of allebei
Aangezien een Ford achterbrug veel beter gebouwd is dan de meeste merken zal dat het verschil wel maken 😉😂
jammermaarhelaas
Ford heeft tot het eind van de 10 serie gen. 2 nog alleen gewerkt met een verwisselbare pto stomp. Pas aan het einde van de gen. 2 kwam er een toerental keuzehendel.

Ik neem aan dat dit te maken had met regelgeving en het "bokitho proof" zijn. De 1000 toeren pto heeft namelijk 21 spiebanen, en hiervoor heb je een aparte stomp nodig (bij IHC zag je een tijdlang tractoren met 2 stompen, 1 met 6 en 1 met 21 spiebanen) om hem aan de 1000 tpm werktuigen te koppelen die daarvoor een 21 spiebanen tussenas hadden.
Desondanks werden er in het alternatief circuit ook 1000 toeren stompen met 6 spiebanen geleverd.
Daanfordje
@jammermaarhelaas Wij hebben in onze 6700 een 1000 toeren stomp zitten met 6 spiebanen 😉
+1
jammermaarhelaas
@Daanfordje

Oke 😀
Bij onze 5610 hadden we er ook zo een bij, alleen nooit veel aan gehad omdat we er geen 1000 tpm werktuigen bij gebruikten. En 540 tpm maken bij 1100 motortoeren heeft nauwelijks praktisch nut. Dan is de zgn. spaaraftakas doeltreffender.
Ford 8700 force
@jammermaarhelaas
Pas vanaf 1974 was er een dubbeltoerige aftakas leverbaar
Later in de gen 3 tijdperk werd de keuze handel leverbaar in de cabine
Voor 540 of 1000
De 540 heeft alleen een enkel pakket in de achterbrug en 540/1000 heeft een dubbel pakket in de achterbrug, met wisselbare stomp.
+1
jammermaarhelaas
@Ford 8700 force

Wat bedoel je met enkel of dubbel pakket?

Bij mijn weten heeft een 540 tpm pto uitvoering 1 vertragings overbrenging. En de dubbeltoerige pto uitvoering heeft 2 stel eindvertragings tandwielen, de 540 tpm stomp valt met zijn speibanen in het 540 tandwiel, en is glad daar waar ie in het 1000 tpm tandwiel steekt. De 1000 tpm stomp is glad waar ie door de 540 tpm tandwiel steekt, en grijpt met zijn spiebanen in het 1000 tpm tandwiel.

De verwisselbare stomp heeft een diagonaal boring die beslist open moet blijven voor smering van een en ander in de achterbrug, hier werd destijds extra op gewezen.

De aandrijfas waarmee deze beide vertragingen worden aangedreven wordt gewoon met 1 platenpakket gekoppeld neem ik aan?
Ford 8700 force
@jammermaarhelaas ik bedoelde tandwielpakket bij 540 heb je een set en bij dubbeltoerig 2 set , wat je beschreef in je reactie.
Wist je trouwens dat ze die achterbruggen nog steeds bouwen evenals de bekende 8x2/16x4 dualpower bakken
jammermaarhelaas
@Ford 8700 force

Dat ze ze nog steeds bouwden wist ik niet, CNH zelf? Of een andere partij?
Heb soms wel eens een type op een foto/folder voorbij zien komen die op het oog erg veel weg had van een 5000 of een 7610, en dan met een andere typeaanduiding.

Op zich goed te begrijpen, het waren, en zijn nu nog steeds, heel degelijke en praktische tractoren voor vele toepassingen.

Zelf werk ik nog (en met plezier) de helft van de tractoruren met een 2600 😃
Ford 8700 force
Dit zijn ze alleen tegenwoordig hebben ze een iets moderner kapje en iveco motor

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@Ford 8700 force

Aha. Bedankt voor de link.
Fordje4600
Is er bij deze 7000 1000 toeren optie?

(klik om te vergroten)

+1
Jonkman
@Fordje4600 heeft geen borgveer dus denk het niet.
radium45
Toevallig vanmiddag net een 21 splines pto as in de container gemieterd. Lag al 40 jaar te rusten op mijn eindeloos grote onderdelenzolder haha.
SJB533
@radium45
Jij weet ook echt niet waar het geld uit te halen valt hè 😂
radium45
@SJB533 zo,n asje is toch niks waard? Ga er niet met zitten leuren
SJB533
@radium45
Meer dan 16 ct de kilo
+1
dj832
@radium45
Meer dan 800 euro een originele bij de dealer. Excl. Btw. Ik heb m maar teruggebracht toen ik de factuur kreeg.
ford3000case745
@dj832 had je zeker de gold edition😜
radium45
@dj832 haha, ik ga toch weer ff in de container rommelen.
jammermaarhelaas
@radium45

Daar kijk je soms nog van op, het is allicht een originele dus goede kwaliteit en maatvoering.
jasper01
Geloof dat er bij ons onder de werkbank ook nog een ligt ff 35 jaar schroot wegruimen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7000 en hebben de trefwoorden aftekas en 1000 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN