Onze 306 begint weer te kloppen. Waarom alweer???

Van onze Fendt 306 (8600h) begon twee jaar geleden geleidelijk aan een heftig kloppend geluid onder uit het motorblok te ontstaan. Raar er was niets bijzonders met de trekker gebeurt; gewoon de normale werkzaamheden, wel meteen gestopt uiteraard . Trekker is opgehaald en gerepareerd bij onze LMB. Er bleek dat van de vierde cilinder het drijfstanglager gesneuveld was. Vgl. monteurs verder geen schade. We zijn nu twee jr. verder, en verdorie, ik hoor weer een ongezond geluid uit het blok. Trekker heeft eigenlijk een luizenleventje op ons bedrijf en wordt alleen ingezet voor licht klussen.
Je moet het haast wel laten repareren want een kapotte trekker inruilen is financieel ook niet aantrekkelijk.
Mijn vraag komt dit vaker voor bij dit type motorblok?
En ja hoe voorkom je het?
IHC forever

Reacties

Fendt926Driver
Het klinkt mij vreemd in de oren. De mwm blokken in die trekkers hebben soms een lekke kop pakking verder ken ik jou storing niet.
Misschien nu als het los is alle 4 lagerschalen vervangen.
Het kan ook de zuigerpen zijn die iets klopt.
powerhenkie
Als de trekker niet te heet is geweest en er altijd voldoende olie van de goede kwaliteit in heeft gezeten, is dit een gevalletje pech. Deze MWM blokken zijn wel aardig betrouwbaar. Kan het niet zijn dat de motorolie er veel te lang op heeft gezeten en daardoor teveel verouderd is? Daar zijn deze motoren wel gevoelig voor.
Op menig bedrijf schiet het onderhoud van die zogenaamde tweede of derde trekker er wel eens bij in want ja hij wordt toch niet zoveel gebruikt (hoef alleen ons eigen bedrijf maar na te gaan!). Ik zou nu bij reparatie wel van alle cilinders de lagerschalen vervangen. Spreek voor zich dat de boel ook grondig gereinigd moet worden en na reparatie vrij snel de motorolie verversen.
+1
jammermaarhelaas
Los van de klacht is het af en toe gebruiken van een tractor, en dan alleen voor licht werk, helemaal geen garantie voor jarenlang klachtenvrij functioneren.
Een motor die zelden goed op bedrijfstemperatuur komt, en waar geen olie ververst wordt, heeft een zwaar bestaan. Zeker als na de (koude) start meteen flink gas gegeven wordt.

Je merkt het snel wanneer je hem eens een aantal uren achtereen op bedrijfstemperatuur laat werken, de motor loopt dan vaak weer veel mooier.
valmet6400power
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
de motor loopt dan vaak weer veel mooier

Dat is dan voor na de revisie 😃
stefan310
Vraag bij je LMB eens wat er allemaal is losgehaald bij het motorblok. Het kan zijn dat je ballasdeur is losgelopen of niet goed gemonteerd is. Hierdoor loopt dan je krukas niet in balans. Dit is een blok die normaal alleen bij viercilinders is gemonteerd. Deze kun je controleren door de carterpan eronderweg te schroeven. Kijk dan meteen inderdaad even de lagerschalen na en of je geen speling hebt in de krukaslagers.
Succes
+2
basia
En uitgelopen drijfstanglager , gaat bijna altijd gepaard met een beschadigde krukas (hetzij soms op het oog niet zichtbaar .)
Ook komt het bij deze MWM motoren voor dat de oliepomp los loopt . Waardoor de oliedruk te laag word , of zelfs weg kan vallen
En bij te lage oliedruk loopt altijd het achterste lager eruit , omdat deze het verst van de oliepomp afzit ( de 4e dus )
Huuuuub
@basia
Waarschijnlijk is alleen het drijfstanglager vernieuwd en de krukas niet geslepen of gecontroleerd.
Bij zulke schades altijd naar een revisiebedrijf brengen! de meeste LMB prutsen maar wat aan.
Favorit614
Quote Reactie van @Huuuuub:
de meeste LMB prutsen maar wat aan.

Als LMB moet je garantie kunnen geven op de meeste reparaties, dus zullen ze meestal niet prutsen.
Favorit614
Laat de kop van de drijfstang opmeten of hij nog mooi rond is.
Als het de zelfde cilinder is kan het zijn dat de kop van de drijfstang iets ovaal is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden fendt , tractor en motor geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!