Ford 4610 - Te nerveus gaspedaal kalmeren

Hallo mede TF-ers,

Het gaspedaal op mijn recent aangekochte Ford 4610 gen. 2 zonder cabine reageerd erg nerveus. Kalm een beetje gas (bij)geven of op een constant toerental houden in het veld, is praktisch ondoenbaar.

Nu heb ik reeds:
- een sterkere trekveer onder de treeplank gezet en daarvoor ook een vrijloop voor het handgas gemaakt,
- de gasstang van het binnenste gat op de gashevel van de (rotatie)brandstof-inspuitpomp verzet naar het buitenste gat, en het mechanisme voor het handgas en voetgas, onder de brandstoftank iets aangepast zodat deze de langere slag ook kan maken.

Beiden helpen wel iets, maar verreweg onvoldoende.

Het gaspedaal op de 1000 en 600 serie is wel goed te doseren en op 1 stand te houden. Deze "staat" op de treeplank, bij de 10 serie "hangt" het pedaal.

Is er iemand die het nerveuze reageren van het gas heeft opgelost bij handhaven van het hangende pedaal, of is het monteren van een staand pedaal met bijbehorend mechanisme een verreweg betere optie?
jammermaarhelaas

Reacties

Gerron
Misschien heeft de vorige eigenaar bij het vervangen van de ring in het kapje van de brandstofpomp het verkeerde gaatje gebruikt.
paulusmahandel
*ik zou de brandstofpomp ook eens verversen, diesel met olie eruit laten en olie (motor) erin
*aan je gashevel op je pomp een trekveertje zetten.
*loopt je gasstang niet ergens tegenaan
Deutz-5006
@paulusmahandel Is waarschijnlijk een rotatie pomp die smeert d.m.v. de diesel die er door gaat. @jammermaarhelaas kan je ook niet het scharnierpunt van het pedaal wat strakker zeten o.i.d.? Zodat het wat stroever gaat en beter blijft staan
jammermaarhelaas
@Deutz-5006

Het betreft inderdaad een rotatiepomp. Heb de topictekst aangepast.
rijkjd
Vaak zit er onder het bovenste dekseltje op je brandstofpomp ook nog een extra veer om het galopperen van de motor tegen te gaan, deze kan misschien wel lam zijn.
Even een tip, haal het niet zelf los maar laat iemand die daar in is gespecialiseerd het even nakijken.
Gerron
@rijkjd Ja,dat bedoelde ik. Alleen dat kapje loshalen kan iedereen wel.
rijkjd
@Gerron als je maar goed uitkijkt met de veertjes, dat ze niet losschieten.
ik weet zo niet of dat met deze pomp ook zo is, maar er zijn pompen waarbij er meerdere standen mogelijk zijn waar een veertje aan kan.
Als dat veertje dan los schiet en je weet niet welk gat die zat heb je wel n probleempje.
Heb deze zelf nog niet los gehad dus wie weet is er geen probleem 😉
jammermaarhelaas
@rijkjd

Bij mijn 2600 heb ik ooit eens de pakking voor dit dekseltje vervangen, daarbij ook de genoemde veer gezien. Het is een kwestie van het deksel een klein stukje optillen, eronder kijken hoe en wat. De veer kon daar in meerdere gaten, maar heb hem destijds gewoon in hetzelfde gat gelaten. De reactie van de regulateur zal vrijwel zeker veranderen indien er een ander gat gebruikt wordt.
jammermaarhelaas
Bedankt iedereen voor het meedenken en de reacties.

De suggesties heb ik nagelopen, pompdeksel bleek nog verzegeld, dus dan blijft wat dat betreft alleen een verrekt veertje over, maar ook de gashevel-aanslag is nog verzegeld, dus lijkt me die kans niet groot.
Heb een veertje aan de gasstang richting pomp gemaakt (handgas en voetgas komen nu beide beter terug) en de gasstang loopt nergens tegen aan.

Ik ga eerst een staand gaspedaal fabriceren en monteren, nader bericht volgt tzt.
+1
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas bij mijn deutz 4.51 zat er een gasveer bij op de stang van het gasgeven op de brandstofpomp naar het blok toe.
Met dezelfde functie als een veertje.
Alleen werkt die gasveer ( eigenlijk demperveer die ook vaak in oude trekkerstoelen zitten) beide kanten op
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 en hebben de trefwoorden gaspedaal en voetgas geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!