Krone turbo 500 - Hydrauliek blok bediening reparatie tips

Beste Krone gebruikers,
Als de olie warm wordt, wordt het steeds lastiger om de bodemketting te laten draaien met de bedieningshendel.
Door te spelen met de hendel zie je de slangen bewegen / op druk komen en dan gaat ie draaien. Pick-up en dissel werken prima bij zowel warme als koude olie.
Heeft iemand van jullie ervaring met reparatie van dit blok.
Of kennen jullie een tf-er die er kennis van heeft ?

Voor Foto klik op Lees Meer
Hoor graag,
Groeten Looman

Lees meer »

looman

Reacties

wim-same
Waarschijnlijk de snelkoppeling van de retourolie van de bodemketting niet goed meer. zodra hier druk op komt gaat hij afsluiten. kans is groot dat dit de koppeling op de trekker is.
looman
@wim-same aan de retourslang zit een nieuwe "vrouwelijke" snelkoppeling. Aan de trekkerzijde zit een mannetje direct op de vuldop als drukloos retour. Dat lijkt mij toch een goede oplossing, of heb ik dat mis ?
wim-same
@looman Als bij het mannetje op de trekker het balletje iets te ver ingedrukt kan worden, dan sluit het vrouwtje van de wagen weer af. Ik heb dit toch wel regelmatig gehad, ook bij grotere snelkoppelingen. Probeer maar eens een andere op de trekker.
looman
@wim-same is mannetje-vrouwtje andersom dan een oplossing ?
wim-same
@looman Mannetje-vrouwtje omwisselen zou je kunnen proberen. Werkt dit wel, dan kan je altijd nog een nieuwe koppeling monteren.
looman
@wim-same en vind het dan opvallend dat het draai-ventiel het halverwege z'n slag wel doet, en ervoor en erna niet. Heb jij een idee wat dat kan veroorzaken.
wim-same
@looman Dat is inderdaad vreemd. erna zou ik kunnen verklaren. Dan is de oliestroom nog groter, maar ervoor zou hij het wel moeten doen, dan is de oliestroom kleiner.
looman
@wim-same zou het ook in de pers aansluiting van de trekker kunnen zitten ? (Enkelwerkend) Dat vrouwtje aan trekkerzijde is al wat meer versleten.
wim-same
@looman Dat is niet aannemelijk, omdat je kon zien dat er druk op de slangen kwam. Hier maak ik uit op dat de druk niet weg kan.
looman
@wim-same goed punt, pers-slang moet druk op komen en mag dan flink bewegen, maar retourslang mag nooit druk op komen en dus nooit nauwelijks bewegen bij oliedoorgang. Ga ik op letten, bedankt voor je reacties !
Gerron
Bij een Miedema wagen met de zelfde symptomen was het wormwiel bij de aandrijving van de bodemketting versleten.
Gerron
@Gerron Als het aan het blok ligt (Wat ook wel kan.) dan kun je dat gewoon controleren door het blok te omzeilen.
wim-same
@Gerron Dat kan, maar als er druk op de retourslang naar de trekker komt, kan hij zijn olie niet kwijt
Gerron
@wim-same Zoiets heb ik wel eens gehad met een pennetje in de vrouwtjeskoppeling en een bolletje in de mannetjeskoppeling.
wim-same
@Gerron Daarom is dit de simpelste manier om ergere dingen uit te sluiten.
wim-same
@Gerron Als het wormwiel versleten is krijg je een raar geluid, en doet hij het ook niet met koude olie
Gerron
@wim-same Dat is moeilijk te horen als je op de trekker zit.
Zit er wel genoeg olie in de worm?
Als je bij zo'n versleten wormwiel een keer even terug laat draaien dan lukt het meestal wel weer.
wim-same
@Gerron Als je wormwiel versleten is en je laat hem terug draaien werkt dit over het algemeen maar even. de afgebroken resten van de versleten tandwielen draaien er tussendoor, en het is echt einde oefening.
Gerron
@wim-same Tja, alles gaat een keer stuk.
wim-same
@Gerron vaak gaat alleen het zwakste onderdeel maar stuk.
Gerron
@wim-same Maar waarom doet de bodemketting het dan wel als de olie koud is?
wim-same
@Gerron Hydrauliek werkt koud vaak anders dan op bedrijfstemperatuur.
andere weerstand van de olie, maar ook van het veertje van pennetje en het balletje. Dit is een kwestie van tijd en koud doet hij het ook niet meer. Andersom komt eigenlijk vaker voor, dat koud meer problemen geeft dan op bedrijfstemperatuur. vooral bij vorst.
radium45
@Gerron Zoek je nog zon wormkast voor een Miedema?
GerbertXL
@radium45 En anders heb ik er nog wel twee voor een mengele 😀
Gerron
@radium45 Nee
Gerron
Als je het blokje in de stand van knikdissel of pickup laat staan zakt hij dan als de olie warm is? Dan ligt het waarschijnlijk aan het bedieningsventiel van de trekker.
wim-same
@Gerron Heel veel , vooral oudere ventielenblokken, lekken inwendig iets olie. Dit heeft op zich nog niets te maken met het niet willen draaien van de bodemketting.
Gerron
@Gerron Dit controleer je natuurlijk met de retourslang losgekoppelt dus dicht.
GerbertXL
Hoeveel ventielen heb je op je trekker? Als het kan zou ik het hele bedieningsblok er tussenuit halen en alles rechtstreeks op de ventielen.
Ik heb jaren met een mengele gereden die vier functies had met een trekker met 2 dw ventielen.
1e ventiel naar voren was pick up omhoog, naar achteren bodemketting aan. Voor het lossen moest ik dan wel een kraantje omzetten (kon ik hangend uit de achterruit bedienen) zodat de pickup niet naar onderen kon, in het land had ik er geen last van omdat de pick up naar onderen ging voordat de bodemketting begon te draaien.
2e ventiel naar voren knikdissel, naar achteren klep. Op de knikdissel kon je met een touwtje een blokkering laten zakken zodat de dissel geknikt bleef als de klep open ging.
Die opraapwagen zelf was een rampenplan maar de bediening werkte prima.
looman
@GerbertXL 1xEW en 1x DW. We hebben een wagen met loswalsen, dus de bodemketting snelheid moet daarvoor goed regelbaar zijn, althans dat is mijn indruk. Dat kun je waarschijnlijk met het originele draaiventiel beter dan met de EW hendel op de trekker.
deJong
Heb je een doseerwagen?
looman
@deJong vanwaar deze vraag bij dit topic ?
deJong
@looman

bij een doseerwagen zit een afsluiter gemonteerd op de onderste doseerwals. als de doseerwals naar achteren wordt gedrukt door de bodemketting knijpt de afsluiter de bodemketting af. soms blijft die afsluiter hangen en dat kan met lossen ook veel hitte in het systeem creëren en een trage bodemketting.

mijn pa draait al meer dan 30 jaar met krone turbo opraapwagens en heeft nog nooit wat aan het besturingsblok gehad zegt hij.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Krone turbo 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!