Deutz D25 - Deutz D25 koppelingspedaal zit muurvast

Ik heb een Deutz D25 (zonder hef)
hij heeft 2 jaar buiten gestaan zonder dat ik heb heb laten lopen
nu weer gestart , dat ging prima, maar een groot probleem:
de koppelingsvoetpedaal (linkerkant van de trekker) zit muurvast
hooguit misschien 2 cm intrappen en wat we ook proberen )met volle gewicht erop staan etc....we krijgen er geen beweging in
ik heb erg lang gezocht, lees iets over een vuile hulpcylinder of zo, maar heb ik die ook
wie kan me helpen ?
evaeva

Reacties

+1
old man jose
Er loopt een stang de tractor in die maak je los en je probeert het pedaal weer beweegt het dan is het probleem inwendig en moet de tractor doormidden.
Ga nu niet met alle geweld proberen dit probleem op te lossen door hefbomen en kabels, een hulp cilinder vind je in auto's maar dit is puur natuur gewoon met beleid en overleg de zaak oplossen.
Rozema
@old man jose Zit er geen luikje onder het koppelingshuis, zou het een stuk makkelijker maken. @evaeva Ik heb handleidingen geüpload, misschien kun je er wat mee?
evaeva
Volgens mij zit er geen luikje onder de trekker
maar ik ga de stang gelijk losmaken en kijken of de pedaal dan wel naar beneden gaat
dank je voor de handleidingen, maar waar kan ik die inzien?? kan ze nergens vinden?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
ik ga de stang gelijk losmaken en kijken of de pedaal dan wel naar beneden gaat

Het pedaal scharniert op de remas. Zeer waarschijnlijk zit dit scharnierpunt vastgeroest.

Pdf pagina 11 en 21:

vieilles.soupapes.free.fr/deutz_d15/pdf/…
evaeva
@Wimsumar dank iedereen voor het meedenken en de suggesties
ik denk inderdaad dat de remas en de koppelingspedaal vastgeroest zitten op het scharnierpunt, want als je probeert het koppelingspedaal(linkerkant) in te trappen beweegt het rempedaal ook (al is het maar 2 centimeter of zo) dus de rempedaal zit ook vast en kan ik ook niet intrappen
begrijp ik dat dat scharnierpunt binnen in de trekker zit? dus daar kun je dan niet bij om het los te krijgen ? is daar een manier of truc voor of moet de trekker dan echt open?
as vrijdag komt een vriend die nogmaals gaat proberen er iets aan te doen
we hebben wel gisteren alle nippels ingespoten met vet en veel kruipolie erop gespoten
wat kan ik het beste doen??
nogmaals dank voor het meedenken
Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
veel kruipolie erop gespoten wat kan ik het beste doen??

Houdt het de komende dagen nat met WD-40 kruipolie. De kans is groot dat dan vrijdag met wat wrikken de zaak weer gangbaar wordt.
Zo niet dan zou je met een brandertje de vastgeroeste ring aan het koppelingspedaal flink kunnen verwarmen (uit laten zetten) waardoor deze loskomt.
Om puntjes op de ï te zetten het remhefboompje demonteren en ook het koppelingspedaal van de as afschuiven (m.b.v. een poelietrekker) en de bus en de as gladschuren en ingevet terug monteren.
evaeva
@Wimsumar ik ga het allemaal doorgeven aan mijn vriend en mocht hij nog vragen hebben dan post ik het hier
ik hou jullie in ieder geval op de hoogte of het gelukt is
WD40 zat, zal ik elke dag doen
poelietrekker wordt moeilijker
nogmaals dank
Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
wordt moeilijker

De smeernippel van het koppelingspedaal kun je er ook wel even uitdraaien. Vervolgens het gaatje wat uitkrabben (roest en uitgedrrogd vet) en ook hier kruipolie inspuiten zodat het als het ware ook van binnen uit kan werken.
Gerron
@evaeva Je laatste foto heeft niets met de koppeling te maken. Die zit namelijk vlak achter de motor. Wil je daar nog wat foto's van plaatsen om te kijken of er een luikje zit?
evaeva
We hebben de stang losgemaakt van de koppelingspedaal, en inderdaad nu kunnen we het pedaal gewoon helemaal naar beneden duwen
dus zit de koppeling vast neem ik aan?
is er een tip of truc hoe ik dat los kan krijgen zonder dat de trekker open moet??
Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
dus zit de koppeling vast neem ik aan?

Ehhhh,... het koppelingspedaal gaat nu wel los van het rempedaal naar beneden?

De koppeling(splaat) zal vastgekleefd zitten. Meestal is hierbij het koppelingspedaal nog 'gewoon' in te trappen. In dit geval zal de verkleving dan tweezijdig zijn.
Start of sleep de trekker aan (bedenk wel eerst iets om de sleeptrekker los te krijgen 😄 ) op een plek waar je veilig en eindeloos rond kan rijden (gemaaid weiland o.i.d.). Mogelijk dat de koppeling door warmteontwikkeling en/of trilling los raakt.
Gerron
Quote Reactie van @Wimsumar:
Ehhhh,... het koppelingspedaal gaat nu wel los van het rempedaal naar beneden?

Als de rem ingetrapt wordt doordat het koppelingspedaal hem meeneemt dan trap je op die manier dus gewoon de rem in en daarom wil je koppeling niet verder. Haal dus eerst de remstang los en kijk of je dan wel de koppeling in kan trappen.
Gerron
@Gerron Als je het stangetje van de koppeling los hebt werkt je rem dan wel goed of zit de rem vast?
evaeva
Kan ik hem ook zelf in zijn twee starten?
Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
in zijn twee starten?

Heel goed. Hopelijk ben je ook zo vindingrijk een (nood)stop te maken.
(Uit z'n twee schakelen en/of stopknop bedienen).

P.S.: Bij deze "deadman's-rit" wel de koppelingsbedieningsstang weer vastmaken zodat je geregeld de koppelingswerking kan proberen. Eventueel bij ingetrapte koppeling én nog éénzijdig vastgekleefde plaat stevig remmen.
Gerron
@Wimsumar Zou het niet veiliger en effectiever zijn om de trekker voor een kleinebalenpers te zetten? Ik neem namelijk aan dat er een enkele koppeling in zit. Ik ga er even van uit dat je de aftakas niet uit kan zetten met de hendel als de motor loopt.
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
kleinebalenpers

Ik vind het prima, alleen lees ik in dit topic dat EvaEva 'slechts' een DEUTZ, een vriend en een busje WD-40 heeft.
Gerron
@Wimsumar Tja,dan kan ze vast ook geen sleeptrekker vinden.
evaeva
Nee hoor, ik heb 2 Deutzjes (een D25 en een 3006) / ik heb 2 vriendjes / en ik zal ook nog wel ergens een tweede busje WD40 hebben.....@Wimsumar
evaeva
Mijn vriend is weer weg voor vandaag/komt volgende week terug om verder te proberen
de rem krijgen we ook niet goed ingedrukt, maar zit niet (meer vast) aan de koppeling
ook kunnen we de trekker nog bewegen (duwen) dus de rem blokkeert hem niet
we willen volgende week proberen hem rijdend te krijgen in zijn twee , dan slepen we hem eerst naar een open weiland, want nu staan er veel bomen in de weg (....)
ik heb er weinig vertrouwen in maar we gaan het in ieder geval nog proberen
vorige week hebben we de trekker (na wel 2 jaar niet) gestart en heeft hij wel 2 uur gedraaid omdat ik hem niet meer uit kon zetten / ik heb toen alle diesel uit de tank getapt en toen ging hij op een gegeven moment dus zelf uit (we hebben nu de stelschroef van stationair proberen bij te stellen zodat ik hem op een normale manier kan uitzetten
Gerron
@evaeva Haal dan eerst de rempedalen van de as en probeer wat de koppeling doet.
Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
stel schroef

Op de foto's is een poelie voor V-snaaraandrijving voor bijvoorbeeld een maaibalk te zien.
Stel,.... de maaibalk is gedemonteerd tijdens het "langparkeren" en de schroeven zijn weer terug in de trekker gedraaid. Zou dan zo'n bout nu de werking van de koppeling kunnen blokkeren?
Gerron
@Wimsumar Dan zou ze 2 jaar geleden het probleem al hebben gehad tenzij de maaibalk er later af is gehaald. Edit: Oh ,dat schreef je al. Ik moet beter lezen...
Wimsumar
Beste Gerron e.a.:

Quote Reactie van @Gerron:
Edit:

Zo bedenk ik me dat bij dit soort trekkertjes de accu vaak onder het stuur, op het koppelingshuis, is gemonteerd. Indien niet gedemonteerd zal zo'n accu na 'natuurlijke' ontlading stuk kunnen vriezen waardoor het resterende zuur mogelijk inwendig op het koppellingsmechanisme in heeft kunnen werken. In dit geval zal de koppeling totaal gereviseerd moeten worden.
Frederick
@Wimsumar De accu zit gewoon vooraan.
Wimsumar
Beste Frederick:

Quote Reactie van @Frederick:
De accu zit gewoon vooraan.

Heel veel topics hier op het forum gaan niet over gewone dingen.
Op 1 van de foto's in de topicopening is bij het koppelingspedaal een accukabel/poolklem te zien. Vandaar dat ik er niet veel FANTA
sie voor nodig had te veronderstellen dat de accu misschien op ongewone plek heeft gezeten.
old man jose
@Wimsumar
Je duim wordt wel erg groot nu, maar ja 2 FANTA verder kom je wel bij zinnen hoop ik.
Gerron
@old man jose Als ze alleen naar jou had geluisterd dan was de aangeraden dure reparatie achteraf dus onnodig. Denk daar eens over na voordat je weer zoiets schrijft.
old man jose
@Gerron
Uit je reacties maak ik op dat jij er wel verstand van hebt maar de oplossing 1 2 3 ook niet voorhanden had, dan mag je gerust afgeven op iemand die pas komt kijken en volgens jou zit te bazelen.
+2
Gerron
Quote Reactie van @old man jose:
dan mag je gerust afgeven op iemand die pas komt kijken en volgens jou zit te bazelen.

Dit is precies jouw probleem! Als iemand iets anders dan jouw mening schrijft dan schrijf je gelijk dat het onzin is. NIEMAND weet gelijk wat het probleem is. Maar met suggesties komen we tot een oplossing.
Wil jij even uitleggen hoe ze die remmen weer kan laten werken? Ik heb daar namelijk geen verstand van.
old man jose
@Gerron
Waarom zou ik dat uitleggen als je al begint met een lulverhaal de schrijven, als je mijn reactie goed had gelezen dan had je ook geweten dat het een tip is en geenoproep tot .
Gerron
Quote Reactie van @old man jose:
Waarom zou ik dat uitleggen

Omdat je dan een positieve bijdrage op dit forum levert.
old man jose
@Gerron
De positieve inslag die ik zou moeten leveren ligt er al alleen enkelen zien dat niet.
+3
Gerron
@old man jose Je moet niets! Het wordt alleen niet op prijs gesteld dat jij andere mensen beledigt! Snap dat nou eens man!
old man jose
@Gerron
Ga nou niet om de hete brij zitten te draaien en zeg gewoon waar het op staat.
En voorop gesteld ik beledig niemand,
+3
Gerron
@old man jose Ik probeer telkens zo duidelijk mogelijk te zijn. Lees mijn reacties maar eens rustig door. Wat is volgens jou de hete brij waar ik om heen draai?
Je schrijft regelmatig over anderen dat ze kinderlijke onzin schrijven. Dat vat ik op als een belediging. Ook kan ik mij herinneren dat je over iemand schreef dat de dementie al bij de geboorte was begonnen maar dat topic is verwijderd dus dat kan ik niet bewijzen.
old man jose
@Gerron
Misschien is het ook wel zinvol als je onderzoekt waar de beledigingen beginnen, en als ik dan een antwoord terug knal heeft dat meestal een oorzaak.
+3
Gerron
Quote Reactie van @old man jose:
@WimsumarJe duim wordt wel erg groot nu, maar ja 2 FANTA verder kom je wel bij zinnen hoop ik

In dit topic begint dat bij deze reactie van jou.
old man jose
@Gerron
Ja je snapt um gefeliciteerd nu voor de koelkast, ben je niet een tikkeltje overspannen of heb je last van je naverbranderd.
Ik heb de heer Suameer niets zien reageren of zou wim de reactie niet snappen dan.
+3
Gerron
@old man jose Nu doe je het weer!
Dat van die dementie stond (reactie verwijderd) in dit topic:tractorfan.nl/topic/104521/
Ik dacht eerst dat het een ander verwijderd topic was. Laat eens iemand die niet weet wie jij bent dat topic doorlezen en vraag hoe het gedrag van old man jose over komt.
En nou weet ik wel dat er wat speelt tussen jou en iemand anders maar jij bent degene die telkens met die onzin begint.
old man jose
@Gerron
Krijg ik toch warempel de indruk dat jij zelf een probleem hebt met reactie op jouw uitlatingen en je niet onder stoelen of banken steekt dat ik de luis in de pels ben, ik moet je teleurstellen ik ben niet van dierlijke maar van menselijke komaf.
+1
Gerron
Quote Reactie van @old man jose:
En voorop gesteld ik beledig niemand,

Beweer je nog steeds dat je niemand beledigt?
old man jose
@Gerron
Je zou ook zomaar journalist kunnen zijn met je getrek en gesleur om iemand uitlatingen te laten doen die de persoon in kwestie helemaal nooit nodig heeft om aan het gelijk te komen.
Maar je moet van een grote hoogte komen om dat te snappen.
+1
Gerron
Quote Reactie van @old man jose:
En voorop gesteld ik beledig niemand,

Nogmaals: Beweer je nog steeds dat je niemand beledigt?
old man jose
@Gerron
Of je snapt er geen biet van.
Zou ook zo maar kunnen denk.
+1
Gerron
Quote Reactie van @old man jose:
En voorop gesteld ik beledig niemand,

Beweer je nog steeds dat je niemand beledigt?
+1
Wimsumar
Beste Old man 'Einstein':

Quote Reactie van @old man jose:
niets zien reageren

Part of being a genius is knowing when to shut up. 😉
+1
Gerron
@Wimsumar Alweer een FANTAstische reactie op old man jose.
old man jose
@Wimsumar
Sa ist mar krekt
Frederick
Hoogstwaarschijnlijk scheelt er niets met de koppelingsplaat maar zit de vork die het druklager bedient vast, of het druklager zelf zit vast. De trekker zal doormidden moeten om dit op te lossen.
+1
evaeva
Aan iedereen die met me heeft meegedacht en met ideeen kwam: hartelijk dank !
vanmiddag kwam een volgend vriendje langs / die heeft me met een andere trekker naar het open weiland gesleept met het idee hem daar in zijn 2 te starten , zodat ik daar de ruimte had
omdat er weer een paar centimeter ruimte zat in de koppelingspedaal heeft hij me aangesleept terwijl ik de trekker in een versnelling had gedaan en de koppelingspedaal zo diep het ging ingetrapt hield: de trekker kon goed gesleept worden, hij liep dus vrij
toen ik de koppelingspedaal losliet blokkeerde hij: dit betekende dus dat de koppeling het enigszins deed
toen heb ik hem gestart en hij doet het !!
ik ben dus erg opgelucht dat de koppeling dus niet meer vast zit en dat de trekker niet doormidden hoeft
ik krijg hem alleen niet meer op zo'n laag toerental dat ik hem uit kan zetten, dus dat heb ik moeten doen door hem in een versnelling te zetten en dan de koppeling vlug los te laten
kijken of ik dat met de stelschoeven op de gashandle op kan lossen
heel erg hartelijk bedankt dus voor alle tips ! fantastisch forum !
Gerron
@evaeva Mooi! En hoe is het met de remmen?
evaeva
Remmen doen niets @Gerron
Gerron
@evaeva Dat is toch wel lastig dan. Eerst maar eens flink wat WD40 op de as van het rempedaal spuiten en dan proberen of er beweging in komt met de stangetjes eventueel los.
Wimsumar
Beste EvaEva:

Quote Reactie van @evaeva:
fantas.....tisch

Ja, op dit forum worden erg veel technische problemen opgelost met ruime fantasie en/of creativiteit.
Kijk, het laat zich raden/er is weinig fantasie voor nodig wat in dit geval de reactie van de trekkerdealer zou zijn geweest als je daar de trekker voor reparatie aan zou bieden: Daar beginnen ze niet aan omdat de reparatie de waarde van de trekker ver overstijgt.
Gerron
@Wimsumar De jonge monteurs bij zo'n dealer hebben meestal ook weinig verstand van dit soort problemen en de ervaren monteurs zijn te duur.
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
jonge monteurs bij zo'n dealer hebben meestal ook weinig verstand

Geeft niks, die komen vanzelf hier op 't forum met de vraag waar de sensoren bij zo'n oldtimer zitten om de laptop op in te pluggen.
Gerron
@Wimsumar Zo was er eens een vrachtwagenmonteur die een halve dag naar zo'n laptop zat te kijken en maar niet het probleem met ad blue kon vinden totdat een stageloper zag dat er een slangetje loszat....
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
een halve dag naar zo'n laptop zat te kijken

Nog veel erger is de "moderne" aanpak van de fabrikant na signalering van dergelijke storingen.
In plaats van het slangetje degelijker te monteren zetten ze er een sensor op welke vervolgens aan een boordcomputer wordt gekoppeld. Raakt het slangetje dan los, dan verschijnt een foutcode op het beeldscherm welke je kan ontcijferen in een storingshandboek (jaja, complete storingsboekwerken worden bij dat 'moderne' spul bijgeleverd. Hoezo kwaliteitsverbetering? ), of, (nog erger) je kan nog net in een langzame veiligheidsmodus een servicepunt bereiken alwaar iemand met speciale computerprogramma's de fout kan achterhalen.
+1
evaeva
Hier staat het filmpje van onze testrit:
Gerron
@evaeva Om uit te zetten:Stationair toerental. Druk dan met de duim het palletje waar hij op 7.00 tegenaan zit naar voren. Op die manier kantelt het palletje.
Mocht dit niet lukken dan krijg je de trekker makkelijk uit door stationair in de hoogste versnelling op de rem te trappen en dan dus de koppeling op laten komen. Toch wel makkelijk zo'n rem.😀
evaeva
Dat probeerden we juist dus af te stellen , maar dat likte (nog) niet
en ja, in zo'n geval zou een werkende rem heel fijn zijn...maar die doet het dus niet
schoonspuiten en op marktplaats ermee....@Gerron
Gerron
@evaeva Het is geen kwestie van afstellen wat ik bedoel. Dat palletje draait anders dan de normale beweging bij het gas geven. Daarom ziet die constructie er ook zo vreemd uit.
Gerron
@evaeva Nog even iets over dat schoonspuiten: Op beide trekkers zitten 4 buisjes met een veer op de rechterkant van de motor. Op de boven- en onderkant van zo'n buisje zit een ringetje dat stuk kan gaan als je er met een hogedrukspuit op blaast.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D25 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!