Generatie wisseling maar dan ook een merken wisseling???

Op ons bedrijf (melkveehouderij hoofdtak met wat akkerbouw) staat tussen nu en 6 jr. een generatie wisseling voor de deur. De twee broers worden opgevolgd door van beiden een zoon die nu al volledig in het bedrijf werkzaam zijn .
Nu de situatie in de melkveehouderij financieel wat beter gaat, is de tijd rijp om echt wat hoognodige investeringen te doen in trekkers. Eigenlijk moeten er twee tractoren ingeruild worden. De broers hechten al 40jr. aan hun eigen merk tot hun volle tevredenheid. De jonge generatie wil perse een ander merk en neigt naar een elite merk. De broers zijn alleen met echt goede argumenten over te halen en hebben die eigenlijk nog niet gehoord.
E.e.a. botst behoorlijk maar is ook een goede les voor allen en de uitkomst is nog ongewis.
Komt dit bij al die TF-fans ook wel eens voor op hun bedrijf en hoe loopt dit meestal af???

Deel dit topic

Reacties

+1
walker1
Even 2 quotes uit jouw topic.
1: "Nu de situatie in de melkveehouderij financieel wat beter gaat, is de tijd rijp om echt wat hoognodige investeringen te doen in trekkers."
2: "De jonge generatie wil perse een ander merk en neigt naar een elite merk."

Komt mij een beetje over als we hebben eindelijk weer wat geld verdiend, laten we het maar meteen opmaken aan een duur elite merk. Komt beetje over als we hebben nu New Holland (ik noem maar wat) en we gaan Fendt kopen.

Je werk kan je met elk merk gedaan krijgen, of het nu een Fendt is, een New Holland of een Zetor. Dus waarom zou je over moeten stappen naar een ander merk als het oude merk altijd goed bevallen is? Blijkbaar zijn er geen goede argumenten om van merk te wisselen?
+1
erik9831
@walker1 het betere argument vind ik eigenlijk ... Waar is de dealer, hoelang ben ik onderweg, hoelang moet ik wachten op een reparatie en wat is de kostprijs van die reparatie (onderdelen, uurloon, enz ...).

Bij mij persoonlijk, ik moet al gaan voor Deutz (same, lambo) of Landini ... Die zitten op goed 15 en 5 minuten van bij mij. Als ik ga naar New holland dan is het al een 40 minuten en voor JD een uur en langer.
+1
Oldtimer-fan
Net als walker1 zegt, waarom zou je het oude vertrouwde merk inruilen voor een duur merk? De melk wordt echt niet meer waard als je de koeien voert met een Fendt (Als het elite merk een fendt is).
En veel voorkomende argumenten als "ja maar de buurman rijdt ook Fendt en kan 't ook betalen", zijn doelloos. Je kunt niet in de boekhouding kijken van de buurman. Misschien moet hij iedere maand geld bijleggen om z'n materiaal af te betalen.
Ik zou zeggen, zolang het huidige merk zijn werk goed doet en de service van de merkdealer goed is, zou ik niet overstappen naar een ander merk.
Melkveehouderij werk kun je met elk merk.
+3
walker1
@Oldtimer-fan Inderdaad, de service van de dealer is misschien nog wel belangrijker dan het merk zelf.
+2
Fendt926Driver
Als ik elke dag met frisse tegenzin werk moet doen met machines en of trekkers die mij niet handigen of niet fijn makkelijk werken gaat het werk je op den duur tegen staan.

Ik zeg rijden met het merk waar je zelf ook achter staat.

De opvolger en de oudere garde MOETEN botsen met elkaar over de toekomst. De oude garde werkt nog met ideeen vanuit hun landbouwschool tijd. Nu is er voortschrijdend inzicht.
Loeideutz
@Fendt926Driver ik vind dit wel een beetje erg kort door de bocht. Als de oude garde nog werkt met ideeen uit hun landbouwschooltijd, dan lopen ze ver achter. Er is teveel veranderd om nog op die manier te kunnen werken. Dat men dingen niet altijd op dezelfde manier ziet of wil aanpakken is niet abnormaal, dit gebeurt ook bij broers of andere samenwerkingsvormen.
+3
Fendt926Driver
@Loeideutz ok. Maar wie moet er mee verder....
Mijn vader wou ook beslissen vroeger welke trekker ik moest rijden
Heb hem ook later zo weer ingeruild. Mijn vader heeft in 1967 zijn eerste nieuwe deutz gekocht. Daarna nog 4 nieuwe en 6 2e handse.
Na de laatste nieuwe die mij niet paste heb ik binnen 5 jaar alle deutzen geruild voor fendt
+4
Loeideutz
@Fendt926Driver Het ging mij meer over het feit dat het MOET botsen. Alsook over het feit dat er nu voortschrijdend inzicht is, wat de oudere generatie kennelijk niet heeft.
Daarnaast vind ik dat het niet echt van inzicht getuigt om opTF een topic te starten om tegen pap te kunnen vertellen dat je een duurdere tractor moet kopen.
walker1
@Loeideutz Voortschrijdend inzicht heeft weinig te maken met de keuze voor een bepaald merk.
Zoals het wel vaker is, heeft een oudere generatie wel vaak vraagtekens bij moderne technieken. Dat was 70 jaar geleden al toen het paard voor de trekker werd ingeruild en tegenwoordig zullen de discussies vooral gaan over wel of geen gps op de trekker, wel of geen vario, etc.
Loeideutz
@walker1 Ik zie vaak oudere mensen die de nieuwste technieken omarmen. Dat heeft niet alles met leeftijd te maken. Als er nooit nieuwe technieken waren gekomen dan kon de jongere generatie ze ook niet omarmen. Je moet eerst ervaring met iets hebben voordat je je kunt afvragen of er iets moet veranderen en hoe dat zou moeten. Als je nooit in een auto zonder stuurbekrachtiging hebt gereden kun je ook niet bedenken dat dat wel eens makkelijker zou kunnen zijn met. Dat jongeren het vervolgens sneller zullen oppakken ben ik wel met je eens.
Gerron
@Loeideutz Het probleem met nieuwe technieken is dat ze minder betrouwbaar zijn. Als dat probleem is opgelost dan is er weinig mis en werkt het meestal prettiger dan de oude techniek. Maar stuurbekrachtiging zorgt er voor dat beginnende bestuurders veel te veel aan het stuur draaien.
O N
Interessant topic !

Ik denk dat bij velen de opvolger volgt in het merk van vader maar dit is niet noodzakelijk natuurlijk .
Je zegt dat ze nog geen goed argument hebben gehoord om bij het oude merk te blijven , maar als je het even omdraait hebben zij goede argumenten het wel te doen ?
Natuurlijk is de dealer belangrijk maar allicht zal er van het andere merk ook wel een goede dealer zijn . . .

Intressante vraag blijf dit zeker volgen 😉
Jasperfendt
Als er geen ergere dingen op de wereld zijn.... 😂
geerts 88
Wat zijn de goede argumenten? En ja zal altijd wel wat botsen tussen generatie. Als een ander merk beter,goedkoper,zuiniger, of wat dan ook is als het andere merk dan kun je die beter kopen
valmet 605
Op 1 of andere manier voelt het alsof er Case gaat worden geruild voor Fendt... Als de argumenten heel goed zijn... en het geld???? ik vind het allemaal gek zat in een dergelijke pittige tijd.
walker1
@valmet 605 Het enige andere topic van @Rode Peter gaat over een 956xl waar het nodige aan mankeert. Ik kan me goed voorstellen dat je een trekker van die leeftijd, met waarschijnlijk ook de nodige uren, in wilt ruilen op wat nieuwers of iets helemaal nieuws. Als je de trekker dagelijks nodig hebt wil je ook iets betrouwbaars en zeker als je veel uren maakt is een beetje comfort ook wel prettig. Maar ik zie verder geen redenen waarom een nieuwe Case IH dan niet voldoet en een Fendt wel.
O N
@valmet 605 Mss bekijken ze een steyr als zijnde de premium , dan is het nog dezelfde dealer .
valmet 605
@walker1 ik zie dat ook niet zo. Ik ben gek van trekkers maar naarmate ik ouder word boeit het merk me steeds minder.
@O N De Hele CNH groep is hetzelfde. Dan zou dit topic compleet onzinnig zijn.
walker1
@valmet 605 Ja, ik ben ook niet zo merkvast, komt misschien ook wel doordat ik ouder wordt, maar ben ook met verschillende merken opgegroeid en heb later ook met verschillende merken gewerkt. Leren rijden op de MF 135 die we nog steeds hebben. Verder hebben we thuis nog een paar jaar een Fendt uit de 100 serie gehad, later volgde een Renault die we ook nog hebben. Ook paar jaar een Landini gehad die later ingeruild is op een John Deere die we ook nog hebben.
Op een stage adres veel met verschillende Zetors gewerkt. Tijdens werk bij een aannemer met een Ford TW en voor het kleinere werk met Shibaura's.
Dat zijn alleen al 8 merken waar ik ook echt werk ervaring mee heb. De merken waar ik af en toe eens een dagje of paar dagen opgezeten heb, bv ergens bijspringen, huurtrekker, etc tel ik niet eens mee.
+1
Fendt926Driver
@valmet 605 @walker1 weet niet of het met de leeftijd te maken heeft.
Ben iets ouder dan jullie maar de merkvastheid bij mij wordt alleen maar meer.

Toen ik net van school kwam vondt mijn vader het ook tijd voor een nieuwe trekker. Hij vond een 85 pk 4wd deutz genoeg. Ik wou een 105 pk 6 cyl deutz met fronthef en aftakas. Hij heeft doorgezet. Heeft er zelf nooit op gereden. Dat moesten wij doen. Nooit veel plezier op gehad.
Na 4 jaar ingeruild op een oude 125 pk sterke fendt 612 mer fronthef en aftakas. Ben nu al 13 fendt trekkers verder. De volgende grote trekker moet mijn zoon maar kopen. Ik kan hier nog jaren mee vooruit
+7
AVA
Wat een bijzonder topic, eerst allemaal piepen en demonstreren om een hogere melkprijs, paar maanden verder met een stabielere prijs en er moeten alweer nieuwe trekkers besteld worden 😂 Blijft toch bijzonder allemaal. D8 dat er nog een hoop gaten ge"dicht" moesten worden.
+2
Jasperfendt
@AVA hij is er ook akkerbouwer bij he, dus hij kan de varkensboeren mooi uitmelken door veel te dure mest aanvoeren
AVA
+1
aad3040
Kies de trekker waar je een goed gevoel bij hebt, je moet er toch elke dag mee werken en met tegenzin naar je werk is geen optie.
Dat de dealer om de hoek zit hoeft geen probleem te zijn tenslotte bij een goede trekker heb je die niet (vaak) nodig
Het grote probleem is namelijk het "loslaten" van het bedrijf en dat valt niet mee voor deze generatie waar ze ziel en zaligheid in gestoken hebben.
+1
Rode Peter
Als topic starter is het mooi al die reacties. Het gaat ons erom dat de jonge generatie leert om op basis van echte argumenten te discussiëren. Dat hebben de broers(vaders) ook tientallen jaren met elkaar gedaan en vooral moeten doen; met als resultaat dat de jonge generatie dadelijk wel een gezond en modern bedrijf over kan nemen van meer dan voldoende grootte. Trekkers kopen alleen op basis van emotie dat moeten ze dan later zelf maar doen. Ook onderling zullen ze nog vaak genoeg botsen en daar moeten ze mee om kunnen gaan. Uiteindelijk kom je er vaak met z'n allen sterker uit wat ook vaak het beste is voor het bedrijf.
AVA
@Rode Peter wat voor merk rijden jullie nu dan? En onder elite verstaan jullie Fendt?
jehan
@AVA dr zijn meer elite merken hoor ..als je nu een heel goedkoop merk hebt en je gaat naar de middenklasse qua prijs dan heb je al een elite trekker haha
AVA
@jehan wij noemen zoiets premium merken, elite is wat anders 😉
+2
walker1
@AVA elite, premium, of hoe het ook noemt, kort door de bocht komt het er op neer dat je een hoop extra geld betaald voor de naam en het embleem die er op staan 😄
Uiteraard is een premium wel luxer en meer opties, maar in de basis kan je er hetzelfde mee als elk ander merk.
Ik kan gras gaan maaien of gaan ploegen met een Fendt, maar met een Zetor lukt het evengoed.
Wimsumar
Beste Rode Peter:

Quote Reactie van @Rode Peter:
Uiteindelijk kom je er vaak met z'n allen sterker uit wat ook vaak het beste is voor het bedrijf.

Kijk, en daar is het nu (al tientallen jaren) faliekant mis gegaan. De afschrijvingen (de reserveringen(!)) van de nu hoognodig te vervangen trekkers zijn gebruikt in groei en modernisering van het bedrijf. Op zich niets mis mee, maar het belangrijkst beoogde doel, winstvergroting, is er nooit mee bereikt. De beide nieuwe (elitemerk)trekkers zouden, zeker op een bedrijf met zoveel onbetaalde arbeidskrachten(!), uit weelde gekocht moeten kunnen worden.
+1
Rode Peter
@Wimsumar Beste winsumar,
Wat een hoop onzin in een paar regels. Onbetaalde arbeidskrachten op ons bedrijf? Waar moet de jonge generatie (met gezin)dan van leven? Hoe moeten ze dan vermogen opbouwen? Op ons bedrijf kopen wij uit weelde al helemaal geen prestige trekkers. Als we al uit weelde investeren is het vooral in duurzaamheid of rendementsverhoging.
Wimsumar
Beste Rode Peter:

Quote Reactie van @Rode Peter:
rendementsverhoging.

Rendementsverhoging = weelde.

AANVULLING:

Quote Reactie van @Rode Peter:
Waar moet de jonge generatie (met gezin)dan van leven?

Met een half blik bruine bonen en 1 witbrood per persoon per dag ben je al een heel eind.
Het botst namelijk van alle kanten in de carriëreplanning een riant levend gezinnetje bij elkaar te nøcken, en gelijktijdig een gezond(?)/modern bedrijf over te nemen, en daarbij elitetrekkers aan te schaffen , en vervolgens ook geregeld een 25 cent melkprijs te accepteren.
walker1
@Rode Peter Ben wel benieuwd wat precies de argumenten zijn om van merk te veranderen
Gaat het om bepaalde opties die het ene merk wel heeft en het andere niet?
Of is er een duidelijk verschil in brandstofverbruik, onderhoudskosten?
Of is het meer een kwestie van prestige, uitstraling?
+2
mklok
Denk ook dat ze moeten afvragen wat voor werk ermee gedaan wordt. Wordt er alles mee gedaan of doet een Loonwerker een hoop werk. Het is alle waar voor zijn geld. Misschien een jonge gebruikte trekker . Maar ik denk als de trekkers die nu op het bedrijf zijn goed zijn , er beter afgelost kan worden op het bedrijf zodat de er meer ruimte komt financieel . Zodat je later als nog kan investeren in materiaal.
jammermaarhelaas
Topictekst:
Quote:
De jonge generatie wil perse een ander merk en neigt naar een elite merk. De broers zijn alleen met echt goede argumenten over te halen en hebben die eigenlijk nog niet gehoord.

Waarom willen de neefs per se een ander merk?
+3
Herbert
Als de discussie te hoog oploopt neem je van beide merken toch een trekker, kun je over 5 jaar de conclusie trekker wie verstandiger was.
+1
rommert14
Ik denk dat als je een bedrijf over neemt er niet veel geld over blijft om zomaar even de trekkers in te ruilen.
Fendt926Driver
@rommert14 ik vraag mij meer af hoeveel je als bedrijfsopvolger te vertellen hebt als je er een topic over maken moet.
Mijn vader zei eens toen hij het niet eens was met een investering van mij.

Ik had het bedrijf nog niet aan jou over moeten doen.
Heb hem toen gezegd en jij denkt dat ik hier dan nu nog steeds gewerkt had?
Ik veel uren maken en hij alles beslissen???
Dan hij ook de uren maken
rommert14
@Fendt926Driver ja maar je moet toch wel met elkaar overeen kunnen komen? Het zou zonde zijn dat er ruzie in de tent komt door een trekker.
+1
Fendt926Driver
@rommert14 dat klopt. Maar als 21 jarige kwam ik van school. Eerst 10 jaar in economische maatschap. Toen 8 jaar een juridiche maatschap en nu 6 jaar eigen baas. Als ik dan nog niet weet wat wel en niet kan....
Mijn kijk op boeren is iets anders dan van mijn vader.
Hij molk 50 koeien en had 250 vleesvarkens samen met een medewerker.
Ik doe 100 koeien zonder varkens en bijna al het landwerk alleen. Dat is wel een andere tak van ondernemen en vraagt zeker een ander investerings patroon
rommert14
@Fendt926Driver dan heb je lang in maatschap gezeten.
Loeideutz
@Fendt926Driver Heel goed dat je met die aantallen het bijna alleen doet. Wat je je eens moet afvragen hoe jij het anders aan gepakt had als jij de leeftijd van je vader zou hebben. Anders gezegd, toen wist men niet beter. Mijn vader is ook begonnen met 5 koeien, 2 zeugen en 200 kippen. Maar daar is hij niet mee opgehouden. Ideeen veranderen, technieken veranderen, en dat gebeurt al duizenden jaren. Ik vind het iets te kort door de bocht om te zeggen: ik doe het anders, dus is het beter.
+1
Fendt926Driver
@Loeideutz ik zeg zeker niet ik doe het anders dus beter. Ik had de nieuwe ideeen. Die op een paar vlakken ook wel goed geld gekost hebben. Waarbij mijn vader niet zei van heb ik het niet gezegd. Maar dat misschien wel dacht. Maar als je alles van te voren weer kun je met een dubbeltje door de wereld.
Niet elk schot is een haas zeggen ze bij ons. En het is ook zeer zeker niet dat alles wat mijn vader deed veranderdt moest worden. Maar soms liep het gewoon zo. Veel gewoonten van hem merk ik dat ik zelf ook heb
Kees2030
Ik vraag me af in welke leeftijds groep de jonge generatie zit.
jammermaarhelaas
Topictekst:
Quote:
E.e.a. botst behoorlijk maar is ook een goede les voor allen en de uitkomst is nog ongewis.
Komt dit bij al die TF-fans ook wel eens voor op hun bedrijf en hoe loopt dit meestal af???

Als opvolger zich niet gedraagt kan hij fluiten naar het bedrijf.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0