Fendt 105 LS - Enkelwerkend ventiel werkt niet

Hallo,

Vandaag aan het mestrijden, maak steeds gebruik van de hydraulische achter afsluiter. Nu (na 8 tanken succesvol) werkt de achterafsluiter niet meer op het enkelwerkend ventiel. Deze bouwt geen druk op meer op, en schiet ook niet meer in de overdruk. Wel hoor je de olie heel langzaam langs stromen. Het dubbelwerkende ventiel ernaast (ook als enkelwerkend te gebruiken) werkt wel gewoon.
Weet iemand wat dit kan zijn? Het blokje lekt geen olie.
Mvg
Sjoerd
SjoerdHylke

Reacties

Fendt926Driver
Het lijkt erop dat de snelkoppeling niet ver genoeg meer open gaat. En gezien jou verhaal de vrouwlijke koppeling aan de trekker zal niet goed meer zijn. Misschien in samenspel met de mannelijke koppeling van de tank.
Wissel de vrouwlijke koppeling van de dubbel werkende om met de vrouwlijke koppeling van de enkel werkende en je kunt zien of het daar aan ligt
SjoerdHylke
@Fendt926Driver zonder slang erin bouwt hij ook geen druk op...
Wimsumar
Beste SjoerdHylke:

Quote Reactie van @SjoerdHylke:
geen druk

Nog geen druk?
Werkt de bedieningshendel ook ongewoon? (Hendel los? ).
SjoerdHylke
@Wimsumar hendel etc zit allemaal vast en werkt gewoon
basia
Doet het ventiel het alweer ?
Heb hier denk ik nog wel zo.n enkelwerkend blokje liggen .
SjoerdHylke
@basia nee werkt niet, bij volgas pompt ie wel wat olie, maar schiet nog niet in de overdruk
SjoerdHylke
Weet iemand toevallig met welke sterkte bouten/draadeinden deze blokjes vast zitten? 8.8 of zwaarder?
+1
Fendt926Driver
@SjoerdHylke kijk met afhalen dat je er 2 bouten uitdraaid en daar iets langere draadeinden in. Dan de andere 2 bouten eruit en je kunt de blokjes recht van elkaar en aan elkaar schuiven
+1
basia
Ja 8.8 M8 bouten zijn goed ; zo vast hoeven ze ook niet ; de 0 ringen moeten toch voor de afdichting zorgen .
SjoerdHylke
@basia moet niet door de druk dat ze losbarsten😅
SjoerdHylke
Vandaag een ander dubbelwerkend blok naast het hefventiel, op de plek van het enkelwerkend ventiel, gezet, blijkt die ook niet te werken. Het al aanwezige dubbelwerkende er weer naast gezet en dit werkt wel gewoon. Weet iemand wat het kan zijn?
Fendt926Driver
@SjoerdHylke heb je nieuwe slangen en snelkoppelingen gemonteerd? Of de oude er aan?
Dan blijf ik bij dichtgeslagen snelkoppelingen
SjoerdHylke
@Fendt926Driver andere (goede) snelkoppelingen
SjoerdHylke
Zijn nu een aantal dagen verder, al wat geprobeerd. Ik heb nu het dubbelwerkende ventiel die er al op zat, direct tegen het hefventiel gezet, aangezien het enkelwerkend blok wat er tussen zat niet werkte. Nu bij het testen, bouwt het ventiel wel druk op en schiet ook wel in de overdruk maar begint het te lekken door het kleine blokje aan het uiteinde: zie foto.
Weet iemand waardoor dit komt?
Mvg
Sjoerd

(klik om te vergroten)

basia
Dat is de eindafdekplaat (20 mm dik ?) die hoort niet naar buiten te lekken ; is dat een imbus plug die lekt ? Dan eruit draaien en een nieuw koperen ringetje eronder monteren denk ik zo .
SjoerdHylke
@basia zit geen imbus in, gewoon een spie die de blokjes recht voor elkaar houd
basia
Hij hoort daar in ieder geval niet te lekken ; heb de 3 0 ringen wel vernieuwd die er tussen zitten ?
SjoerdHylke
@basia ja van het ventielblokje en het eind blokje
SjoerdHylke
Er zit echter wel een soort van knikker in het 4e gat van het blokje, dit gat zit niet in het enkelwerkend blokje
basia
In de "eindplaat" zijn 2 olie kanalen inwendig door een boring met elkaar verbonden ; om deze boring te maken moest er van buitenaf geboord worden wat later is afgeplugt met een stop of bij jou plaat met een ingeperste kogel zo denk ik .
SjoerdHylke
@basia deze kogel zit niet in de eindplaat, en daar past die ook niet in🤔
basia
Ja , nu weet ik het even ook niet meer ; misschien kun je een foto laten zien waar die kogel in zit ?
Zo bekend met hydrauliek ben ik eigenlijk ook niet . Ik bedoel is niet mijn punt waar ik veel mee bezig ben geweest .
Dus die kogel zit in dat enkelwerkende ventiel-blok ?
SjoerdHylke
@basia nee het dubbelwerkende blok, waaraan het eindblok zit
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!