Illustratie van:

Ford 4000 - Hoe werkt het voorgloeisysteem nu eigenlijk?

Ik vraag mij af hoe het voorgloeisysteem juist werkt. Ik heb een Ford 4000 en vanaf contactslot vertrekt er een draad naar de motor. Hier is de draad ergens vastgemaakt, maar het was zo vettig en vol met olie dat ik deze wil vervangen. De draad bediende dus de voorgloeier, maar hoe werkt deze juist en wat doet die exact? De voorgloeier is bevestigd ter hoogte waar de lucht binnenkomt. Bovendien, hoe zou ik kunnen testen of deze nog werkt of niet?

Mvg

Deel dit topic

Reacties

selectford
De voorgloeier zit in de inlaad en als je het wilt testen moet je de ruber slang er van afhaalen en. dan zie je de voorgloeier ziten en dan aan zetten en kijken of dat die .rood wordt .
+1
Wimsumar
Beste R1989: Werking voorgloeisysteem, type vlamstart


P.S.: Merk op dat het gloei/vlamproces eigenlijk best langdurig volgehouden moet worden. Vanaf +/_ 10 seconden tot het daadwerkelijke starten van de motor op 35 seconden van het filmpje!
+1
nhmonteur
Je gloeispiraal zit inderdaad in de inlaatpijp. Alleen is dit eigenlijk geen gloeispiraal maar een vlamstart. Dit spiraal zorgt er voor dat je een vlam in de inlaat krijgt die mee word gezogen de cilinders in.
Als het goed is zit er ook een leiding/slang op aangesloten die naar de voorkant van je dieseltank loopt.
Als deze leiding goed gemonteerd is kan je het volgende doen.
Haal de slang los op de inlaat net waarvoor de vlamstart gemonteerd is.
Draai nu de sleutel op de gloeistand, dit is net de stand voor het starten. Als het goed is moet de spiraal nu rood gloeiend worden en even daarna moet er een vlam ontstaan die even blijft branden. Als dit zo werkt dan werkt het allemaal goed. Word hij wel roodgloeiend maar komt er gene vlam dan kan het zijn dat de leiding niet goed aangesloten zit of dat de gloeispiraal kapot is. Hier zit namelijk een soort klepje in die bij een bepaalde temperatuur open moet gaan.
Word de spiraal niet rood gloeiend, Dan kan ook de gloeispiraal kapot zijn of de elektra er naar toe is niet goed.

succes ermee.
+2
Daanfordje
@nhmonteur is het niet dat de sleutel bij de 1000 serie linksom gedraaid moet worden om te gloeien?, en bij de 10 serie contactslotten de stand tussen contact en starten in? 😟
+1
nhmonteur
@Daanfordje @jeet kijk heb ik ook weet wat geleerd, wist noet fat daar verschil in zat!!
jeet
@nhmonteur bij de 1000 serie links om draaien is gloeien
+1
R1989
Bedankt voor de reacties! Ik zal het eens testen! Bij de 4000 is het linksomdraaien, heb dit al getest met een voltmeter!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0