Illustratie van:

Strautmann Super Vitesse - Electro hydraulische bediening met een reden gewijzigd?

Beste forumleden,

Wij hebben onlangs een super vitesse aangeschaft. Deze werkt met uitzondering van een paar kleine punten naar wens.
Nu is alleen het pick-up van de electro hydraulische bediening afgehaald. Dit is niet Onoverkomelijk als een NH maar geen lekke ventielen heeft... Nu moeten we elke keer heffen, ene hendel uit het werk, andere er weer in...

Nu wilde ik het eigenlijk weer terug bouwen. Maar voordat ik dat ga doen en er dan achter kom waarom het omgebouwd is (misschien wat defect?) Ben ik benieuwd of jullie misschien weten waarom het anders aangepast zou zijn?
Wie kan mij hiermee helpen?

Deel dit topic

Reacties

radium45
Wij konden dit op een ronde balenpers zo omsteken. Pick up via terminal bedienen of rechtstreeks via de trekker. het laatste hadden wij altijd zodat wij de pick up via de multicontroller (Rijhendel) konden bedienen, dat hendel heb je toch altijd vast om de vario en zuks te bedienen.
trean
Misschien hebben hebben ze het gedaan voor een betere bodemvolging doordat je rechtstreeks beter drukloos kan zetten.
+1
newholland6640
@trean

Nee zit cilinder met sleufgat, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
+1
casepowers
@newholland6640 misschien is wel een van de spoelen gaar. zou het gwn aansluiten en dan op een losse cilinder. daar eerst mee proberen.
hobbyboer
Kan vanalles zijn, misschien is dat elektrische ventiel ook wel inwendig lek?
Of defect?
Of is de wagen voor zomerstalvoeren gebruikt? (Fronthef en p.u. op 2 ventielen en de overige functies op de derde?)
Of vond de vorige eigenaar het gewoon handiger?

Zelf vind ik de bodemketting apart wel mooi, is de enige waar je graag veel olie op wilt hebben en dan kun je de rest mooi wat minder geven.
spotmelker
Bij de Supervitesse die ik een aantal jaren terug nog had ging de pick up onder het werk heel langzaam omhoog als de schakelaar op zakken stond, op neutraal had ik geen last. Ik denk dat het electrische ventiel inwendig een beetje lekt.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
Bij de Supervitesse die ik een aantal jaren terug nog had ging de pick up onder het werk heel langzaam omhoog als de schakelaar op zakken stond, op neutraal had ik geen last.

Dat klinkt mij in de oren alszijnde een retour die niet drukloos (genoeg) is.
mdoornekamp
Of de gebruiker vond het makkelijk omdat je nu int land niet steeds de olie rond hoeft te pompen.

In ga ervan uit dat een geen LS op zit.
GerbertXL
@mdoornekamp Dat lijkt mij een goede verklaring. Ik heb het zelf ook gedaan met onze super. Ene ventiel pickup, andere ventiel knopje op bodemketting, ideaal.
mdoornekamp
@GerbertXL ja mooie oplossing. Sommigen laten de olie de hele dag rond pompen. Wordt lekker heet.

Ik rijdt zelf al 10 jr met LS sinds mijn jd 6600
newholland6640
@mdoornekamp

Trekker heeft wel ls pomp maar wagen niet indd.
casejxu
@newholland6640 wagen is om te bouwen hoor
newholland6640
@casejxu

Naar ls?
930triplemaaier
@newholland6640 dat ombouwen naar ls is idd niet zo moeilijk
+1
casejxu
@newholland6640 jaa met wat diodes. 2/2 ventiel en wat kwartiertjes arbeit
newholland6640
@casejxu

wat is een 2/2 ventiel. Kun je nog iets meer uitleggen? dacht altijd dat ls heel ingewikkeld was.
930triplemaaier
@mdoornekamp bij de huidige trekkers is het dan wel weer jammer dat je de moderne elektrische tijdgestuurde dure vernielen niet gebruikt
Husqvarna
@mdoornekamp
Zou hier ook wel een oplossing zijn, onze MXU (van '06) heeft ook geen l.s., geen electronische ventielen en je kunt ze ook niet smoren, en ook niet op druk laat staan, nu met een houten klosje, als je de pickup aan de grond hebt stroomt de olie mooi rond maar doe je die om hoog dan kan ie de olie niet kwijt, tot je de hydraulische bodemketting aan zet, dat wil ook nog wel eens dat je die per ongeluk aan laat staan, en volgens mij gaat de fronthef (stalvoeren) ook nog héél traag omhoog als je de pickup aan de grond hebt, dus hier zou het wel een verbetering zijn pickup op een apart ventiel.
930triplemaaier
@Husqvarna dan ben wel 3 ventielen nodig.
1 voor de fronthef
1 voor de pickup
1 voor de bodemketting/overige funkties ladewagen
Husqvarna
@930triplemaaier
Ik heb er achterop 4 dw, en 1 gaat ook naar de fronthef, maar het overkomt mij met stalvoeren toch regelmatig dat ik de bodemketting aan laat staan, die werkt ook pas als je de pickup schakelaar omhoog doet, dus dan moet je iedere keer 2 schakelaars bedienen, loonwerkers bedienden vaak ook pas de hydrauliek als ze de bodemketting nodig waren, alleen met stalvoeren ben je veel langer onderweg.
+1
@Husqvarna LS op een mxu opbouwen is heel gemakkelijk hoor, letterlijk de nippels eraan en de snuffelleiding kan je aansluiten linksboven op het (mechanische) ventielenblok,bij elektrische ventielen moet je terug naar de pomp.
Ik weet niet of je machines hebt die LS zijn, ik wil alleen maar aangeven dat het op de trekker zo klaar is 😉
huub
Ik denk dat de vorige eigenaar het makkelijker vond zo, hydrauliekhendels zijn makkelijker te bedienen dan schakelaars. Als je even uitzoekt welk ventiel voorrrang heeft op je trekker dan gebruik je die voor de pickup, hoef je de andere hendel ook niet neutraal te zetten.
newholland6640
@huub

het grootste probleem is dat het pick up elke keer zakt.
hobbyboer
Quote Reactie van @newholland6640:
het grootste probleem is dat het pick up elke keer zakt.

Heb je daar met andere werktuigen op hetzelfde trekkerventiel geen last vast dan?

Misschien die verwisselen, repareren of vervangen?
hobbyboer
Of een drukgestuurd terugslagklepje er tussen?
newholland6640
@hobbyboer

Nieuw is dat al zo. (schijnt)
Waren niet de beste series wat betreft hydrauliek

Een drukgestuurd terugslag klepje? Wat voor klepje heb je dan nodig en waar kan ik die krijgen? Lijkt me lastig bij een enkelwerkende cilinder.
newholland6640
@casejxu

En dat werkt op de manier zoals ik dat wil toepassen? Hoeveel kost zoiets?
Husqvarna
@newholland6640
Hier zakt ie ook wel, maar dat went wel en duurt ongeveer een kwartier, nou dan heb ik de wagen al weer leeg..
newholland6640
@Husqvarna wagen heb ik niet meer naar heeft goed gewerkt. Retour had ik wel in drukloze retour, normale ventiel werkte indd noet
+1
fendt-412
Hebben op een claas ladewagen een kast gehad waarmee je alleen de functie voor 1 ventiel selecteert, bijvoorbeeld de pickup, klep, messen of dissel. Bent allen van die toch niet gelijk nodig.

Met een ventiel bediende je dus die functie, de bodemketting zat rechtstreeks op een trekkerventiel. Kon dus de hele wagen bedienen met de kruishendel van de trekker in het land of op de bult. Werkte wel net zo mooi als een complete bedieningskast met LS etc.
+1
mdoornekamp
@fendt-412 krone had dit systeem vroeger ook. Moest je niet per ongeluk 2 schakelaars aan hebben. Want dan ging alles door elkaar
casejxu
@mdoornekamp mijn kemper heeft dat ook. Bevalt wel prima eigenlijk. Nooit geen rondlopende olie. En bodemketting zit ook apart
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Moest je niet per ongeluk 2 schakelaars aan hebben. Want dan ging alles door elkaar

Bij onze wagen is dat beveiligd.
Als ik het me goed herinner zitten er maar 2 relaitjes in het bedieningskastje om te voorkomen dat er van de 6 voorkeuzefuncties meerdere tegelijk geselecteerd kunnen worden.

Daar kwam ik achter toen ik 2 ongebruikte functies wilde gebruiken voor een paar werklampen, lekker makkelijk, draden en schakelaars al aanwezig dus mooi snel klaar.

Brandde ook mooi, alleen dus niet tegelijk met het bedienen van de overige functies.
Na even zoeken en 1 draadje van een relais lostrekken werkte het wel ☺
mdoornekamp
@hobbyboer dat is wel slim om er een paar verbreek relaistjes in te zetten. Kan ik bij die ouwe krone van ons ook wel doen. Ik heb de stekker van de messen er ook wel eens uit getrokken. Zodat je niet per ongeluk de messen eruit kon trekken.
Derkmax
@mdoornekamp
Hah, klopt precies.
930triplemaaier
Zo had ik bij een feedo voerdoseerwagen de dwarsband op een ventiel van de trekker en de achterklep/bodemketting via het orginele ventielenblok op ventielenblok. Hierdoor kon ik tijdens het lossen de wagen volledig bedienen via de rijhendel van de fendt 711 (aftakas/2ventielen) en de snelheid van de bodemketting stelde ik in door de flow van het trekkerventiel hoger of lager te zetten. Ook kon ik de dwarsband makkelijk sneller oflangzamer laten lopen
Husqvarna
@newholland6640
Ik heb nu juist de pickup op een apart ventiel gemaakt, is met stalvoeren veel makkelijker, nu werkt de fronthef ook altijd, en ik hoef het ventiel niet op druk te zetten/olie rond te pompen, als ik bodemketting wil gebruiken haal ik gewoon de hendel aan.
Maar als je het wil terugbouwen, bij ons is pickup enkelwerkend, dus even slang volgen, en die zit op een t-stukje, normaal ging vandaar een kort slangetje naar een blokje met overdrukschakelaar die zit ergens rechts 10cm onder al die electrische ventielen, dan zit daar er zeker een dop in of een afgedopt slangetje.
newholland6640
@Husqvarna

Heb het al aangepast.
Had eerst de slang eraan gemaakt toen deed ie het nog niet. Het brugje bij de electrische bedieningskast was weg gehaald. Die er weer aan gemaakt toen was het in orde.

Ik vind het opzich ook niet z`n probleem als het pickup dan maar niet elke keer zakte.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Strautmann Super Vitesse ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0