Maishakselaar door hydromotor aangedreven

Ik heb een vraag over het rendiment van hydromotors . ik heb eerder een keer een vraag gesteld over een ipacol maishakselaar (braziliaanse machine) dit ding maakt gebruik van een russische hakselaar. de nieuwste versie van deze machine heeft een motor van 326 pk. de hakselaar wordt niet meer met een aftakas aangedreven, maar met een hele grote hydromotor. naar mijn idee geeft dit veel meer verliezen dan een aftakas. wie weet er wat meer van.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste DirkAO: De rijaandrijving is hydrostatisch en er is een TDP dianteira @ 1.000 RPM (Tomada de power @ 1.000 RPM), ofwel een 1.000-toeren aftakas aan voorzijde.

Technische gegevens IPACOL zelfrijdende hakselaar:

ipacol.com.br/cfa.html/

Het is eigenlijk een werktuigendrager met "Kemper"-hakselaar:

P.S.: Volgende keer wel een vlak en rechthoekig stuk oerwoud kappen om een maisperceel van te maken hoor. 😉
+1
dirkao
@Wimsumar dat het een werktuigdrager met een imitatie kemper is dat weet ik ook wel , ik heb dat ding al vaak genoeg op tentoonstellingen zien staan. De eerste modellen hadden een motor van 220 pk en gebruikten een potinger hakselaar van 2,20 meter breed. Het zaakje is verder ontwikkeld en heeft inmiddels een motor van 326 pk in. de maishakselaar is nu een russisch geval ,waarvan ik nog steeds het merk niet weet. Nu komt het: Ik weet zeker dat de hakselaar door een HYDROMOTOR aangedreven wordt. De eerste modellen hadden inderdaad een aftakas, die is vervangen door een hele dikke hydromotor die rechtstreeks op de hakselaar zit. Er is geen aftakas meer aanwezig. Mijn vraag was en is: wat is het rendiment van zo´n hydromotor. Volgens is er zo veel meer vermogensverlies dan bij een gewone aftakas.
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
Volgens mijis er zo veel meer vermogensverlies dan bij een gewone aftakas.

Klopt. Vandaar ook dat motorvermogen van 326 p.k.. Zo'n 4-rijige (Kemper)hakselaar "verdraagt" maximaal 100 KW (136 pk) aandrijving.
(Maar dat maakt in lage-lonen, lage grondkosten, lage energiekostenlanden niet zo veel uit dat het met enorme verliezen gaat).

Russisch "geval": en.wikipedia.org/wiki/Rostselmash/
+1
dirkao
@Wimsumar ik weet niet waar je vandaan haalt die kemper maximaal 100 KW verdraagd. misschien is dat russische geval wat zwakker,maar een echte kemper kan tot 300pk. vlot aan.ik heb verleden jaar nog met mensen van kemper gesproken en die gaven dit ook aan .hoewel er best mensen zijn die er zonder problemen aanmerkelijk meer voor zetten. ikzelf heb een zelfgebouwde werktuigdrager van 280 pk. en die moet echt alles van stal halen.
Loeideutz
Wim is in de war met de 4-rijer van Vicon. Daar is het met een 150 pk echt wel op, anders ga je de machine kapot draaien.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
150 pk

Dat is 2X de benodigde aandrijfvermogen volgens de gebruiksaanwijzing. Maar doe het gerust: De V-snaren gaan in rook op. Het 'regent' breekbouten. Je staat geregeld stil om opstoppingen uit de gewastoevoer, hakselkooi en/of blaaspijp te peuteren. Ga je dan nog rustig(!) op deze overbelasting door, dan zal er ook nog wel eens een (aftak)as knappen.

Power requirement Kemper Champion:

championdenmark.dk/3/e3_1.html/
Loeideutz
@Wimsumar Ik moet even een slag om de arm houden, maar volgens mij maken ze bij Kemper meerdere types. En mijn Deens is ook een beetje roestig, maar is dat niet het minimum vermogen om überhaupt de boel aan het draaien te kunnen houden. Dus ook voor zwaardere types tractoren. De voorzetstukken voor de hakselaars worden ook hakselaars genoemd van meer dan 500 pk. 30 jaar geleden is mij al eens verteld dat je, om goed een goed hakselproduct te krijgen, 60-80 pk per rij nodig hebt. De 4-rijige Vicons wijken daarvan af omdat er 2 rijen door de hakselmolen of rad van de originele 1-rijer moet. Ik blijf vooralsnog bij die 60-80 pk per rij tot iemand die Deense folder goed heeft vertaald. Met de wetenschap in het achterhoofd dat onze @Wimsumar een hekel heeft aan hoge vermogens en zware tractoren.
Los daarvan, vind ik het van zeer weinig technisch inzicht getuigen om een systeem te maken met zeer forse verliezen waardoor een motor van 300 pk maar 125-150 pk aan de aandrijfunit zou doorsturen. Ook in Brazilië. Op sommige punten lopen ze misschien achter op ons in Europa, maar ze hebben daar ook internet waarop je alles kunt vinden.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
een hekel

Het is een kwestie van geduld tot heel Holland Limburgs l#lt. De "Deense'' folder is in het Engels geschreven.
De schurft heb ik inderdaad aan inzet van hoge vermogens en zware tractoren omdat dat helemaal niet nodig is om (on topic) mooi gehakselde mais te krijgen.
Loeideutz
@Wimsumar dat van dat Deens is dan mijn fout. Ik heb nog wat door die mooie folder van jou zitten bladeren en kwam alleen maar Deens tegen.
Ontopic. Ik heb zelf heel weinig ervaring met het hakselen, meer met het toekijken en zorgen dat het produkt naar mijn zin is. Omdat ik niet alleen geïnteresseerd ben in het resultaat maar ook in de weg er naar toe, probeer ik me daar ook in te verdiepen. Het resultaat MOET zijn: een mooi, egaal kort genoeg, want tegenwoordig mag het ook wat langer zijn als 8-10 mm, product. Een van de voorwaarden omdat te verkrijgen is ervoor zorgen dat tijdens het hakselen de hakselmolen of het hakselrad vol zit met maïs. Dat vereist voldoende snelheid om het product erin te krijgen, en voldoende vermogen om het vervolgens op de juiste lengte gehakseld te krijgen.
In 1983 en 1984 hadden we hier in de regio natte herfsten. Veel collegaboeren kochten toen, alleen of met een paar samen, een eenrijige hakselaar. Favoriete merk hier was de PZ. Toen werd al direkt gezegd dat een lichte tractor genoeg was om hem aan te drijven, maar dat het beste resultaat werd verkregen met 60-80 pk. Ook later hoorde ik steeds weer verhalen van ervaren hakselaarmachinisten over voldoende vermogen om het systeem vol te houden. Hier in de buurt had een groep boeren er het eerste jaar een Deutz D5505 voor staan van, jawel, 55 pk. Na het eerste jaar was die versleten, te hard moeten werken aan die hakselaar. Vermogen is dus wel degelijk nodig. Ik wil het hier niet hebben over al die oude merken uit de prehistorie. Daar ik niet weet hoe groot het hakselrad daarvan is. De 4-rijige PZ, en latere Vicon, was een aanpassing. Daar werden 2 rijen door een hakselrad geleid. Niet voor meer capaciteit, maar om meteen ruimte te krijgen om met een wagen erachter te rijden. En niet eerst een halve dag met drieën bezig te zijn om met de hand een paar rijen af te maaien en door de hakselaar te duwen, om maar niks plat te rijden. Vandaar ook het advies voor deze machines van 100-150 pk.
Zelfrijdende hakselaars hebben een hydrostatische aandrijving. Daardoor is het aantal rijen minder interessant. Minder maïs betekent harder rijden, meer betekent langzamer. En ook de Kemper machines zijn, voorzover ik weet, gebouwd voor deze vermogens, lees de hakselmolen is groot genoeg om bij 60-80 pk een redelijke snelheid te rijden en het systeem NIET te overbelasten.
+1
fastrac3155
@Loeideutz @Wimsumar ik wil me niet bemoeien met jullie gezellige onderonsje, maar wel een beetje apart dat er bovenaan de folder een nh t8000 aan het werk is met zo'n hakselaar (lichtste tuft er 250 pony's uit) 🙈
+1
Loeideutz
@fastrac3155 Van mij mag iedereen zich bemoeien met ons onderonsje, graag zelfs. Ik ken Wim zijn bijdragen hier, en weet dus ook dat hij niet houdt van hoge vermogens en zware machines. Soms bekruipt mij zelfs het idee dat hij de tijd ergens begin jaren '80 had willen stil zetten.
Ik probeer dus ook mijn ideëen te onderbouwen, dus bedankt voor jouw onderbouwing.
Wimsumar
Beste Fastrac3155:

Quote Reactie van @fastrac3155:
tuft er 250 pony's uit

Hoe kun je aan zo'n foto zien dat dat op dat moment ook inderdaad het geval is?
Loeideutz
@Wimsumar Om zo'n machine te laten werken zul je het benodigde toerental moeten draaien. Met een spaaraftakas kan het zijn dat je niet helemaal aan je pk's komt, maar wel bijna. Dus ja, hij "tuft" hier zijn pk's er uit. De vraag, of wat jij bedoelt, is, gebruikt hij ze ook wel?
fastrac3155
@Loeideutz @Wimsumar

mijn punt was meer, dat als je machine ergens rond de 100 pk's minimaal nodig heeft in het gras, en je vervolgens een trekker met minimaal 250 pk in je folder zet, dan lijkt me wel dat je vertrouwen in je machine hebt dat hij dat vermogen kan verdragen, 70 kw is het minimale maar er zit in mijn ogen duidelijk meer dan genoeg marge in de machine om dat vermogen eens wat op te krikken en zo je capaciteit te vergroten.

Ik neem sowieso aan dat ze met die t8000 wel iets meer dan 100 a 150 pk gebruiken, ik ga meestal toch wel een heel eind tegen de max van mn materiaal zitten en dan un tikje terug als veiligheids marge om pieken op te vangen, rij nou met een t7.225 voor een bigbaler, dat is 225 pony's maar die krijg ik ook stil, terwijl volgens de folder 150 ook al voldoende is (ff uit mn hoofd), moraal van ut verhaal, als je het vermogen hebt ga je het vanzelf ook gebruiken.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
spaaraftakas

Afhankelijk van het bouwjaar heeft zo'n T-Ford,... ehhh,.. T-NewHolland-8000-serie 540 en / of alleen een 1.000-toeren P.T.O..
Bron:
konedata.net/traktorit/new-holland/…

championdenmark.dk/topbg.gif/

De chauffeur op de hakseltrekker op bovenstaande foto zal overigens het zweet op z'n voorhoofd hebben om de aftakas-te-sparen! Immers, de 250, of wie weet misschien wel 400 p.k., die de T-8000 motor beschikbaar heeft zal onbedoeld het uiterste vragen van aftakasstompen, kruiskoppelingen en alle andere overbelastingsvoorzieningen op de hakselaar.
N.B.: Nu heeft Fasttrac3155 het over "pony's", ofwel halve paarden(krachten), waardoor schade redelijkerwijze uit zal blijven. Het zal ook voor een 'leuke' actiefoto zijn dat de trekker met silagewagen naast de hakselaar rijdt. Dit systeem met getrokken hakselaar is in beginsel in te zetten om 1 trekker en 1 chauffeur uit te sparen op de hakseltrein. De silagewagen dient hierbij dan voortgetrokken te worden door de trekker met hakselaar. En dan kunnen de omstandigheden best zo zijn dat de trekker een paar pony's te kort komt. 😎
+1
fastrac3155
@Wimsumar of de fabrikant heeft gewoon rekening gehouden in zijn ontwerp met hogere vermogens en zijn aandrijflijn daarop voorbereid, sowieso als pto stompen geen 250 hengsten 😉 kunnen verdragen, dan zouden de stompen ons overal om de oren moeten vliegen.

(t8000 heeft trouwens al standaard een 21 splines 1 3/4e stomp)

Even on topic, het hydraulisch overbrengen van vermogen zal opzich niet een probleem zijn, vrees wel dat je niet erg efficiënt bezig bent, en je veel warmte ontwikkelt
lucas712
Volgens mij als je een gesloten systeem hebt moet je wel zo'n 80% rendement kunnen halen dus dan zou je nog ongeveer 260 pk hebben op de hakselaar
boerontour
@lucas712 vermits GOED gekoeld
selten
Quote Reactie van @lucas712:
Volgens mij als je een gesloten systeem hebt moet je wel zo'n 80% rendement kunnen halen dus dan zou je nog ongeveer 260 pk hebben op de hakselaar

Nog nooit zn hoge hydraulische rendementen gehoord. Gemiddeld genomen zit je op 50% naar mijn weten.

mechatronicamachinebouw.nl/artikel/…
at-aandrijftechniek.nl/technologie/…
verwijderd
dirkao
@Ties6210 fendt is hier niet te koop
dirkao
Nog effe een opmerking: dit jaar heb ik al meer dan 400 ha. mais gehakseld, het seizoen is nog niet helemaal voorbij,maar ik kom waarschijnlijk in de buurt van 500 ha. als ik dit had moeten doen met 150 pk. ,dan zou ik geen tijd meer hebben om te slapen
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
al meer dan 400 ha. mais gehakseld

Met de Champion-3000 op de zelfbouw-werktuigdrager?
Binnen welk tijdsbestek heeft deze oogst plaatsgevonden?
dirkao
@Wimsumar 6 januarie begonnen, waarschijnlijk deze week klaar.
Wimsumar
Beste DirkAo:

Quote Reactie van @dirkao:
deze week klaar.

Machtig mooi man! Is de maisteelt daar in Brazilië zo te sturen dat het oogsten over 5 maanden gespreid kan worden?
( 5 maanden = 150 dagen, waarvan 100 werkbaar voor 400 hectare = 4 hectare per dag? ).

Nu, mids juni, oogst klaar. Maar dan begin juli beginnen met de tweede maisoogst dit jaar?
dirkao
@Wimsumar even niet vergeten dat brazilie een héééél groot land is, met héééél veel verschillende klimaten. laten we even bij onze streek blijven, hier kan ik tenminste uit eigen ervaring over praten. het regent bij ons 1800-2000 mm. per jaar , verdeeld over het hele jaar.in de winter hebben we af en toe een nachtvorstje. tussen eind augustus en 15 september wordt de eerste mais gezaaid, ligt wat aan de regen en temperatuur,(ieder jaar is anders) de cyclus is ongeveer 4 maanden , dus de eerste mais wordt rond 1 januarie gehakseld.hierna kan er nog een keer mais indezelfde grond gezaaid worden. vandaag heb ik mais gehakseld die 17 februarie gezaaid is, dit is eigenlijk te laat. doordat de dagen te kort en te koud worden rijpt deze mais slecht af. men is echter bang voor nachtvorst dus wordt er te groene mais ingekuild.het water loopt eruit raaigras, gerst , tarwe haver zijn wintergewassen. de seizoenen zijn niet strikt gescheiden. de eerste mais wordt gezaaid terwijl het nog winter is, en vanaf half februarie kan er al haver gezaaid worden , terwijl het dan toch echt nog ZOMER is. ikbesef dat ik verre van compleet geweest ben,maar misschien is het zo wat duideliijker (of juist niet)
groeten
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
zo wat duideliijker (of juist niet)

Nou nee, liever niet. (Bij hedendaagse veehouderij-regel-perikelen in Nederland zou je immers terstond (naar Brazilië) emigreren. 😛

P.S.: Meelezende emigratiebegeleidende makelaars zullen wel (handels)kansen ruiken en, gezien de omstandigheden hier in Nederland, wel met een informatiestroom op gang komen. 😉
Loeideutz
@Wimsumar Stuur je een kaartje als je geland bent in Brazilië?
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
kaartje als je geland

Huhhh,... kaartje sturen? Jij staat me daar dan toch zeker bij het vliegveld op te wachten? 😎

(Jij/jullie daar in Zuid-Nederland hebben daar schijnbaar nog maar een paar jaar en dat is het massaal:

NEDERLAND:



Klik/lees:
omroepbrabant.nl/…
Loeideutz
@Wimsumar Ik zit net in Limburg. En in Brabant zijn de boeren nog niet klaar met de provincie.
En daar ik het zuid-Amerikaans niet machtig ben lijkt me dat geen goed idee.
dirkao
@Wimsumar hallo, het snijmais seizoen is voor dit jaar nu toch echt afgelopen. ik 515 ha. gehakseld.. gemiddelde van de laatste 4 jaar is ruim 300 ha. groeten
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
515 ha.

MMmmmh, even doorrekenen:
515 ha X 376 BRL = 193676 Reaal winst (Of is dat niet reëel? )

valuta.nl/braziliaanse_reaal/
dirkao
@Wimsumar je zit aardig in de buurt.Ik reken ALLEEN voor de hakselaar 340 reais per ha. De verstookte diesel is ook voor rekening van de klant. er komt dan gemiddeld 30ltr/ha.x 2.70 reais = 81 reais bij totaal 421. de situatie kan ook anders zijn; bij lichte mais 300 reias per ha. +20 ltr/ha.x2.70 = 54 totaal 354.
groeten.
dirkao
@Wimsumar 40 ha. eigen snijmais, de rest loonwerk.
+1
boerontour
@dirkao de meeste loonwerkers kunnen hier alleen maar dromen van die oppervlakten...........
jammermaarhelaas
Wat betreft het rendement van een hydraulische aandrijving, bij mijn weten ergens in de buurt van de 60 a 70%. Lijkt mij alleen een aanrader waar een aandrijving middels een as of riem/snaar/ketting praktisch te lastig wordt (kostenplaatje) en hydraulisch dus veel eenvoudiger is.
Er zullen ook andere redenen zijn om voor hydrauliek te kiezen (zoals traploze toerentalregeling).

Ooit was er ten minste 1 (westerse) tractor fabrikant waar verwacht werd dat hydrauliek een bredere toepassing zou vinden, dus ook als vervanging van de pto. De praktijk heeft echter bewezen dat dit geen doorgang vond.
Loeideutz
@jammermaarhelaas Effe compleet off-topic, een paar jaar geleden zijn ze begonnen met aandrijving door middel van elektriciteit. Geen hydromotoren maar elektro, geen hydraulische cilinders maar in en uitschuiven met behulp van elektro. Nou ben ik geen technisch wonder maar hoe staat het daarmee en kun je daar grote vermogens mee overbrengen?
assink
@Loeideutz
Liebherr kan het wel:
en.wikipedia.org/wiki/Liebherr_T_282B/
Dus elektrisch moet zeker kunnen, maar het wordt al snel prijzig door de vele kilos koper dunkt mij.
Wimsumar
Beste Assink:

Quote Reactie van @assink:
vele kilos koper

Ik denk dat de risico's voor een trekkerchauffeur te groot zijn om zo dicht bij een magnetisch veld te zitten in geval van toepassing van zeer krachtige electro-aandrijving op landbouwwerktuigen.
boerontour
@Loeideutz deze ontwikkeling is zeker nog wel actueel, maar bij iedere energietransitie is er hoe dan ook verlies, zo ook bij van diesel naar elektrisch,
de beste oplossing is een zo direct mogelijk aandrijving, zoals eigenlijk alle merken hakselaars werken momenteel met een directe powerbelt aandrijving met een dwars geplaatste motor.
Het is trouwens niet wenselijk om aan het hakselrat van zowel een Kemper of een PZ/Vicon nog eens een elektromotor aan te hangen van vlug een 500 tot zeker wel 1000 kg.......
dirkao
@boerontour ik wil niet lastig zijn,maar bij john deere en new holland ligt de motor niet overdwars, klaas weet ik niet in de case mammut, lag de motor overdwars, maar dat is al iets van de nodige jaren terug.
selten
@boerontour
Rendement elektrische aandrijving ongeveer 97%.
Diesel met versnellingen e.d. 90%.
Hydraulisch +/-50%
Pneumatisch +/-30%

Elektromotor van 1000kg praat je over mega grote vermogens. Boven de 100kW. Toch bijv een tesla heeft elektromotoren, van +/- 150kW gemonteerd. Deze wegen niet samen 3000kg. En zijn redelijk compact....
Gerron
Quote Reactie van @selten:
Rendement elektrische aandrijving ongeveer 97%.

Dat lijkt me aan de hoge kant omdat er ook veel warmte vrijkomt. Maar waar haal je de stroom vandaan? Omzetten van diesel in stroom haalt het rendement naar beneden.
selten
@Gerron
Totale systeem ongeveer 97%. Dus van motoras tot elektromotoras.
Gerron
@selten Dat lijkt me stug. Heb je daar een bron van?
selten
@Gerron
Helaas niet. Dit is genoemd op discovery over grote dumptrucks.

Daarbij de 'grote' warmteontwikkeling....
60 graden celcius vind ik geen extreem hoge temperaturen.
+1
Wimsumar
Beste Selten e.a.:

Quote Reactie van @selten:
Totale systeem ongeveer 97%. Dus van motoras tot elektromotoras.

Ter vergelijking: Electrische auto's:
Rendement van totale systeem, dus van fossiele energie tot electromotoras: (citaat) 32 procent; nauwelijks beter dan een diesel***.

***Bron: kijkmagazine.nl/tech/zijn-elektrische-auto/

P.S.: De toepassing van electrische aandrijving bij de "Discovery"-dumptrucks die je noemt, is niet alleen het energierendement, maar ook (en met name) de sterk vereenvoudigde opbouw door het vervallen van het mechanische transmissiesysteem tussen motor en aandrijfwiel door middel van de generator + naafelectromotor.
Gerron
@Wimsumar Nog een reden voor deze aandrijving is de remmende werking van de elektromotor bij het dalen in de mijn.
Frederick
@selten Die 90 procent van die aandrijving van de dieselmotor klopt wel, maar een moderne dieselmotor op zich heeft maar een rendement van 40-45%. Electrisch is toch het best, maar het minst haalbaar..
selten
Quote Reactie van @Frederick:
Die 90 procent van die aandrijving van de dieselmotor klopt wel, maar een moderne dieselmotor op zich heeft maar een rendement van 40-45%. Electrisch is toch het best, maar het minst haalbaar..

Moderne diesel motor die het rendement haalt van een turbine geloof ik nie. Ik denk eerder richting de 35%. Oudere rond de 27%.
+1
jammermaarhelaas
@Loeideutz

Puur het principe van kracht overbrengen via elektriciteit zal bij mijn weten veel efficiënter zijn dan hydraulisch (olie). Probleem zal echter zijn het gevaar van elektrocutie (met name bij gelijkstroom waar je door de constante stroom aan blijft vastzitten vanwege spierverkramping) en de inductie (elektromagnetische velden) kan ook een gevaar vormen. We spreken hier echter niet meer over een elektromotor van 0,5 of 2 kW, zoals bijvoorbeeld in een boormachine of slijptol, maar van 50, 100, 200 kW.

Het te gebruiken materiaal zal niet alleen koper hoeven zijn, aluminium geleid ook zeer goed.
selten
@jammermaarhelaas
En toch in de elektrische en hybride autos wordt het continu toegepast...
jammermaarhelaas
@selten

Klopt. Er zal allicht wel op gekeurd worden dus zal het meevallen met de inductie.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0