Deutz D30 - Hard geluid in cilinderkoppen, ook bij warme motor

Onlangs een Deutz D30 gekocht.
Nu weet ik dat, wanneer een diesel koud gestart wordt, het geluid uit de cilinderkoppen nogal hard klinkt. Mij is verteld dat de motor dan veel compressie heeft en dus gezond is.
Zo ook bij deze Deutz D30. Alleen als de motor warm is dan hoor je de cilinder(koppen) nog steeds enorm hard "klonken".
ik heb van iemand begrepen dat dit normaal zou zijn voor een D30, de compressie van deze Deutz zou veel hoger zijn dan een bijvoorbeeld een D25. Kan iemand dit bevestigen?
Mocht bovenstaand verhaal waar zijn, kan ik het geluid dan stiller krijgen door de compressie te verlagen? Aan PK's heb ik nl. geen behoefte.

Ik ben benieuwd naar de reacties,
Greetz,
Ben
Ben Vos

Reacties

+2
Huuuuub
Beetje vaag verhaal, geluiden zijn niet van achter een computer te beoordelen. Maar een klop kan ernstige oorzaken en gevolgen hebben.
Mijn advies is om er iemand bij te halen die er écht verstand van heeft. En niet de eerste de beste hobbyist met grote verhalen op verjaardagen.

Het kan namelijk zijn dat je een koppakking eruit hebt liggen, of een drijfstanglager.
Ben Vos
Hoi Huub, ik ga idd eens op zoek naar een Deutz Diesel Specialist. Ik laat op dit topic mijn bevindingen achter.
Iig bedankt voor de reactie.
Ben
Frederick
@Ben Vos Ik heb een D25 die ook een lawaaierig ding is. In vergelijking met de 3,4,5 en zescilinders zijn de Deutz 1 en tweecilinders gewoon veel luider. Dit is normaal. Als je wil, film ik het draaien van mijn D25 wel eens, dan kan je het vergelijken.
Wimsumar
Beste Ben Vos:

Quote:
ik heb van iemand begrepen dat dit normaal zou zijn voor een D30, de compressie van deze Deutz zou veel hoger zijn dan een bijvoorbeeld een D25.

Verkooppraatjes!

"Pression de compression" L712 motor: 20 - 28 BAR. (Deutz D25)

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Pression de compression" L812 motor: Ook 20 tot 28 BAR. (Deutz D30, tenminste, als dit type motor hierin gebruikt is! Strijdige info).

stephane.freulon.free.fr/moteur/…

L712 motor in DEUTZ-D-types:

konedata.net/traktorit/deutz/…



Even 'dokteren':

dieseldokter.nl/dieselkop/

dieseldokter.nl/techniek-hoek/brandstof-systeem/

"Medicijn":

dieseldokter.nl/?product=grotamar-71

oliehandel.nl/wynns/wynns-diesel-plus-treatment/
Oldtimer-fan
@Wimsumar

In de D25 en D30 is de 712 motor gebruikt.
Pas vanaf de D05 is de 812 gebruikt
Deutz Hedel
@Oldtimer-fan in de laatste D30S is al een 812 motor geplaatst
Frederick
@Oldtimer-fan @Deutz Hedel
De D25 en D30 zijn beide gemaakt met de 712 motor en later de 812 motor.
Ben Vos
Hoi allemaal,
Ik heb toevallig ook nog een Deutz D25s (Tenminste, dat staat op de motorkap) , deze moet ook nog worden opgeknapt. In deze Deutz zit ook een F2L712 motor.
Omdat deze Deutz veel minder herrie maakt dan mijn D30, ga ik er vanuit dat de compressie bij de D30 veel hoger is.
Is dat een juiste veronderstelling?
Ik heb wel e.e.a. gelezen over de Deutz types (D25.2, D25n, D25, D25s, etc) En al die Deutzen werden volgens mij ook nog "naast elkaar"gemaakt, Allemaal eind 50-er jaren en begin 60-er jaren) Ik houdt de boel iig niet uit elkaar.
Ben Vos
@Frederik.
Wacht nog maar even met het filmpje.
De verstuivers van mijn andere Deutz, de D25, lekte. Dit wordt nu in orde gemaakt. Hierna kan ik luisteren of mijn D30 en D25 dezelfde harde klappen maken.
Iig bedankt voor je aanbod!
Ben Vos
De verstuivers zijn inmiddels vervangen.
Met name het starten gaat nu een stuk beter, Geen ontploffingen meer.
Helaas heeft het vervangen geen invloed gehad op de "dieselklop", bij de D30 is het geluid nog steeds enorm hard, de D25 een stuk minder en ook minder storend. (Toch gek...beiden tractoren met exact hetzelfde F2L712-motorblok)

Nu is het zo dat ik deze oldtimers verhuur (www.TractorSpoor.nl) Vermogen heb ik dus niet nodig, de tractoren tokkelen alleen een beetje over het asfalt. De herrie van de dieselklop is dan best storend.
Zou e.e.a. te regelen zijn met de timing van de dieselpomp ? Bijvoorbeeld vroeger of later laten inspuiten? Zou dit de dieselklop kunnen verminderen?

Ik ben afgelopen weekend naar het tractorfestival in Nordhorn geweest, helaas heb ik hier niemand gevonden die mij hierin kan adviseren.
Benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes, Ben
Huuuuub
@Ben Vos
Heb je er al iemand bijgehaald die er verstand van heeft?
Wimsumar
Beste Ben Vos:

Quote Reactie van @Ben Vos:
(www.TractorSpoor.nl

Even op jouw site gekeken.
Kinderen mogen alleen in daarvoor bestemde kinderzitjes (net als in een auto) op een trekker meerijden.

tractorspoor.nl/GASTENBOEK/index.php/…
Ben Vos
Ik had gehoopt in Nordhorn wat wijzer te worden, helaas...
assink
Laat de compressie meten bij een LMB, dit geeft iig duidelijkheid over de compressie.
Lees op je site dat je uit Tricht komt, misschien hier in de te koop/gevraagd sectie een oproep plaatsen voor iemand die er meer van weet uit jouw regio.
Ben Vos
@assink Strak plan, dat zal ik sowieso eens laten doen.
Ben
bas101
Hallo Ben mogelijk heb je de dieselpomp te vroeg staan , iets later (laten) zetten en nog eens aanhoren , Deutzen staan wel bekend om hun lawaai , een kenner kan horen of t geluid goed is of te metaalachtig , verstuivers zijn vaak ook de oorzaak maar deze had je dus vervangen ( goedkoop merk of Bosch?) mvg bas
Ben Vos
Hoi Bas,
bedankt voor je reactie. Verstuivers waren van Bosch, dus dat zal wel goed zitten.
Ik heb dit weekend wat boeken bemachtigd van div. Deutz-types. Ik ga mij dus maar eens verdiepen in de timing van de F2L712 blokken.
thanks!, Ben
Huuuuub
@Ben Vos
Kijk eerst maar eens of je drijfstanglager of koppaking er niet uit ligt, laat een kenner er naar kijken mischien is het wel normaal!
bas101
Hallo Ben , mss t beste eerst de simpele dingen controleren die de mogelijk oorzaak kunnen zijn: Koppakking lek ? in dat geval hoor je meer en tjop tjop tjop geluid en dus geen metaalachtig geluid , Uitlaatpakking lek ? dan gaat de motor lawaai maken als je gas geeft , Klepspeling in orde? bij te weinig speling komt mogelijk klep op zuiger en dan hoor je ook metaalachtig geluid , klepspeling te ruim geeft licht ratelend geluid , als dit t allemaal niet is dan naar die pomp kijken , als ik me goed herinner is dit een insteekpomp die met 4 bouten vastzit , even kijken of de verf bij de bouten nog intact is , indien niet hebben ze hier waarschijnlijk eerder aan gesleuteld en is dit mogelijk niet goed gedaan ,het inspuitmoment bij een insteekpomp wordt verlaat dmv plaatjes of schijven bij te leggen , ik heb even op jou site betreft die tractoren verhuur gekeken , origineel idee ( alhoewel dr in Valkenswaard al eerder iemand is mee begonnen) , in ieder geval wens ik je er veel succes ermee , grt Bas .
Frederick
@bas101 @Huuuuub Deze motoren hebben geen koppakking dus daar zal het niet aan liggen.
Huuuuub
@Frederick
Beter je huiswerk doen, hij kan evengoed lekken tussen kop en cilinderbus.
Frederick
@Huuuuub een pasvlak noemt bij mijn weten geen pakking..
herman744
Hoi,

Ik was vandaag bij mijn neef en kreeg een rondleiding rond zijn tractoren. Hij gaf bij de Deutz D30 aan, dat er zo'n echt harde dieselklop was. Niet om aan te horen. Hij kreeg (na 15 jaar) de oplossing van een bevriende Deutzliefhebber. Er zijn speciale plaatjes, die tussen de brandstofpomp en het motorhuis gestoken kunnen worden. Hij heeft bij iedere pomp 4 plaatjes gebruikt. De pomp zit hierdoor ongeveer 3 mm van de behuizing. Probleem was meteen opgelost. Pompen hoeven alleen een stukje losgedraaid te worden. Plaatje ertussen, schroeven aandraaien en klaar.

Succes
farmkoos
@herman744
Dat kan goed zijn Herman, de dikte van de shims bepalen het inspuitmoment.
Met meer shims latere inspuiting minder geluid en misschien iets minder toeren en p.k. 's.
Ben Vos
@herman744
Bedankt Herman!
Ik ga er direct achteraan.
Ben
Ben Vos
Hoi Bas101,
Bedankt voor het meedenken. Ik heb alle zaken die jij hebt voorgesteld gecontroleerd. Blokje is in puike conditie.
Ik ga met de plaatjes bij de insteekpomp aan de gang.
V.w.b. tractorverhuur in Valkenswaard: Ik wist niet van zijn bestaan af. Ik heb een jaar geleden onderzoek gedaan en heb toen niets gevonden. leuk om te weten dat er meer mensen zijn die dit gaan beginnen. We zullen elkaar niet snel in de weg zitten. ik ga eens contact opnemen met de eigenaar, wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen.
thanks!
Ben
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!