Onlangs een Deutz D30 gekocht.
Nu weet ik dat, wanneer een diesel koud gestart wordt, het geluid uit de cilinderkoppen nogal hard klinkt. Mij is verteld dat de motor dan veel compressie heeft en dus gezond is.
Zo ook bij deze Deutz D30. Alleen als de motor warm is dan hoor je de cilinder(koppen) nog steeds enorm hard "klonken".
ik heb van iemand begrepen dat dit normaal zou zijn voor een D30, de compressie van deze Deutz zou veel hoger zijn dan een bijvoorbeeld een D25. Kan iemand dit bevestigen?
Mocht bovenstaand verhaal waar zijn, kan ik het geluid dan stiller krijgen door de compressie te verlagen? Aan PK's heb ik nl. geen behoefte.
Ik ben benieuwd naar de reacties,
Greetz,
Ben
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Mijn advies is om er iemand bij te halen die er écht verstand van heeft. En niet de eerste de beste hobbyist met grote verhalen op verjaardagen.
Het kan namelijk zijn dat je een koppakking eruit hebt liggen, of een drijfstanglager.
Iig bedankt voor de reactie.
Ben
Verkooppraatjes!
"Pression de compression" L712 motor: 20 - 28 BAR. (Deutz D25)
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
Pression de compression" L812 motor: Ook 20 tot 28 BAR. (Deutz D30, tenminste, als dit type motor hierin gebruikt is! Strijdige info).
stephane.freulon.free.fr/moteur/…
L712 motor in DEUTZ-D-types:
konedata.net/traktorit/deutz/…
Even 'dokteren':
dieseldokter.nl/dieselkop/
dieseldokter.nl/techniek-hoek/brandstof-systeem/
"Medicijn":
dieseldokter.nl/?product=grotamar-71
oliehandel.nl/wynns/wynns-diesel-plus-treatment/
Ik heb toevallig ook nog een Deutz D25s (Tenminste, dat staat op de motorkap) , deze moet ook nog worden opgeknapt. In deze Deutz zit ook een F2L712 motor.
Omdat deze Deutz veel minder herrie maakt dan mijn D30, ga ik er vanuit dat de compressie bij de D30 veel hoger is.
Is dat een juiste veronderstelling?
Ik heb wel e.e.a. gelezen over de Deutz types (D25.2, D25n, D25, D25s, etc) En al die Deutzen werden volgens mij ook nog "naast elkaar"gemaakt, Allemaal eind 50-er jaren en begin 60-er jaren) Ik houdt de boel iig niet uit elkaar.
Wacht nog maar even met het filmpje.
De verstuivers van mijn andere Deutz, de D25, lekte. Dit wordt nu in orde gemaakt. Hierna kan ik luisteren of mijn D30 en D25 dezelfde harde klappen maken.
Iig bedankt voor je aanbod!
Met name het starten gaat nu een stuk beter, Geen ontploffingen meer.
Helaas heeft het vervangen geen invloed gehad op de "dieselklop", bij de D30 is het geluid nog steeds enorm hard, de D25 een stuk minder en ook minder storend. (Toch gek...beiden tractoren met exact hetzelfde F2L712-motorblok)
Nu is het zo dat ik deze oldtimers verhuur (www.TractorSpoor.nl) Vermogen heb ik dus niet nodig, de tractoren tokkelen alleen een beetje over het asfalt. De herrie van de dieselklop is dan best storend.
Zou e.e.a. te regelen zijn met de timing van de dieselpomp ? Bijvoorbeeld vroeger of later laten inspuiten? Zou dit de dieselklop kunnen verminderen?
Ik ben afgelopen weekend naar het tractorfestival in Nordhorn geweest, helaas heb ik hier niemand gevonden die mij hierin kan adviseren.
Benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes, Ben
Lees op je site dat je uit Tricht komt, misschien hier in de te koop/gevraagd sectie een oproep plaatsen voor iemand die er meer van weet uit jouw regio.
bedankt voor je reactie. Verstuivers waren van Bosch, dus dat zal wel goed zitten.
Ik heb dit weekend wat boeken bemachtigd van div. Deutz-types. Ik ga mij dus maar eens verdiepen in de timing van de F2L712 blokken.
thanks!, Ben
Ik was vandaag bij mijn neef en kreeg een rondleiding rond zijn tractoren. Hij gaf bij de Deutz D30 aan, dat er zo'n echt harde dieselklop was. Niet om aan te horen. Hij kreeg (na 15 jaar) de oplossing van een bevriende Deutzliefhebber. Er zijn speciale plaatjes, die tussen de brandstofpomp en het motorhuis gestoken kunnen worden. Hij heeft bij iedere pomp 4 plaatjes gebruikt. De pomp zit hierdoor ongeveer 3 mm van de behuizing. Probleem was meteen opgelost. Pompen hoeven alleen een stukje losgedraaid te worden. Plaatje ertussen, schroeven aandraaien en klaar.
Succes
Bedankt Herman!
Ik ga er direct achteraan.
Ben
Bedankt voor het meedenken. Ik heb alle zaken die jij hebt voorgesteld gecontroleerd. Blokje is in puike conditie.
Ik ga met de plaatjes bij de insteekpomp aan de gang.
V.w.b. tractorverhuur in Valkenswaard: Ik wist niet van zijn bestaan af. Ik heb een jaar geleden onderzoek gedaan en heb toen niets gevonden. leuk om te weten dat er meer mensen zijn die dit gaan beginnen. We zullen elkaar niet snel in de weg zitten. ik ga eens contact opnemen met de eigenaar, wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen.
thanks!
Ben