Illustratie van:

Fendt 309 - Vrij nieuwe Koppeling is matig bij 309ca en verschil c ca ci cai

Zelf hebben we een 309ca van 2005 met 5200 uur circa 600 uur nieuwe koppeling op gezet en is inmiddels al weer in matige staat, het is een feit dat de koppelingen van deze serie's van minder kwaliteit zijn maar is daar iets tegen te doen ja aftakas aan en toeren op 0 maar verder nog?

Wat is het verschil tussen c ca ci cai en lijkt fendt 500c soms ook op deze serie's?

En klopt het dat de ca's na 2003 betere koppeling kregen?

Deel dit topic

Reacties

walker1
Maak je vraag eens duidelijker? wat bedoel je precies met aftakas aan en 0 toeren? waarom zou dat helpen tegen een slechte koppeling???
karlofendt
@walker1 de hendel van de aftakaskeuze op 0 in plaats van 540, 750 of 1000
koenclaas
@karlofendt Die zet je toch altijd vrij mag ik hopen?
weusjr
@walker1 Wat is het verschil tussen c ca ci cai en lijkt fendt 500c soms ook op deze serie's?

En klopt het dat de ca's na 2003 betere koppeling kregen?

En of er iets te doen is tegen snelle slijtage van deze koppelingen?
walker1
@weusjr Er zijn een paar modellen van Fendt met een slechte koppeling, maar om welke het precies gaat weet ik niet, wel in ieder geval met de letter C in de type aanduiding, maar of het om de c, ca, ci, of cai gaat weet ik niet. Wel is die koppeling later verbeterd, kan best vanaf 2003 zijn, maar er zijn ongetwijfeld Fendt kenners op deze site die dat weten.
Of even de zoekfunctie gebruiken, die koppelingsproblemen zijn al wel vaker voorbij gekomen hier.

Maar ik vroeg wat jij nou precies bedoelde met de aftakas aan?
fastrac3155
@walker1 de ci is iig geen succes, kennis heeft zo'n ding en die is blij als ie de 1500 uur haalt zonder koppelingsproblemen, zit nou de 6e in als ik het goed herriner

Met de aftakas aan bedoelt hij, de toerental hendel in zn vrij zetten, en dan de bedieningshendel vd aftakas aan, deze hebben bij mijn weten nog een ouderwetse dubbele koppeling voor de pto, en dan is de koppeling gewoon actief waardoor hij minder slijt.

Een andere klant met zo'n beestje heeft het ooit samen gevat als: ze hebben van alle oude zooi die nog in het magazijn lag deze trekkers gebouwd.
unipower
@weusjr Dat de koppeling van een C, Ci of Cai harder slijt is omdat deze een voering heeft van sinterbrons dit is zwaarder materiaal en tevens slijt het harder in op de ijzere tussenplaat. Omdat sinterbrons zwaarder is en de plaat ook groter is in diameter krijg je een vliegwiel effect, daarom slijten deze platen zo hard. Het is inderdaad waar dat je de aftakashendel bij deze serie's in de ruststand moet zetten met de toerental hendel op 0, je druklager draait dan wel alleen er wordt niet tegen geduwd dus wordt er weinig van gevraagd 😉
unipower
@walker1 de C serie's hebben een dubbele koppeling, Aftakas + rijkoppeling vandaar dat dat met elkaar te maken heeft 😉
fendt308-driver
Gauw inruilen op een 309 farmer als je lang genoeg een 309c blijft rijden word je vanzelf handig met koppelingen wisselen
guldner75
Ligt ook aan het werk, hier een 307c met 6000 uur naar mijn weten nog nooit een nieuwe koppeling in gekomen.
weusjr
@guldner75 voeren balen halen en grasmaaien
unipower
@guldner75 De aller eerste C's zijn de ''betere'' van de serie die met de vierkante motorkap net als de 500 serie. Daarna is het alleen maar slechter geworden 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 en hebben de trefwoorden koppeling , 309 en ca geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN