Illustratie van:

Deutz-Fahr D30s - Wat betekent Olie in het luchtfilter?

Gisteren ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een mooie Deutz D30. Mijn eerste kennismaking met de machine is erg positief. Toen ik het luchtfilter openmaakte zag ik dat er een flinke slok olie op de bodem van het luchtfilter ligt. Is dat iets om me zorgen over te maken of is dat gebruikelijk?

Deel dit topic

Reacties

deutz-d3006
Er hoort olie in het onderste reservoir van het luchtfilter te zitten, dat zorgt er voor dat de fijne stof niet door je motor heen vliegt. Als je een van de nieuwere 06 types hebt is dit vervangen door een papieren filter.
Wimsumar
Beste Job-Mol: Dit is een zogenaamd oliebadluchtfilter. De motor zuigt de lucht aan langs/door de olie. Eventuele stofdeeltjes kleven aan de olie en de lucht gaat schoon de motor in.

Lees er meer over (verversen olie pdf pagina 19) in de manual:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
Piet1960
@Wimsumar Naast verversen van de olie bij onderhoud moet ook naar het filter gekeken worden dat erboven zit. Heb vorig jaar een IHC 383 gekocht. Vorige eigenaar zei dat tie slecht trok, bleek dat het betreffende filter helemaal dicht zat met oliesmurrie en stof. Stoomcleaner erop, wat daaruit kwam! Gaat nu weer als de brandweer.
Wimsumar
Beste Piet1960:

Quote Reactie van @Piet1960:
moet ook naar het filter gekeken worden dat erboven zit.

Het toeval wil dat het staalwolfilter in het oliebadreservoir zit. Dit (olie)bakje is veel dieper/hoger dan wat je bij andere merken meestal ziet. Bij het losnemen valt dus 'automatisch' al het oog op dit filter en de vervuiling hiervan.

P.S.: Naar aanleiding van deze opmerking van jouw begin ik elfs te twijfelen of het staalwolfilter nog wel aanweig is in het luchtfilter van topicvraagsteller.
Nogmaals, op pagina 19 van de gebruikershandleiding staat het luchtfilter gedemonteerd (oliebakje + staalwolfilter) afgebeeld. (Met daarbij het reinigingsvoorschrift, ook al is het in Franse taal).
job-mol
Top, dank voor jullie snelle en geruststellende reacties! Ik ga me verdiepen in de verschillende topics hier en zal de manual van de D30 met veel interesse lezen.
groeten, Job
echte844
Als je geen ervaring hebt met oliebad luchtfilters wel effe een waarschuwing.
Denk niet "hoe meer olie hoe beter" dit kan het einde van de motor betekenen.
Nooit hoger dan het merkteken op de oliepan vullen. Als je hoger vult is er het gevaar dat de motor olie mee naar binnen zuigt. met vaak het ophol slaan van de motor tot gevolg.
(dit is als de motor begint te kwalmen en het toerental ongecontroleerd omhoog gaat).
Mocht dit gebeuren dan kun je de motor zo zwaar belasten dat deze afslaat maar beter is een lap voor de inlaat proppen zodat de motor stikt. Denk wel dit is een zaak van seconden.
Oldtimer-fan
Quote Reactie van @echte844:
een lap voor de inlaat proppen

Of de dieselkraan dicht draaien als je die erop hebt.
+1
boegie
@Oldtimer-fan als de motor eenmaal op olie loopt lijkt me dat die daar ook wel op door wil lopen en hij niet zomaar stopt als je de dieseltoevoer dichtdraait
+1
echte844
@Oldtimer-fan Normaal gesproken zal de motor als hij te hoog gaat in toeren vanzelf al geen diesel meer inspuiten, door het terug regelen van de regulateur. Dus dat kraantje dicht draaien zie ik niet zitten en voor de leidingen en filters leeg getrokken zijn zijn er weer heel wat seconden voorbij.
Wimsumar
Beste Echte844:

Quote Reactie van @echte844:
heel wat seconden voorbij.

Als het je overkomt, dan neem je eerst 'een paar seconden' veilige afstand.
(Ik heb eens een Mercedes-taxi-motor op hol zien slaan die begon te 'dieselen' op de olie van de lekgeraakte turbo. Een prachtig schouwspel om te zien op veilige afstand!. Motor ging gillend naar 10.000 (of meer?) toeren).
+3
echte844
@Wimsumar Ik heb het een keer gehad bij een 1 cilinder lombardini van 10 pk.
Heb toen mijn hand op de inlaat gehouden. Heb nooit een vriendin gehad die zo kon zuigen en gelukkig maar. Heb een week met een rode cirkel in mijn hand gelopen. Ik wil dit ook absoluut niet aanraden.
mf6290
@echte844 denk dat het beste is in grootste versnelling zetten en motor laten blokkeren, moet je niet vlug iets gaan zoeken om de luchtinlaat af te stoppen
deJong
@mf6290 trui of t shirt dat je aan hebt.
+1
Wimsumar
Beste DeJong:
Quote Reactie van @deJong:
dat je aan hebt.

Of je grist wat van de waslijn (schoonregenen doet 't vandaag toch niet 😎 ).

scontent.cdninstagram.com/t/s640x640/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr D30s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0