Welke tractor kopen voor de paardenwei? Deutz, international, ford, same

Hoi,

al een tijdje ben ik tractoren aan het bekijken op marktplaats, en in het echt,

ik zoek iets voor mijn paardenwei.
met name om de mest van de mesthoop uit te rijden,
heb dit laatst met de hand gedaan, nooit meer!

nu zie ik bij veel andere hobby boeren/paardenhouders de deutz staan (d40)

de volgende tractoren hebben mijn interesse:

- deutz d40, 4006, 4506
- same 35/45
- ford dexta, super dexta, 2000
- international 432,433,532

in eerste instantie dacht ik voor deutz te gaan ivm luchtkoeling,
maar of dit nu perse nodig is? watergekoeld moet net zo goed werken en ok zijn toch?

ben een same 35 voor 1200,- tegen gekomen, maar wellicht vind ik van een same niet makkelijk onderdelen?

de Deutz die ik zoek zal ook snel wat duurder zijn in aanschaf.

heb nu een international op het oog, 532, met gereviseerde motor, achterlader, grondbakje en mestuitrijwagen voor 2300,- (moet nog wel accu en topstang bij)

en heb verschil;ende leuke dexta's gezien van rond de 1500,-

qua budget ben ik het liefst rond de 2000e kwijt voor de tractor incl mestwagen en achterlader.

welk merk en type raden jullie aan?

hoeveel pk heb je nodig voor het achterladen en mestwagen rijden?

wat is voor een kleine hectare wei een te groot of te klein model?

door het grote aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer.

thnx!!

Deel dit topic

Reacties

erik9831
Jij heb je budget, jij hebt de nood, het is zelf te kiezen dan. De modellen die je opnoemt zijn allemaal stuk voor stuk goed. Dat van die onderdelen van een Same, iedere deutz-fahr dealer kan je hier mee helpen. Is nu niet naar jou toe, waarom denkt iedereen toch altijd dat Same afkomstig is uit een verre uithoek van de wereld waar nog nooit iemand van gehoord heeft ... 😄

Kiezen met je hart en verstand ... Ik zou voor de inter gaan als ik jou uitleg hoor, maar die kan morgen ook in panne staan. Een Granit topstan van cat 2 + 1 is 50€ zo eentje heb ik paar weken geleden nog gehaald. Een accu zal rond de 150€ zijn.

Wij kunnen helaas niet beslissen voor jou.
Loeideutz
@erik9831 Ik denk zelfs dat van die oudere Same trekkers meer en gemakkelijker iets te vinden is als van de nieuwere. Vroeger werd er hier in Nederland, en ik gok ook in België, best wel wat Same verkocht. Tegenwoordig is dat toch een stuk minder.
erik9831
@Loeideutz verhaal nog al eens gehoord van iemand anders, dat er nu precies minder van word verkocht. Wat ook wel zo is, je ziet de nieuwe zeer weinig.

Dat ze bij een dealer langsgaan voor een same en dat ze daar beginnen over een DF. Hier zie je ze ook wel weinig, maar de dealer in men buurt promoot ze wel of hij heeft er toch altijd wel eentje staan. (staan maar een 3-4 tal trekkers)

Moest ik nog een nieuwe nodig hebben, denk wel dat ik zou gaan voor een Same of een Lambo. Zelfde technologie, zelfde uiterlijk bijna, zelfde prijs waarschijnlijk ook op sommige modellen, maar toch rij je met iets rond waarmee je opvalt, alleen door de kleur
Loeideutz
@erik9831 Ik dacht dat de werkwijze van SLHDF was om vooral die merken te verkopen die er historisch veel verkocht werden. Vandaar in Nederland DeutzFahr en Same. Lamborghini en Hurlimann zul je speciaal om moeten vragen. Heeft natuurlijk ook te maken met gemak voor de importeur.
walker1
@erik9831 Kunnen de Deutz dealers ook nog de onderdelen voor de oudere types Same leveren? Of enkel onderdelen van types sinds het samengaan van Deutz, Same, Lamborghini en Hurliman?
Loeideutz
@walker1 Op bestelling is natuurlijk alles te leveren. Door de overname zullen ze er iets gemakkelijker aan kunnen komen. Bij de nieuwere types zijn onderhuids niet zoveel verschillen, dus zijn veel onderdelen gewoon uitwisselbaar.
deutzdxfan.
@walker1 van de echte oldtimers kan het soms idd lastig zijn om de juiste onderdelen te vinden in smide zit nog een dealer met veel oude same onderdelen dus uiteindelijk lukt het altijd wel weer
yoohan
Voor het budget dat je hebt en het werk wat je ermee wilt doen, dan maakt het allemaal niet zoveel uit voor welk trekkertje je gaat.
Vaak staan er ook nog David Brown en Renault trekkers te koop voor lage prijzen op bijv. Marktplaats. Dus misschien ook nog interessant.
fendt farmer309c
Ik heb nog een Fendt farmer 2de te koop staan voor 2750'- die is technies super wij gebruiken hem nog regelmatig hij is 35 Pk en rijd 35km/h en is van bouwjaar1970 en de onderdelen zijn nog gewoon nieuw bij de Fendt dealer te krijgen tractorfan.nl/topic/108103/
deutzdxfan.
Ik zou persoonlijk voor die same gaan maar waarom is die zo goedkoop? En als je een deutz kunt vinden voor dat budjet is dat ook een aanrader. Een deutz D5006 is ook een aanrader een leuke redelijk sterke trekker die altijd doorblijft lopen. Succes met zoeken en de paardenwei
job-mol
In deze zelfde zoektocht heb ik proefgereden op een International, Fordson (Dexta, Super en 400), een leuke Belarus bekeken. Uiteindelijk toch voor een Deutz D30 gekozen, stond toevallig ook maar 5km naast de deur te koop.

(klik om te vergroten)

Eerst even mee werken

(klik om te vergroten)

En nu alle gaten gelast, geplamuurd en in de verf.
Wimsumar
Beste Bob11180:

Quote:
door het grote aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer.

Om je niet 'van het kastje naar de muur' te sturen is het handig te weten in welke landsregio je woont.

B.T.W.:

Die paardemesthoop die moet je zo situeren dat 'en passant' een loonbedrijf (of een hebzuchtige boer) deze gratis oplaadt/meeneemt. (Dan heb je er zelf geen werk, (machine)kosten van en de wei blijft schoon).
FORDMF
+1
valmet 605
Same minitauro 60 gewoon omdat er een Handkoppeling voor de aftakas op zit en je Heel veel trekker kunt krijgen voor weinig geld. Een 35/45 pk same kan nog wel eens een 2 cilinder zijn of een Vmotor ben ik zelf niet zo weg van.

Maar vooral van belang hoeveel haast heb je en hoeveel wil je zoeken.
Let op dat je een lekker sterke trekker koopt. Kracht heb je niet snel teveel te groot kan wel.
jannie2001
Een achterlader vraagt nogal wat kracht en gewicht van voren. dus met 50 pk zit je wel ruim. 40 pk is gauw te licht lijkt mij
Yanmarthomas
@jannie2001 moet je dr niet zo veel in doen 😂
deutzisthebest
@jannie2001
Dat gaat prima met kleinere trekkers hoor.
tractorfan.nl/picture/976599/…
Dit is een volwassen Wifo lader.
Wimsumar
Beste DeutzistheBest:

Quote Reactie van @deutzisthebest:
gaat prima met kleinere trekkers hoor.tractorfan.nl/picture/976599/…

Ja, 'gaat prima'. Als je doorklikt naar de volgende foto (van jouw fotoboek):

Gaat veel beter:

tractorfan.nl/picture/976600/…
deutzisthebest
@Wimsumar

Hahahaha sssssst! Niet alles vertellen 😃
+2
echte844
Als je niet echt hobby hebt aan trekkers of trekker rijden zou ik nog eens na denken.
Ik zelf heb 5 paarden op stro staan (dus veel mest) en omdat ik alles voor mijn bedrijf heb rij ik zelf de mest uit. Ik ben ongeveer 4 uur per jaar kwijt (industrie loader 3ton en 5 ton mest strooier) 2 bakken mest per wagen. Dusik heb wel wat cappaciteit. Kijk voor je zelf wat je wil. een loonwerker kan het sneller en beter en als je de mest in de wei uitrijd zit je met je wormendruk.
Ik rij onze paardenmest altijd uit op bouwland en laat in de wei runderdrijfmest injecteren.
Dan heb je ook geen keutels als je wil hooien. Persoonlijk zou ik voor de Ford of de International gaan omdat deze lekker compact zijn. Ik denk dat een weidesleep en een grondbakje voor jou de beste werktuigen zijn.
Ik weet niet hoeveel hobby jij aan machines hebt en wat precies je situatie is.
Wij kunnen alleen onze mening geven maar de beslissing ligt bij jou.
Succes.
+1
1066
Ik zou in ieder geval wel voor een lucht gekoelde gaan
1046
@1066 waarom luchtgekoeld??
walker1
@1046 Vraag ik me ook af, lees het hier wel vaker, maar echt niet elke oude trekker heeft maar meteen een lekke radiateur en als het al lek is, is het echt niet het moeilijkste probleem om op te lossen.
+1
Fendt926Driver
@walker1 gaat niet zozeer om lekkage meer om het vastvriezen swinters. Meeste hobby mensen met geen verstabd van trekkers gaan daar de fout in. Soms iets water er bijop en swinters vergeten.
Dat heb je met lucht gekoeld niet
1046
@Fendt926Driver luchtgekoeld levert zomers ook meer problemen op . De hobbyisten vergeten ook wel eens schoon te blazen
Loeideutz
@1046 En dat kan met een radiateur natuurlijk geen kwaad?
1066
@1046 ik denk dat het bij oude trekkers in die klassen minder problemen geeft
we werken hier met een lamborghini 653 altijd starten lopen zomer of winter
en dat zie je ook met veel deutz trekkers
Ursus en deutz
@1066 geef mij ook maar een lucht gekoelde bij mijn opa moest er altijd een deutz voor de beregenings pomp omdat de david browns ursusen inters fordjes allemaal warm liepen als je dat niet in de gaten hield
Ties6210
@bob11180 ik zou zorgen dat je je tractor dan ergens bij een boer binnen kan stallen scheelt een hoop werk
Ties6210
@Ties6210 in de winter dan
bob11180
Hoi,

alvast bedankt voor alle reacties,

ik zit in omg doetinchem,

kan de trekker niet binnen zetten

en een loonwerker een uur laten komen om het leeg te scheppen en weg te voeren kost ook 135,- per uur, op de lange termijn is dus een trekker zelf aanschaffen goedkoper (en leuker en ook handig voor andere dingen)

Ik ben niet het type wat even water bijvult in de radiator, doe je bij de auto ook niet, (of in erg hoge nood, maar dan vervang je dat ook asap)

echt hobby wordt een trekker niet, (te weinig tijd)
maar heb jaren al een 205gti dus een beetje sleutelen lukt wel

wbt wormdruk, dit hou ik goed in de gaten en doe zelf de mest onderzoeken.

dus tja, tis wikken en wegen,
goed te lezen dat de onderdelen van same ook makkelijk te verkrijgen zijn.

tis niet zo dat het ene merk sowieso veel beter is dan het ander??
echte844
@bob11180 Het is leuk dat je zegt "ik ben niet het type wat water bij vult" Maar ook luchtgekoelde trekkers hebben onderhoud nodig dus olie pijlen e.d.
De meesten op T.F. hebben hun eigen merk waar ze fan of gek van zijn. Je moet met een oude trekker net als bij een gebruikte auto gewoon geluk hebben.
bob11180
@echte844 ik bedoelde ermee, dat ik het nogal dom en te makkelijk vind om er dan maar ff water bij te gooien, beter zorg je dat je een kannetje koelvloeistof (evenals olie etc) hebt staan
1046
Bij ieder merk heb je wel een mindere serie
+1
fendt2
De meeste paardenboeren hebben geen geld dus kiezen voor de goedkoopste.
Arie_MF
@fendt2 hoge hoeden, lange jassen.....en lege tassen😄
bob11180
@fendt2 yuuup
kevintjee1994
Voor same onderdelen hoef je je geen zorgen te maken #sameoldtimers heeft een Facebook pagina daar heb ik een groot netwerk opgebouwt van nu al 3500 volgers onderdelen blijft een uitdaging maar vinden doen we zeker 😀
bob11180
@kevintjee1994 kan ik hieruit afleiden dat onderdelen vinden voor een same dus niet zo makkelijk is als voor ene deutz, ford of international?
marcel-pek
Iemand met verstand rijd met een international op het land 😉
+2
ford4610
Quote Reactie van @marcel-pek:
international

Dat moet ford zijn zeker 😉
+1
fendt farmer309c
@ford4610 neeeee Fendt want een echte vent rijd in een Fendt
+3
Martijn S
@fendt farmer309c
Je koopt alleen een fendt, als je goed bij kas bent....😂

Heb je budget niet gelezen ?
+8
jippe
@fendt farmer309c een echte vent houdt niet van een fendt 😂
+1
ford4610
@fendt farmer309c Dan wel een vent met verkeerde gedachten
Martijn S
Lastige keuze, ik heb vorig jaar een ford gekocht met voorlader, wel een andere prijsklasse ☺.... Schoonvader heeft al jaren een dexta, doet er veel mee, en lost mede door de simpele maar doeltreffende techniek de probleempjes zelf op... Een dealer zit in Varsseveld, makkelijk dichtbij voor eventuele onderdelen...
hooidonk
Waarom geen MF als ik vragen mag?
Zit je in ieder geval goed met de beschikbaarheid van onderdelen.
+1
echte844
@hooidonk Groot gelijk maar een MF 133 135 245 of zoiets heb je niet in zijn prijsklasse. kwaliteit heeft eenmaal zijn prijs. daarbij heeft MF een rustige watergekoelde motor. Het is duidelijk dat hier de voorkeur naar een luchtgekoelde herrieschopper gaat.
Ik heb 2 luchtgekoelde gehad maar die wil ik dus nooit meer.
nu weet ik wanneer mijn motoren te warm worden.
Bij een luchtgekoelde ruik je het maar dan is het te laat.
bob11180
@echte844 ik heb geen voorkeur voor wel of niet luchtgekoeld, mijn voorkeur gaat uit naar dat wat praktischte is in mijn situatie 😉
jammermaarhelaas
Voor € 2000 all in zal het denk ik moeilijk worden iets redelijks te vinden.

Houd rekening met de reparaties en het onderhoud, hier moet je ook tijd voor en zin in hebben, en ook dan kosten onderdelen geld, het gereedschap heb je misschien al, anders komt dit er ook nog eens bij.
De WA verzekering voor een tractor kost ook al iets van € 100 per jaar, deze is niet alleen nodig als je de weg op gaat, maar ook voor verzekerd zijn voor aansprakelijkheid wanneer er iets gebeurd op eigen terrein waarbij de tractor betrokken is.

Al met al is het in dit geval puur gezien de kosten nog maar de vraag of zelf doen goedkoper is dan de loonwerker.
echte844
@jammermaarhelaas Kun je mij effe doorgeven waar ik voor 100 euro mijn trekker kan verzekeren. Ik heb er 3 en ze zitten alle 3 rond de 190 euro.
Omgerekend zit je al op 2 euro per uur dat je de trekker gebruikt. Denk er aan dat je eigenlijk geen trekker kunt rijden onder de 10 euro per uur all in. Mijn goedkoopste zit op 12.50 per uur incl. diesel. ga dan maar verder tellen.
Loeideutz
@echte844 Oldtimerverzekering? Of mag jij er nog mee "werken"?
jammermaarhelaas
@echte844

Unive tractorverzekering.

Waar ben jij dan verzekerd?
echte844
@jammermaarhelaas Ik zit bij de zelfde groep maar ik heb het over werkpaarden en geen luxe paarden. Ik bedoel ik werk ermee. Als je met een oldtimer verzekerde trekker met een werktuig er achter op de weg komt ben je niet verzekerd en de door jou aangebrachte schade ook niet.
jammermaarhelaas
@echte844

Quote:
maar ik heb het over werkpaarden en geen luxe paarden. Ik bedoel ik werk ermee.

Ahum, ik heb ook alleen werkpaarden.

Misschien heeft midden Limburg een ander risicoprofiel dan de Achterhoek.
bob11180
Goedemorgen

Vanmiddag ga ik kijken naar een mf130 voor 1250 e

Rookt alleen met starten zegt ie
Behalve de standaard dingen waar op te letten bij dit merk en type?

Gisteren een deutz 4005 bekeken. Liep goed. Stuurde beetje moeizaam en schakelen ging nogal stroef. 1700 e. Is beste deal denk ik?

Vraag me alleen af of dat voor mijn kleine hectare toch niet teveel tractor is?

thnx!!
assink
MF130 zijn geen beste trekkers, zijn de Franse MF's, De 135 of 35 zijn betere keuzes.
walker1
@assink 135 is ook in Frankrijk gebouwd, maar ook in andere landen. Ik zou niet weten waarom de Franse versies slechter zijn. Mijn Franse MF 135 van 1965 doet het namelijk nog prima.
assink
@walker1
Punt is dat de MF130 een distributieketting heeft bij mijn weten, en dat deze motor niet straalt in zijn degelijkheid. MF130 is een heel andere trekker dan een 135.
+1
Fendt926Driver
@assink mij is (zelfs door een mf monteur) afgeraden om een mf 130 te kopen. vaak gaat hetzelfde er aan kapot wat ook niet meer als onderdeel te verkrijgen is.
je kunt natuurlijk geluk hebben.....
ik zou zeker een paar centen meer aanleggen en de deutz kopen.
en een 4005 kan prima uit de voeten op 1 hectare
assink
Zie ook dit topic:
tractorfan.nl/topic/103750/
bob11180
Thnx mannen. Was onderweg maar ben omgedraaid. 😬
Fendt926Driver
@bob11180 daar heb je een forum voor.........
Wimsumar
Beste Bob11180:

Quote Reactie van @bob11180:
omgedraaid.

Toch mag je de M.F.-verkoper best met klemtoon(!) een compliment geven voor de manier van aanbieden van een trekker die vrijwel helemaal niets doet. Immers, (ik citeer jou) "rookt alleen met starten zegt ie''. 😎
+1
Gerwin-deutz
Ik zal voor een Deutz 06 serie gaan, want dat zijn hele goede trekkers.
+1
Fendt926Driver
@Gerwin-deutz er zit maar heel weinig verschil tussen een 05 en een 06. Dus waarom hem op kosten jagen voor een duurdere 06 als er maar 1 ha te bewerken is.
Loeideutz
@Fendt926Driver Dat klopt niet helemaal. De 06 hoef je bijna niet voor te gloeien, de 05 bijna altijd. Dat maakt de tractor handiger in gebruik. Maar het belangrijkste is dat de 06, gemaakt vanaf 1968 bijna 13 jaar, uit kwam op het moment dat de mechanisatie een grote vlucht nam in de agrarische sector. Daar zijn er gewoon heel veel van gemaakt. Daarnaast was het, ten opzichte van veel concurrenten, gewoon een goeie tractor. De 05 en vorige types lopen er veel minder van. Als je er daar een van aan treft in goeie staat, dan is hij veel te duur voor deze meneer. Anders is er waarschijnlijk nog veel werk aan. Maar incidenteel kan het best anders zijn. En je moet er natuurlijk maar net tegen aan lopen.
walker1
Nooit geweten dat zo'n MF130 een slechte trekker was. Verhaal dat die 4 cilinder slechter is als de 3 cilinder die bv in de MF135 ligt, was mij wel bekend.
Fendt926Driver
@walker1 ik ook niet. Had wel eens gehoord over de franse serie. Maar wist niet welke nummers dat waren.
Tot ik mijn topic opende en de reakties zag
walker1
@Fendt926Driver Mijn opa z'n 2e trekker was een MF35, die had een 4 cilinder en geen doordraaiende aftakas, die trekker is toen ingeruild op een MF135, als ik het goed heb was dat in 1968. De MF135 heeft mijn vader later met de overname van de boerderij ook overgenomen en hebben we nog steeds.
Voor de MF35 had opa een Fahr trekker. Wel jammer dat er van zowel de MF35 als ook de Fahr geen foto's zijn.
bob11180
Hoi,

de zoektocht gaat gewoon door

vandaag kijken bij een deutz 4506 met voorlader (heb die toch wel nodig zo'n voorlader is me al duidelijk geworden) dus budget maar verhoogt naar 2500,-
al heeft deze geen cilinder op de bak zitten, mss niet zo handig?

ben nog wezen kijken bij een 4005 met voorlader (moet alleen nog een bak bij, geen idee waar die te vinden zijn en wat zo;'n bak kost)
alleen die stond al warm, dus geen start met koude motor kunnen maken ( vind ik altijd wel erg verdacht) en hij rookte best blauw uit de carterontluchting, kon er wel mijn hand ophouden, en schakelde erg erg stroef

vandaag ook kijken bij een international 453 met voorlader. en die heeft ook een cilinder voor het kiepen van de voorbak.

dus tja, eens kijken hoe ze lopen en rijden en dan hopelijk maar eens kiezen....

(en dan bekijken hoe ik de tractor naar zeddam krijg,
assink
Zonder cilinder is een klapbak, dus dat werkt net zo als een achterlader.
Is altijd wel om te bouwen, zijn setjes voor te koop.
Deze bijvoorbeeld:
ebay.de/itm/…
Moet er wel gelast worden en een leiding aangelegd worden. Zijn al met al ook nog weer behoorlijke kosten. Reken op minimaal 500 euro.
Gerron
#t=73.229958
Dit is dus een klapbak op een achterlader. Werkt prima zoals je ziet. Als je met een voorlader wil werken dan heb je meer ruimte nodig om te manouvreren. Ook heb je met een voorlader op onverhard terrein last van slippen van de achterwielen omdat het gewicht meer op de vooras komt. Daarom hangt er dan vaak iets zwaars in de hef maar echt goed voor de trekker is dat niet.
Als je niet over de weg hoeft dan is de goedkoopste oplossing een simpele greepbak (oude kuilsnijder) in de hef waarmee je het over het land verdeelt. Daarna met een weidesleep of met de handvork verder verdelen. Of je laat alles doen door een andere paardenboer.
ken-adams
@Gerron Dat werkt inderdaad handig, wij deden dat vroeger met een atlas kraantje voor achter de trekker, die was standaard gedragen maar hebben we toen zelf een onderstel onder gebouwd, en dat onderstel dan maar volgegoten met beton, zodat je de constructie niet van de grond hefte bij graven. 😄 De bak konden we verwisselen voor een knijpbak of een mestklem ( die klem was zowat het enige dat we gebruikten).

(klik om te vergroten)

Kwam er dan min of meer zo uit te zien, deze is een foto van google. Zo kwamen de aanhangwagen versies af fabriek, dus onze was wel iets anders 😃
ken-adams
Met een Renault kun je niet misgaan! Je moet maar eens rondkijken welke er te krijgen vallen, voor jouw zouden er veel mogelijk zijn en denk dat je ongeveer 50 pk zult nodig hebben. Dan ligt de keus bij jouw (en natuurlijk bij welke je ook echt kunt vinden). Renault Super (D) zijn al oude dingen (begin jaren 60), maar zijn zeker een optie. Later in jaren 60, had je Renault 50 serie (ook 60, 70, 80 en 90, maar die liggen misschien iets buiten je vermogensklasse), en dan nog van de jaren 70 heb je de 421 of 461 (deze worden misschien al een beetje te krap voor je) maar een 571 of 651 zouden wel eens kunnen. Ik zeg het opnieuw, dit zijn niet de enige opties voor je, ik noem er maar wat op. Kijk eens rond en je vind vast wel wat 😉
bob11180
Renault is Frans. Is niet zo mijn ding. Slechte ervaringen mee.

Vandaag de deutz en net de international 453 bekeken

Deutz loopt goed. Alles doet het fijn. Geen rare rook etc

De inter loopt ook erg fijn. Ziet er goed uit. Alles erop en eraan

Alleen. De inter klotste de olie via de olie meetstok eruit toen ik de carterontluchting met mijn vinger dicht hield. Oliepeil was ook net te hoog

Start en loopt wel goed geen rare rook

De inter kost met vervoer naar huis 2400 en de deutz 4506 met nieuwe staalkabels voor valbak en nieuw dieselkraantje en vervoer 2700

Omdat meeste paarden mensen die ik ken een deutz hebben neig ik daar naar toe.
Al vind ik de inter mooier. En heeft dus een cilinder op de bak

Iemand een goed onderbouwt advies voor de keuze die ik zou kunnen maken?
Gerron
@bob11180 Oliepeil te hoog betekent of te hoog bijgevuld of er loopt iets in het carter wat er niet in hoort. Zit op 1 van de trekkers stuurbekrachtiging? Dat stuurt wel makkelijker met een volle bak op je frontlader. Als er maar 1 olieventiel op de trekker zit en je wil toch het kiepen op hydrauliek doen dan kan je er een 3 wegventiel tussen zetten maar dan moet je telkens weer 2 keer die hendel omzetten.
Bleistra
@bob11180 Renault als trekker is zeker niet slecht, De merken die jij opnoemt ook niet, Persoonlijk gezegd zou ik de Inter laten staan, En voor de Deutz gaan veel minder poespas. Maar beide merken die jij opnoemt hebben waarschijnlijk geen stuurbekrachtiging? Eerlijk gezegd zou ik je een Renault 551 aanraden mooi veel ruimte waar je opstapt lekker overzichtelijk en stuurbekrachtiging en een mwm motor.
ken-adams
@bob11180 Franse auto's zijn inderdaad bekend om slechte kwaliteit, maar Renault zijn trekkers zijn heel anders. Heb niemand die ooit met Renault heeft gereden horen klagen over hun kwaliteit, en de uren die ze draaien maken daar een feit van. Heb Renault's met uren varierend van 4000 tot meer dan 15000 uren en kan je vertellen dat de kwaliteit uitstekend is 😉
walker1
@ken-adams Hangt ook erg van het bouwjaar af, met name de Renault Laguna's uit de jaren 2000 - 2006 zijn erg berucht. Heb zelf een Laguna uit 1999 gehad, prima auto, maar dat was een van de latere van het eerste model en nog net met de DTI motor, de later DCI diesel had ook nog wel eens keuren. 2e model Laguna had erg veel electronica problemen.
Renault tractoren zijn technisch allemaal goed, maar wel gevoelig voor roest.
ken-adams
@walker1 Gevoelig voor roest, daar kan ik wel inkomen. Heb dat met onze 981 vroeger wel gemerkt, maar met onze Ares'en hebben we daar nog niet echt last mee na 16 tot 20 jaar gebruik, behalve de trapjes die beginnen aan de wand tegen het achterwiel wel te roesten. Die ga ik er binnenkort eens afgooien en opknappen 😃
walker1
@ken-adams Bij ons heeft de 751 ook aardig wat roest, maar technisch mankeert er nog niks aan.
ken-adams
@walker1 Technisch goed is natuurlijk het belangrijkste, roest valt altijd nog bij te werken met een beetje tijd en zonder al te veel kosten.
fendt2
Deutz lucht gekoeld. Maar waar wil je de voorlader voor gebruiken. Daarmee bedoel ik of de valbak voldoet of niet.
bob11180
@fendt2
Wil de mesthoop kunnen uitrijden
Daar is de extra cilinder niet perse nodig voor

Maar om de mesthoop goed te kunnen bouwen, omhoog scheppen van de met kruiwagen gedumpte mest is het Mss handiger?

Ik twijfel over die inter door dat ie de olie eruit gooit. Doet ie dat alleen met teveel olie? Of kan daar een andere rede voor zijn?

Koelvloeistof zat er weer te weinig in

En bij de hydrauliek aansluitingen voor de stoel wAs het best wel nat
+1
Fendt926Driver
@bob11180 het kan zijn dat de inter een lekkage heeft bij de motor waardoor een hydrauliek olie of dieselolie mee gaat het carter in. Was de olie die eruit kwam ook vrij dun? Dat zou diesel bijmengen kunnen zijn.
Koelvloeistof kan ook maar dan had de motorolie wat wittig moeten zijn

Mijn gevoel zegt deutz maar heb ze beide niet gezien
bob11180
@Fendt926Driver

De olie was idd wel erg dun nou je het zegt. Die man praatte het ook wel heel makkelijk weg

Die verkoper van de deutz heeft me gewoon alleen laten testen. Veel beter. Al heb ik maar paar meter kunnen rijden maar schakelen ging echt soepel
+1
fendt2
@bob11180 zo te horen zou ik ook voor de deutz gaan. Gebruik ook een valbak voor het mest laden werkt goed. Gaat ook nog sneller. Als je de mesthoop op wil duwen met de voorlader moet (bij ons) de ondergrond verhard zijn anders wordt het een smeerboel.
jammermaarhelaas
Je moet het zelf weten, maar een valbak is veel eenvoudiger, en je hebt er bij de koop ook al een nieuwe staalkabel bij. Hydraulisch kiepen is wel mooi, maar weer extra kans op lekkages, en een paar mestwagens laden gaat ook met een valbak prima. De koppen vlakdrukken kun je eventueel ook zo even met een greep na het laden. En een Deutz 4506 lijkt me niet veel mis mee.

Wel zou ik goed letten op de slangen, koppelingen en cilinders van de voorlader zelf, of er lekkages zijn. Een slang persen kost je snel € 5,- per koppeling en dan 5 per meter slang, komt nog wat werkplaats kosten bij. Zijn de cilinders lek, dan wordt het kostenplaatje al snel hoger.
bob11180
@jammermaarhelaas

Slangen heb ik niet echt goed bekeken. Maar alles zag er iig droog uit. Ooit een slang vervangen zal toch wel es moeten

Wat is een greep?
+2
Fendt926Driver
@bob11180 een greep is de platte benaming voor de mestvork. En dan de handbediende dus.
+2
Ford 2000 Ruben
@jammermaarhelaas en dat platdrukken van de koppen lukt ook wel met een valbak. Hij valt toch in een soort vergrendeling en kan niet verder omhoog klappen als je de bak omlaag drukt. Dus valbak zou goed moeten voldoen aan de eisen.
trean
@Ford 2000 Ruben echt drukken kan je toch niet aangezien er meestal enkel werkende hef cilinders op dat soort voorladers zit.
+1
bob11180
@trean nee. Baars voorlader. Dubbelen cilinder
Fendt926Driver
@bob11180 dubbele cylinders ja. 1 links en 1 rechts.
Maar enkelwerkend. Dus als vermeld met druk omhoog en door de zwaartekracht zakkend
+1
jammermaarhelaas
@Ford 2000 Ruben

Een keer de bak op de geladen mest naar achteren trekken zal voldoen ja.
bob11180
@jammermaarhelaas
Ahja. Zo enkelwerkend
Ja klopt

Denk eigenlijk ook wel dat platdrukken wel lukt. Zakt verder vanzelf wel in. En anders met volle bak aandrukken mss
Ford 2000 Ruben
@bob11180 ja was even vergeten dat het enkelwerkende cilinders zijn, maar met een schep mest moet het inderdaad goed te doen zijn.
+1
Ursus en deutz
@bob11180 ik was denk ik voor de 4506 deutz gegaan degelijke trekker weinig onderhoud altijd starten en lopen, het is wel een hoop muntjes maar daar ga je denk ik over 10 nog geen spijt van krijgen.
+5
bob11180
Zo, het is de de Deutz 4506 met voorlader geworden 😄

dieselkraantje en staalkabel worden nog gefixed,
transport regelen en kan aan de gang 😄

Thnx voor alle waardevolle antwoorden en tips, heb er veel aan gehad.

jullie zullen mij dalijk wel vaker op het forum tegen komen als ik met de trekker aan de gang ga 😉
+2
Fendt926Driver
@bob11180 proficiat met jou aankoop.
Denk dat je er heel veel plezier aan gaat beleven. Zijn fijne trekkertjes.
En vragen staat vrij. Domme vragen zijn er niet. Domme antwoorden wel
deutzdxfan.
@bob11180 gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop voor je dat hij bevalt. En af en toe een paar foto's zou idd leuk zijn.
+1
Yanmarthomas
@bob11180 gefeliciteerd fototje zou leuk zijn 😀
+1
hendrik2002
Koop gewoon een wat duurdere fendt dan heb je kwaliteit! kost wat mar dan heb je ook wat!
+4
jammermaarhelaas
@hendrik2002

Dat kon nog best eens tegenvallen. Fendt heeft zo zijn tere plekken.
+3
bob11180
@hendrik2002 geef jij geld? dan koop ik wel whatever... zo makkelijk is het allemaal niet he
+1
Deutz d40 is oké genoeg pk
+7
bob11180
Gister is ie bezorgd!!!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Arnoldvd
@bob11180 veel plezier er mee👍
Martijn S
Fijn dat je wat gevonden hebt.... Veel plezier er mee..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
110
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
0