Hoi,
al een tijdje ben ik tractoren aan het bekijken op marktplaats, en in het echt,
ik zoek iets voor mijn paardenwei.
met name om de mest van de mesthoop uit te rijden,
heb dit laatst met de hand gedaan, nooit meer!
nu zie ik bij veel andere hobby boeren/paardenhouders de deutz staan (d40)
de volgende tractoren hebben mijn interesse:
- deutz d40, 4006, 4506
- same 35/45
- ford dexta, super dexta, 2000
- international 432,433,532
in eerste instantie dacht ik voor deutz te gaan ivm luchtkoeling,
maar of dit nu perse nodig is? watergekoeld moet net zo goed werken en ok zijn toch?
ben een same 35 voor 1200,- tegen gekomen, maar wellicht vind ik van een same niet makkelijk onderdelen?
de Deutz die ik zoek zal ook snel wat duurder zijn in aanschaf.
heb nu een international op het oog, 532, met gereviseerde motor, achterlader, grondbakje en mestuitrijwagen voor 2300,- (moet nog wel accu en topstang bij)
en heb verschil;ende leuke dexta's gezien van rond de 1500,-
qua budget ben ik het liefst rond de 2000e kwijt voor de tractor incl mestwagen en achterlader.
welk merk en type raden jullie aan?
hoeveel pk heb je nodig voor het achterladen en mestwagen rijden?
wat is voor een kleine hectare wei een te groot of te klein model?
door het grote aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer.
thnx!!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Kiezen met je hart en verstand ... Ik zou voor de inter gaan als ik jou uitleg hoor, maar die kan morgen ook in panne staan. Een Granit topstan van cat 2 + 1 is 50€ zo eentje heb ik paar weken geleden nog gehaald. Een accu zal rond de 150€ zijn.
Wij kunnen helaas niet beslissen voor jou.
Vaak staan er ook nog David Brown en Renault trekkers te koop voor lage prijzen op bijv. Marktplaats. Dus misschien ook nog interessant.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Om je niet 'van het kastje naar de muur' te sturen is het handig te weten in welke landsregio je woont.
B.T.W.:
Die paardemesthoop die moet je zo situeren dat 'en passant' een loonbedrijf (of een hebzuchtige boer) deze gratis oplaadt/meeneemt. (Dan heb je er zelf geen werk, (machine)kosten van en de wei blijft schoon).
Maar vooral van belang hoeveel haast heb je en hoeveel wil je zoeken.
Let op dat je een lekker sterke trekker koopt. Kracht heb je niet snel teveel te groot kan wel.
Ik zelf heb 5 paarden op stro staan (dus veel mest) en omdat ik alles voor mijn bedrijf heb rij ik zelf de mest uit. Ik ben ongeveer 4 uur per jaar kwijt (industrie loader 3ton en 5 ton mest strooier) 2 bakken mest per wagen. Dusik heb wel wat cappaciteit. Kijk voor je zelf wat je wil. een loonwerker kan het sneller en beter en als je de mest in de wei uitrijd zit je met je wormendruk.
Ik rij onze paardenmest altijd uit op bouwland en laat in de wei runderdrijfmest injecteren.
Dan heb je ook geen keutels als je wil hooien. Persoonlijk zou ik voor de Ford of de International gaan omdat deze lekker compact zijn. Ik denk dat een weidesleep en een grondbakje voor jou de beste werktuigen zijn.
Ik weet niet hoeveel hobby jij aan machines hebt en wat precies je situatie is.
Wij kunnen alleen onze mening geven maar de beslissing ligt bij jou.
Succes.
alvast bedankt voor alle reacties,
ik zit in omg doetinchem,
kan de trekker niet binnen zetten
en een loonwerker een uur laten komen om het leeg te scheppen en weg te voeren kost ook 135,- per uur, op de lange termijn is dus een trekker zelf aanschaffen goedkoper (en leuker en ook handig voor andere dingen)
Ik ben niet het type wat even water bijvult in de radiator, doe je bij de auto ook niet, (of in erg hoge nood, maar dan vervang je dat ook asap)
echt hobby wordt een trekker niet, (te weinig tijd)
maar heb jaren al een 205gti dus een beetje sleutelen lukt wel
wbt wormdruk, dit hou ik goed in de gaten en doe zelf de mest onderzoeken.
dus tja, tis wikken en wegen,
goed te lezen dat de onderdelen van same ook makkelijk te verkrijgen zijn.
tis niet zo dat het ene merk sowieso veel beter is dan het ander??
Zit je in ieder geval goed met de beschikbaarheid van onderdelen.
Houd rekening met de reparaties en het onderhoud, hier moet je ook tijd voor en zin in hebben, en ook dan kosten onderdelen geld, het gereedschap heb je misschien al, anders komt dit er ook nog eens bij.
De WA verzekering voor een tractor kost ook al iets van € 100 per jaar, deze is niet alleen nodig als je de weg op gaat, maar ook voor verzekerd zijn voor aansprakelijkheid wanneer er iets gebeurd op eigen terrein waarbij de tractor betrokken is.
Al met al is het in dit geval puur gezien de kosten nog maar de vraag of zelf doen goedkoper is dan de loonwerker.
Vanmiddag ga ik kijken naar een mf130 voor 1250 e
Rookt alleen met starten zegt ie
Behalve de standaard dingen waar op te letten bij dit merk en type?
Gisteren een deutz 4005 bekeken. Liep goed. Stuurde beetje moeizaam en schakelen ging nogal stroef. 1700 e. Is beste deal denk ik?
Vraag me alleen af of dat voor mijn kleine hectare toch niet teveel tractor is?
thnx!!
tractorfan.nl/topic/103750/
de zoektocht gaat gewoon door
vandaag kijken bij een deutz 4506 met voorlader (heb die toch wel nodig zo'n voorlader is me al duidelijk geworden) dus budget maar verhoogt naar 2500,-
al heeft deze geen cilinder op de bak zitten, mss niet zo handig?
ben nog wezen kijken bij een 4005 met voorlader (moet alleen nog een bak bij, geen idee waar die te vinden zijn en wat zo;'n bak kost)
alleen die stond al warm, dus geen start met koude motor kunnen maken ( vind ik altijd wel erg verdacht) en hij rookte best blauw uit de carterontluchting, kon er wel mijn hand ophouden, en schakelde erg erg stroef
vandaag ook kijken bij een international 453 met voorlader. en die heeft ook een cilinder voor het kiepen van de voorbak.
dus tja, eens kijken hoe ze lopen en rijden en dan hopelijk maar eens kiezen....
(en dan bekijken hoe ik de tractor naar zeddam krijg,
Is altijd wel om te bouwen, zijn setjes voor te koop.
Deze bijvoorbeeld:
ebay.de/itm/…
Moet er wel gelast worden en een leiding aangelegd worden. Zijn al met al ook nog weer behoorlijke kosten. Reken op minimaal 500 euro.
Dit is dus een klapbak op een achterlader. Werkt prima zoals je ziet. Als je met een voorlader wil werken dan heb je meer ruimte nodig om te manouvreren. Ook heb je met een voorlader op onverhard terrein last van slippen van de achterwielen omdat het gewicht meer op de vooras komt. Daarom hangt er dan vaak iets zwaars in de hef maar echt goed voor de trekker is dat niet.
Als je niet over de weg hoeft dan is de goedkoopste oplossing een simpele greepbak (oude kuilsnijder) in de hef waarmee je het over het land verdeelt. Daarna met een weidesleep of met de handvork verder verdelen. Of je laat alles doen door een andere paardenboer.
Vandaag de deutz en net de international 453 bekeken
Deutz loopt goed. Alles doet het fijn. Geen rare rook etc
De inter loopt ook erg fijn. Ziet er goed uit. Alles erop en eraan
Alleen. De inter klotste de olie via de olie meetstok eruit toen ik de carterontluchting met mijn vinger dicht hield. Oliepeil was ook net te hoog
Start en loopt wel goed geen rare rook
De inter kost met vervoer naar huis 2400 en de deutz 4506 met nieuwe staalkabels voor valbak en nieuw dieselkraantje en vervoer 2700
Omdat meeste paarden mensen die ik ken een deutz hebben neig ik daar naar toe.
Al vind ik de inter mooier. En heeft dus een cilinder op de bak
Iemand een goed onderbouwt advies voor de keuze die ik zou kunnen maken?
Wel zou ik goed letten op de slangen, koppelingen en cilinders van de voorlader zelf, of er lekkages zijn. Een slang persen kost je snel € 5,- per koppeling en dan 5 per meter slang, komt nog wat werkplaats kosten bij. Zijn de cilinders lek, dan wordt het kostenplaatje al snel hoger.
dieselkraantje en staalkabel worden nog gefixed,
transport regelen en kan aan de gang
Thnx voor alle waardevolle antwoorden en tips, heb er veel aan gehad.
jullie zullen mij dalijk wel vaker op het forum tegen komen als ik met de trekker aan de gang ga
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)