Illustratie van:

Unimog 421 - Hout soort laadbak schotten?

Ik ben sinds kort bezig met het opknapen van mijn unimog 421.
Ik wil beginnen met het laadbakje, ik ben van plan om houten schotten erop te maken maar ik weet niet wat voor hout hiervoor gschikt is en hoe ik het daarna moet behandelen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring en/of tips voor.
(Foto is een voorbeeld)

Met vriendelijke groet
Hein

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
jannie2001
Vellingschroten bij houthandel te krijgen. Beits en lakken?
flupke 1
Hallo Hein
je kunt de schroten ook in de blanke lak zetten
en de ijzeren rand in een andere kleur
of je verft de schroten in de kleur van de cabine van de unimog
dat wordt het meeste gedaan .
eerst in de grondverf en dan in de gewenste kleur

(klik om te vergroten)

Blanke lak

(klik om te vergroten)

Verf in de kleur van de cabine
hein claas
Ik ben van plan de planken in de blanke lak te zetten en het kader in kleur van het chasis of de cabine.
Maar mijn vraag is welk soort hout is hier het beste voor geschikt?
flupke 1
Ik denk dat grenenhout hier het beste geschikt voor is
Vurenhout zou ik niet doen dat gaat niet zo lang mee en begint te scheuren
hard hout zou natuurlijk ook kunnen maar dit is veel donkerder en het is veel duurder
komt er helemaal een kader omheen ?
of alleen de zijkanten en de bovenkant ?
als er helemaal een kader omheen komt dan moet je er om denken dat het hout niet begint te branden met het lassen
je lasapparaat niet te hoog zetten en kleine stukjes lassen
succes
Wimsumar
Beste Flupke1:

Quote Reactie van @flupke 1:
grenenhout

Dan liever DOUGLAS ((steigerplanken).

GRENEN:
houtinfo.nl/node/264/

DOUGLAS:
houtinfo.nl/node/283/

douglas-hout.nl/houthandel/douglas-planken/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wie ook nog een UNIMOG zoekt:

waldnet.nl/wn/vraagaanbod/…
flupke 1
@Wimsumar Ik heb geen ervaring met douglas hout
maar als ze er ook steigerplanken van maken
dan is het idd ook geschikt
(steigerplanken gaan ook lang mee en rotten ook niet gauw )
en idd de prijs valt ook wel mee 😉
paulusmahandel
Ik zou Glitsa eroverheen zetten, dit is een harde lak.
En douglas hout is ook overal te verkrijgen, voor een nette prijs
Landini 6500
Waai boom of fogeltje zit hout
Wimsumar
Beste Landini6500:

Quote Reactie van @Landini 6500:
Waai boom

Huhhhh? Bomen die bij jou daar boven in Fryslân groeien?

"Pisbakkenhout": nl.wikipedia.org/wiki/Waaibomenhout/
Landini 6500
@Wimsumar alle hout komt toch van bomen?
Wimsumar
Beste Landini6500:

Quote Reactie van @Landini 6500:
van bomen?

Of het nu om gras gaat, of hout, de herkomst bepaalt de kwaliteit.

Even 'vissen',
Bam-boemgras:

KLik: bambooimport.com/nl/blog/…

Husqvarna
Je kunt ook Amerikaans grenen nemen, dat is nog iets duurzamer. Anders is dit misschien wat:
marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/…
MartinZaandam
Houd er even rekening mee, dat er ook "nep' steigerdelen verkocht worden en die hout soort valt in een andere klasse, wat betreft duurzaamheid.

Originele steigerdelen die in Nederland zijn toegelaten om te worden gebruikt in de bouw zijn van Europees (of inlands) Lariks ( wel familie van de Douglas spar). Andere houtsoorten zijn in de bouw verboden om er steigerdelen van te maken. Dat heeft te maken dat Lariks een "waarschuwende" houtsoort is. Als er ergens een slecht deel gebruikt wordt en je zou er doorheen (kunnen) trappen, hoor je eerst "krak". Andere houtsoorten zoals vuren en grenen kunnen "pap" worden en als slappe pudding onder je weg glippen. Elke houtsoort die om-en om steeds nat-droog worden gaat eraan, maakt niet uit welke houtsoort het is, maar het vergaat. Kijk maar naar Azobe, Teak, Merbau, Iroko, Bankirai, enz, enz. Op de water en wind lijn vergaat alles. Laadbakken zijn, als ze niet binnen staan ook om-en-om nat-droog, en in profielijzer blijft ook vocht zitten (en dat maakt weer roest) Voorheen werd er ook Eiken-wagenschot gebruikt, maar eiken en ijzer gaan niet samen (looizuur loopt uit en laat ijzer sneller roesten en het lost verf op) Elke houtsoort heeft zijn vóór en nadeel.

Echte Lariks steigerdelen zijn duur en kijk dus uit wat je koopt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 421 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0