Illustratie van:

Renault 551 - Diesel aansluiting op luchtinlaat motor

Hallo,
Het was weer eens tijd voor nieuwe filters en olie. Nu heb ik waarschijnlijk een gekke vraag. zag vanaf de diesel retourleiding een slangetje lopen naar de lucktinlaat van de motor. Waar het slangetje zit aangesloten op de luchtinlaat zit ook een kabeltje aangesloten(sensor?). Kan mij iemand vertellen waarvoor dit alles dient?

Deel dit topic

Reacties

boegie
Klinkt als een koudstart
955 xl
Dat is om te gloeien indd en dat slangetje dient als ontsteking voor de vlam
mauser
Jep. Mijn massey heeft da ook. Heb alleen geen idee wanneer hij inspuit. Ik gok bij elke start want er zit niets op om hem te bedienen. Ik heb ook geen gloeistiften... Zo heb ik ook nog een soort membraampje met 2 draadjes erop en een dun slangetje naar de inlaat. Ook geen idee waar die voor is. Moet nodig de boekjes gaan lezen
boegie
@mauser wat voor een mf heb je? Als het goed is ontbrand de diesel en zorgt voor een vlam in de inlaat waardoor de lucht opwarmt. Dit gebeurd als je de sleutel vasthoud op gloeien, is meestal de sleutel vasthouden net voor het starten
mauser
@boegie mmja zo moet het werken. Ik weet dat perkins met vlamstart werkt. Toch heb ik nooit gezien dat er een lampje voor gaat branden dus dat zal wel niet.
Wimsumar
Beste Mauser:

Quote Reactie van @mauser:
lampje

De vlamstart werkt zonder controlelampje.

Instructie koudestart M.F.-500:

annatefka.nl/mf_instr_boek/200_500_serie/…
Wimsumar
Beste Mauser:

Quote Reactie van @mauser:
membraampje met 2 draadjes erop en een dun slangetje naar de inlaat.

Dat is de (vacuüm)sensor die een lampje op het dashboard laat branden als het luchtfilter te vervuild is geworden.

@ JosP.:
In onderstaande links het RENAULT gebruikersboekje. Op pdf pagina 9 afbeelding/uitleg hoe je de voor deze trekker onontbeerlijke koudstartvoorziening moet bedienen.
Erg belangrijk is de voorgeschreven "voorgloeitijd" ook daadwerkelijk uit te voeren! (Het zijn geen 'snelgloeiers' zoals bij autodieselmotoren).

Klik/dowload/opslaan/printen:

landtreff.de/resources/…

landtreff.de/resources/…
mauser
@Wimsumar dankjewel wimsumar. Mijn zwager had het er al over. Ook weer opgehelderd.
Vlam start.
Normaal gesproken heb je die niet nodig met de omstandigheden in Nederland.
boegie
@Ferdinanddijkstra een Perkins heeft met koud weer soms wel eens wat hulp nodig.. Als je nieuwe accus en een goede of sterkere startmotor hebt willen alle motoren wel aan de gang komen
mauser
@boegie mja da zeggen er wel meer, maar ik heb er met nog niet een perkins last van gehad. Maar net wat al gezegd is, Een goeie accu en nooit heel koud in nederland.
@boegie hier zit een MWM motor in.
Start eigenlijk altijd
boegie
@Ferdinanddijkstra Ja weet t, ook wel aardig wat uurtjes gedraait met een 551 en vergelijkbare types
Fordje4600
Vlamstart, ze hebben mij uitgelegd dat je de stopknop moet uit trekken en dan laten starten. Daarna stop knop in en dan weer starten
Wimsumar
Beste Fordje4600:

Quote Reactie van @Fordje4600:
ze hebben mij uitgelegd dat je de stopknop moet uit trekken en dan laten starten.

Dat betekend hetzelfde als: "Mijn RENAULT? Daar mag jij niet aankomen. Laat staan mee rijden.
josp
Bedankt voor de reacties! Weet ik ook weer waar dat voor is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 551 en hebben de trefwoorden lucht en diesel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN