Illustratie van:

John Deere 3130 4WD - Voorwielen slaan aan het zwalpen bij hoge snelheid

Even nieuwe post maken:

Bij mijn JD 3130 (nog maar net aangekocht), 4WD en stuurbekrachtiging, als hij warm gedraaid is en bij een hoge snelheid (op straat en dus met gewoon 2WD) beginnen de beide voorwielen hevig te "zwalpen" van links naar rechts, wanneer je terug schakelt is dit gedaan. Het stuur schokt niet en bij koude motor heeft hij het niet.

Dus ofwel denk ik aan speling op een fusee-as ergens, maar dat verklaart volgens mij niet waarom hij het enkel doet als de motor warm is. Dus olie probleem misschien? Hierbij al mijn bevindingen:

- Volgens ik getest heb is er maar minieme mechanische speling op enkele verbindingsassen van de stuurinrichting..
- De hef en aftakas werken perfect, ook als hij warm is.
- Het olieniveau van de transmissie/hef geeft de peilstok aan dat er niet genoeg olie in is (zie mijn reactie op andere post tractorfan.nl/topic/43090/ ), heb hier ondertussen 10liter(!) transmissie olie bijgekieperd en staat nu op het goede niveau. Nog niets getest ondertussen of het beter is.

- Heeft het iets te maken met de 4WD? Deze stond/staat af (zie tuimelschakelaar rechts) maar er is nog een schakelaar waar ik de functie niet van ken - zie foto's. Naast de rode stopknop (links onderaan foto) zit kleine automatisch terugverende schakelaar, iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Het heeft alleszins te maken met de 4WD, zie onderdelentekening van de 4WD elektrische componenten?

Alvast bedankt voor alle info.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Dashboard JD3130

(klik om te vergroten)

Onderdelenoverzicht JD 3130 dashboard

Reacties

Wimsumar
Beste Davy-Polspoel: Krik 1 voor 1 het linker- en rechtervoorwiel los van de grond om handmatig speling op de fusee of wiellagers vast te kunnen stellen
walker1
Complimenten voor de uitgebreide uitleg van het probleem! Te vaak is een vraag niks meer als "Help, de trekker slingert bij hoge snelheid" zonder verder uitleg.

Bij welke snelheid begint dat zwalpen? is dat de normale topsnelheid, of loopt de trekker veel harder dan origineel?
davy-polspoel
@walker1 gebeurt enkel in de hoogste versnelling, dus hoge groep en 3de versnelling, is ongeveer 30km/u denk ik..
walker1
@davy-polspoel oke, dat zal de originele max. snelheid wel zijn, dan zit daar het probleem niet.
Wimsumar
Beste Davy-Polspoel:

Quote:
kleine automatisch terugverende schakelaar

Is dit niet gewoon het enige aan/uit-schakelaartje voor de 4-wd? Maar nu inwendig defect waardoor het terugveert?
(De tekening geeft geen ander 4-wd-schakelaar weer).
Tom VB
@Wimsumar
Nummer 4 in de tekening, HFWA schakelaar.
Wimsumar
Beste Tom VB:

Quote Reactie van @Tom VB:
HFWA schakelaar.

Gezien de afbeelding die erbij staat is het de keuzeschakelaar voor 4-wd kracht en/of toerental.
Maar ook 4-wd aan/uit-schakelaar?
En wat doet dan het terugverende knopje wat topicvraagsteller Davy-Polspoel noemt en ook aan 4-wd gebruik relateert?
Tom VB
@Wimsumar
Geen idee. Wie zegt dat die schakelaar aan de HFWA relateert dan?
Wimsumar
Beste TomVB:

Quote Reactie van @Tom VB:
Wie zegt dat die schakelaar aan de HFWA relateert dan?

Dat schrijft de vraagsteller in de topicopening met, ter onderbouwing, een 4-wd electrische componententekening erbij.
+1
deeremeneer
@Wimsumar @Tom VB @davy-polspoel
Met dat schakelaartje kun je tijdelijk de druk verhogen van 170 naar 190 bar. Deze optie was voor de trekkers met hfwd maar werd meestal gebruikt om het hefvermogen op te krikken. Deze hfwd werkte eigenlijk nooit. Veel te storingsgevoelig.
JohnDeere5085
Ik heb ff gegoogled en op dit forum wordt ook gesproken over jouw probleem:
farmingforum.co.uk/forums/showthread.php/…
Het is blijkbaar dus wel een bekend probleem, zal nog gaan zoeken naar oplossingen! 😀
Fendt926Driver
Staat het toespoor van de vooras/voorwielen wel goed?
Volgens mij moeten voorwielen vooraan een paar mm dichter bij elkaar staan dan achter. Anders gaan ze zoeken bij het rijden.
@john deere 7810 weet misschien de toespoor maat van een 4wd trekker wel
walker1
@Fendt926Driver Dat kan er mee te maken hebben, maar het is raar dat het probleem zich enkel voor doet als de motor en de olie warm zijn, ik zou zelf denken dat het probleem in de stuurbekrachtiging zit?
favorit 3
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 3130 zo gauw als er een hobbeltje kwam en ik reed tussen de 30 en 36 begonen de voorwielen te zwabberen, en hier lag de oorzaak bij de stuurpomp die lekte inwendig zijn druk weg.
frammi
Heeft de trekker alleen hydraulische besturing of ook een stuurstang welke van het stuurhuis komt? Indien van wel dan kan er speling op het stuurhuis zitten. Opzij van het stuurhuis zit dan een grote moer, deze los draaien en met schroevendraaier inwendige bout (Zit sleufje in ) links om draaien tot dat hij niet meer verder gaat. Dan een half slagje terugdraaien en moer opnieuw vastzetten. Ook even controleren of nog olie instuurhuis zit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 en hebben de trefwoorden 4wd en vooras geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN