Illustratie van:

MTD Zitmaaier - Start niet meer na schuin zetten

Hallo,

ik heb een MTD zitmaaier die niet meer start.
Om het maaidek vrij te maken van aangekoekt gras heb ik de maaier achteruit op 2 bokjes gereden. Nadat ik het maaidek schoon had gemaakt starte de maaier niet meer, ook de startmotor sloeg niet aan. In eerste instantie hoorde ik wel een paar zachte klikken (tikken) daarna niks meer.

Kan het zijn dat er een beveiliging op het olieniveau zit? En dat door het schuin zetten de olie (waarvan het oliepeil al laag was) deze beveiliging is geactiveerd?

dan de vraag: waarom start hij niet nadat de maaier weer horizontaal is gezet?

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
Olie in de zuiger gelopen?
als je hem op de kop zet (kan) de olie in de verbrandingskamer komen, zelf ook gehad toen iemand met de zitmaaier de sloot in gleed met de motor richting china
+1
Fordje4600
Of als je de motor schuin zet op de luchtfilterkant
LennartG
Bedankt voor je reactie! Ik denk echter niet dat hij daar schuin genoeg voor heeft gestaan... hij stond met de achterbanden op de bokjes die maximaal 20 cm hoog waren. En als dat het geval was, zou de startmotor toch moeten ronddraaien bij inschakelen contactslot?
Fordje4600
@LennartG probeer de motor eens rustig met de hand rond te draaien, als je hem rond krijgt dan kun je mijn vorige reactie vergeten. Als je hem niet rond kunt draaien dan is er toch olie (of mogelijk benzine) in de verbrandingskamer gekomen
LennartG
Ik heb zojuist de volgende punten gecontroleerd:
- accu rechtstreeks verbinden met startmotor: startmotor slaat aan, motor draait rond
- beveiliging onder stoel werkt (doorgelust)
- beveiliging voetrem werkt (doorgelust)

zou het aan het startrelais kunnen liggen? hoe kan ik dit testen?
Wimsumar
Beste LennartG:

Quote Reactie van @LennartG:
beveiliging

Er schijnt ook een beveiliging in de ophanging van grasbak/graszak te zitten. Misschien is dit de 'boosdoener'.
LennartG
@Wimsumar
Mijn model heeft geen grasopvangbak of zak 😄
hij heeft een zij uitworp. toch bedankt!
EA_MF
Quote Reactie van @LennartG:
hoe kan ik dit testen?

Door de 'schakeldraad' van je startrelais af te halen, multimeter er aan hangen en de sleutel omdraaien om motor te starten. Als je dan stroom meet, zit zeer waarschijnlijk je relais vast, een (tijdelijke) oplossing kan dan zijn om terwijl je de sleutel op 'starten' houdt een/meerdere tikje(s) met een hamer op het startrelais te geven.
houthandel1056
@LennartG bij de onze zit er ook nog 1 van het maaidek
ford3600fan
Haal de bougie eruit, maak deze schoon of vervang deze. Kijk ook of hij vonkt. Nadat je de bougie eruit hebt gehaald moet je de motor rond starten. Hoogstwaarschijnlijk komt er dan benzine/olie uit het bougie gat. Dat 20 cm ophoog kan er namelijk al voor zorgen dat de olie in de verbrandingskamer loopt zoals hier al vermeld wordt.
+1
LennartG
@ford3600fan ik zal dit morgen even proberen, bedankt voor de tip
Wimsumar
Beste LennartG: Vraag is nog hoe je de maaier schoongemaakt hebt. Lekker bij het warme weer vandaag flink en langdurig met water gespoten?
LennartG
@Wimsumar alleen met een droge borstel en de hand het gras losgemaakt 😞
Wimsumar
Beste LennartG:

Quote Reactie van @LennartG:
met een droge borstel en de hand

De storing zal dan wel puur op toeval berusten moeten we dan maar droogjes concluderen. 😉
LennartG
@Wimsumar je hebt blijkbaar gelijk gehad!
dendeze
Om de relais te testen, geef eens rechtstreeks batterijspanning op het kleine draadje op het startrelais, de starter zou dan moeten beginnen draaien en is het relais in orde.
In dat geval heb je ergens een slecht contact in de bedrading of in het contactslot zelf.
Gebeurd er niets koppel dan de dikke draad van relais naar de starter af geef terug stroom op het kleine draadje, het relais zou dan moeten klikken, je kan dan ook meten of met een lampje tussen de massa en de schroef van het relais die normaal naar de starter gaat, je moet dan spanning meten of het lampje moet branden.
PS: als je het contact opzet en de starter rechtstreeks stroom geeft zoals je hierboven beschreef, slaat ie dan aan? (wel contact opzetten natuurlijk)
LennartG
@dendeze Bedankt voor je tip, ik ga hier morgenochtend direct naar kijken!
LennartG
Ik heb vandaag weer even aan de grasmaaier gesleuteld en ben tot de volgende ontdekking gekomen; het probleem zit hem in de versnellingsbak. Na wat rammelen met de versnellingspook deed hij het opeens, daarna helaas niet meer. Vreemd is het overigens niet aangezien ik de laatste tijd merk dat de er speling op de versnellingspook zit. Voorheen kon je de pook stevig in de "D", "N" of "R" zetten, de laatste tijd schoot hij vaker uit een versnelling.

Kan het zijn dat er iets in de versnellingsbak defect is wat er voor zorgt dat er een beveiliging in werking wordt gesteld waardoor hij niet meer start?
ford3600fan
@LennartG Er zal ergens een schakelaar zitten vlak bij de schakel hendel, deze zou je kunnen door verbinden.
LennartG
@ford3600fan die zit er helaas niet... weet iemand of je een MTD zitmaaier (type B130) normaal gesproken moet kunnen starten als je de rem ingetrapt houdt en de versnelling in "D" of "R" hebt staan? Of moet hij in "N" staan?
fendt2
@LennartG als je de rijpedaal indrukt kun je hem starten. Beter is om de versnellingstand in p te zetten. Je kunt heel eenvoudig met startkabels de motor starten de min pool op de accu en dan de plus op de dikke draad van de startmoter. Vonkt wel maar in een keer aandrukken en als het goed is start ie. Als dit lukt je startrelais vervangen.
LennartG
@fendt2 Bedankt voor de tip, er is echter tijdens het sleutel iets fout gegaan waardoor de draad die naar de bobine loopt tegen de pluspool is aangekomen... gevolg: kabel volledig gesmolten en de bobine doorgebrand... (ontzettend stom) Ik heb inmiddels draad vervangen en wacht nu op een nieuwe bobine, dan zal ik bovenstaande test uitvoeren om te kunnen bepalen of het inderdaad aan het startrelais ligt. Bedankt voor de tip!
dendeze
LennartG, ik ben er absoluut zeker van dat fendt2 het goed bedoelt, maar als je je het op die manier doet dan weet je nog altijd niet of het relais defect is of dat er iets met de bedrading van het contact mis is en vervang je het relais misschien voor niks.
Op mijn manier weet je 100% of het de relais is of de bedrading.
Jij beslist natuurlijk zelf wat je doet hé, ik geef enkel een goede oplossing.
Erg spijtig van je kortsluiting, maar troost je, stomme dingen gebeuren bij de beste ook.
Succes.
LennartG
Terug van mijn vakantie heb ik vandaag de reparatie weer opgepakt.

Voor de vakantie heb ik een nieuwe bobine besteld omdat ik deze per ongeluk had doorgebrand. Vandaag kunnen monteren en door het startrelais te overbruggen (accukabel rechtstreeks op startmotor te zetten heb ik de grasmaaier aangekregen. Helaas liep hij erg onregelmatig en viel hij uiteindelijk uit. Kan het zijn dat ik een verkeerde bobine heb gemonteerd? Of moet ik de grasmaaier opnieuw afstellen na het monteren van een nieuwe bobine?
Fordje4600
@LennartG bobine op de juiste afstand van het vliegwiel?
LennartG
@Fordje4600 als dat wat uitmaakt zou het daar wel eens aan kunnen liggen...
welke afstand is nodig? Ik heb de Bobine nu vrijwel tegen het vliegwiel aan zitten.
Fordje4600
@LennartG ik heb een dun papiertje er tussen gedaan en toen de bobine op de magneet in het vliegwiel geplakt en toen vast gedraaid daarna papiertje tussen heen gehaald en de motor voorzichtig met de hand rond gedraaid en gekeken of hij niet tegen het vlieg wiel aan loopt, niks geen problemen meer gehad sinds toen
LennartG
@Fordje4600 bedankt voor de tip! Het is helaas nog niet gelukt om hem goed te laten lopen.
Het lijkt wel alsof hij het beter deed toen de bobine er zo goed als tegenaan zat.

Ik haal morgen even een nieuwe bougie, misschien dat deze niet meer goed is.
Zou het anders kunnen dat ik de bobine verkeerd om gemonteerd heb? of zou hij het dan helemaal niet moeten doen? Er staat op mijn nieuwe bobine namelijk niet vermeld wat de boven en onderkant is zoals wel op de originele staat...
Fordje4600
@LennartG zou kunnen, je kunt het altijd proberen
LennartG
@Fordje4600 De bobine zat dus verkeerd om gemonteerd..! Na het omdraaien van de bobine loopt hij perfect. Helaas is het startprobleem niet verholpen met een nieuw startrelais. Hij start soms wel en soms niet, ik hoor het relais soms wel klikken maar soms ook niet als hij niet aanslaat. Ik vermoed dus toch ergens een kabelbreuk of een defect in het contactslot.
Iemand een idee hoe ik dit kan het beste kan opsporen?
Fordje4600
@LennartG kan zijn dat de accupolen niet goed contact maken, kijk of er corrosie op zit. Anders even schoonmaken of misschien zit een van de kabels wel los
+1
LennartG
@Fordje4600 je hebt gelijk. De accupolen zelf waren brandschoon alleen bleek dat er tussen de connectoren van de plus accukabel en de kabel zelf corrosie zat. Na het vervangen van de connectoren en het wegknippen van de corrosie de kabel opnieuw aangesloten en hij start weer als vanouds.

iedereen hartstikke bedankt voor jullie tips en het meedenken!
+1
Fordje4600
@LennartG geen probleem

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MTD Zitmaaier ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN