Chiptuning voor/nadelen

Ik zit er aan te denken m'n trekkers te chiptunen het gaat om john deeres, er wordt gezegd dat het slecht is voor de motor en dat je garantie vervalt,, wat is jullie ervaring hiermee?

Deel dit topic

Reacties

InterHarvest
Garantie vervalt in ieder geval. Ook verzekering loopt gevaar als ze erachter komen dat de trekker is gechiptuned
jd user
De motor is sneller versleten.Maar ze kunnen best wel wat hebben,mits je ze wel laat warm draaien.
pekelderboer
Ze slijten juist minder snel omdat ze met minder meer doen !!!

en er valt heel veel over tezeggen verder, lees je het blad TREKKER niet ?? dar heeft 3maand geleden ofzo een heele reportage in gestaan
John k
Voor weinig geld een veel grotere trekker, op mijn werk wordt binnenkort de Fendt 815 getuned, heeft als het goed is daarna het vermogen van een 820
bart H
Ow
ja pekelderboer stond toen een hele reportage van in
pekelderboer
Je kan die 815 vario wel op voeren maar een 820 heeft ook een grotere vario dus of het vermogen van een opgevoerde 815 dan aan de grond komt betwijvel ik overigens lijdt de rest van de trekker er wel van omdat je achterbrug enzo er niet op berekent zijn tenzij je zeker weet dat een type groter de zelfde transmissie onderdelen heeft.

owjah je uilaat onderdelen slijten wel harder spruitstuk turbo en al dat soort dingen
Fendt_favorit
Slijtage valt mee. Als ik jou was zou ik een powerbox (optipower) erop zetten. Deze levert alleen waar nodig het extra vermogen. Als het extra vermogen niet nodig is, is de motor gewoon standaard afgesteld. Deze powerboxen verkopen ze bij Staadegaard.

Tunen doormiddel van het veranderen van de gegevens in het motormanagement zou ik niet doen, dit is blijvend!
nht8040
@fendt_favorit: als je het in het motormanagement gaat veranderen is dit wel blijvend,maar dan kan je wel als je dat wil het koppel nog extra doen stijgen,... dit gaat niet zo nauwkeurig met een powerbox.

voor sommige doeleinden kan je hem beter tunen in het motormanagement,maar voor het alledaagse werk zou ik ook voor een powerbox gaan.

voordeel bij chippen is dat de trekker er zuiniger van wordt,dit is wel enkel als je hem niet te veel gaat chippen. zo lang het koppelreserve stijgt wordt hij normaal gezien zuiniger.
pekelderboer
Die bedrijven die dit doen slagen standaart gegevens op volgens mij dus kunnen ze de boel zo weer terug zetten , anders kunnen ze geen gerantie geven en je weet nooit of het geheel goed gebeurt is
hewi hendriks
Chip tuning is om tijdelijk wanneer nodig meer vermogen te geven, bij continu meer vermogen tractor standaard meer vermogen nemen
Hoekstraj
Dan kan je beter een trekker kopen waar een powerboost op zit die wordt alleen gebruikt bij zwaar transport of aftakas werk schakeldt hij dus gewoon werk en rijden doet hij niks en is ook beter
klontje
Op stage is de 815 ook gechipt naar een 820 maar die kan het wel hebben ja ligt een andere motor in maar voor de rest is alles het zelfde
hendrikopstaele
Hier in België lopen er heel wat 815 rond die er 200 pk of zelf 220pk aan de cardan uitblazen dus het kan perfect. In onze jongste 818 zit er ook een powerbox, het verschil is duidelijk merkbaar qua vermogen dan, maar heb wel al veel horen zeggen dat een powerbox niet goed is..
Fendt_favorit
@ NHt8040, dat staat er toch ook wat je zegt dat het moet zijn:P
Siebenga
Gebruik eerst eens de zoekfunctie

tractorfan.nl/topic/2860/…
tractorfan.nl/topic/8809/…

Veel informatie over te vinden
kerstrunner
Als het allemaal zo goed en gemakkelijk zou zijn vraag ik mij af waarom de fabrikanten er niet standaard een chiptuning inbouwen?
RobDeutz104
Fabrikanten mogen dat ook niet, omdat er weer hele andere eisen aan uitstoot zijn bij meer vermogen
pekelderboer
Inderdaat je zit met de milieu eisen daarom zuipt een trekker ook zoveel meer als je powerboost aanzet.

trekkers komen uit de fabriek met bepaalde eisen aan de trekker minder uitstoot zus en minder uitstoot zo daar door wordt het rendement lager van en dus kost het meer brandstof en meer pk. chip tuning is dus gewoon het verbeteren van de motor waar door die meer uit de zelfde motor haalt en dus zuiniger is

MAAR je hebt nu ook adbleu trekkers adbleu is een middel wat de uitlaat gassen schoner maakt waar door de motor optimaal draaien kan en dus zuiniger is al vanuit de fabriek ! deze motoren kan je dus niet verbeteren je kan ze wel opvoeren maar dat zal je erg in je dieseltank vernemen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
27