Illustratie van:

Deutz D10006 - Servo werkt soms niet

De servo van onze D10006a (1978) hapert soms. Hoe groot is de kans dat het probleem bij de orbit ligt? Hoe kunnen we dit weten/testen? Is een orbit te reviseren (en hoe/waar, regio West-Vlaanderen) of moet er een nieuwe op? Zo ja, waar vinden we een (betaalbare) nieuwe?

Beetje veel vragen omdat ik niet goed weet waar beginnen, maar alvast bedankt om jullie ervaring te delen 😄

Deel dit topic

Reacties

Gerron
Zit er wel genoeg olie in het potje of in de achterbrug?
Deutz-oldie
@Gerron Zowel potje als achterbrug staan op peil 😄
Gerron
@Deutz-oldie Is er recent een reparatie geweest waardoor er lucht in het systeem zit? Zoja dan voorzichtig doordraaien met het stuur op maximale uitslag.
Deutz-oldie
@Gerron Ja er is een lek aan de orbit verholpen, ik ga je tip zeker proberen, bedankt!
Gerron
@Deutz-oldie Beide kanten op.
Deutz-oldie
@Gerron Was zeker het proberen waard maar heeft niet geholpen, de knecht bij de LMB raad aan om de pompdruk te meten, wat nu mijn volgende plan is.
deutz7006
Kan zijn dat het overdruk ventiel in u orbit soms blijfd hangen dit is nie de grootste kost anders eventueel een drukmeter ertussen bouwen zien hoeveel druk je hebt is dit goed ligt het aan de orbit zelf
Deutz-oldie
@deutz7006 Waar zit dat overdruk ventiel ergens?
deutz7006
@Deutz-oldie in de orbit zelf is meestal met een inbus 4 of 5 dat je het eruit moet schroeven
kievitjeburen
Dat heb ik ook gehad met een Fendt 108. Bij grote voorasbelasting (maaikorf voor de trekker gedraaid) en brede banden op asfalt (veel weerstand) viel de besturing korte momenten uit. Poosje terug heb ik de orbitrol vervangen (wegens olielekkage) en het stuurprobleem was ook verdwenen.

(klik om te vergroten)

Deutz-oldie
Het heeft een tijdje stil gelegen, maar ik gok op problemen met de orbitrol. Ik heb deze opengehaald maar zie er geen vuil aan. Ik ben op zoek naar een andere in de hoop dat de problemen dan voorgoed verholpen zijn. Weet iemand hoe ik daar betaalbaar aan geraak? Alvast bedankt!
MulderDeutz1
@Deutz-oldie Franz Thien in emsburen sloopt veel deutzen
goeiedag eem
@Deutz-oldie heb je er een dubbele hydro pomp opzitten of een enkele met een prioriteitsklep?
als eje een enkele hebt met een prioriteitsklep kan deze ook het probleem veroorzaken dat deze blijft hangen en zo de olie stroom niet goed verdeeld wordt
Gerron
@goeiedag eem Hij heeft een potje dus een dubbele pomp.
Er is een lek aan de orbitrol gerepareerd dus ik ga er vanuit dat die reparatie niet goed is gedaan.
De pomp kan natuurlijk ook stuk zijn.
Deutz-oldie
@Gerron Het zou idd best kunnen dat er iets verkeerd ineen zit of een dichting die ontbreekt ofzo, of bouten waarvan het aanspanmoment erg belangrijk is... De schuif van de orbitrol moet verschuiven door een asje die in een diagonaal sleufgat schuift. Hier zit naar mijn gevoel aardig wat speling op, het kan dus denk ik ook gewoon versleten zijn.
Gerron
@Deutz-oldie Was het probleem van haperen er ook al VOOR de reparatie?
Is de drukmeting gedaan met warme of koude olie? Welke olie gebruik je? Je zou kunnen proberen of het probleem over is als je motorolie gebruikt i.p.v. hydrauliekolie.
Deutz-oldie
@Gerron Het haperen was ons voor de reparatie in elk geval niet zo opgevallen. Het zijn precieze dingen waar je eig beter niet zelf aan prust, ik vrees dus idd dat er bij het terug ineen steken iets niet correct gedaan is. Drukmeting was met koude olie, maar dat haperen heeft ie zowel met koude als warme olie. Er is bij die tractoren een apart reservoirtje voor de servo met hydrauliekolie, in de transmissie en achterbrug (ook voor hydrauliek en buitendienstventielen) zit motorolie.
Gerron
Quote Reactie van @Deutz-oldie:
in de transmissie en achterbrug (ook voor hydrauliek en buitendienstventielen) zit motorolie.

Waarom?
En nu ga ik een beetje erg out of de box denken maar draait je stuur wel zonder problemen als je de voorkant van de trekker optilt? Dus dat de fusees geen druk meer opvangen.
Wat hapert eigenlijk? Het stuur of kan je het stuur wel gewoon doordraaien en is de stuurcilinder binnenin lek waardoor de wielen niet draaien? Of heb je geen stuurcilinder op de vooras?
Je geeft gewoon te weinig informatie om dit probleem via internet op te lossen.
+1
goeiedag eem
Oke dan zou ik de orbitrol voor de zekerheid of de reparatie goed is uitgevoerd is en de pomp laten testen, maar er zit toch ook geen verstopt filtertje of een aanvoerslang van de olie half dicht geslipt?
Deutz-oldie
@goeiedag eem Er is nieuwe olie en een nieuw filtertje in. Ik heb het debiet van de pomp gemeten met een debietmeter, ook de druk blijkt goed te zijn. In de orbit zelf heb ik geen filtertje gevonden.
+2
Deutz-oldie
Even updaten: we hebben er nu een Gopart orbitrol (via Kramp) in zitten, servo doet het weer prima 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D10006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN