Ford 2000 - Wanneer is een Ford 2000 nog een Preforce serie

Hallo, Ik heb een Ford 2000 uit 1968. Het is wel één met een vierkante neus ( nieuw model ). Nu schijnen de Preforce modellen een chromen gril te hebben met rode FORD letters i.p.v. de plastic gril van de latere modellen.
Nu heb ik twijfel of bij mij de juiste gril er in zit.
Weet iemand wanneer de overgang geweest is naar de plastic gril. Dit in verband met de restauratie van mijn Ford 2000.
Ford.2000

Bijlages

(klik om te vergroten)

Plastic gril

(klik om te vergroten)

Preforce gril waar de rode Ford letters in komen

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Weten doe ik het niet precies, maar weet wel dat als je nog een groot oliefilter op de motor hebt (pot met los filterelement erin) dan zou het wel eens vrijwel zeker een chromen grille kunnen wezen.
Perfect
Ik ben er niet 100% zeker van maar als je luchthappers in je motorkap heb is het een preforce
Ford.2000
Er zitten geen luchthappers in de kap.
Heb even een foto van mijn trekker bijgevoegd.

(klik om te vergroten)

SJB533
@Ford.2000
Volgens mij is de 2000 van jou een Force. De Preforce is een met de oude grille, waar de onderste grille ook vanaf de zijkant zichtbaar is

Foto van een Ford 5000


Foto van een Ford 5000
jammermaarhelaas
@Ford.2000

Er zit een zogenaamd groot filter op, dus chromen grille 😉. Hier ben ik inmiddels zeker van.

Mooie 2000 trouwens.
Perfect
De preforce is gemaakt tot 20 september 1968.
De Ford op deze foto is duidelijk geen preforce .
Neus motorkap en spatborden zijn anders
+1
Kidd
De eerste FORCE (overgangs) modellen hadden nog een chromen bovengrille en een dik filter.
Dus zoals @jammermaarhelaas al zei, de jouwe hoort een chromen bovengrille in.
pierre-michiels0
Ik heb een ford 2000 uit 1963 hierop zit een alluminium plaat wel verchroomd ( geweest) met rode letters
SJB533
@pierre-michiels0
Dat is weer een totaal andere 2000? Amerikaans type
jammermaarhelaas
@SJB533

Ben benieuwd naar het antwoord, maar volgens mij zijn de eersten van de 6X 1000 serie al in winter 1963 geleverd, dus het zou kunnen dat het een 6X is.
jasper01
@pierre-michiels0 dat moet een hele vroege zijn meen dat de eersten van 64 stammen heb een 5000 en had een 4000 van dat bouwjaar
sassinga
Pre Force heeft ijzeren boven gril met FORD letters van 1965 tot 3-68
Over gang model heeft chromen boven gril van 4-68 tot 1-71 en nieuw model motor kap
Vanaf 2-72 plastic boven en onder gril.
Dik olie filter van 65 tot 10-69. Daarna opschroef filter.
Eerste overgang modellen in 68 hadden ook nog de ronde spatborden.
SJB533
Quote Reactie van @sassinga:
Eerste overgang modellen in 68 hadden ook nog de ronde spatborden.

Niet helemaal waar 😉 de vierkante spatborden werden op de 6X ook al geleverd, volgens mij. Niet in het Verenigd Koninkrijk, maar bijvoorbeeld wel in de 'Duitse landen'.
sassinga
@SJB533 Klopt, de schelp spatborden waren in eng. standaard evenals in veel andere landen maar in duitsland niet
Ford.2000
Het wordt allemaal al een stuk duidelijker voor mij.
Volgens het type plaatje is de tractor op 22 april 1968 de fabriek uit gegaan.
Er zou dan een chromen boven gril op moeten zitten.
En waarschijnlijk van oorsprong ook de schelp spatborden......
Ford.2000
Zou het dan zo moeten zijn?

(klik om te vergroten)

Ford 2000 met schelp spatborden
Perfect
@Ford.2000 hoe veel versnellingen zitten er op?
sassinga
@Perfect bij pre force was 6 versnelling standaard bij de 2000. Bij de nieuwe serie was het ook standaard maar kon je ook kiezen voor de 8 versnelling uitvoering. Bij de pre force was het in sommige landen ook mogelijk om een goedkopere 4 versnelling bak te monteren
Perfect
@sassinga dat wist ik ongeveer al wel. Ik vroeg dit omdat de topic opener een foto laat zien waarvan AL het plaatwerk niet overeen komt met een preforce.
Of deze heeft ooit ander plaatwerk gekregen . Wat gezegd word over Duitse versie's kan misschien bij nieuwere type's zijn maar niet bij deze.
sassinga
@Perfect aan de versnelling pook te zien is het geen pre force want er zit een lang pook op
+1
Perfect
@sassinga dat is nog eens goed op gemerkt!
Wimsumar
Beste Sassinga:

Quote Reactie van @sassinga:
geen pre force want er zit een lang pook op

Ik heb al menig trekkerversnellingspook langer gemaakt. (Bij m'n auto's maakte ik ze korter).

B.T.W.:
Waarom hebben sommige FORDs (2000?) een 'pensfistel'? (Dop op de zijkant van de motorkap).


----------------------------------------------------------------------------
"Pre force"-kenmerken voorgeschoteld op een bordje:

jammermaarhelaas
@Wimsumar

De zgn. pensfistel is de afdekkap van het droge luchtfilterelement.
Of dit een optie op een Pre Force diesel was weet ik niet, waarschijnlijk zijn het benzine of petroleum uitvoeringen.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
afdekkap van het droge luchtfilterelement.

Ooohw, dus toch. Ik had niet verwacht dat daar de ruimte er voor zou zijn. (Laat staan de noodzaak vanwege de prima oliebadluchtfiltervoorziening).
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Ik stond er destijds ook wat vreemd van te kijken.
jammermaarhelaas
@Wimsumar


Zie de film van 1:35 tot 1:41 en van 5:29 tot 5:46. Daar is het filterhuis met deksel duidelijk te zien.
Deze heeft tevens een carburateur, is dus geen diesel.

Wel jammer trouwens dat deze mooie, gave, originele lak wordt overgespoten.
Ford.2000
@Perfect De 2 foto's welke "Winsumar" geplaats heeft zijn inderdaad Preforce uitvoeringen. Die van mij zit net in de overgangsperiode (april 1968) vandaar dat ik ander plaatmateriaal heb.
Ford.2000
@Perfect Er zitten 6 versnellingen op.
Ford.2000
Nu heb ik ook wel eens gehoord van een 2 traps koppeling. Zit deze dan ook op deze Preforce uitvoering?
jammermaarhelaas
@Ford.2000

Ja, ze zullen verkocht zijn met en zonder de 2 traps koppeling ("doordraaiende aftakas, "Live PTO"). Zonder zal iets goedkoper zijn geweest, maar met is een enorm voordeel. Of je moet geen aftakaswerk te doen hebben, dan wordt het anders.

Zijn voorganger, de Dexta en de SuperDexta waren ook al leverbaar met een tweetraps koppeling. De 1000 serie heeft als extra voordeel dat de hef en externe hydrauliek altijd werkt, ookal heb je de koppeling geheel ingetrapt. Dit komt omdat de oliepomp door de nokkenas van de motor wordt aangedreven. De Dexta en SuperDexta hadden de oliepomp in de achterbrug en deze draaide niet wanneer de koppeling geheel werd ingetrapt, maar in praktijk zal bijna niemand dit merken.
+5
RPCounty
Jongens hoe moeilijk is het nou...een preforce heeft haaievinnen in de motorkap en de stalen gebogen ondergrille, dik oliefilter en korte versnellingspoken en gebouwd tot plm 68. Alles wat daar van af wijkt is dus geen preforce.
+1
sassinga
@Wimsumar en @jammermaarhelaas De dop aan de zijkant is inderdaad een droog lucht filter op de benzine uit voering welke heel veel in de USA is verkocht
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!