Hallo,
ik ben bezig met mun ford 5600 aan het opknappen. nou zat ik laatst bij een verjaardag en dr was een discussie of je nou het plaatwerk moet poedercoaten of iets door moet sparen en dan moet spuiten met autolak.
nou wou ik graag de voor en nadelen van beide op een rijtje hebben.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en dat is??? spuiten is het mooist.
KHD: Schooperen is het spuiten van een zinklaag op metaal, zinkdraad of zinkpoeder word een spuitpistool in gebracht, en een vlam voorop het spuitpistool hecht het zink op het metaal.
Maar om ff terug te gaan naar de vraag, poedercoaten beschermt het beste tegen roest (beter dan normale lak), grote autofabrikanten als Mercedes-Benz of BMW gebruiken het tegenwoordig ook voor de "kleurlaag", jaren terug zag het er iets korreliger uit dan normale lak. Poedercoaten kan veel beter tegen krassen en andere beschadigingen, dus laat het plaatwerk poedercoaten. Daarna nog een laag vernis er over tegen verkleuringen. Kan hoeft niet.
Nadeel is wel dat veel metallic lakken niet in poeder verkrijgbaar zijn. Ook kun je onderdelen met lagers NIET poedercoaten. Poeder word met een oven hitte van 100 graden op het metaal gebrand, metaal bereikt dan een temperatuur van meer dan 250 graden, dat is funest voor hydromotoren, motorblokken etc.
Ook plaatwerk dat strak getrokken is met plamuur kan niet worden gepoedercoat. Plamuur verbrand in de oven.
Of lakken:
Als grondlaag zou ik 2 componenten epoxy primer gebruiken. Kost ongeveer 45 euro de liter maar dan heb je ook een ernstig giftig goedje wat heel erg goed tegen roest beschermt!
Netjes en niet duur.
Alles er af en los (plaatwerk), ruiten en dergelijk uit de cabine.
En in een spuitcabine laten spuiten.
maar door die temperatuur gaat het plaatwerk dan niet krom trekken ?
auto lak glans
kunt er toch blanke lak opspuiten voor de glans, of kan dat niet ?
Fabrikanten van machines poedercoaten ook het plaatwerk, dus daar maak ik me niet zo n zorgen over. Poedercoaten is een keiharde lak die ook kras bestendig is.
Poedercoat techniek is door de jaren heen verbetert, nu gebruiken verschillende auto fabrikanten, zoals BMW ook al poedercoating.
Hij bedoelt met Schooperen.