Ford 5600 - poedercoaten of autolak

Hallo,
ik ben bezig met mun ford 5600 aan het opknappen. nou zat ik laatst bij een verjaardag en dr was een discussie of je nou het plaatwerk moet poedercoaten of iets door moet sparen en dan moet spuiten met autolak.

nou wou ik graag de voor en nadelen van beide op een rijtje hebben.
bomhofpwer

Reacties

Shrekkie
Je kan het ook scoperen nog beter 😃
maikwolsink
En dat is??? spuiten is het mooist.
guldner G40s
Scoteren dat is toch dat je er een zink laagje op laat smelten? dat doen ze toch meestal na het stralen om roest tegen te gaan...
bevin
Geen idee, die van mij moet ook nog een keer dus dan is dit de ideaale vraag 😛
KHD Deutz-Fahr
Maikwolsink - 15 minuten geleden
en dat is??? spuiten is het mooist.

KHD: Schooperen is het spuiten van een zinklaag op metaal, zinkdraad of zinkpoeder word een spuitpistool in gebracht, en een vlam voorop het spuitpistool hecht het zink op het metaal.

Maar om ff terug te gaan naar de vraag, poedercoaten beschermt het beste tegen roest (beter dan normale lak), grote autofabrikanten als Mercedes-Benz of BMW gebruiken het tegenwoordig ook voor de "kleurlaag", jaren terug zag het er iets korreliger uit dan normale lak. Poedercoaten kan veel beter tegen krassen en andere beschadigingen, dus laat het plaatwerk poedercoaten. Daarna nog een laag vernis er over tegen verkleuringen. Kan hoeft niet.
Nadeel is wel dat veel metallic lakken niet in poeder verkrijgbaar zijn. Ook kun je onderdelen met lagers NIET poedercoaten. Poeder word met een oven hitte van 100 graden op het metaal gebrand, metaal bereikt dan een temperatuur van meer dan 250 graden, dat is funest voor hydromotoren, motorblokken etc.
Ook plaatwerk dat strak getrokken is met plamuur kan niet worden gepoedercoat. Plamuur verbrand in de oven.

Of lakken:
Als grondlaag zou ik 2 componenten epoxy primer gebruiken. Kost ongeveer 45 euro de liter maar dan heb je ook een ernstig giftig goedje wat heel erg goed tegen roest beschermt!
JOHNDEEREBOERTJE
Poedercoating kijk je vaak ook veel "dieper" in, wat ik niet zo mooi vind bij wat oudere trekkers.
KHD Deutz-Fahr
Nat lakken geeft altijd nog een mooier resultaat, maar als een oldtimer ook nog eens ingezet word voor een stukje hobby land, kun je plaatwerk beter laten poedercoaten.
ValtraStisch
Gewone landbouwverf gebruiken en het laatste laagje blanke lak eroverheen.
Netjes en niet duur.
bertje-bartje
Mijn 7700 is gespoten met 2-compenenten lak en daarna nog blanke lak....
Alles er af en los (plaatwerk), ruiten en dergelijk uit de cabine.
En in een spuitcabine laten spuiten.
RobinBos
Poedercoaten is natuurlijk altijd beter, en tegenwoordig kunnen ze het bijna net zo glad krijgen als spuiten. Maar aangezien je het frame van de trekker ook wil spuiten neem ik aan(?) kun je beter de kappen ook spuiten, dit in verband met kleurverschil.
jumpforjoy
Onze 5000 is gelakt en die blinkt nog altijd prachtig mooi, soms kleine krasjes maar die haal je er met simoniseerspul weer uit.
bomhofpwer
Bedankt voor alle reacties. ga denk ik toch voor het poedercoaten. roest minder, is goedkoper, en de lak is harder. bij autolak krijg je eerder krassen. en de trekker wordt nog volop gebruikt dus. krassen krijgj je toch
de yanmarman
@KHD Deutz-Fahr

maar door die temperatuur gaat het plaatwerk dan niet krom trekken ?
hewi hendriks
Poeder coaten is mat
auto lak glans
Tom VB
@hewi hendriks

kunt er toch blanke lak opspuiten voor de glans, of kan dat niet ?
hewi hendriks
Met blanke lak moet je alles wel super strak hebben anders is het geen gezicht..
KHD Deutz-Fahr
@de yanmarman

Fabrikanten van machines poedercoaten ook het plaatwerk, dus daar maak ik me niet zo n zorgen over. Poedercoaten is een keiharde lak die ook kras bestendig is.

Poedercoat techniek is door de jaren heen verbetert, nu gebruiken verschillende auto fabrikanten, zoals BMW ook al poedercoating.
Valtra-Fordpower

Hij bedoelt met Schooperen. 😉
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!