Deutz D4005 - op hol geslagen

Op het moment dat ik mijn deutz D4005 vandaag (voor de eerste keer) aan deed sloeg hij tilt.
Er kwam heel veel rook uit de tractor en de motor werd oncontroleerbaar.
De riem scheurde.
achter een minuut of 2 viel de tractor stil.
Daarna durfden we hem niet meer aan te doen.
als ik op internet kijk zie ik overal staan dat het een runaway diesel is.
Wat zouden jullie doen met de tractor
groeten Bram
Bramd4005

Reacties

Favorit614
Als je het je trekker nog waard is , de brandstof inspuitpomp laten klaar maken.
Deze is voor 90% de oorzaak
Gerron
Waarschijnlijk is het geen runaway diesel (Want dan loopt de motor op de motorolie) maar ligt het zoals Favorit614 zegt aan de brandstofpomp die op volgas blijft hangen. Wat de schade is weet je pas als je de hele motor loshaalt maar ik zou gewoon de brandstofpomp laten repareren en dan proberen wat de motor doet.
Je riem (v-snaar) is gescheurd dus de motor had geen koeling meer en is door het uitzetten van de zuigers vastgelopen en daarom ging hij uit.
+1
deutz d25s
@Gerron Deutz is lucht gekoeld he😉
Fendt926Driver
@deutz d25s dus het v snaar aangedreven propellertje blaast niet met geweld koelere lucht tussen de koelribben van de motor door?
Gerron
@deutz d25s Ja, maar wat bedoel je daarmee?
Loeideutz
@Gerron Na 2 minuten is een motor nog niet echt warm. Of ik heb hierboven niet goed gelezen.
Gerron
@Loeideutz Je mag het van mij zelf uitproberen met je eigen trekker. Vanaf een koude start zonder koeling direct vol gas.
Loeideutz
@Gerron met een luchtgekoelde wil ik dat wel proberen. Na 2 minuten is ie nog niet warm. Tenzij de buitentemperatuur een heeeeeeel eind boven de 0 ligt.
Gerron
@Loeideutz Maak er maar een filmpje van. Wat is volgens jou de reden dat de motor uit ging?
Loeideutz
@Gerron Daar ben ik helaas niet slim genoeg voor.
Gerron
@Loeideutz Ooooooooh wat een cliffhanger!!!
+1
Gerron
Quote Reactie van @Loeideutz:
motor nog niet echt warm

Eigenlijk heb je wel een beetje gelijk. Juist doordat de zuiger sneller uitzet dan de bus krijg je de vastloper. Dat vast lopen kan dus ook gebeuren als de koeling het wel doet.
De beste manier om de trekker uit te krijgen is in de hoogste versnelling met de voet op de rem de koppeling loslaten. Maar helaas probeert vrijwel iedereen eerst of de motor het doet en kijkt dan of beide remmen goed werken. Een dikke plank voor de inlaat houden werkt hier ook niet omdat dan het luchtfilter implodeert.
+1
jippe
@Gerron dan kan je er toch beter voor zorgen dat ie geen brandstof meer krijgt? dan gaat ie zeker weten uit
Gerron
@jippe Ja, maar dan moet je wel gereedschap bij je hebben. En als de motor dus wel op de motorolie gaat lopen dan werkt dat dus niet.
Gerron
@jippe Normaal gesproken zit je op de trekker als zoiets gebeurt dus wat is het snelste?
Fordje4600
@Gerron dus jij maakt je zorgen over een geimplodeerd luchtfilter? Zoon filter kost niks vergeleken met een motorrevisie
Gerron
@Fordje4600 Het luchtfilter bij deze trekker implodeert en de trekker gaat niet uit. Ik was zelf eens zo "slim" om het op die manier te proberen...
Fendt926Driver
@Gerron mijn o&k motorjapanner met opbouw zaagselstrooier heeft een 2 cyl deutz motor die via het gaspedaal opbeuren niet uit wil. Die stoppen we an 12 jaar met een stukje gummi mat voor het olie bad luchtfilter. Stopt binnen 15 seconde.
Gerron
@Fendt926Driver Maar dan loopt die motor niet vol gas. Misschien had ik beter kunnen schrijven dat het luchtfilter bij deze trekker dusdanig vervormd dat er toch nog lucht bij langs lekt.
Fendt926Driver
@Gerron klopt heb ik niet aan gedacht. Motor loopt dan stationair. Dat is inderdaad wel een heel verschil
jippe
@Gerron zal er geen brandstofkraantje onder de tank zitten? Dan lijkt het me alsnog sneller gaan dan die 2 minuten en je kan het tenminste proberen ervan uitgaande dat hij niet verder gaat op zn moterolie
Gerron
@jippe Het duurt nog een hele tijd voordat alle brandstof uit de leidingen en filter is. Daarom liever de aanvoerslang aan de brandstofpomp loshalen. Je moet gewoon altijd een bako bij je hebben. Het uitzetten in de hoogste versnelling werkt trouwens niet als de drukgroep lam is.
Frederick
@Gerron @jippe De 4005 heeft een tankfilter. Dit kun je er met een ijzeren staaf uithalen. Door het filter omhoog te trekken sluit je de doorgang af. De hoeveelheid brandstof die dan nog in de leiding zit is niet veel meer.
goeiedag eem
@Bramd4005 vertel eerst een wat meer over de trekker, liep hij eerder gewoon goed of heb je er zelf aan gesleuteld of opgeknapt, zo ja wat heb je los gehad, of heeft de trekker een poos stil gestaan,
Bramd4005
@goeiedag eem de tractor was van mijn grootvader en had 30 jaar stil gestaan ik heb er nieuwe gloeikaarsen en een nieuwe batterij in gestoken en hem probeeren te starten (wat slecht zo te zien afgelopen is)
Deutz-oldie
Meest gunstige scenario: nadat de motor vanwege te warm worden uit gegaan is, is zijn fysieke toestand er natuurlijk niet beter van geworden, maar in tegenstelling tot een watergekoelde kan een luchtgekoelde nadat hij afgekoeld is vaak gewoon weer gestart worden. Het kan best dat de regulator in de brandstofpomp door het lange stilstaan vast is komen te zitten. Als je deze losmaakt met kruipolie en geduld en een nieuwe V-riem legt kun je met wat geluk gewoon weer verder. Succes en laat gerust weten hoe het afloopt, daar wordt tf slimmer van 😄 .
+1
Favorit614
Of je bekijkt deze film
Gerron
@Favorit614 De hand voor de inlaat houden en de verstuiverleidingen loshalen/kapot slaan zijn geen gezonde dingen om te doen in zo'n situatie.
Favorit614
@Gerron Hij heeft het over de leiding van de tank naar de brandstofpomp
Nieuwe banjobout kost de kop niet.
Gerron
@Favorit614 Oh ok,ik verstond het verkeerd.
hobbyist mf 35
Ik heb het een keer met een unimog gehad. dat was de brandstof pomp die gereviseerd moest worden. Heb de motor laten stikken denk dat het anders einde unimog was.
+1
Frederick
Ik heb hetzelfde eens gehad met een 4005 die lang stil had gestaan. Daar zat de regulateur ook hoogstwaarschijnlijk van vast. Is toen stilgevallen als die terug los kwam en daarna kon die gewoon gestart worden. Ik zou dus niet direct het ergste vrezen, het kan goed zijn dat die van jou ook is stilgevallen omdat de regulateur terug los kwam. Ik zou zeggen gewoon proberen starten en neem er een steeksleutel bij om de injectoren los te draaien voor in het ergste geval.
Gerron
@Frederick Waarschijnlijk start de motor dan wel. Maar wat dan? Grote kans dat de motor onregelmatig gaat lopen dus moet je alsnog de brandstofpomp laten reparen dus waarom eerst proberen te starten met het risico dat hij opnieuw vol gas blijft draaien?
Frederick
@Gerron Omdat bij mij de regulateur los kwam en daardoor stil viel. Aan een tractor die rijdend is weg gezet indertijd zal normaal gezien niet veel gereviseerd moeten worden.
Gerron
@Frederick Maar heb je daarna nog iets aan de brandstofpomp gedaan?
Frederick
@Gerron Nee, gewoon starten en rijden. Die van mij stond wel geen 30 jaar stil, was maar een jaar of twee..
Gerron
Het is trouwens ook mogelijk dat de motor uit is gegaan omdat de brandstoftoevoer stopte wegens troep in de brandstof/filter.
Als je van plan bent om deze trekker op te knappen dan moet je dus de tank reinigen en een nieuw filter plaatsen. Je staat er versteld van hoeveel troep er in een brandstofpomp kan zitten na zo'n lange stilstand.
+1
atlaspower
Ding kan nooit zijn vastgelopen in zon korte tijd, of er moet een lading roest tussen zitten, gewoon starten en kijken wat ie dan doet, zal waarschijnlijk wel de regelateur zijn, ps hebben ze toevallig niet wat extra olie boven de zuigers losgelaten omdat ie lang stil werd gezet ? of lang stil stond ?
+1
loondorser
Bij een mechanische lijnpomp staat de opbrengst van de plunjers op maximaal bij stilstand met ingedrukte stopknop cq regelstang dus ook bij het starten.
Na lange stilstand kunnen regelstang en opbrengst regeling verkleven door opgedroogde brandstof of door korrosie.
Dus bij starten krijgt de regelaar de regelstang niet terug geregeld en gaat de motor over toeren je krijgt hem dus ook niet uitgezet met stopknop.
Aan zijkant van pomp zit een rechthoekig plaatje waarachter je bij de regelstang kunt probeer de regelstang los te maken bv met kruipolie en voorzichtig tikken als deze weer op en neer kan kun je deze ook weer terug trekken me de stopknop en kunt dus de motor weer stilzetten.
Als je de motor met de hand rond kunt draaien kun je hem weer proberen te starten en ervaren of er verdere motorschade is
Fordje4600
@loondorser kan je dat kapje er zo af halen zonder vervelende verrassingen?
loondorser
@Fordje4600
Aan de zijkant van de pomp op het plunjer gedeelte rechthoekig plaatje met meestal 2 boutjes bevestigt kun je er zo afnemen komt alleen wat brandstof uit dan kijk je recht op de plunjers en regelstang
Fordje4600
@loondorser bedankt voor uw reactie dan kan ik daar ook eens even gaan kijken bij de trekker van @Fordje6500
Fordje6500
@Fordje4600 hij heeft zich echt niet lopen vastklefen hoor, de week er voor nog gebruikt
Fordje4600
@Fordje6500 waarom reageerde hij niet op het gas dan?
+1
Gerron
nhfendt fan
Je kan zelf heel snel zien of de motor vast zit of niet gewoon een sleutel op de krukas poelie zetten en proberen te draaien als die draait weet je vast dat die niet is uit gegaan omdat het een vastloper is geworden verder zou je het olie peil kunnen bekijken al lijkt het me zo te horen niet dat die op olie is gaan lopen want meestal duurt het dan wel langer dan 2 min voordat die uit valt en als die dan uitvalt is er vaak veel stuk van binnen ik zelf denk eigenlijk wat andere ook al zeggen dat je het zoeken moet bij de brandstofpomp en dat verhaal van het luchtfilter ik zou er gewoon een andere op zetten nou ben ik niet zo thuis in deutz maar dacht dat deze een oliebad luchtfilter hadden ??
Frederick
@nhfendt fan Inderdaad, oliebad.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!