Wat bedoelen ze bij ford met gen II en gen III presies

Beste ford lifhebbers van TF ik zag laats een ford 5110 rijden en ik ze daar gen III op staan maar wat bedoelen ze daar presies mee gr steyrlanzboy

Deel dit topic

Reacties

mklok
Gen III is de opvolger van Gen II. 1985 tot 1989 Gen II en 1989 tot 1992 Gen III als ik het goed heb uit mijn hoofd. Maar op internet is het ook te vinden.
jammermaarhelaas
De gen.3 heeft een aantal vernieuwingen zoals een andere type-indeling. De 6610 verviel en de iets lichtere 6410 kwam er voor in de plaats. En de 6810 kwam nieuw tussen de 6410 en 7610. Ook hadden de motoren een verbeterde wervelkamer en inspuitsysteem/inspuitpomp.
De latere en laatste gen.2 hadden een electrisch dashboard en een keuzehendel in de cabine voor de 540 of 1000 tpm pto. De gen.3 had dit dus ook.
Ook de 4wd vooras had een grotere stuuruitslag. Prima tractoren.
mklok
@jammermaarhelaas er schenen al onderdelen in de motor te zitten die gebruikt werden in de nieuwe powerstar motoren voor de 40 serie. En de digitale dashboard was in het begin volgens mij een optie.
jammermaarhelaas
@mklok

Wat betreft het dashboard, hier hadden we een 5610 gen.2 uit 87, deze had ook af fabriek een digitaal dashboard, was dus destijds in elk geval leverbaar.
mklok
@jammermaarhelaas volgens was dat een optie
+2
jammermaarhelaas
@mklok

Dat neem ik van je aan.
karlofendt
@mklok wij hebben thuis ford 5110 gen lll met een anoloog dashboard, en zonder keuzehendel voor 540 of 1000 touren
Daanfordje
@jammermaarhelaas wij hebben een 7810 gen 2 zonder aftakas keuzehendel in de cabine, dus standaard was het ook niet denk ik? Deze heeft ook nog het kleine wegklapbare raampje in de cabine onder het achterraam wat de gen 3 niet meer had! 😃
mklok
@Daanfordje en een paar pk minder als de Gen III.
jammermaarhelaas
@Daanfordje

Oke. Die cabine zonder terug te klappen onderraam is wat minder handig ja, je had dan dit dikke balk die doorliep geloof ik.
+1
mklok
@jammermaarhelaas Zit een apart vakje in de achterkant voor de kabels en dergelijke in de Gen III. Dat klepje van de Gen II was handig met het aan koppellen van werktuigen. Je heb dan perfect zicht op de hef en trekhaak.
wouterdp
@jammermaarhelaas 540/1000 schakeling is optie geworden vanaf gen 3
RPCounty
6410 verving gewoon de 6610. 6810 verving de 7610.
jammermaarhelaas
@RPCounty

Er was toch wel een 4 cilinder 7*** gen.3 ?
De 6810 had 90pk, de 7610 tegen de 100?
RPCounty
@jammermaarhelaas ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar de folder of PR deed t anders voor komen
+1
jammermaarhelaas
@RPCounty

Heb t even nagekeken en de 6810 heeft ruim t max koppel van de 7610 gen.2, dat verklaart die PR.
De 7610 gen.3 heeft dan weer een aanmerkelijk groter max koppel dan de 7610 gen.2.
Ritchie
@RPCounty

Mij is altijd geleerd om een 6810 die te koop staat te laten staan, omdat dat de zwaarste 4 cilinders zijn en vaak door boeren werden gekocht die toch eigenlijk een zwaardere 6 cilinder nodig hadden, waardoor ze een vrij pittig leven hadden. Deel jij die ervaring?
RPCounty
@Ritchie ik ben eigenlijk wel fan van de turbomotoren. Maar jouw theorie zou wel kunnen kloppen. Ze hadden ze niet voor de sier. En de Ford motoren willen over t algemeen wel presteren.
+1
mklok
@RPCounty 6610 Gen II had 82 pk en de 6410 Gen III was 80 pk als ik het goed heb.
jammermaarhelaas
@mklok

Qua max koppel doen ze elkaar haast niks maar de 6410 heeft hem bij 1200tpm, de 6610 bij 1600tpm. Pleit voor de 6410 lijkt mij.
mklok
@jammermaarhelaas 6410 zou dan taaier moeten zijn , dus hou het langer vol. . Er is ook nog een 7410 geweest. Die zat er ook nog tussen . In Nederland nooit verkocht.
valmet 605
Is het ook niet zo dat er in die tijd verbeteringen in het gietstuk gemaakt zijn voor de motor van deze serie? Kruizen/ ruiten
+1
jammermaarhelaas
@valmet 605

Volgens mij hadden alle serie 10 motorblokken dat diagonale kruizenpatroon op het cilinderblok. Dus vanaf 1981.
mklok
@jammermaarhelaas Volgens mij ook , vanaf de Gen I hadden de motorblokken ribbels (Kruizen ) aan de buitenkant.
verwijderd
mklok
@Kidd Geloof je gelijk. Maar in de Gen I serie zijn ze toen begonnen met de Kruisblokken. Denk dat @RPCounty iets meer vanaf weet.
+1
RPCounty
@mklok de eerste gen 1 waren nog gewoon glad. Later in 1983 werden het kruisblokken
jammermaarhelaas
In feite, maar dit is off topic, is de gen.1 in 1983 al eens behoorlijk onder handen genomen toen de 2610 en 3610 werden vervangen voor de 2910 en 3910, verschil was onder andere natte remmen in oliebad en onafhankelijke aftakas.
Ook werd in die tijd het omslachtige schakelpatroon van de stuurversnelling verruild voor het H patroon.

Ook is de 4110 bij mijn weten niet de hele periode in het programma geweest.
mklok
@jammermaarhelaas Het bekende Rubiks Cube . Heb er een paar keer mee gereden maar dat is echt een drama. En inderdaad in 1983 hebben ze dat gemodificeerd en dat was een vooruit gang. De Kruisblokken zijn in juli 1983 gekomen dit omdat de oude blokken poreus werden . @Kidd . In oktober zijn de Gen II gekomen en begin 1987 is het Ford New Holland gaan heten. Wat in mijn ogen een van de mooiste logo's zijn om te zien. En in dat jaar is ook Versatile opgenomen , John Deere had toen ook belangstelling maar Ford kaapte dat weg voor hun ogen. In 1989 is de Gen III gekomen. Dit staat in verschillende Ford boeken , dus als ik het niet goed heb mag je mij verbeteren . Weet ook niet gelukkig alles.
+1
Kidd
@mklok Ik bedoel helemaal niemand te verbeteren, het spijt mij als dat zo overkomt.
mklok
@Kidd O nee wees maar niet bang ik weet ook niet alles gelukkig.
verwijderd
mklok
@Kidd Zou goed kunnen . Toen was ik ook nog jong .
Wimsumar
Beste SteyrLAnzBoy: Toch nog even aandacht op jouw hamvraag:

Quote:
ik zag laats een ford 5110 rijden en ik ze daar gen III op staan maar wat bedoelen ze daar presies mee

Bij de FORD-5110 heeft het naar mijn idee niets te betekenen. Bij andere types FORD kom je welliswaar een GEN(eratie) I, GEN II of GEN III tegen met onderlinge verschillen, van het type 5110 'slechts' alleen de GEN III. (Ze (FORD) hadden zeker te veel stickers ingekocht 😉 ).

FORD typelijst op KONEDATA:

konedata.net/traktorit/ford/
+1
mklok
@Wimsumar Beste wimsumar

Volgens mij waren er ook 5110 in de Gen II serie. Volgens mij zijn deze aan het einde van de Gen II erbij gekomen. Net als de 7810 die is pas in de winter van 1988 in productie gegaan.
Daanfordje
@mklok 5110's waren er ook met witte werklampen, en dus weldegelijk generatie 2! Ook hadden ze allemaal een analoog dashboard naar mijn weten?
mklok
@Daanfordje precies , ze zijn er degelijk. Enkel in de Gen III zijn er meer van.
Wimsumar
Beste MKlok:

Quote Reactie van @mklok:
ze zijn er degelijk

Dat had ik ook al wel gezien in het T.F.-FORD5110-fotoboek. tractorfan.nl/pictures/type/…
Punt is, dat ze niet vermeld worden op een redelijk betrouwbare KONEDATA-site, en, de verschillen tussen een 5110 GEN III en GEN II niet zijn te achterhalen.
mklok
@Wimsumar
Beste Wimsumar

Daar heb je gelijk in. Zal meer cosmetische verschillen zijn zoals dat onder raam dat klapbaar is en de witte lampen op het dak.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

De 5110 was gewoon een 5610 met 65 pk, met eenzelfde motorinhoud. Door ze te leveren met analoog dashboard en zonder pto keuzehendel in de gen.3 bleef het prijsverschil met de 5610 beter te verkopen lijkt mij.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
analoog dashboard en zonder pto keuzehendel.....

Ja, zoek de verschillen.....
.... kleiner brandstoftank, kleiner oliepomp, kleiner banden (wel zelfde topsnelheid--> ander differentieel? ) en totaal 200 kilo gewichtsverschil.
+1
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Grote kans dat er standaard bijvoorbeeld geen frontgewichten bij geleverd worden, en dan heb je (5*40 kg ) al die 200 kg te pakken.

En ik moet zeggen dat Konedata niet altijd de uitvoering weergeeft die in Nederland standaard geleverd werd, vaak blijkt dit bij het hefvermogen en de olieopbrengst.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN