Illustratie van:

Deutz D8006 - voorloop

Hallo,

Wat is de voorloop van een d8006 van bouwjaar 76?

M.v.g. case-inter

Deel dit topic

Reacties

Gerron
Je kan denk ik beter vragen of de door jou geplande banden een juiste combinatie geven.
mauser
Is de voorloop uit te drukken in een maat of een berekening? Bijvoorbeeld een voorloop van 1 op 2.5. Of een voorloop van 15%
En is de voorloop van elke trekker (merk) anders of is het een standaard gegeven.
walker1
Ik dacht dat de voorloop bij de meeste merken rond de 3% ligt. dat is dan puur mechanisch, dus dat de vooras een 3% grotere snelheid heeft als de achteras. In de praktijk speelt uiteraard mee welke banden gemonteerd zijn en hoever ze versleten zijn. Nieuwe achterbanden bij versleten voorbanden en de voorloop is al een stuk minder. Ook kunnen er kleine verschillen zitten in de verschillende merken banden.
Loeideutz
@walker1 Nieuw of versleten heeft niet alle invloed. Ervan uitgaande dat je de vierwielaandrijving "alleen" maar aanzet op de akker, en de nokken dan altijd in de grond zakken, kun je dus eigenlijk altijd uitgaan van de kale banden. Daarnaast zit er natuurlijk ook nog wat in de lengte. Of beter gezegd, de wielbasis. Trekkers met een lange wielbasis moeten iets meer voorloop hebben omdat de voorwielen dan verhoudingsgewijs een groter rondje maken.
Theoretisch gezien is het goed als bij maximale wieluitslag de voorwielen dezelfde snelheid hebben als de achterwielen. In de praktijk komt het erop neer dat de voorbanden dan nog net wat sneller gaan zodat je nooit de kans hebt dat ze gaan tegenwerken.
+1
mdoornekamp
@Loeideutz in een scherpe bocht werken je voorwielen altijd tegen. Anders zou je wel 30% voorloop nodig hebben. En dat is toch echt iets te veel van het goede.

Kubota trekkertjes hebben soms bi-speed voorassen. Hierbij schakelt de as in een 30% hogere overbrenging bij een bepaalde stuur hoek.
Loeideutz
@mdoornekamp Voordat we verder gaan wil ik eerst effe weten wat er nu precies bedoeld wordt met het %voorloop. Ik ga er eigenlijk vanuit dat men de snelheid bedoelt die de voorbanden harder moeten draaien als de achterbanden. Om, zoals ik al zei, in de bocht niet te gaan tegenwerken.

Die Kubota trekkertjes waar U het over heeft heb ik ook wel eens van gehoord. Als ik het goed heb, dan zit aan het einde van de vooras een as naar beneden waar dus weer een as naar opzij aan zit om het wiel aan te drijven. Meestal hebben die in verhouding wat kleinere banden als normaal bij andere merken. Om die redenen kunnen ze dus ook korter draaien. Vandaar dat ze bispeed nodig hebben omdat in die situatie de voorwielen in verhouding een veel grotere cirkel maken als de achterwielen.
verwijderd
Loeideutz
@dx11 Op harde ondergrond loopt de band op de nokken, vandaar dat ik dus ook schreef over rijden op de akker waar de nokken in de grond zakken. Even tussendoor, ik ben zand gewend, met hier en daar wat leem er tussen door.
Voorloop is bedoeld om het tegenwerken in de bocht tegen te gaan, vandaar dat voorbanden dus iets sneller moeten lopen. Bij de maximale wieluitslag heb je dus het grootste verschil, dus moet je daarop te werk gaan, met het percentage voorloop. Ervan uitgaande dat fabrikanten dat werk al gedaan hebben, moet je de gegevens van hun als leidraad gebruiken.

Off-topic, maar ik ben zeker geen specialist, voor gebruik in trekkertrek lijkt voorloop dus minder interessant omdat de tractor daar geen bocht maakt. Hooguit een klein beetje om "een beter stukje baan" te zoeken. Voorloop betekent daar dat je grond los trekt waardoor de achterbanden eerder zouden kunnen gaan slippen.
1046
@Loeideutz voorloop is wel degelijk van belang bij trekkertrek. Is ie te groot dan komt et nie goed
Loeideutz
@1046 Dat is dus wat ik bedoelde. Voor het werken op de akker moet je zoveel voorloop hebben dat de voorwielen in de bocht niet gaan tegenwerken. Mijn vraag was dus of je bij trekkertrek niet wat minder voorloop moet hebben. Omdat je alleen maar bij a rechtdoor rijdt en anders teveel losse grond maakt met de voorwielen waardoor de achterwielen eerder zouden kunnen gaan slippen. Maar nogmaals, ik ben geen trekkertrek specialist.
1046
@Loeideutz heb niks met losse grond te maken bij tt . Maar meer voor het springen
+1
Loeideutz
@1046 Oké. Effe niet aan gedacht. Weer iets geleerd voor als ik ooit eens in de toekomst wil mee gaan doen.
case-inter
De vraag luid eigenlijk: hoeveel ronden draait het voorwiel als het achterwiel 1x rond gaat? (met de 4x4 ingeschakeld)
mdoornekamp
@case-inter zal ongeveer 1.4 tot 1.5 zijn. Moet je wel een behoorlijk technisch handboek hebben van je tractor. Of globaal uitrekenen aan de hand van je originele banden combinatie
Wimsumar
Beste Case-Inter:

Quote Reactie van @case-inter:
hoeveel ronden draait het voorwiel als het achterwiel 1x rond gaat?

Ga uit van de standaardbanden 12,4R24 voor en 18,4R34 achter (Bron: konedata.net/traktorit/deutz/…) en bereken de omtrek van de banden (of zoek dit op in een merkentabel). Deel de achterwielomtrek door de voorwielomtrek en de "quotevraag" is beantwoord.

Zet de trekker eenzijdig los van de grond en tel dan (met ingeschakelde 4-wd) hoeveel omwentelingen de vooras maakt bij 1( 10 of 100) omwentelingen van de achteras en je weet deze verhouding ook.
mdoornekamp
@Wimsumar dan zit je nog wel met een afwijking. Want je weet niet met hoeveel voorloop gerekend is door de constructeur.

Maar ik snap ook nog steeds niet wat de vraagsteller precies met die verhouding wil.
case-inter
@mdoornekamp benodigde maat van de voorbanden uitrekenen
dx11
@case-inter welke maat achterbanden wil je gaan gebruiken?
case-inter
@dx11 650/65r42
mdoornekamp
@case-inter 540/65r26 of 480/65r28
dx11
@mdoornekamp correct en tevens juist
mdoornekamp
@dx11 hebben jullie 800/65r32 om die 100 06?
dx11
@mdoornekamp nu ff wel, omdat ik nog andere 710's om de andere velgen wil draaien
case-inter
@mdoornekamp wat is de uiteindelijke voorloop dan ?
dx11
@case-inter wat wil je nu weten? De voorloop van de voorwielen, of de overbrengingsverhouding tussen voor en achter
case-inter
@dx11 allebei
mdoornekamp
@case-inter geef eerst je huidige banden combinatie maar door. En heb je nu veel voorloop?
case-inter
@Wimsumar ja, had ik ook al in het hoofd om dat te doen. Maar als iemand het mij zo vertellen kan heb ik dat liever.
Gerron
Ik ken de 4wd versie alleen met R38 achter.
mdoornekamp
Met de banden gegevens van @Wimsumar kom je op verhouding 1.44. Als je 650/65r38 achterom hebt, kom je voor op 540/65r24. Of 16.9r24 of 13.6r28. Bredere 28 inch wordt 380/70r28 of 440/65r28
Gerron
Er staat me iets van bij dat er gevallen waren waarbij de overbrengingsverhouding in de vooras anders was. Dus is de voorloop wel goed met de huidige (Welke?) banden?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
Er staat me iets van bij dat er gevallen waren waarbij de overbrengingsverhouding in de vooras anders was.

Ja, bij oudere bouwjaren DEUTZ-D8006 Allrad.

konedata.net/traktorit/deutz/
Gerron
@Wimsumar Ik vind het toch opmerkelijk dat in die bron R34 achterwiel wordt geschreven voor 4WD 8006.
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
opmerkelijk dat in die bron R34 achterwiel wordt geschreven

Dat is het niet. Het gaat om de snellere overbrengingsverhouding naar de kleinere voorwielen bij de oudere 8006.
Gerron
Quote Reactie van @Wimsumar:
oudere 8006

Ik kijk naar de link 8006 1974-81. Zijn er nog nieuwere modellen?
Ik heb een vaag vermoeden dat @case-inter zelf een vooras op zijn origineel 2wd 8006 heeft geprutst en daarom een probleem met de voorloop heeft. Dus @case-inter ,welke vooras heb je gebruikt?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
nieuwere modellen?

Zie KONEDATA: konedata.net/traktorit/deutz/
Gerron
@Wimsumar Ja, dat zeg ik. Kijk het zelf eens na wil je?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
Kijk het zelf eens na wil je?

Dat was voor mij al duidelijk dat er alleen ouder bouwjaren 8006 zijn, waarvan de generatie van 1969 tot 1972 andere voorwielmaat heeft dan de topictrekker (en 4 wd-as met klein vraagtekentje) van 1976.
mdoornekamp
@Wimsumar ik zie voor beide bouwjaren voorwielen 12.r24. Of kijk ik verkeerd
Wimsumar
Beste MDoornekamp:

Quote Reactie van @mdoornekamp:
kijk ik verkeerd

Je zal wel goed kijken alleen niet in de juiste 8006 kolom.
(Type 8006 wordt in meerdere tabellen genoed op KONEDATA) .

Onderstaande link, 1 na laatste kolom, 8006 bouwjaar 1969 - 1972 heeft 12,5 - 20 voorband.

konedata.net/traktorit/deutz/…
mdoornekamp
@Wimsumar ohja. Staan 2 kolommen met 8006.

Voor banden van deze case-inter zijn sowieso wel aardig groot
Wimsumar
Beste MDoornekamp:

Quote Reactie van @mdoornekamp:
voor banden van deze case-inter zijn sowieso wel aardig groot

Ja, Case-Inter noemt 12,4 R 28 van z'n DEUTZ-8006:

Leesfoutje?

Ik zie het er niet aan:
Wimsumar
Beste Case-Inter:

Quote Reactie van @case-inter:
tis echt zo

Duidelijk.
Wat ook echt zo is, is dat bij voorloopkwesties hier op het forum vrijwel nooit rekening wordt gehouden met de belaste straal van de (met name) voorband. Zeker bij deze DEUTZ-8006 met voorlader zal door het gewicht de afrolomtrek nogal wat kleiner zijn. In deze toestand met 16,9R38 achterbanden kan daarom de ogenschijnlijk grote 12,4 R 28 de meest gunstige zijn.
Loeideutz
@Wimsumar om met een voorlader op de tractor nog enigzins fatsoenlijk te kunnen manoeuvreren, zeker met veel gewicht in klem of bak, zul je de voorbanden wat harder moeten oppompen. Wat inhoudt dat de belaste straal minder af zal wijken van de onbelaste straal.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
dat de belaste straal minder af zal wijken van de onbelaste straal.

Ja, het blijft kiezen tussen 2 kwaden. (Het gaat te ver de voorwielen uit te rusten met een computergestuurd luchtdrukwisselsysteem om zo de belaste straal en daarmee de voorwielvoorloop constant optimaal te houden ;)).
Loeideutz
@Wimsumar Och, met de huidige stand van zaken in de ICT-branch moet dat niet zo duur meer zijn. En misschien vermindert het ook nog wat bandenslijtage, dan betaalt het zichzelf terug.
Loeideutz
@mdoornekamp achterbanden zijn ook 38 inch, dus voorbanden mogen groter.
mdoornekamp
@Loeideutz wel grotere velg maar ook smaller. Dus nauwelijks hoger
case-inter
Huidige bandencombinatie 12.4r28 en 16.9r38
Gerron
@case-inter En is de voorloop dan goed?
case-inter
@Gerron waarschijnlijk wel. Maar mij vraag is nog steeds heel simpel: wat is de overbrengingsverhouding tussen de voor-en achterwielen, dan kan ik zelf wel uitrekenen welke banden ik nodig ben. En weet ik ook hoeveel % voorloop ik heb.
mdoornekamp
@case-inter met jouw banden combinatie is de voorloop wel groter. Of is de as niet orgineel
case-inter
@mdoornekamp de huidige verhouding is kleiner dan jou berekening:

Afrolomtrek huidige achterband: 5060
Afrolomtrek huidige voorband: 3704-3764
5060:3704=1.366
5060:3764=1.344

Afrolomtrek van de voorband weet ik niet precies omdat het een onbekend merk is. Dus deze heb ik van 2 andere merken overgenomen.
mdoornekamp
@case-inter ja klopt. Zoiets had ik ook uitgerekend. Uitgaande van michelin.

Je kunt op een vlak stuk weg of erf de trekker in de laagste versnelling laten rijden en dan kijken of ie niet te veel trekt. De voorwielen mogen maar net iets trekken en niet echt slippen/sneller draaien
+1
case-inter
@mdoornekamp morgen even de trekker op bokken zetten en zelf zien wat de overbrengingsverhouding is. Uitslag volgt.
sebas deutz150
Bij een 8006 heb je de combinatie 540/65r30 met 650/65r42 en bij een 100 06 is het 540/65r28 met 650/65r42. Als ik het goed heb zo waren de verhouding bij onze trekkers in ieder geval.
+2
rick11441
Goedemorgen, ik kom bij deze trekker 2 overbrengingsverhoudingen tegen; 1,388 en 1,538. Als je voorloop nu met 12.4-28 en 16.9-38 goed is moet je overbrengingsverhouding 1,388 zijn. Kom ik op ongeveer 5% voorloop. Formule om er wat passends bij te zoeken; afrolomtrek gewenste achterband delen door overbrengingsverhouding. Dit is je onderwaarde met andere woorden voorloop is 0%. Waarde opschrijven en daarna vermenigvuldigen met 1,05 dat is je hoge waarde 5% voorloop. Formule ter controle: afrol voorhand x overbrengingsverhouding delen door afrol achterband. Dan -1 en als laatste x 100 dan heb je het percentage voorloop. Succes ermee!
case-inter
@rick11441 bedankt voor je reactie! Zo'n antwoord zocht ik. Mag ik vragen waar je de overbrengingsverhoudingen gevonden hebt?
goeiedag eem
@case-inter zoals ik je huidige bandenmaat lees klopt het niet heb je teveel voorloop, de maat 12.4 x28 hoort bij deze trekkers bij 18.4x 38, tenminste als je een 10gaats vooras du de sige as van deutz. ik heb een 10006 met 4wd ook met de sige as, en heb deze in het land uit gemeten. Ik heb het achterwiel 10 keer rond laten draaien en langs een touw gereden zodat je recht blijft en dan tellen hoevaak en hoeveel graden je voor wiel is rond gegaan dit doe je 2 keer, 1x met ingeschakelde 4wd en 1 keer zonder en dan kun jen daar een verhouding uit brekenen, zo heb ik het gedaan. Ik heb mijn 10006 op 600x65x38 achter en 480x65x24 voor staan en kom zo uit op ongeveer 3a4 % voorloop, ik had er eerst 18.4x38 met 12.4x28 op liggen maar zat toen op een voorloop van 7 %, de 480x65x24 zijn in theorie net zo hoog als de 12.4x28 maar ik kwam na heel wat gereken uit op een band diameter van 118 cm en dat hebben de mijne 480`s ik heb ze puur gekocht op de hoogte en niet op een aangewezen maat. en heb met trekkertrek heel ietje voorloop net wat hij hebben moet. maar het zal mij benieuwen of het uitkomt met wat rick11441 zegt en of je ook uit komt op mijn maten
sebas deutz150
@goeiedag eem een 8006
En een 100 06 verschilt daarin
goeiedag eem
@sebas deutz150 in dit geval nagenoeg niet, heb mijn berekening nagekeken en ik kom hier ook nagenoeg op uit
rick11441
Werk bij een bandenhandel op de landbouwafdeling
+1
case-inter
Gisteren een kant van de trekker op bokken gezet. Achterwiel 10x rond gedraaid, voorwiel maakte 13.8 ronden. 1.38 is dan ook de factor waarmee ik gerekend heb. De nieuwe achterband heeft een afrolomtrek van 5722mm.

5722÷1.38= 4146.3 (voorloop=0)

1,5% voorloop =4146.3×1.015=4208.6
4% voorloop =4146.3×1.04 =4312.2

Afgelezen uit de bandentabel van bkt vallen de maten 480/70r28 en 540/65r28 hiertussen.
tjerk-koetje
+1
mdoornekamp
@case-inter die verhouding komt ook.overeen met die 1.388 van @rick11441

Wel slim opgelost zo. 1 kant opkrikken is ook voldoende

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0