Hoi.
Ik heb een electrische golfkar met 6 accu s van 8 volt. Nu pakt de 48 volt acculader niet meer op omdat de accus te laag op spanning zijn.
Ook de meter op de golfkar knippert van bijna leeg naar leeg dus er is nog wel wat spanning.
Nu heeft mij accu lader een 6 en 12 volts stand. Alle 6 accus heb ik afzonderlijk met 6 volt geladen. Toch pakt de grote lader het geheel niet.
Kan ik nu ook 12 volt op een 8 volt accu zetten of gaat dat te gek. Of zou het een half uur per accu kunnen?
Wie heeft er een idee?
Groet huub
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik had een oude hyster heftruck met 6 x 12 volt accu's .
De lader die daar op stond was voor 72 volt , maar gaf 80 volt.
Ff goed in de gaten houden met laden , dat de accu's niet gaan koken
Ik ken alleen maar losse pakketten van 2 , 6 of 12V
Gewoon het juist aantal nemen en laden met jou lader op 6 of 12V
Dag nadien elke cel apart de spannig meten en zien of er eentje niet te hard gezakt is in spanning want dan is deze defect of nog beter met een zuurweger .
De laadspanning van een batterij is ongeveer 0.3Volt meer per 1.5 Volt.
Voor een batterij van 12Volt zit je dus op ongeveer 14.4Volt.
Als je dus een batterij van 8Volt wenst op te laden moet je ongeveer 9.5Volt hebben.
Als je hoger in spanning gaat dan gaat deze te snel willen opladen waardoor de plaatjes gaan buigen, de iononenstroom wordt te groot.
Dit met vervorming als gevolg.
Uw batterij zou kunnen exploderen.
Dus,dit is ten strengste af te raden.
Als het 6volt accu"s zijn kan je het volgende nog proberen:
- zet 2 van de 6v accu's in serie.
- gebruik een 12volt elektronische lader om ze weer tot leven te wekken.
Een goede elektronische lader is bijv Ctek, deze werken met verschillende laadfasen van voltage en amperage.
Daarna alleen opladen als het echt nodig is, dus niet het hele jaar op zo'n fantastische goede oplader zetten, als je maar 5 minuten per dag rijdt en er een massa schakelaar tussen zetten.
En zoals je zelf schrijft; ga ze met 24 volt laden. daarvoor kan je een starthulp gebruiken, elke LMB heeft er een en dan verniel je ook niets. Daarna gelijk kijken hoe het komt, dat je redelijk nieuwe accu's zo diep ontladen zijn
Je neemt 3 batterijen van 12V en zet die in serie.
Die hang je aan uw lader, zo gaat deze geactiveerd worden.
Dan sluit je de oorspronkelijke batterijen er parallel over en ontkoppel je de andere batterijen terug.