Kan ik een 8 volt accu laden met 12v?

Hoi.
Ik heb een electrische golfkar met 6 accu s van 8 volt. Nu pakt de 48 volt acculader niet meer op omdat de accus te laag op spanning zijn.
Ook de meter op de golfkar knippert van bijna leeg naar leeg dus er is nog wel wat spanning.
Nu heeft mij accu lader een 6 en 12 volts stand. Alle 6 accus heb ik afzonderlijk met 6 volt geladen. Toch pakt de grote lader het geheel niet.
Kan ik nu ook 12 volt op een 8 volt accu zetten of gaat dat te gek. Of zou het een half uur per accu kunnen?
Wie heeft er een idee?
Groet huub
Fendt926Driver

Reacties

Favorit614
Zou moeten kunnen.
Ik had een oude hyster heftruck met 6 x 12 volt accu's .
De lader die daar op stond was voor 72 volt , maar gaf 80 volt.
Ff goed in de gaten houden met laden , dat de accu's niet gaan koken
jo845xl
Ben jij zeker van die 8 volt want dat komt me wel niet bekend voor .
Ik ken alleen maar losse pakketten van 2 , 6 of 12V
Gewoon het juist aantal nemen en laden met jou lader op 6 of 12V
Dag nadien elke cel apart de spannig meten en zien of er eentje niet te hard gezakt is in spanning want dan is deze defect of nog beter met een zuurweger .
Ik zou dit niet doen.
De laadspanning van een batterij is ongeveer 0.3Volt meer per 1.5 Volt.
Voor een batterij van 12Volt zit je dus op ongeveer 14.4Volt.
Als je dus een batterij van 8Volt wenst op te laden moet je ongeveer 9.5Volt hebben.
Als je hoger in spanning gaat dan gaat deze te snel willen opladen waardoor de plaatjes gaan buigen, de iononenstroom wordt te groot.
Dit met vervorming als gevolg.
Uw batterij zou kunnen exploderen.

Dus,dit is ten strengste af te raden.
Fendt926Driver
@Fendt 106 S Christoph dus misschien 3 van 8 volt in serie zetten en met een 24 volts lader tot leven proberen te wekken?
Of gaat dat ook problemen geven?
@Fendt926Driver dat kan je inderdaad doen.
als je een zware lader hebt kan je er 2 keer 3 in serie zetten en deze dan parallel over elkaar.
Ik vermoed dat deze wel redelijk veel ampere kunnen leveren, dus het laden zal ook enige tijd in beslag kunnen nemen.
G210
Het lijkt mij sterk dat je 8 volts accu's hebt, of je hebt losse cellen van 2volt per stuk, of blokken van 6 volt, of blokken van 12 volt. Je kan er vanuit gaan dat je per 2 volt 1 vuldop hebt.
Fendt926Driver
@G210 ik weet 100% zeker dat het 8 volts accu s zijn is een amerikaans merk. Heb er voor 4 jaar teug voor 750 euro 6 nieuwe in gezet. Vond het jammer dat het nu al weer moest.
G210
@Fendt926Driver heb je een electronische lader of een confectionele? een confectionele kun je ook met de hand bedienen, het hoofd relais een half uurtje vastzetten met een tandenstoker of zoiets, dan pakt deze hem vaak wel weer op, je accu's hebben nu wel een beste tik gehad bij te diep ontladen.
redeagle14
@Fendt926Driver je kunt ze per 3 op 24 volt wakker maken. Maar daarna wel met de originele karakteristiek lader opladen, en die lader goed nameten. Mogelijk levert die niet de 57,6 volt.
Sjon
Ik denk dat de accu's te diep zijn ontladen en nu bijna dood.

Als het 6volt accu"s zijn kan je het volgende nog proberen:
- zet 2 van de 6v accu's in serie.
- gebruik een 12volt elektronische lader om ze weer tot leven te wekken.

Een goede elektronische lader is bijv Ctek, deze werken met verschillende laadfasen van voltage en amperage.
Fendt926Driver
@Sjon ja inderdaad. Ze zijn te diep ontladen. En lichtelijk te laag in accu zuur. Heb ze bij gevuld en iets opgeladen. Ik zou er 3 in serie kunnen zetten en met 24 volt gaan opladen......
+1
MartinZaandam
Dat is het grootste nadeel van die tegenwoordige "druppelladers", "automatische laders" en "altijd maar opladen, want ik heb een goede lader". Dat zijn zelf metende laders, maar omdat ze nu geen tegendruk krijgen (te veel ontladen) denkt de lader, dat er iets niet goed is aangesloten en begint niet. Er zijn nog genoeg starthulpen en normale acculaders te koop, die ontladen accu's gewoon opladen. Dat zijn de acculaders die zwaar zijn in tillen, zo min mogelijk ledjes en kleurtjes en een open constructie hebben en waar je een trafo ziet zitten.

Daarna alleen opladen als het echt nodig is, dus niet het hele jaar op zo'n fantastische goede oplader zetten, als je maar 5 minuten per dag rijdt en er een massa schakelaar tussen zetten.

En zoals je zelf schrijft; ga ze met 24 volt laden. daarvoor kan je een starthulp gebruiken, elke LMB heeft er een en dan verniel je ook niets. Daarna gelijk kijken hoe het komt, dat je redelijk nieuwe accu's zo diep ontladen zijn
+1
Wat je ook altijd kan doen is uwe slimme lader bedriegen.
Je neemt 3 batterijen van 12V en zet die in serie.
Die hang je aan uw lader, zo gaat deze geactiveerd worden.
Dan sluit je de oorspronkelijke batterijen er parallel over en ontkoppel je de andere batterijen terug.
Hoe is het met je golfkarretje gelopen, de batterijen terug kunnen opladen/bijladen?
+1
jehan
@Fendt 106 S Christoph huub is met holes aan het bij maken
Fendt926Driver
@Fendt 106 S Christoph ja volledig kunnen opladen met een gelijkrichter. 3 accus in serie en met 24 volt opgeladen.
Steeds weer accus wisselen in de serie zodat alles mooi vol zat
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!