Massey Ferguson 35 - Gloeisysteem MF 35 aansluiten?

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en heb zojuist mijn eerste MF 35 aangeschaft en nu loop ik tegen een probleem aan. mijn tractor was plus geschakeld (plus op het blok) mijn gloeikaarsen zijn doorgebrand na het aansluiten, bij aanschaf waren deze niet aangesloten. nu waren ze eerst allemaal doorgelust via de bovenzijde van de gloeibougie. nu heb ik het schema erbij gepakt en ze aangesloten zoals op het schema beschreven staat. 2 aan de bovenzijde dan de 2e en de 3e aan de onderzijde en dan de 3e en de 4e weer aan de bovenzijde en dan de 4e naar de massa. nu heb ik al een setje gloeibougies verprutst en aangezien ze niet voor niks zijn wil ik graag weten of ik het nu juist gedaan heb. er loopt vanaf het contactslot een bruin/groene draad naar de gloeipit in het luchtfilter, deze heb ik doorgelust naar het controlelampje en vanuit het controlelampje loopt het naar de weerstandsspiraal waarna het naar de bougies loopt. kan ik de tractor gewoon omschakelen naar min (min op het blok, plus naar de startmotor) of gaat dit problemen opleveren? heb dit reeds al gedaan, startmotor draait goed rond echter zonder het voorgloeien zal mijn 4 cil. niet starten. ik heb een foto toegevoegd van hoe het doorlussen nu aangesloten is. als dit juist is kan ik het morgen proberen. anders uiteraard graag de oplossien 😄
roysijstermans

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
Kijk even op www.annatefka.com. dan technische documenten dan elektrische schema's (annatefka.nl/mf_techniek/tech_elek_fe35d.html/) Tweede schema. Ik zou de + aansluiting weer op het chassis zetten zodat de dynamo weer gaat laden.
Flip Rosmeer
Klopt, je moet + aan de massa houden. De startmotor werkt wel als je hem ompoolt, maar dynamo en pinkers doen het niet meer...
roysijstermans
Oke. de plus gaat weer aan de massa. maar hoe zit het dan met het doorverbinden van de gloeibougies? wil ze niet weer doorbranden 😉
Klein Rot
In serie met de gloeibougies hoort ook nog een weerstand te zitten, zie schema, is die wel aangesloten.
Klein Rot
Zie ik nu pas, op het tweede schema waar ook de gloeibougies opstaan, staat één accu van 6 volt getekend. Heb u wel gloeibougies voor een 12 volt systeem.
roysijstermans
Ik heb de gloeibougies 1.7 volt van histoparts. De weerstandsspiraal zit er tussen. Eerst zaten de gloeikaarsen allemaal bovenlaag aangesloten nu komt na de gloei spiraal boven binnen gaat bovenenlangs naar de tweede dan van de tweede onderlangs naar de derde van de derde weer vobenlangs naar de vierde en dan onderlangs naar de massa. Volgens mij is dit ook zoas he op het schema weergegeven is toch?
Klein Rot
@roysijstermans

Ja dat zou goed moeten zijn, je kan ze tijdelijk buiten de motor hangen, de laatste moet wel met de massa verbonden blijven, Als je dan gloeit worden ze dan snel rood/oranje of langzaam.
In het eerste geval is de stroom door de bougies te groot en zullen ze doorbranden.
Je kan ze ook vervangen door een 12 volts type gelijk aan die in een automotor zitten die zijn robuuster en houden de warmte beter vast. Voor aansluiting zie de link van vintagetractorengineer.
Klein Rot
Hier nog een link voor de gloeibougies aansluiting. vintagetractorengineer.com/2014/12/….
Je kan ze ook vervangen door 12volt type.
roysijstermans
Hallo. En wat is hetzelfde type 12 volt bougies die pasSen?
Klein Rot
Volgens de Engelse website is dat GAM101, als je daar op zoekt komt je bij land rover terecht. Prijs valt ook mee land-rover-parts-shop.com/nl/ui/….
Je moet dan wel een extra relais plaatsen om deze bougies te schakelen.
roysijstermans
Dankjewel. Ik heb de 1.7 volt bougies besteld deze komen vandaag dan sluit ik ze aan zoals op Engels schema en laat ik ze inderdaad eens erbuiten hangen kijken hoe snel ze gloeien en anders gaan we eens kijken naar de laro gloeipluggen
roysijstermans
De kaarsen waren eerst aangesloten zoals onder foto van vintigetractorengineer wellicht dat dat het probleem is geweest?
Klein Rot
Als de 1.7 volt bougies zo waren aangesloten dan is dat inderdaad de oorzaak van het doorbranden. De bougies krijgen dan alle 12 volt voor de kiezen in plaats van 1.7 volt. Als u de nieuwe bougies aansluit als op de bovenste foto dan zal het goed moeten gaan.
+1
roysijstermans
Ik ga het.morgrn meteen proberen! Bedankt alvast!
Provily
@roysijstermans Beste Roy, ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn MF35. Volgens het schema op vintagetractorengineer.com gaat de kabel van de overspanningweerstand naar de onderkant van de 1e plug.
Van de 1e boven naar de 2e boven.
Van de 2e onder naar de 3e onder.
Van de 3e boven naar de 4e boven.
En van de 4e onder naar de massa.
In je tekst geef je aan dat de kabel van de overspanningsweerstand naar de 1e boven gaat en vanaf boven naar de 2e.
Kun je mij vertellen welke goed is en misschien een foto met de juiste situatie plaatsen.

Alvast bedankt.

(klik om te vergroten)

Schema van vintagetractorengineer.com
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!