New Holland TSA - Trekker wil niet voor en achteruit, koppelingsensor?

Van de week was ik met de tsa 135 aan het werk en ineens wou die niet meer voor en achteruit. in de vooruit en koppeling los sloeg de trekker direct af, niet het idee dat ie zwaar liep en dan afsloeg, ging direct uit. in de achteruit kwam het N symbool in het display tevoorschijn.

dag later trekker weer gestart, begon met hetzelfde probleem en daarna deed ie het ineens weer, nog niet helemaal fijn want af en toe deed ie het weer niet.

in de schuur gezet maar als je hem nu start en je doet de omkeerhendel naar voor of achter komt het N symbool tevoorschijn en doet de trekker niks, eerst af en toe wel maar nu niks meer.

het is vast en zeker iets elektrisch, zat zelf eerst te denken aan een los contact of een kapotte omkeerhendel. maar denk nu dat het de koppelingsensor achter de koppeling het wel eens kon wezen trekker geeft namelijk ook N wanneer je voor je begint te rijden alleen de omkeerhendel gebruikt en niet eerst de koppeling intrapt.

nu de vraag: iemand dit eerder gehad? ik wil de sensor door verbinden en kijken wat ie dan doet maar dan moet de dashboard kap los en dat wil niet 123 iemand een idee hoe die los kan?

ik hoor het graag
jorn wijthmen

Reacties

mfboer
Kan ook wel zijn dat je de bokschakkelaar kapot hebt achter het koppelingspedaal. Zelf ook gehad met de mf hier, die wou ook niet meer voor of achteruit. Kunt misschien nog proberen om de koppeling heel hard in te trappen, soms helpt dat er werkt die weer voor even, was hier ook het geval. Hebben toen schakkelaar vervangen en klaar was alles weer.
jorn wijthmen
@mfboer vermoed ook dat dat het is alleen zeer slecht bij te komen en was benieuwd hoe iemand weet hoe je het dashboard eraf krijgt?
mfboer
@jorn wijthmen Zitten er geen schroefjes in die je los kunt draaien? zal vast wel niet zo moeilijk zijn
jorn wijthmen
@mfboer als die er opzaten had ik ze al wel gevonden
fan van trekkers
@jorn wijthmen
Stuur eerst uitschuiven door aan nh logo te draaien. Zitten aan de zijkant van het stuur schroeven aan toch?
jorn wijthmen
@fan van trekkers klopt dat is om het plastic rond het stuur weg te halen maar ik wou hetgeen los halen waar de blazers in zitten
ster
Quote Reactie van @jorn wijthmen:
vermoed ook dat dat het is alleen zeer slecht bij te komen en was benieuwd hoe iemand weet hoe je het dashboard eraf krijgt?

Probeer @nhmonteur maar eens te benaderen, is monteur van deze blauwe smurfen...
fan van trekkers
Bij onze tla was de demperplaat stuk, toen wilde hij ook niet voor en achteruit, gaf hij ook N aan
casejxu
@fan van trekkers dan werkt ook de aftakas niet meer. Dus op die manier zou je dat kunnen proberen
Fast Eddy
Bij een Case IH komt er CP in beeld als je de koppeling moet intrappen die reageert op de koppeling. Toch?
jd4050
Schroeven aan zijkant losmaken en je meterpaneel er af halen. Daaronder zitten nog 2 schroeven en dan heb je de rest ook los dacht ik.

Maar misschien is het verstandiger om hem eerst uit te lezen? Dan hoef je ook niet van alles voor niks los te halen.
jorn wijthmen
@jd4050 die heb ik ook gezien. klopt dat er onder ook schroeven zitten maar het leek mij dat eerst het onderste gedeelte er af moest en dan pas het bovenste. maar probeer het wel eens even
jd4050
@jorn wijthmen

Eerst het stuk met meters losmaken
+3
nhmonteur
Laat hem maar ff uitlezen, kunnen paar dingen zijn. Je shuttlehendel, stoelschakelaar of en ik denk dat dat het is, een van de potentiometers boven op de bak. Deze zien of de trekker voor/achteruit staat en in welke groep hij staat.
Bij het uitlezen komt waarschijnlijk wel boven water welke je moet hebben.
O N
@nhmonteur Met uit te lezen weet je het inderdaad best , bij ons is de potmeter op de bak eens defect geweest (deze ging soms buiten de grenswaarden) eens herstarten kan soms helpen .
jorn wijthmen
@nhmonteur had twentrac gebeld en die had het ook over de potentiometer, jongen in de buurt heeft uitlees apparatuur maar die moest even geupdate worden en dan leggen we hem maar eens aan de laptop. bedankt voor de reactie
nhmonteur
@jorn wijthmen heb deze storing ook al aantal keren gehad. Vaak laag het dan aan de potentiometer bovenop de bak. Soms helpt calibreren wel, maar meestal zit er een slecht stuk in de potmeter waardoor de computer niet meer ziet in welke versnelling/groep hij staat en dus een N geeft.
paulusmahandel
Lekt er ook olie onder de tractor.
Ik denk je demper plaat.
jd4050
@paulusmahandel

Als demperplaat er uit ligt kun je niks meer. Dan had de trekker het later ook niet meer gedaan.
+2
jorn wijthmen
Zal nog even reageren wat nou het probleem was. een jongen er bij gehad die hem even ging calibreren zodat als er iets mis is hij dan wel een foutcode aangeeft. dit deed ie ook, code opgezocht en het zou in de potmeter moeten zitten op de bak van de 4/5. deze losgehaald beetje op en neer en de klep van de bak eraf en even de gaffels op en neer bewogen. alles in elkaar gezet en hij deed het weer. viel uiteindelijk erg mee.

volgende probleem is nu dat ie in de achteruit met een beetje belasting uit de versnelling springt. jongen erbij gehaald en dacht eerst synchromesh van de voor en achteruit. trekker dormidden getrokken en synchromesh leek opzich nog goed verder kijken lag er een lager in 100 stukken in de bak. is er dus een naaldlager kapot van een tandwiel onder de synchromesh. hierdoor speling en waarschijnlijk de verklaring voor het eruit springen.

ik dacht zal het er even bij op zetten misschien kan iemand anders hier in de toekomst wat mee
nhmonteur
@jorn wijthmen altijd fijn om te horen hoe iets opgelost is. Een defect lager van de synchro heb ik zelf nog niet eerder gezien of gehoord.
Nu alles weer opgebouwd en getest?
jorn wijthmen
@nhmonteur ja achter de synchromesch zit een tandwiel en daar hoort een naaldlager in te zitten en die was foetsie. heb er een jongen bijgehad die bij een dealer werkte en die heeft me er mee geholpen. spul moet nog besteld worden en dan weer verder
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!