Wat passen ze allemaal aan een hobbysport trekker 4.5 ton of 5.5 ton

Ik zit hier aan te denken: brandstof pomp turbo

Deel dit topic

Reacties

kleineW
Met wat voor een trekker wil je mee gaan doen? Dit is ook wel handig om te weten. En in welke regio/competitie?
Fendt926Driver
En ga je echt bouwen of ben je gewoon nieuwsgierig?
Caseih 956
@Fendt926Driver ik ben nieuwsgierig en misschien wat voor de toekomst?
Nick421
Brandstofpomp, turbo, ringen in de kop, koppeling versterken
Caseih 956
@Nick421 hoef je geen cilinder koeling te hebben omdat je een turbo hebt?
Nick421
@Caseih 956 ziet het wel vaker van niet.
Maar je zou dus een trekker kunnen nemen waar origineel al een turbo op heeft gezegen, dan heb je wel zuigerkoeling
Caseih 956
Quote Reactie van @Nick421:
kunnen

Maar dan kun je toch minder vermogen winst halen? Of zetten ze er dan een grotere turbo er op?
Caseih 956
@Nick421 en hoeveel pk halen ze uit een trekker dan?
Nick421
@Caseih 956 het gaat niet om vermogen "winst" maar de max vermogen wat je uit een trekker kunt halen.
Ofdat je nou van 60 naar 300 pk gaat.
Of van 180 naar 300 pk. Dat maakt niks uit.

Maar een trekker waar origineel een turbo opgebouwd zit ( in dezelfde gewichtsklasse) is over het algemeen wat sterker gebouwd. Zuigerkoeling, sterkere krukas etc etc.

Ook kun je bij een originele standaard turbo motor al richting de 2-3 bar turbodruk gaan zonder dat je koppakking naar buiten komt.
Dit ga je met een standaard motor zonder turbo niet zo gouw lukken.
unipower
@Nick421 De meeste oudere standaard met turbo uitgevoerde motoren draaien niet zomaar 2 tot 3 bar turbodruk 😅 En een motor zonder turbo blaast net zo makkelijk de koppakking eruit 😜
Nick421
@unipower ik bedoel wanneer je een van origine turbo motor gaat opvoeren je minder snel de koppakking eruit hebt, dan wanneer je een origine "kale" motor gaat opvoeren.

Groter aanhaalmoment kopbouten, andere koppakking... etc etc etc

Lezen reintje 😉
unipower
@Nick421 Als je een turbo op een turboloze motor bouwt kan die ook goed 2,5 bar aankunnen, en als je hobbysport gaat rijden blijf je toch niet met de originele koppakking rijden 😅
Koiter
@unipower kan dat zomaar? Gaat de levensduur van de motor ook achteruit?
unipower
@Koiter Als je je spruitstukken veranderd en een smeerdrukleiding aanlegt voor de turbo dan is dat zeker mogelijk, levensduur ligt eraan hoeveel je van de motor gaat vragen. Als je er een hele dag zwaar werk mee moet doen raad ik het niet aan 😉
@Koiter Als je het maximale eruit wilt halen in de hobbysport raad ik je niet aan om er nog landbouwwerk mee te gaan doen. En dan is levensduur van de motor opzich niet heel belangrijk meer. Maar net hoe ver je wilt gaan.. 😉
Caseih 956
En wat zijn de onkosten voor alle veranderingen
@Caseih 956 zeer afhankelijk van wat je zelf kan... Maar een paar duizend euro ben je snel verder.
kleineW
@Caseih 956 Reken maar op een 4000 euro aan onderdelen die je nodig hebt. Dit betreft dan wel nieuwe onderdelen. Als je alles 2e hands kunt krijgen voor een klein prijsje ben je minder kwijt. En dan de trekker nog.
unipower
@kleineW Turbo zou ik niet graag gebruikt kopen voor de hobbysport 😅
kleineW
@unipower Nee, dat heb ik ook niet gedaan. Maar dan ben je wel weer een 800 euro verder
Fendt926Driver
Profiel banden aanpassen
Gewicht besparen waar mogelijk om zoveel mogelijk verplaatsbaar gewicht te hebben.
Rolkooi of kabine
Noodstop
kleineW
@Fendt926Driver Het is hobbysport 😉 Dus die opgesneden banden mag je wegstrepen, het profiel van de band moet namelijk origineel zijn. Net als dat de hef en aftakas moeten werken.
valmet 605
@kleineW die banden kun je zelf ook wel laten slijten tot het Nivo wat je zelf wilt. Iets met een veerooster...
Koiter
@valmet 605 hoe werkt dit dan? 😂
valmet 605
@Koiter Ik ga ervanuit dat wanneer je de trekker zo ver op streek hebt dat de banden het volgende plan zijn je zo ver bent dat je weet dat je banden makkelijk willen slippen op een veerooster... Met andere woorden wanneer je dit gaat doen je inmiddels genoeg tips van mededeelnemers hebt gehad.
arnoud
Het is maar net hoever je gaan wil, turbo 1000 pomp, verstuivers kopringen 1500 setje banden met velg 1500-2000 en dan heb je verder nog niks
+1
Caseih 956
@arnoud wat is een 1000 pomp?
DANOONTJE POWERR
@Caseih 956 1000 euro
Caseih 956
@DANOONTJE POWERR maar wat voor een soort pomp moet er op dan?
arnoud
@Caseih 956 als je er al lijnpomp op hebt en die laat je het nodige aan passen is 1000 euro wel weg
+1
Jahn
@arnoud daar heb je het niet voor! Een goeie a pomp met 13 of 14 mm erin kost voor een 4 cil. Tussen de 2500 en 3000. Dan de verstuivers en leidingen nog even.
mauser
Ringen in de kop en kopringen? Wat zijn dat?
+1
Nick421
@mauser daardoor blaas je je koppakking er niet uit als je met een turbodruk van een bar of 4 rijd 😀
mauser
Okee. Zitten die ringen tussen het blok en de kop? Of hoe moet ik zo iets zien? zijn ze van staal en ongeveer net zo dik als de koppaking?
unipower
Als je het goed wil doen moet je je ringen in de bussen leggen die moet je dan wel een randje infrezen, ook rijden ze in de competitie hobbysport met een restrictor, dat wil zeggen een versmalling voor je turbo van minimaal 4cm lang en een diameter van 61mm zodat elke deelnemer dezelfde hoeveelheid lucht aan kan zuigen. 😉
Jahn
tractorfan.nl/picture/816827/…

Hier zijn de uitsparingen en 1 kopring in mijn cilinderkop te zien. Maar met een motor met losse bussen maken ze de groef in de bus. En niet in de kop. Dat is ook wat makkelijker met monteren.
arnoud
@Jahn niet bij alle motoren, ik heb bij de 614 (mwm) groeven in de koppen en niet in de bus
@arnoud waarom in de kop als ik vragen mag? ik snap dat het monteren met 6 aparte koppen geen groot probleem oplevert maar welke voordelen heeft dat voor de rest?
+1
arnoud
@tractorquintentje niet voor een bepaalde reden maar omdat ik de motor verder in elkaar had zitten en alleen de koppen los had en die naar Dikkenberg zijn geweest. Maar als je die ringen hebt die je vaker gebruiken kan blijven wel hangen in de kop, die losse van 6 euro is wat lastiger met monteren
unipower
@arnoud Als je een B-motor hebt heb je zowieso vaste bussen dat is dan ook niet echt praktisch, als de motor toch voor revisie open ligt en je hebt de nieuwe bus in je hand ist een kleine moeite 😉
Fendttrisixfan
@unipower
Hoezo vaste bussen in een B motor?
unipower
@Fendttrisixfan Uhm sorry net andersom, de A motoren hebben droge bussen en de B motors natte
Fendttrisixfan
@unipower
Dacht het al
hilbertvdberg
@unipower a motor zijn idd droge bussen. Maar zijn ook gewoon losse bussen hoor
arnoud
@unipower haha wou zeggen een b motor natte voering en a motor droog
stefan_4000
Licht er aan hoe ver je wilt gaan😉 wij hebben het diff ook versterkt en een 2 plaats koppeling. en omdat de hobbysport bij TSTA al bijna gewoon sport is en geen 'instapklasse' meer, hebben we nu ook een andere krukas voor een grotere slag en nog meer vermogen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0