Ford 4610 - Vetnippel op achteras uiteinde

Geachte TF leden,

Wie weet wat de service interval is voor de vetsmering van de nippel op het uiteinde van de achteras van een Ford 4610 gen.2 ?

Deze nippel staat niet in de handleiding van de gen. 1. en die van de gen.2 heb ik niet.

Wordt dit lager alleen nog met vet gesmeerd?

Ik weet dat ik het ook aan een dealer kan vragen, maar dit is ter lering en vermaak voor wie er ook naar zoekt.
jammermaarhelaas

Reacties

+1
DANOONTJE POWERR
Afhankelijk van hoeveel uren je maakt 1 of twee keer per jaar smeren met twee pompjes vet.
Teveel vet kan de keerring eruit drukken en dan ben je verder van huis.
+1
schluterman
@DANOONTJE POWERR klopt dan gaat de keering eraan en dan heb je werk
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas: "Gebruik" de richtlijn (1000-serie) voor smering van de voorwiellagers: Minimaal 1X per jaar, of om de 500 `a 600 uur. Afhankelijk van het trekkergebruik (rijstplantage, rivierdoorwading etc. ) veel vaker.

Bron: pdf pagina: 65.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
ken-adams
Volgens mij kun je het niet "te vaak" doen. Zorg alleen dat wanneer je bijpompt, je er niet teveel ineens indoet, want dan kun je de keering eruit drukken.
+2
RPCounty
Heeft totaal geen nut om te smeren. De achterbrugolie komt tot het lager aan toe. De oude majors hadden ook een vetnippel welke na de eerste onderhoudsbeurt er af werd geslagen door bekende ford dealers omdat de boeren de neiging hadden om constant vet naar dat lager te pompen. Gevolg was lekkage aan de achteras omdat de keerring kapot werd gedrukt. Dus ik zou er minimaal vet in drukken. De voorlopers 4000 hadden deze nippel niet eens. En dat gaat al 50 jaar goed......
jammermaarhelaas
@RPCounty

Oke, bedankt voor je reactie! Onderstaande reactie met foto had ik net geplaatst voor ik jou reactie zag.

Heb deze Ford nu een half jaar in bezit en na een paar nieuwe keringen en manchetten, nieuwe filters en olie nu alweer enkele maanden ingezet. Ik keek er ook al raar van op dat deze nippel er zat, heb hem ook overgeslagen bij het smeren.
+2
jammermaarhelaas
Bij nader inzien kon dit wel eens een kering zijn waar vet achter gepompt kan worden om zodoende het vuil buiten te houden.

(klik om te vergroten)

Ford 4610 gen.2 achteras
Detailfoto voor topic.
+1
RPCounty
Ik heb t nog nooit eerder gezien. Wat niet wil zeggen dat t niet bestaat natuurlijk 😆
jammermaarhelaas
Allen bedankt voor het meedenken en reageren, topicvraag is beantwoord.
schluterman
@jammermaarhelaas bij mijn schlüter zit die vetnippel aan de buitenkant op de naaf (ZF).
jammermaarhelaas
@schluterman

Dan zal daar een vetgesmeerd lager achter zitten?
basia
@jammermaarhelaas

Nee ; heeft dezelfde functie die je zelf ook aangeeft .
Althans bij de ZF bak van mijn Guldner ; daar zit een nippel op de wielflens die vet geeft tussen een lip en de oliekeerring en de lip loopt op de asflens en verhinder zo binnendringen van eventueel mdder en zand .
ook niet alle asflenzen hebben deze nippel heb ik al eens opgemerkt
valtra1
Bij Valmet 1 slag vet om de 1000 uur. Nog handleiding van een trekker gezien ( weet niet meer welk merk) waarbij vetnippel moest ingeschroefd worden en nadien terug weg gehaald, dus waarschijnlijk om teveel smeren te voorkomen.
DANOONTJE POWERR
@valtra1 MF waarschijnlijk.
valtra1
@DANOONTJE POWERR Dat vermoedde ik al, maar was niet zeker.
varken
@DANOONTJE POWERR
(sinter)claas ook 🎅
+2
DANOONTJE POWERR
@varken
Zelfde achterbrug.
ronald73
Fiat Winner
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 en hebben de trefwoorden achterbrug en lager geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!