Brandstof systeem (verstuivers) reinigen en onderhoud

Hoe kan je het beste het brandstof systeem van een oudere diesel trekker (met roterende pomp) reinigen en onderhouden. Op internet vind ik alleen maar informatie over moderne systemen (met 1200 bar inspuitdruk) in personen auto's.
En kan je zomaar nieuwe nozzels in de verstuiver zetten of moeten deze dan weer opnieuw afgesteld worden(dus laten doen)?

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
Ik zou het testen en zo nodig repareren van de verstuivers op zich zelf, laten doen. Hierbij blijkt dan vanzelf wel of de druk nog goed ingesteld staat, en of er een nieuwe nozzle nodig is, enz.

Lijkt mij wel dat je zomaar nieuwe nozzles kunt monteren, maar of de verstuiver daarna ook zonder meer goed verstuift zonder controle op inspuitdruk is meer geluk dan wijsheid denk ik.
Fast Eddy
Ik heb vorig jaar mijn verstuivers laten reviseren door de plaatselijke Case IH dealer.
Ze hebben bij mij nieuwe nozzles erin gezet en opnieuw afgesteld.
Corne S
@Fast Eddy
Preventief of aanleiding? Kon je het verschil merken?
Fast Eddy
@Corne S

Ja het verschil was wel merkbaar hij slaat sneller aan en loopt mooier.
De aanleiding was dat met de eerste keer starten er af en toe een wolkje tussen de rook zat.
Bij het testen bleek dat er 3 verstuivers niet goed vernevelden 1 vernevelde wel goed maar ze gingen allemaal bij een te lage druk open.
echte844
@Fast Eddy Heb jij een 744? En heb je ook iets met de inspuitpomp gedaan?
Fast Eddy
@echte844

Ja ik heb een 744. De brandstofpomp heb ik niet laten testen. Die lijkt me nog goed.
Als je twijfelt over je verstuivers zou ik ze laten testen en zo nodig opnieuw afstellen. Dan de boel er weer in en dan voor de waterrem.
+1
Huuuuub
Als je de verstuivers uit elkaar haalt zullen ze altijd getest moeten worden of ze nog op de juiste druk staan. Zelf nozzles vervangen is daarom ook niet aan te raden.

Het beste kun je je verstuivers naar een revisiebedrijf of dieselservice brengen om ze te laten testen.

De bosch roterende pomp is waarschijnlijk van het type VA, en daar zijn nauwelijks onderdelen meer voor te krijgen. Om problemen te voorkomen kun je het beste regelmatig de filters vernieuwen en opletten dat de brandstof geen water bevat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN