Illustratie van:

Fendt 309 LSA - Waarop te letten bij aankoop

Ik weet een fendt 309 lsa te koop met 5500 uren (wordt toch gezegd) bouwjaar 1987.
Nu heeft deze bandenmaat 12,4 r 28 voorop en 16,9 r 38 acteraan, deze banden zien er nog vrij nieuw uit.. kan dit kloppen ( voorloop ) want als ik bij trekkerdata kijk zie ik dat er achteraan r 34 zou op liggen en vooraan r 24?
Waarop moet je letten of kun je aanzien hoeveel uren deze trekker werkelijk heeft? Het verschil tussen 5500 en 15500 bv aan de slijtage van de pedalen (vooral koppeling en rem) ? Maar waaran nog?
En wat zijn zwakke punten van deze serie traktoren ? ( + aandachtspunten als ik dar dan ben om te kijken)
Ps het is eentje zonder elektronische hef of 4x4 of wt dan ook een mechanishe trekker.

Deel dit topic

Reacties

T6020 power
Geen 4x4 wel r28 voorop?
YaMaGa
Met 4x4
+1
Fendt926Driver
@YaMaGa poe mooie trekker zo op het oog zou die 5500 uur wel kunnen kloppen. de versnellings bak proef kan jou denk ik uitsluitsel geven
verder mooi verzorgde nette op het oog uitziende trekker
prijs zou 1 a 2 duizend af mogen maar als het echt 5500 uur is kun je er niet veel van zeggen
Ford 2000 Ruben
@YaMaGa de pedalen lijken helemaal niet erg afgesleten, dan lijkt mij 5500u te kunnen. Maar kijk inderdaad even naar speling op de hefarmen, probeer anders wat na te vragen over de herkomst. Misschien is het vroeger niet de hoofdtrekker geweest, vraag even naar gebeurde reparaties. Als de bak/motor een keer onder handen is genomen lijkt mij 5500 bijvoorbeeld wel heel weinig.
Fendt926Driver
5500 uur vanaf 87 bij een trekker die eigenlijk toen als hoofd trekker op een landbouw bedrijf werdt verkocht is hoogst onwaarschijnlijk.
15500 geloof ik eerder.
kijk naar de staat van de koppeling zijn de ribbel tandjes er veel af dan is 15000 eerder waarschijnlijk
als je de trekker start probeer dan de versnellingen heel voorzichtig en met beleid in de versnelling te drukken ZONDER daarbij de koppeling in te trappen. gaat de trekker iets aanstalten maken om te gaan rijden dan is de synchromesh van die versnelling oke
kraakt het dan is de synchro niet zo heel goed meer. kan de trekker nog steeds oud om worden maar is dus niet 100 % meer
beur de hefarmen eens op met de hand is dit strak is 5500 waarschijnlijk zit er veel speling op dan 15000 uur
kijk bij de kogels van de kleine hefarmen (die uit het hefblok komen) zijn die nog goed en spelingsvrij?
evenals de kogels waarmee de lange onderste hefarmen mee aan de trekker zitten kunnen de kogels heen en weer in de hefarm?
Jasperfendt
@Fendt926Driver Mischien van een oudere boer geweest die wat land ofzo had verkocht en de laatste jaartjes een beetje wou door hobbyen maar geen belasting wou betalen
Fendt926Driver
@Jasperfendt ja heel goed mogelijk
YaMaGa
Tja die prijs het is wat een gk ervoor wil geven toch en als ik nou die gek ben? 😛 ik ben weg van deze tekkers een loonwerkr in de buurt heeft zo een met nu bijna 28000 uren heert er al heel wat kosten aan gedaan maar is een pracht van een machine waar je al redelijk wat mee kan he
Ford 2000 Ruben
@YaMaGa haha ja het is zeker een mooie trekker! Als je het geld ervoor hebt liggen zou ik het ook wel weten. Misschien nog beetje afdingen 😉
walker1
Uitzonderingen zijn er altijd, maar 5500 uur in 30 jaar komt neer op zo'n 180 uur per jaar. In 1987 was dit best een flinke trekker die je bij de grotere melkvee, akkerbouw en ook loonbedrijven tegen kwam. Met 15500 uur kom je gemiddeld op ruim 500 uur per jaar, is nog niet heel veel, maar wel wat geloofwaardiger.
YaMaGa
En kan er iemand zeggen of dezebandenmaten kloppen op deze trekker ( overeenstemmen op elkaar bedoel ik dan) of dat diteen probleem vormt?
En oja hoe kun je de 4x4 werkng testen met een lege trekker?
ken-adams
@YaMaGa Weet niet wat de verhouding is op dit model, als er nog een handleiding bijzit staat dat daar zeker weten in. 4wd kun je testen door de trekker volledig op te krikken of even opheffen (achterraan, met een kabel/ketting van +2m en een verreiker/ bulldozer/...) daarna rustig proberen te vertrekken met de trekker en zien of die beweegt of niet (zorg wel dat je je verreiker/ bulldozer niet voorover trekt, RUSTIG AAN DOEN! En direct stoppen als je merkt dat de trekker op de voorwielen trekt)
YaMaGa
@ken-adams dat kan ik daar bij die persoon moeilijk doen als ik heen de trekker ga kijken begrijpt u ?
JohnDeere5085
@YaMaGa Als je op de straat een stukje rij met de 4wd ingeschakeld, stil ga staan en hem weer uit zijn 4wd haalt en dit gaat zwaar of hij bokt of iets dergelijks dan weet je dat hij werkt.
ken-adams
@YaMaGa Ohja das waar, niet aan gedacht 😄
YaMaGa
Weet toevallig ook iemand waar het chassisnummer staat op deze trekkers?
En welke papieren moeten er juist bij zijn?
Fendt926Driver
Chassis nr staat rechts vooraan boven de vooras ingeslagen in de vooras drager. Daar zit ook het plaatje waar het ingeslagen is
Kluiszicht
Twee weken geleden kocht ik ook een Fendt 309 LSA. Bouwjaar 1983 en 6600 uren. Zeker van de urenstand want kocht hem van de eerste eigenaar die nu 82 jaar oud is. Nog netjes in de cabine (na grondige poetsbeurt) maar toch wel wat restauratiewerk aan. De achterwielen zijn eraf en binnen om de velgen te laten zandstralen en herschilderen. Momenteel bezig met de radiator te demonteren want die was lek. Hoop er nog heel wat aangename rondritten mee te kunnen rijden.
YaMaGa
@Kluiszicht geweldig toch, zet maar wat fotos online !
+1
Kluiszicht
Beste Yamaga
Hierbij enkele foto's van mijn werkzaamheden!
mvg

Fons@kluiszicht

(klik om te vergroten)

De radiator met lek verwijderd. Ondertussen is de radiator vernieuwd. Ik liet de batterijdrager zandstralen, metalliseren en schilderen in een bedrijf. Zo kan ik binnenkort beginnen met de montage.

(klik om te vergroten)

Ondertussen zijn de wielen terug. Velgen gezandstraald en herschilderd. Maar voor de montage wil ik de binnenkant van de spatborden herschilderen. Eén zijde is bijna klaar. De meest roeste delen gezandstraald. Dit was niet simpel: mijn compressor te licht, onvoldoende bescherming, zeer veel stof, ... Weet nog niet hoe ik de andere kant ga aanpakken...

(klik om te vergroten)

Hefpistons verwijderd en binnengebracht voor nieuwe oliedichting. Ondertussen zijn deze opnieuw gemonteerd. Was even zoeken bij de demontage... de tweede kant ging stukken gemakkelijker.

(klik om te vergroten)

De vloermat van de cabine dan toch helemaal verwijderd omdat de mousse moeilijk droogde. Had dit eigenlijk meteen moeten doen: zo kon ik de mousse in huis laten drogen en kon ik het resterende vuil grondig verwijderen. Ondertussen de vloer van de cabine helemaal herschilderd na een behandeling van de roestplekken.

(klik om te vergroten)

Ook heel wat tijd besteed aan het verwijderen van aangekoekte olie&vuil. De tractor begint er stilaan netjes uit te zien maar van rijden is nog lang geen sprake. Het grootste probleem is dat de tractor in een niet geïsoleerde loods staat zodat bijschilderen moet wachten op beter weer. Is eigenlijk een zomerwerkje: hopelijk wat mooie dagen in februari. Wordt vervolgd.
mf 6150
@Kluiszicht
Leuk! Maar dat kun je beter gewoon apart plaatsen in een restauratie topic of gewoon foto's 😉
@Kluiszicht
Een tip, voordat je de gespoten delen gaat monteren, effe tectyleren, boutgaten met een vet vet instrijken, zodat de schroefdraad niet gaat roesten.
Kluiszicht
Zal ik zeker doen! Fons

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0