Met een trucje is het mogelijk om trekkers uit de John Deere 20-serie, die niet over een 50 km transmissie beschikken, toch eventjes 50 km/h te laten rijden. Een truc waaraan wel wat gevaren kleven.
Trekkers uit de 20-serie van John Deere met een Eco-Shift transmissie rijden normaliter maximaal 44 kilometer per uur. Met gereduceerd motortoerental. De elektronica van de Eco-shift transmissie stemt immers het motortoerental af op de maximumrijsnelheid van 40km/h. Maar deze trekkers beschikken wel over een 50km/h differentieel. Door de elektronica voor de gek te houden, is het zelfs mogelijk om de trekkers 50km/h te laten rijden. Hoe? We leggen het even uit.
Koppeling intrappen
Als je met trekker uit de 20-serie gaat rijden en in de hoogste versnelling rijdt, draai je de eco-draaiknop op stand 5. Vervolgens trap je de koppeling van de trekker in en je laat hem weer rustig opkomen. De Eco-shift transmissie wordt ontgrendeld. Het motortoerental gaat bij het ontkoppelen flink omhoog, tegelijkertijd stijgt de maximumsnelheid tot ongeveer 54 km/h. Zodra je de koppeling helemaal op laat komen daalt de snelheid weer naar de standaard maximum snelheid van 44 km/h.
Alleen op trekkers uit 20-serie
John Deere importeur Louis Nagel kent het probleem en zegt dat het trucje op nieuwe trekkers, door voortschrijdende software-ontwikkeling, niet meer werkt. Alleen trekkers uit de 20-serie met zogenoemde Eco-shift en de EPC-computer zijn voor de gek te houden.
Risico
Het verhogen van de maximum snelheid is niet zonder risico. Zo heeft de ‘echte’ 50 km/h versie van een John Deere trekker meer remkracht op de vooras dan de 40 km/h versie. Daarnaast gaat, zodra je onder volle belasting de koppeling intrapt, het motortoerental flink omhoog en slipt de koppeling, met alle mogelijke extra slijtage van dien.
In het filmpje is te zien hoe je een trage Deere sneller laat rijden.
De Link is het Filmpje.
Bron: mechaman.nl/landbouwmechanisatie/home/…
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je laat de koppeling eigenlijk gewoon slippen.
maar zag het Filmpje ook van diegene op ze youtube kanaal
ik zou het idd ook niet doen nee, zonde van je trekker..
Zal maar niet zeggen hoe ,anders staat vd week de site vol met fendt ongelukken.
(die kunnen ook wel veel sneller)
En ik rijd nooit 50 km met onze 818 en een kipper aardappels.
Wieringa heeft ze zo'n btje allemaal rond de 40km/h. JD's lopen vaak niet harder dan 43km/h. Al hebben ze nu een nieuwe die 55 loopt, maar dat kan niet goed zijn
Nog irritanter: in de auto zitten en de trekker die niet aan de kant gaat en niet in kunnen halen :lol:
Klopt Robert! Die 6930 ook?
50 of harder is leuk maar met volle kipper of dumper sloop je alleen de machine die erachter zit, 10 seconde tijdwinst en een paar duizend euro schade door slijtage dus veel schiet je er niet mee op
En als de gewone eronder zitten, die we alleen gebruiken voor kipper werk en ploegen doe ik het nog niet omdat ik het nogal gevaarlijk vindt met een op olie geremde kipper. 1 verkeerde stuurbeweging en je gaat slingeren als een gek.
haha nou ik heb de 55km/h gehaald met de JD 6420 ding spoot zo weg. die gene in de auto achter me zat even raar te kijken. prachtig
55km/h hielt ie nog vrij lang vol. aantal minuten ofzo
hoe kan een auto kijken ?
en na die paar minuten was de koppeling weg ?
nee haha hij deed het gewoon goed. is misschien wel nodig geweest want nu loopt het wat soepeler
de koppeling gaat nu soepeler ? wat zal je baas der wel niet van zeggen haha