Illustratie van:

PZ Fanex 642 - Vrijloop van de wielen

Heb hier nog een oude pz fanex 6 elements schudder waarvan de wielen dus hun eigen weg zoeken tijdens schudden maar nu komen ze niet allemaal meer in de juiste positie doordat die bus/lager die in het gedeelte aan de schudder zit zwaar loopt. Hiet zit een spie of zo die in de as van het wiel zit zodat die bus/lager dus mee draait. Wat voor nut heeft dat want die bus/lager is misschien maar 2 cm hoog terwijl de gehele as van het wiel ca. 20 cm is. Dus eigenlijk draait alleen maar de bovenste 2 cm van de wielas in die bus. Zou ik die spie in het huis van de schudder er uit kunnen halen zodat die bus/lager niet meer mee hoeft te draaien??? Is de makkelijkste weg denk ik en snap niet goed wat voor nut die bus/lager heeft. Er zijn er vast mensen die dat wel weten!!

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste PIONIER: FANEX-642? Die heeft vaste-/gedwongen gestuurde wielassen. Bedoel je de FANEX-641?

Onderdelenboek FANEX-641:

kvgportal.com/W_global/Media/…
PIONIER
@Wimsumar Zou kunnen dat het 641 is. De wielen draaien vanzelf mee in de bochten dat weet ik wel en vervolgens gaan ze op het rechte eind weer recht lopen. Sorry maar ben geen techneut maar koeienboer
jammermaarhelaas
Wanneer het een 641 is, neem ik aan dat je bedoeld dat de wielen niet meer goed in de rijrichting willen lopen?

Als je de pdf in de link van @Wimsumar download, en opent op pdf blz. 32 (blz. 109 van het ingescande boekje), dan zie je daar nr. 9 (wielhouderarm) waar de wielhouder in gaat (die stang die vanaf de wielas doorloopt omhoog).
Aan de wielhouder (voortaan: as) zit een lip met een pen (nr.2), deze belet de binnenste wielen van te ver uitslaan, de buitenste wielen hebben deze pen niet. Is dit de pen die je wilde verwijderen?
Op zich moet de as makkelijk kunnen draaien (ookal wordt ie in zijn slag beperkt door de pen) in de wielhouderarm. Als bewegen haast niet meer gaat dan zou je de moer op de kop van de wielhouder er af kunnen draaien (sleutel 19) en de as er uit kunnen werken (draaien, tikken). De as even schoon maken (wiel zelf kan dus gewoon blijven zitten) van vet, roest, zand, grond, stof, met bijvoorbeeld een hogedrukspuit en grof schuurpapier. Ook even kijken of er in het gat van de wielhouderarm veel vuil zit, dit er ook even uithalen. Nu even controleren of je met de vetspuit de vetnipppel op de wielhouderarm door kunt smeren (vet komt dan in de bus tevoorschijn). Dit is van belang voor later als de boel weer gemonteerd is en je hem zo af en toe even een slag vet geeft (met name na schoonspuiten met hogedrukspuit). Het vet smeert, houdt de rommel buiten, en zorgt dat het binnenin niet gaat roesten.
Dan de as goed invetten en weer monteren. Nu moet het weer goed functioneren. Heb je namelijk een slecht draaiende houderarm dan helpt het verwijderen van pen nr.2 ook niet.
Wimsumar
Beste PIONIER:
Nu inmiddels duidelijk is ( door het privebericht aan mij) dat de schudder inderdaad van het type FANEX-641 is, kun je dan vanuit het onderdelenboek (link onderstaand) aangeven welke onderdeelnummers (de spie) waar je verandering in wilt aanbrengen.

Ik vermoed overigens dat het wielsturingsprobleem juist is ontstaan door spiebreuk, nr 28 en 29 (spie-in-spie) op pdfpagina 32. (Ook zouden de spieën 20 en 24, ook een spie-in-spie-bevestiging, op pdfpagina 30 gebroken kunnen zijn. Hierbij heb je dan overigen wel het geluk gehad dat de hele schudderrotor niet onderuit is gevallen).

Nogmaals link onderdelenboek FANEX-641:

kvgportal.com/W_global/Media/…
T6040
@Wimsumar Ik vermoed dat er iets met nr 2 van pdf pagina 32 aan de hand is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de PZ Fanex 642 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0